he
door hellowien Jul 29, 2014 om 17:08
Geldzaken & recht

Partnertoeslag

Wij hebben door een fout van de SVB 20maanden lang 239 Euro aan partnertoeslag gekregen.

Toen mij vriend 65 werd in November 2012 hebben wij ook mijn Weduwepensioen vanuit Oostenrijk aangegeven. We vnden her eigenlijk raar dat wij toch een partnertoeslag kregen en hebben toen nog een keer met de SVB gebeld, maar die zeiden dat alles in orde was !!!!!!

In Maart 2014 kreeg ik mijn Ouderdomspensioen vanuitOostentijk erbij, vorige maand kwamen wij erachter dat wij dat natuurlijk ook melden moeten, oftewel een ouderdomspensioen niet relevant is voor de partnertoeslag.

Nu kwam de SVB erachter dat zij het weduwepensioen als jaarinkomen hadden berekend. Terwijl wij hadden opgegeven dat het bedrag van 654 Bruto, een maandelijkse uitkering was !!!!

Ik ben nu echt helemaa lvan streek omdat wij dat waarschijnlijk ALLES moeten terugbetalen. MAAR WIJ WAREN TOCH NIET SCHULD ERAAN!!

Dan denk je dus, eerlijkheid is altijd het beste, en daardoor zou je nog bestraft worden ook !!!!!!!!

Langzaam aan verlies ik het vertrouwen in de Nederlandse overheid :( :( Weet iemand of wij hiertegen stappen kunnen ondernemen !!!

met vriendelijke groet

een verdrietige eerlijke belastingbetaler.

922 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2014 om 17:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als uw vriend dus maar € 239 aan partnertoeslag heeft gekregen, had u blijkbaar naast dat weduwepensioen nog ander inkomen.

En uiteraard is een ouderdomspensioen ook relevant voor de partnertoeslag. U bent blijkbaar nog niet zelf AOW gerechtigd.

En ja wat u teveel hebt gehad, moet u helaas terugbetalen, maar u kunt de SVB wel om een betalingsregeling vragen.

Vergeet vooral niet om in ieder geval voor uw vriend volgend jaar aangifte te doen, want die terugbetaling is negatief inkomen. Wellicht komt u nu ook voor een (hogere) toeslag in aanmerking.

he
door hellowien - Jul 29, 2014 om 17:38
4 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, ik had geen ander inkomen , ik was alleen 35 in het buitenland en daardoor niet voor 100% AOW verzekerd in Nederland !!

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2014 om 17:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Duidelijk. Vraag de SVB om een betalingsregeling. Daar hebt u recht op.

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2014 om 17:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u kon toch op de specificatie van uw vriend zien, dat de verrekening niet juist was?

he
door hellowien - Jul 29, 2014 om 17:46
4 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, konden we niet zien, anders hadden we wel gereageerd, en we hadden ook a lmet de SVB gebeld en gevraagt of dat wel allemaal in orde was, en die zeiden,jaja is alles oke zo !!!!!!

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2014 om 17:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De vriend van een kennis kreeg ook partnertoeslag, die gedeeltelijk gekort werd door het inkomen van die kennis, maar zij moest bewijsstukken opsturen van dat inkomen. Hoefde uw vriend dat niet te doen?

diumenge
door diumenge - Jul 29, 2014 om 17:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat de SVB een fout heeft gemaakt en het nieuw uw schuld was wil natuurlijk niet zeggen dat ze dan maar niets moeten doen. Als achteraf blijkt dat de betaling ten onrechte was en u dat moet terug betalen, dan is dat heel vervelend.

Maar met terugbetalen wordt u niet gestraft, u moet terugbetalen waar u geen recht op had. Een boete geven zou m.i. wel onterecht zijn, u hebt tenslotte volgens uw eigen woorden meerdere keren gemeld.

he
door hellowien - Jul 29, 2014 om 18:06
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dat we het terug moet betalen was ons ook al klaar, maar we spreken hier wel even van een bedrag van ca 4800 Euro,bij een gezamelijk inkomen van Netto 1750 Euro, is dat wel even slikken. En vaste kosten van 1000 Euro per maand.

Maar ja,zal dan ook wel gaan lukken, we kunnen gelukkig goed met geld omgaan !!!!

En er zijn mensen die zijn er slechter aan toe !!!!

Bedankt voor jullie lieve reakties !!

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2014 om 18:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ze zouden helaas nog wel een boete kunnen geven dat de Ts niet tijdig haar ouderdomspensioen heeft gemeld.

Maar dat zou wel bar zijn.

he
door hellowien - Jul 29, 2014 om 18:15
4 Antwoorden / 1 Vragen

Een ouderdomspensioen, uit het buitenland, wordt niet afgetrokken van de toeslag. Is dus eigenlijk niet relevant.

Het gaat hier alleen om mijn weduwepenioen, dus kan er eigenlijk geen boete opgelegt worden !!

Maar ja, laat maar, we zullen wel zien wat er gaat gebeuren.

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2014 om 18:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe komt u op het idee dat een ouderdomspensioen niet van de toeslag wordt afgetrokken?

In principe zou er een boete kunnen worden opgelegd ivm de onjuiste verrekening van het weduwepensioen. Maar dat zou niet echt eerlijk zij .