johngeluksvogel
door johngeluksvogel Mar 18, 2015 om 12:15
Voeding & gezondheid

Pedicure simm2 vergoeding Menzis

Sinds november 2014 betaald Menzis voorlopig geen vergoeding voor de Pedicure. Ik heb hierover contact gehad met Menzis en zij geven te kennen dat ze op dit moment (maart2015) niet weten [/b ]hoe en wannneer de vergoeding wordt uitgekeerd, kan Menzis de betalingen zomaar opschorten voor alle diabetici met Sim2????
Ben benieuwd naar de reakties

4427 28 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Mar 18, 2015 om 13:38
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Kan hun redenatie niet helemaal volgen, eerlijk gezegd. Ik heb (had) Diabetes met zelfs 0 en die werd door mijn verzekeraar vorig jaar gewoon uitbetaald, wel tot een bepaald bedrag. Kreeg in Januari van mijn verzekering bericht dat dit niet meer betaald gaat worden maar dat 2015 een "overgangsjaar" voor me zou worden. Dit is bij OHRA.

tijger1
door tijger1 - Mar 18, 2015 om 13:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Met ingang van 1 januari 2015 is de vergoeding voor een pedicurebehandeling bij diabetes 2 weer sterk gewijzigd.

Er zijn twee mogelijkheden.

Als uw huisarts en podotherapeut/pedicure samenwerken in de ketenzorg stelt de huisarts of zijn POH de simclassificatie vast en verwijst u naar de podotherapeut. Die podotherapeut stelt het zorgprofiel op en het behandelplan en verwijst u zonodig naar de pedicure.

De pedicure declareert dan bij de organisatie van ketenzorg de kosten volgens een afgesproken tarief dat staat voor die behandeling en de andere kosten aan u, want die komen niet meer voor vergoeding in aanmerking.
De declaratie van de pedicure aan de ketenzorg komt niet ten laste van het eigen risico.

Als uw huisarts niet meedoet aan de ketenzorg, geldt dat de arts of POH de sim classificatie vaststelt. U verwijst naar een podotherapeut die een contract heeft met uw zorgverzekeraar. Die stelt een zorgprofiel op en een behandelplan.

Zo nodig wordt u doorverwezen naar een pedicure die een contract heeft met de podotherapeut en die voert het behandelplan uit en declareet aan de podotherapeut volgens een afgesproken tarie en het aantal behandelingen. Werkzaamheden aan uw voeten naast dat behandelplan komen niet voor vergoeding in aanmerking en zal de pedicure aan u declareren.

Dus u kunt op grond van de basisverzekering niet meer zelf nota's van de pedicure insturen,

Als het goed is moet uw POH en oedicure hier alles van weten.

Lees ook hier klik

Vooral links onderaan aanklikken: Wat krijg ik vergoed.

tijger1
door tijger1 - Mar 18, 2015 om 14:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

De vraag van de Ts slaat op de vergoeding uit de basisverzekering. Bij u betreft het de aanvullende verzekering.

johngeluksvogel
door johngeluksvogel - Mar 18, 2015 om 14:17
2 Antwoorden / 2 Vragen

De gehele procedure heb ik doorlopen, ik heb van de podo via het zkh een simm-classificatie en zorgprofiel gekregen, maar daar gaat mijn vraag niet over.
Ik heb een aanvullende verzekering extra Verzorgd 3 en Menzis weet niet wanneer ze het gaan uitbetalen, zij weten hetzelf niet.
Over 2014 is de rekening van de podo door Menzis ook nog niet uitgekeerd. 2014!!!

ro
door ron530 - Mar 18, 2015 om 14:55
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Menzis vergoedt de pedicure maar dan moet er wel een contract met die pedicure zijn afgesloten, dat was in 2014 ook al het geval. Voor zover ik op de website van Menzis kan lezen wordt enkel een vergoeding gegeven op gecontracteerde zorgverleners, de kans is dermate groot dat uw pedicure het wurgcontract niet heeft getekend en u dus geen vergoeding meer krijgt. Voor u blijft er maar één ding over, een andere pedicure zoeken die wel een contract met Menzis heeft afgesloten.

johngeluksvogel
door johngeluksvogel - Mar 18, 2015 om 15:14
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ron, ik heb een erkende pedicure met contract.

tijger1
door tijger1 - Mar 18, 2015 om 16:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan kunt u het hele proces wel doorlopen hebben, maar toch niet helemasl goed, want de pedicure of de podotherapeut kan alleen die declaratie indienen op grond van de basisverzekering.

