he
door hermsen2 Sep 22, 2013 om 18:18
Geldzaken & recht

Pensioen

ik heb 40 jaar bij een baas gewerkt maar mijn baas heeft nooit pensioen betaalt dat heeft hij in zijn eigen zak gedaan
hij is wel overleden ik ben nu 63 jaar
ja ik weet het is van mijn kant heel dom geweest
weet iemand wat ik hier nog aan kan doen
mijn pensioen is nu niet veel
ik hoop dat iemand iets weet
alvastbedankt
jaap

4317 29 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Sep 22, 2013 om 19:11
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Bij welk pensioenfonds had u aangesloten moeten zijn, welke bedrijfstak?

tenormin
door tenormin - Sep 22, 2013 om 19:19
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Oh, wat vreselijk. Is hij al lang geleden overleden? En wat valerius-2 vraagt, geeft u daar even antwoord op?

emcede
door emcede - Sep 22, 2013 om 19:51
960 Antwoorden / 4 Vragen

Het bedrijf aansprakelijk stellen. Afhankelijk van de rechtsvorm kan het bedrijf veel meer zijn dan alleen 'de baas'.

tenormin
door tenormin - Sep 22, 2013 om 19:58
16823 Antwoorden / 108 Vragen

ja emcede, maar ik krijg zo'n donkerbruin vermoeden (hoop dat ik hartstikke fout zit) dat het alleen maar één baas was. Vandaar de vraag aan TS, wie, wat, welk. Dus even wat meer info zou welkom zijn.

valerius-2
door valerius-2 - Sep 22, 2013 om 20:01
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 22 sep 2013, 19:58]ja emcede, maar ik krijg zo'n donkerbruin vermoeden (hoop dat ik hartstikke fout zit) dat het alleen maar één baas was. Vandaar de vraag aan TS, wie, wat, welk. Dus even wat meer info zou welkom zijn.
Zodat men weet of het een verplichte pensioen regelig. Dan is er verhaal op te halen bij het betreffende fonds.

tijger1
door tijger1 - Sep 22, 2013 om 20:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u al die jaren dan wel pensioenpremie betaald? En stond dat ook vermeld op uw loonopgave?

tenormin
door tenormin - Sep 22, 2013 om 21:31
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Krijg op de een of andere manier de link niet werkend maar op Tros Radar schrijft de TS dat "de baas" 3 keer getrouwd is geweest, dat er niets te halen valt en dat hij het lange tijd heeft verzwegen "thuis". En dat alleen een broer er van weet. Waarom TS het daar wel en hier niet schrijft begrijp ik niet. Misschien hadden we een suggestie aan de hand kunnen doen, nogmaals sorry dat mijn link niet tot leven gebracht kan worden, ook jammer voor Hermsen2.

he
door hermsen2 - Sep 22, 2013 om 21:48
3 Antwoorden / 1 Vragen

het bedrijf bestaat niet meer en hij was 3 keer getrouwd geweest
en die heeft ook niks meer
ik heb niemand iets vertelt in de fam en nu na 5 jaar heb ik het vertelt aan mijn zwager
ik heb wel bewijs dat ik daar heb gewerkt

ik ben dus die zwager en ik wil graag alles zoeken hoe het zit
want hij heeft geen pc
de bedrijfstak weet ik morgen pas en ook over de loonstrookje
en ja ik stel die vraag ook bij radar
hoe meer mensen hoe meer antworden ik krijg
ik weet dit ook maar pas
alvast bedankt

tijger1
door tijger1 - Sep 22, 2013 om 22:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

het bedrijf bestaat niet meer en hij was 3 keer getrouwd geweest
en die heeft ook niks meer
i

Over wie gaat het hier? De baas of uw zwager?

tenormin
door tenormin - Sep 22, 2013 om 22:34
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 22 sep 2013, 22:08]het bedrijf bestaat niet meer en hij was 3 keer getrouwd geweest
en die heeft ook niks meer
i

Over wie gaat het hier? De baas of uw zwager?

