door 0110klm48 May 19, 2013 om 23:46
Geldzaken & recht

Partnerpensioen

Binnenkort ontvang ik mijn pensioen.
Nu ontdekte ik dat er een bedrag gereserveerd staat als partnerpensioen.
Mijn partner is echter 6 jaar geleden overleden, en het pensioenfonds weet dit.
Ik vraag me af of het niet zo is dat ik zelf recht heb op dit bedrag..??
Ben benieuwd naar jullie reactie.
M.vr. groet,
Kitty

11872 20 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - May 20, 2013 om 07:37
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Ook ik hoop binnenkort met pensioen te gaan.
Nu krijg ik eenmalig een keuze voorgelegd of ik recht wil hebben op nabestaande pensioen en hoe hoog dit moet zijn.
Hiervoor moet ik dan een aantal procenten inleveren van mijn ouderdomspensioen.
Waarschijnlijk krijgt u deze keuze ook nog aangeboden van uw pensioenfonds, anders kunt u daar uw vraag even stellen.

Jantje

tijger1
door tijger1 - May 20, 2013 om 10:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij veel pensioenfondsen is het zo dat als het partnerpensioen niet (meer) nodig of gewenst is, het oudedagspensioen van de deelnemer verhoogd kan worden. Uiteraard wordt het niet volledig verhoogd met het bedrag van het gereserveerde partnerpensioen.

Dus even contact opnemen.

g.
door g.smeets - May 21, 2013 om 11:42
1 Antwoorden / 0 Vragen

Partnerpensioen is bedoeld voor je partner, als je naar de voorwaarden leest van jou pensioen staat er beschreven dat je partner recht op een partner pensioen heeft na het overlijden van jou.
Mocht je een nieuwe relatie aangaan. staat er ook erin dat je een langdurige relatie en of huwelijk moet hebben afgesloten voor jou 65 jaar (jou pensioen leeftijd).

Een pensioen is een verzekering waar jou maandelijkse inleg enof van de werkgever als premie bedoeld is.

Bij het overlijden van jou partner kun je ook geen aanspraak maken van wezengeld mocht je kinderen hebben die ouder zijn dan 18 jaar.

gabriele
door gabriele - May 21, 2013 om 11:53
107 Antwoorden / 2 Vragen

mijn eerste man overleed ik was inmiddels hertrouwd ,maar ik kreeg gewoon mijn partner deel uit betaald ,nu krijg ik nog steeds het partner deel inmiddels is mijn 2de man ook overleden,was met beiden lang gehuwd eerste 25 jaar 2de 23 jaar, volgens mij heeft u daar gewoon recht op en ik dacht ook de vorige 6 jaarwant ik kreeg het dus wel gelijk ,alleen zijn sommige pensioen fondsen erg laks en moet je er zelf achter aan gaan zo wist bouw fonds dus niet mijn nieuwe naam anderen daarentegen dus wel !

tijger1
door tijger1 - May 21, 2013 om 12:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gabriele

De vraagsteller gast zelf met pensioen, het gaat dus over zijn eigen oudedags pensioen en niet over een eventueel partnerpensioen van zijn overleden echtgenote.

In zijn EIGEN pensioen is een stuk gereserveerd voor als HIJ zou komen te overlijden, wat dan voor zijn partner zou zijn. Dat is nu niet nodig, daarom kan zijn pensioen wellicht, dat is niet altijd van toepassing, opgehoogd worden.

af
door aflierman - May 21, 2013 om 13:01
128 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn vrouw is helaas al 13 aar terug overlede en krijg nu ongever de helft als parter pensioen van haar uit betaald.
Dus zo er eens een vraag over stellen tenzei er wat is veranderd daar heb ik verder niet meer naar gezocht.
A.F

tijger1
door tijger1 - May 21, 2013 om 13:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@aflierman

Het gaat over zijn EIGEN pensioen.

wo
door woodwood - May 21, 2013 om 13:17
15 Antwoorden / 2 Vragen

Of u nabestaandepensioen ontvangt hangt af wat bij het ingaan van het pensioen van uw man is opgegeven, het is nl zo dat bij het starten van het pensioen u kiest voor gehele pensioen u of u levert een klein deel van het pensioenin voor het latere nabestaandenpensioen dat dan aan u wordt uitgekeerd.
Dus u moet er achter zien te komen wat bij het begin van het pensioen is opgegeven.