Uw aanvullende verzekering is hierbij niet meer van belang.

Ook uw zorgprofiel is van belang en niet alle kosten die u betaald, komen voor vergoeding in aanmerking.

tijger1
door tijger1 - Mar 18, 2015 om 16:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien wordt het met deze uiteenzetting nog wat duidelijker.

Klik hier.

jpm
door jpm - Mar 20, 2015 om 13:21
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ik heb ook een pedicure (provoet geregistr.) met SIMM2 vanwege reuma en diabetes 2. Toen ik bij Menzis problemen kreeg heb ik via hun eigenlijk ontdekt dat als het KRP-nummer op de rekening wordt vermeld dat Menzis geen problemen meer geeft. In plaats van diabetes 2 wordt nu vooral reuma als eerste behandelnoodzaak genoemd. Volgende week naar de pedicure en dan zien hoe dit in de praktijk afloopt.

tijger1
door tijger1 - Mar 20, 2015 om 13:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jpm

Maar reuma gaat eventueel uit de aanvullende verzekering en niet uit de basis.

ro
door rosendahl_1 - Mar 26, 2015 om 19:00
7 Antwoorden / 0 Vragen

John,

hoe komt de pedicure aan een contract bij menzis?

tijger1
door tijger1 - Mar 26, 2015 om 19:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De pedicure heeft ook geen contract met Menzis, maar met een podotherapeut of een ketenzorggroep. En de pedicure moet dan ook aan die ene of andere declareren.

Misschien nog niet de nota van januari, want toen waren alle patienten natuurlijk nog niet bij de podotherapeut geweest.

ro
door rosendahl_1 - Mar 26, 2015 om 22:19
7 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben register-podoloog en pedicure ++,
de podotherapeut,podoposturaal en podoloog mogen zich
allen podotherapeuten noemen, maar de podoposturaal en de podoloog
krijgen geen contract bij menzis.
zij hebben mij al jaren aan het lijntje gehouden .
doordat wij niet BIG geregistreerd zijn lukt het ook niet, maar de podotherapeut is
ook niet BIG geregistreerd, wel via hun organisatie NVVP.
Tot op heden lukt het st-LOOP niet om ook BIG geregistreerd te worden.
Ik weet wel dat de podotherapeuten flink verdienen aan de gecontracteerde pedicures en
ze hoeven er haast niets voor te doen, daarbij komt nog dat ze op een lager BTW tarief
zitten. Verder is er een onderzoek gaande, daar hebben wij nog geen bericht over.
Ter zijner tijd laat ik dat nog weten.

tijger1
door tijger1 - Mar 27, 2015 om 00:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@rosendahl

Een podotherapeut is een erkend para-medisch beroep en een podoloog niet. Iedereen kan zich podoloog noemen.

U mag zich als podoloog zeker geen podotherapeut noemen.

En dat verdienen aan de pedicures valt wel mee en ze moeten er ook heel wat voor doen.

Ik proef in uw reactie wel wat jalousie de métier..

ro
door rosendahl_1 - Mar 27, 2015 om 10:14
7 Antwoorden / 0 Vragen

het is gelukkig geen jaloezie mijnerzijds.
het is wel onrechtvaardig wat er gebeurd.
maar daar komen we ter zijne tijd wel achter.

mpasmans
door mpasmans - Apr 30, 2015 om 11:46
1 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn man is diabeet en indertijd is voor de behandeling door een pedicure simmcode 2 vastgesteld.
Omdat de zorgverzekeraar sinds 1 januari de behandeling door de pedicure niet meer vergoedt,
heeft hij van de huisarts een verwijzing naar een podotherapeut gekregen.
deze podotherapeut heeft met de pedicure een contract afgesloten, waardoor zij de behandeling van mijn man kan declareren via de podotherapeut.
De declaratie van de therapeut is door de zorgverzekeraar ( OHRA ) vergoed.
Op 21 april jl heeft de pedicure voor de eerste keer volgens de nieuwe wijze van vergoeding behandeld en de kosten gedeclareerd bij de podotherapeut.
Ik verwacht binnenkort de afrekening hiervan van de zorgverzekeraar. Ben benieuwd hoe hoog dit bedrag zal zijn.

