cees60
door cees60 Jul 16, 2014 om 19:22
Computers & telefonie

PC kompleet leegmaken

Heb een 8 jaar oude laptop (ASUS) waarvan de accu op is. Wil hem wegdoen maar moet wel eerst alles wissen wat er nog op kan staan of mogelijk te vinden is. Op internet staat dat de beste manier zou zijn om de harde schijf te verwijderen en vernietigen. Maar volgens mij kan het apparaat nog wel een poosje werken met mogelijk een nieuwe accu of rechtstreeks aan het infuus (stopkontakt). Hoe kan ik op een zo eenvoudig mogelijke manier de harde schijf volledig wissen?

826 9 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jul 16, 2014 om 20:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat ligt er aan hoe handig je bent. Er bestaan programma's die je vanaf een USB stick kan opstarten en je hele harde schijf grondig wissen, inclusief Windows dus.

Je kan ook zelf alle persoonlijke bestanden en software verwijderen en daarna via CCleaner alle lege ruimte (meerdere) malen overschrijven, dan is ook alles weg.

gompy2
door gompy2 - Jul 16, 2014 om 20:14
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Cees, beetje moeilijk met jou ;-)
Weet je ook of je laptop van een USB stick of CD kan booten?
Opstarten dus.
Jouw laptop moet opgestart worden van een USB stick of een CD of DVD.
Dan wordt het apparaat opgestart in andere software als dat er nu op staat anders kun je je harde schijf niet totaal leegmaken.
Maar lees het maar op onderstaande site (engels), dat is misschien duidelijker.
Je kunt daar gratis software downloaden die je of op een USB stick kunt zetten of op een CD kunt branden.
Klik-> Killdisk

edrick3
door edrick3 - Jul 16, 2014 om 20:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo cees60,

Zou - om het niet te lastig te maken - alle programma's = software verwijderen met bv. revo uninstaller. (klik onder freeware).
Verder alle data verwijderen.
Dan gebruik je bv. CCleaner.
Klik links op Gereedschap (3e van boven) en kies voor Gegevenswisser.
Kies dan bv. voor 35 maal overschrijven.

Suc6

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jul 16, 2014 om 20:32
937 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou de laptop terug zetten naar fabrieksinstellingen en dan met ccleaner de lege ruimte laten wissen ( 3 passes is genoeg, 7 is extreem, 35 is gekkenwerk )

Dit zal de laptop beter verkoopbaar maken dan een totaal lege, want niet iedereen koopt een lege laptop om vervolgens zelf alles te moeten installeren.

Al is Killdisk natuurlijk veiliger.

f.weele
door f.weele - Jul 17, 2014 om 09:15
1085 Antwoorden / 27 Vragen

hier nog een voorbeeld: klik hier
m.vr.gr.

cees60
door cees60 - Jul 17, 2014 om 19:30
362 Antwoorden / 216 Vragen

Allen dank voor de informatie. Ga er komend weekend of volgende week mee aan de slag en zal het resultaat nog laten weten.

cees60
door cees60 - Jul 25, 2014 om 18:59
362 Antwoorden / 216 Vragen

Wil nog even melden dat de oude laptop kompleet leeg is. Nogmaals dank.

edrick3
door edrick3 - Jul 25, 2014 om 19:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@cees60,

Mooi zo.
En voor welke oplossing heb je gekozen?
Bedankt voor het terugmelden.

Goed weekend.

cees60
door cees60 - Jul 26, 2014 om 12:21
362 Antwoorden / 216 Vragen

Edrick3

Jouw oplossing was voor mij de meest eenvoudige. Dus die is het geworden. Ook een goed weekend.