fl
door fleur_4881475 Jan 22, 2015 om 22:30
Geldzaken & recht

Peildatum 1 januari ??

Ik vraag me af of dit rechtvaardig is. Bij het waterschap betaalt men voor 2 personen 3 vervuilingseenheden. Als de 2 personen uit elkaar gaan, betaalt de één op het nieuwe adres en degene die achterblijft krijgt geen cent vermindering op de jaarnota voor de maanden van 1 persoons bewoning. Zij zeggen; teveel administratieve rompslomp ; peildatum is 1 januari ; als er gedurende het jaar in een huis eerst 1 persoon woont en dan 2, hoeft men ook niet bij te betalen. Ook de gemeente houdt er een peildatum van 1 januari op na. Weet iemand of dit argument van de peildatum kort geleden is ingesteld? Het voelt als geplukt worden.
Bedankt.

2516 14 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jan 22, 2015 om 22:47
11540 Antwoorden / 51 Vragen

De peildatum 1-1 werkt 2 kanten op. Je betaalt OF voor een één persoons huishouden OF voor een méér persoonshuishouden. Dat is nu eenmaal zo, een besluit van Den Haag.
Als je op 1-1 op adres A woont en je verhuist op 4-1 naar B, dan betaal je in gemeente A de verschillende heffingen en niet op adres B. Daar betaal je een jaar later als je daar nog woont weer wel. Met één peildatum is het een stuk eenvoudiger.

Het voelt als geplukt worden. We moeten op de een of andere manier toch de gemeentekas spekken, linksom of rechtsom. Van de gemeente wil "men" (als dat noodzakelijk is) een bijstandsuitkering, "men" wil wel een leefbare stad met alle wensen en eisen van "de bewoners".

tenormin
door tenormin - Jan 22, 2015 om 23:03
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Heb het zelf anders ervaren met Waterschap belasting. Bij mij werd na 17 maart 2011 de alleenstaande Belasting geheven (maakt volgens mij dan uit uit of iemand uit huis verdwijnt of overlijd). Die ging op 1 April 2011 in. Maar misschien is het vandaag de dag weer anders; dat zou ik niet goed weten.

mahadma
door mahadma - Jan 22, 2015 om 23:04
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Mogelijk dat in bepaalde gevallen (overlijden, emigreren?) er wat anders besloten wordt.

tenormin
door tenormin - Jan 22, 2015 om 23:05
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Even toevoeging: het scheelt niet echt veel wat minder betaald moet worden, dus ik denk dat "plukken" een klein beetje overdreven is.

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2015 om 23:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Normaal gesproken betaalt men niet op het nieuwe adres.

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2015 om 23:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De verontreinigingsheffing en zuiveringsheffing voor één persoon is één-derde van het bedrag voor twee personen of meer.

pi
door pieterwolters - Jan 22, 2015 om 23:45
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=fleur+ schreef op donderdag 22 jan 2015, 22:30]Weet iemand of dit argument van de peildatum kort geleden is ingesteld?

Als het kort geleden was ingesteld dan had je het je toch nog kunnen herinneren uit de krant of van een andere nieuwsbron? Dus nee, het is niet onlangs ingesteld. Het is altijd zo geweest. Net als andere heffingen zoals OZB. Als je bijvoorbeeld in mei de OZB betaald hebt, en je verkoopt je huis in juni, dan krijg je het restant ook niet terug, en de volgende bewoners hoeven het niet te betalen voor de rest van het jaar.

mahadma
door mahadma - Jan 22, 2015 om 23:47
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Ook de belasting dienst hanteert deze norm:

De peildatum is de datum waarop de waarde van uw vermogen (uw bezittingen min uw schulden) vastgesteld moet worden. Als peildatum geldt 1 januari van het jaar van aangifte.

mahadma
door mahadma - Jan 22, 2015 om 23:50
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Wiki zegt:

"Sinds 2011 is de peildatum 1 januari van het betreffende belastingjaar (Fiscale vereenvoudigingswet 2010)."

valerius-2
door valerius-2 - Jan 23, 2015 om 00:01
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Wanneer is dat dan verandert? Toen mijn vrouw overleden was kreeg vanaf de datum van overlijden het gedeelte automatisch terug o mijn bankrekening.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 23, 2015 om 00:01
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Wanneer is dat dan verandert? Toen mijn vrouw overleden was kreeg vanaf de datum van overlijden het gedeelte automatisch terug op mijn bankrekening.

ja
door janf43 - Jan 23, 2015 om 01:04
733 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op donderdag 22 jan 2015, 23:45]Net als andere heffingen zoals OZB. Als je bijvoorbeeld in mei de OZB betaald hebt, en je verkoopt je huis in juni, dan krijg je het restant ook niet terug, en de volgende bewoners hoeven het niet te betalen voor de rest van het jaar.

Voor de betaling aan de belastingdienst is dat zo, maar de OZB wordt naar rato verrekend bij de notaris.

edrick3
door edrick3 - Jan 23, 2015 om 10:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Halllo fleur+,

..... Weet iemand of dit argument van de peildatum kort geleden is ingesteld? .....
Dat is al járen zo.
Niets nieuws onder de zon.

Heffing afvalwaterzuivering (waterschap)

U betaalt belasting aan het waterschap in uw regio voor de afvoer en reiniging van afvalwater. Deze zuiveringsheffing wordt uitgedrukt in 'vervuilingseenheden'. Een huishouden van 2 of meer personen betaalt altijd 3 vervuilingseenheden. Een alleenwonende betaalt 1 vervuilingseenheid.

Als u niet bent aangesloten op het riool, betaalt u verontreinigingsheffing. Dit is een heffing voor directe lozingen in het oppervlaktewater.
(Bron:Rijksoverheid)

Voor alleenwonenden wordt de heffing verminderd tot 1 vervuilingseenheid. U komt in aanmerking voor een vermindering als u bij de gemeente per 1 januari als enige bewoner staat ingeschreven.

Ik ben na 1 januari alleenwonend, vermindert Hefpunt de aanslag?

Nee. Als u in de loop van het jaar alleenwonend bent, dan verandert er niets. In het volgende belastingjaar krijgt u 1 vervuilingseenheid opgelegd. U moet dan wel op de peildatum van 1 januari van dat jaar alleenwonend zijn.
(Bron:Hefpunt)

Met vr.gr.

diertjes
door diertjes - Jan 25, 2015 om 17:30
299 Antwoorden / 3 Vragen

Waterschappen zijn op dit punt vrij om hun eigen beleid te bepalen. Geen dictaat vanuit Den Haag dus. Sommige waterschappen hanteren 1 januari als peildatum voor alleenbewoning. er zijn er ook die wel rekening houden met wijzigingen in de loop van het jaar.