Cookies
door Cookies - Apr 30, 2015 om 11:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Omdat de zorgverzekeraar sinds 1 januari de behandeling door de pedicure niet meer vergoedt, heeft hij van de huisarts een verwijzing naar een podotherapeut gekregen.
deze podotherapeut heeft met de pedicure een contract afgesloten, waardoor zij de behandeling van mijn man kan declareren via de podotherapeut.........

Kan aan mij liggen, maar krijg toch een een gesjoemel gevoel van bovenstaande!

door 1953 - Apr 30, 2015 om 11:57
3725 Antwoorden / 95 Vragen

U kunt via uw huisarts, diabetesverpleegkundige of uw behandelend specialist een zogenaamde indicatieverklaring verkrijgen voor de noodzaak van pedicure o.g.v. bijvoorbeeld diabetes mellitus.

Per verzekeraar is de maximale (aanvullende zorg)vergoeding verschillend.

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2015 om 12:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 30 apr 2015, 11:50]......Omdat de zorgverzekeraar sinds 1 januari de behandeling door de pedicure niet meer vergoedt, heeft hij van de huisarts een verwijzing naar een podotherapeut gekregen.
deze podotherapeut heeft met de pedicure een contract afgesloten, waardoor zij de behandeling van mijn man kan declareren via de podotherapeut.........

Kan aan mij liggen, maar krijg toch een een gesjoemel gevoel van bovenstaande!

Dat gevoel is onterecht.

Die regelingen zijn ingevoerd per 1 januari 2015. De huisarts, POH, of diabeteverpleegkundige stelt de Simmclassificatie vast en verwijst naar de podotherapeut. Die moet een zorgprofiel opstellen en een behandelplan en verwijst zo nodig daarvoor door naar een gecertificeerde pedicure. Die pedicure moet een contract hebben met die podotherapeut en declareert bij de podotherapeut. De podotherapeut krijgt een lumpsum per patient en moet daaruit de pedicure vergoeden tegen een vast bedrag. Extra onderdelen van de behandeling, die dus niet vervat zijn in het behandelplan, brengt de pedicure direct aan de klant in rekening.

En dat alles om het eenvoudiger te maken.;-))

tenormin
door tenormin - Apr 30, 2015 om 12:16
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 30 apr 2015, 11:50]......Omdat de zorgverzekeraar sinds 1 januari de behandeling door de pedicure niet meer vergoedt, heeft hij van de huisarts een verwijzing naar een podotherapeut gekregen.
deze podotherapeut heeft met de pedicure een contract afgesloten, waardoor zij de behandeling van mijn man kan declareren via de podotherapeut.........

Kan aan mij liggen, maar krijg toch een een gesjoemel gevoel van bovenstaande!

Denk niet dat dit gesjoemel is Carola; zie inzending tijger1 op 18 maart. Dit verhaal stond ook in de brief die ik van OHRA kreeg begin van dit jaar.

ro
door rosendahl_1 - Apr 30, 2015 om 20:57
7 Antwoorden / 0 Vragen

hier volgt een voorbeeld van een rekensommetje.

Er wordt gedeclareerd via de podotherapeut,
de podotherapeut declareert ongeveer €5,= extra onder het mom van administratie kosten.
we nemen 50 pedicures, elke pedicure heeft gemiddeld per week 3 Dm klanten.
dat is 150 declaraties a' €5,-. = €750,- in de week.
Laten we zeggen dat zij een dure administratief medewerker ingehuurd heeft voor één dag
in de 4 weken voor €1000,-.
Dan houd de podotherapeut nog €2000,- over.
voor het gemak nemen we 12 maanden, blijft over €24000,- met nog een afdracht van 6% BTW.
Reken dit maar even uit.
Terwijl de pedicure op 21% BTW afdracht zit.
En jij en ik samen weten dat er MEER dan 3 Diabetes patiënten in de week worden behandelt.

Wie komt er als beste uit de strijd?

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2015 om 21:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@rosendahl

Zo zit het helemaal niet in elkaar.

De podotherapeut krijgt één bedrag per patient en moet daarvoor een jaarlijkse screening doen. In ieder geval 6 keer per jaar een bedrag betalen aan de pedicure en voor sommige patiënten wel 10 keer.

Ik begrijp best dat het niet "leuk" is voor pidologen deze nieuwe regeling, maar hij is niet bedacht door podotherapeuten.