ja
door jans2 - May 21, 2013 om 13:21
311 Antwoorden / 4 Vragen

U kunt het beste even contact opnemen met uw pensioenfonds, dan weet u het meteen.

ar
door arie fer - May 21, 2013 om 13:35
7 Antwoorden / 0 Vragen

Kitty, veel mensen vertellen in al hun goedheid hier hun ervaring met hun pensioenregeling. Zo zijn er heeeel veeeeel regelingen. Waar het om gaat is hoe het met jouw regeling zit. Als jij van je pensioenfonds/werkgever pensioen gaat ontvangen en er is ook partnerpensioen verzekerd, dan kan het zijn dat pas bij je overlijden gekeken wordt of je een partner hebt. Zo niet, dan vervalt het partnerpensioen. Ook is het mogelijk wanneer je partner op jouw ingangsdatum nog zou leven, dit partnerpensioen "uitgeruild" kan worden waardoor jouw oudedagspensioen met een bepaald bedrag wordt verhoogd.. Daar moeten jij en je partner dan wel voor tekenen. Je verteld dat je partner is overleden, dus deze "uitruil" mogelijkheid kan dan niet meer plaatsvinden. Het allerbeste is je info te halen bij jouw pensioenfonds/werkgever. Daar ligt de kennis over jouw pensioenregeling.

tijger1
door tijger1 - May 21, 2013 om 13:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die uitruil mogelijkheid kan dus nog steeds plaatsvinden.

an
door anneke50 - May 21, 2013 om 15:06
14 Antwoorden / 2 Vragen

na 15 jaar gescheiden te zijn,kreeg ik van het pensioenfonds,een brief,met de vraag erin,of ik wist hoe mijn ex parter overleden was,nou dat wist ik dus niet,laat staan,dat hij overleden was,had ook helemaal geen enkel contact meer met mijn ex,maar ik kreeg van terug werkende kracht,wel een pensioentje,omdat hij niet hertrouwd was,en ik als ex partner recht had op zijn pensioen.nu nog steeds mandelijks.
hoop dat je iets aan mijn antwoord heb.

tijger1
door tijger1 - May 21, 2013 om 15:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@anneke 50

Het gaat over het EIGEN pensioen van vraagstelster, niet over het pensioen van haar overleden echtgenoot.

En in uw geval zou u, ook al zou uw overleden ex-echtgenoot hetrouwd zijn, dat nabestaanden pensioen hebben gehad. Dat doet er helemaal niet toe.

labren
door labren - May 21, 2013 om 22:40
862 Antwoorden / 0 Vragen

ja u heeft daar recht op alleen u moet het zelf gaan aanvragen

mamamama
door mamamama - May 24, 2013 om 00:24
67 Antwoorden / 7 Vragen

Afllerman,

Ik ben altijd een beetje kritisch op het taalgebruik. Ik wordt er kriebelig van als ik zie dat sommige mensen, hoe goed bedoelt ook, bijna een onleesbaar verhaal inzenden. Dat is in uw geval niet zo maar "tenzij"wordt, ondanks nieuwe spelling enz. nog steeds met een lange ïj geschreven. niet dat ik een muggenzifter ben maar vond "tenzei "erg opvallen en dat werkte op mijn lachspieren...

Cookies
door Cookies - May 24, 2013 om 07:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@mamamama

En ik word er kriebelig van als mensen gaan muggenziften, zeker als ze dan zelf ook niet eens foutloos kunnen schrijven.

......Ik wordt ???? er kriebelig van......

......Ik voel me een echte socialiste in de reindste ????? zin van het woord......

tijger1
door tijger1 - May 24, 2013 om 09:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83

Wordt dan meer de kwestie van splinter en balk.

Maar de tweede door u aangehaalde zin heb ik in de reacties niet kunnen vinden.

Wel heel apart geschreven "reindste".

te
door tervla - May 26, 2013 om 10:34
8 Antwoorden / 8 Vragen

Mijn lachspieren beginnen ook te werken als ik de reactie zie van mamamama. Ik wordt met dt?, goed bedoelt met een t? Je weet het dus zelf ook niet allemaal even goed.....

Cookies
door Cookies - May 26, 2013 om 10:36
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 24 mei 2013, 09:37]Maar de tweede door u aangehaalde zin heb ik in de reacties niet kunnen vinden.

Bij haar profiel (tenzij het ondertussen snel gecorrigeerd is)

tijger1
door tijger1 - May 26, 2013 om 11:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83

Gevonden, staat er nog steeds. De balk wordt alsmaar dikker.