Voor zover nu duidelijk is stelt de zwager de vraag voor de man die 40 jaar ergens heeft gewerkt, tijger1. 't Kan wel over die baas gaan, alleen: die kan niets meer terugzeggen. En als die baas al die 40 jaren het gestorte pensioengeld in eigen zak heeft gestopt word dat, op zijn zachts gezegd een zeer moeilijke zaak om iets terug te zien van geld, te halen bij 1,2 of 3 vrouwen. Als hermsen2 morgen met meer info kan komen kunnen juridisch onderlegden forumleden wellicht wat meer vertellen wat eventueel te doen.

zoekster
door zoekster - Sep 22, 2013 om 22:46
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Hier is de link van Radar
KLIK

tijger1
door tijger1 - Sep 22, 2013 om 22:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien kan de zwager even vertellen wie drie keer getrouwd geweest is en wat dat er toe doet?

Als iemand nu 63 is en wo jaar bij dezelfde baas gewerkt heeft, terwijl daar geen pensioenpremie is betaald, is zijn pensioen niet "niet veel", maar is zijn pensioen helemaal niks.

tenormin
door tenormin - Sep 22, 2013 om 22:58
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=zoekster schreef op zondag 22 sep 2013, 22:46]Hier is de link van Radar
KLIK

Hier snap ik dus absoluut niets van: exact dezelfde link (echt waar) en krijg: dit onderwerp bestaat niet meer. Schiet mij maar lek.@tijger1, kun je ook lezen wie 3 maal getrouwd is geweest ;-)

sw
door swat1500 - Sep 23, 2013 om 00:01
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Als betreffende baas is overleden en het bedrijf ook niet meer bestaat valt er geen pensioen meer te claimen,

ja
door jangmcoolen - Sep 23, 2013 om 14:13
77 Antwoorden / 12 Vragen

Weten doe ik het niet maar ik ben bang dat het iets anders ligt.
Ik denk dat de betreffende werknemer bij een baas werkte die zich helemaal niet bezig hield met pensioen en dat de werknemer denkt dat hij pensioen heeft betaald, hetgeen waarschijnlijk niet het geval is.
Mijn jongste broer -- 12 ambachten, 13 ongelukken -- (nu 66) heeft 51 jaar gewerkt (eenenvijftig). Wij (zijn drie andere broers) hadden ieder een degelijk pensioenconstructie; we betaalden daar ook voor via de werkgever.
Vaak zeiden we tegen onze broer: "Hoe zit dat bij jou". "Mijn baas (daar werkte hij de laatste 37 jaar) wil niks weten van pensioenvoorzieningen en als ik erover begin zegt hij dat ik kan vertrekken".
Ons antwoord was altijd: "Kan een baas zelfstandig bepalen dat hij geen pensioenen hanteert in zijn bedrijf??" KENNELIJK KAN DAT!!
Nu op zijn 66e heeft hij alleen AOW; met de huidige bezuinigingen is dat een ramp, want hij rijdt bijv nog graag zijn autootje van 9 jaar oud.
Ik denk dat Jaap Hermsen (de vragensteller) ook zo'n geval is.

tijger1
door tijger1 - Sep 23, 2013 om 14:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jangmcoolen

Dat kan heel zeker, en ook nu nog, dat een werknemer geen pensioen opbouwt bij zijn wekgever.

me
door mein33 - Sep 23, 2013 om 15:23
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@hermsen2 of zijn zwager,

U geeft te kennen dat uw voormalige werkgever geen pensioenpremie (wergeversdeel) voor u heeft afgedragen.
Heeft uzelf ook geen pensioengelden (werknemersdeel) ingelegd.
Heeft u niet jaarlijks een pensioenoverzicht van het/een pensioenfonds ontvangen.
U bent nu 63 jr. en heeft nog geen recht op een pensioenuitkering.
Hoe bent u er achter gekomen dat uw voormalige werkgever geen pensioenpremie heeft afgedragen, alhoewel hij daatoe wettelijk wel verplicht was.

tijger1
door tijger1 - Sep 23, 2013 om 15:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Men kan natuurlijk simpel op "mijn pensioenoverzicht" kijken.