En het lijkt me sterk dat ern podotherapeut 50 gecertificeerde pedicures onder contract heeft.

ro
door rosendahl_1 - Apr 30, 2015 om 22:03
7 Antwoorden / 0 Vragen

dat klopt ook niet want in november 2014 had de podotherapeut reeds 54 gecertificeerde pedicures onder zich, dit kunnen wij zwart op wit aantonen.
over de screening gesproken, jullie vragen hier circa €30,-voor terwijl de pedicures een bedrag kregen van circa €16,50 , hebben wij het over een gelijkwaardige screening.
ik praat niet uit de naam van een podoloog maar van een erkende pedicure.

het lijkt er nu op dat wij als pedicures zijnde zijn misleid op de informatieavond die werd georganiseerd door de podotherapeuten . Daar werd ons verteld en dan spreek ik over een paar honderd pedicures, dat per cliënt per factuur administratie kosten werden berekend om de kosten te kunnen dekken.

Deze nieuwe regeling hebben wij te danken aan iemand die veel te zeggen heeft bij de brancheorganisatie provoet en de NVVP.(opleiding podotherapie).Jullie hebben het wel met beide handen aangenomen, want als alle pedicures niet hadden ondertekend was dit niet gebeurd.
Trouwens doen jullie wel behandelen zoals pedicures dit doen?

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2015 om 22:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@rosendahl

Wie bedoelt u eigenlijk met "jullie"?

En u bent toch podoloog? Dus waarom spreekt u uit naam van een pedicure?

ro
door rosendahl_1 - Apr 30, 2015 om 22:29
7 Antwoorden / 0 Vragen

Met jullie bedoel ik algemeen de podotherapeuten.
Ja ik ben podoloog , ik ben daarbij ook pedicure .
Ik spreek niet uit eigen naam, maar ook vanuit mijn collega('s)
Het verschil tussen de podotherapeut en mij is in dit geval de wondverzorging,
In principe zijn we collega's

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2015 om 22:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@rosendahl

Er is natuurlijk wel meer verschil tussen een podotherapeut en ern podoloog.
Blijkbaar hebt u een slecht contract moeten sluiten met de podotherapeut in uw gebied.

De nieuwe regeling is pas trouwens verplicht sinds 1 januari 2015. Als u een contract hebt met een ketenzorggroep bent u wellicht nog slechter af. Ik weet dat het overgrote deel van de pedicures die daarvoor in aanmerking kwamen de laatste jaren dus GEEN contract hebben afgesloten met de ketenzorggroep. Want dat waren echt wurgcontracten. Het contract nu met de podotherapeut in mijn woonplaats is ook voor de pedicure nu goed en lonend.
Ook een medisch pedicure kan wondverzorging verlenen aan de hand van het behandelplan van de podotherapeut.

En die podotherapeut moet echt wel wat meer doen dan declareren en een stukje daarvan doorbetalen aan de pedicure.

Nog afgezien daarvan is een podotherapeut vrijgesteld van btw.

ro
door rosendahl_1 - Apr 30, 2015 om 23:17
7 Antwoorden / 0 Vragen

Wat zijn dan in jouw ogen nog meer verschillen met een register podoloog?
een medisch pedicure heeft geen wondverzorging in het pakket zitten.
als de podotherapeut vrijgesteld is van BTW, wie moet dan de BTW betalen?
Je duidt hier bij aan dat het STUKJE doorbetaald wordt naar de pedicure, waar blijft dan
de Rest?
wij hebben noch een wurgcontract of een ander contract getekend.

tijger1
door tijger1 - May 1, 2015 om 00:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@rodendahl

U als podoloog zou moeten weten wat het verschil is tussen een podotherapeut en een podoloog. Dat hoef ik u niet te vertellen.

Een podotherapeut is niet btw plichtig. Dat heb ik niet verzonnen, maar ik neem aan de belastingdienst.

U hebt het er over dat de pedicure te weinig betaald krijgt. Maar u kent blijkbaar het nieuwe systeem niet dat de podotherapeut één bedrag per patient krijgt en niet apart bij elke zorgverzekerasr declareert.

Die podotherapeut sluit een contract met een pedicure en die pedicure krijgt per behandeling betaald. Dat die pedicure btw plichtig is, is niets nieuws, was voorheen ook al zo.

En als u geen contract hebt, zal de podotherapeut niet naar u verwijzen.