do
door dora32 Dec 9, 2013 om 12:34
Geldzaken & recht

Pensioen

goedendag wij hebben een aow en hebben 2 zoons van 22 en 29 jaar thuis die van 29 heeft een verstandelijke beperking nu heb ik begrepen dat ze per juli in 2014 gaan korten op ons pensioen hoeveel is dat? en kan die zo maar groet Dora vander Zwet

656 6 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Dec 9, 2013 om 12:47
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Ik begrijp niet waar u de informatie vandaan haalt dat u op de WAO uitkering gekort wordt, mits u beide de AOW gerechtigde leeftijd heeft. De AOW heeft niets met de verdere inwonende kinderen te maken. Of uw pensioen gekort wordt is afhankelijk van het pensioenfonds waar u pensioen van krijgt.

jantje7

tijger1
door tijger1 - Dec 9, 2013 om 12:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ten eerste is het nog geen wet, het moet nog worden aangenomen en ten tweede zou dat per 1 juli 2014 nog alleen gelden als u naast uw AOW nog een stukje bijstand hebt, volgens de AIO. Dat gebeurt soms als mensen niet de volledige AOW hebben.

Voor de gewone AOW zou dit moeten ingaan per 1 juli 2015. Maar zoals gezegd, de wet is nog niet aangenomen. Er zullen nog genoeg protesten komen.

Als u oudste zoon Wajong heeft zal er wellicht iets voor hem veranderen, maar dat is weer een andere zaak.

Vooralsnog bent u anderhalf jaar veilig voor de dwaze maatregelen van deze regering.

tijger1
door tijger1 - Dec 9, 2013 om 12:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hier kunt u het nalezen.

Klik hier

tijger1
door tijger1 - Dec 9, 2013 om 12:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jantje7

De plannen zijn helaas anders.

jantje7
door jantje7 - Dec 9, 2013 om 13:03
1459 Antwoorden / 23 Vragen

@tijger1

Dank voor de toelichting.
Zoals het er nu dus uitziet gaat niet de AOW omlaag maar, de bijstand. Begrijpelijk.

jantje7

tijger1
door tijger1 - Dec 9, 2013 om 13:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jantje7

Inderdaad, per 1 juli 2014 zou dus de aanvulling uit de AIO omlaag gaan, als de wet wordt aangenomen. Dit lijkt me ook nog wel logisch, maar per 1 juli 2015 staan dus veel verdergaande verslechteringen op stapel.