he
door hermsen2 - Sep 23, 2013 om 19:57
3 Antwoorden / 1 Vragen

ik schrijf dit voor mijn zwager om dat hij geen pc heeft doe ik het voor hem
ja hij heeft al die jaren bij die baas gewerkt soms wel 13 uur op een dag
en nooit naar zijn loonstrookje gekeken
er werkt maar een paar man
toen zijn baas overleden was toen kwam hij er pas achter
maar nooit iets vertelt aan niemand
en nu naar al die jaren vertel hij het aan mijn en nu gaat ik kijken of er nog iets aan kan doen
ik moet al die papier door zoeken
als ik iets meer weet zet ik het er gelijk op
alvast bedankt iedereen
jaap

tijger1
door tijger1 - Sep 23, 2013 om 21:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u zijn digid weet, kunt u simpel inloggen op "mijn pensioen overzicht". Dan weet u of er überhaupt iets opgebouwd is.

he
door hermsen2 - Sep 23, 2013 om 21:26
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dat heb ik al gedaan niks

tijger1
door tijger1 - Sep 23, 2013 om 21:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In wat voor bedrijfstak werkte hij? Er zijn echt nog veel bedrijven zonder pensioen opbouw.

tenormin
door tenormin - Sep 23, 2013 om 21:51
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 23 sep 2013, 21:01]Als u zijn digid weet, kunt u simpel inloggen op "mijn pensioen overzicht". Dan weet u of er überhaupt iets opgebouwd is.

Ik denk, maar geef toe dat ik simpel ben, dat iemand die geen PC heeft, ook geen Digid heeft. Wat zou hij ermee moeten?

@hermsen2, ik wil niet somberen maar ik ben heel bang dat het in de toekomst alleen maar bij een AOW 'tje blijft.

tijger1
door tijger1 - Sep 23, 2013 om 22:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hij heeft dus een digid.

emcede
door emcede - Sep 23, 2013 om 22:59
960 Antwoorden / 4 Vragen

In de openingspost staat iets over 'in eigen zak gedaan'. Ik ging er daarom vanuit dat er wél wat geregeld was maar dat het geld hiervoor niet afgedragen werd. Misschien was dat iets te snel gedacht...

Hermsen2, het maakt nogal uit of er nooit iets geregeld is geweest (wat dus kan, dat hebt u gelezen) óf dat de werkgever gefraudeerd heeft door pensioenpremies nooit af te dragen. Er is al gevraagd naar de bedrijfstak, daar is nog niet op geantwoord. Zoek daarnaast eens uit wat er in de papieren van uw zwager staat over óf er iets geregeld was/had moeten zijn.

ja
door jangmcoolen - Sep 23, 2013 om 23:23
77 Antwoorden / 12 Vragen

Het is me nu duidelijk. Dit was een werkgever die zich helemaal niet druk maakte om pensioenen; hij heeft daar voor zijn werknemers nooit geen voorzieningen voor gemaakt; dan hoefde hij zelf ook niet bij te dragen; want zoals je weet de werknemer en werkgever dragen beiden bij in het pensioen.
Hermsen heeft zich daar nooit druk om gemaakt en nu hij 65 plots wel. Tikkie te laat. Jammer.

ol
door olijfje3 - Sep 24, 2013 om 01:20
284 Antwoorden / 26 Vragen

Ik denk dat die van die heeft ook niets meer slaat op de derde vrouw van de baas.
Dat lijkt mij het meest logisch. De baas is er met het geld vandoor gegaan en zijn derde vrouw heeft niets meer. zwager helpt in deze kwestie.
Ts probeer uw vragen zo duidelijk mogelijk te stellen. Ik hoop dat u ergens kunt vinden dat u premie afgedragen heeft. olijfje3

re
door respondent - Sep 24, 2013 om 05:47
73 Antwoorden / 8 Vragen

Als er noch door de werkgever, noch door de werknemer pensioenpremies zijn afgedragen, dan heeft men ook geen recht op pensioen. De werknemer wordt in dat geval geacht zelf voor zijn pensioen gespaard te hebben. Hij heeft immers gedurende zijn werkzame leven meer nettoloon ontvangen. Wellicht dat hij als noodoplossing een part-time baantje kan zoeken om zijn karige AOW aan te vullen.

ol
door olijfje3 - Sep 24, 2013 om 09:18
284 Antwoorden / 26 Vragen

ik ken aardig wat mensen die op oudere leeftijd als taxichauffeur af en toe bij verdienen. ik weet alleen niet precies hoe het zit met taxipas en andere regels. lange ritten zijn over het algemeen het prettigst om te doen, hoor ik olijfje3