hw
door hwjpinxten May 27, 2014 om 12:21
Geldzaken & recht

Pensioen

Kan ik in mijn pensioenoeverzicht zien wat ik ontvang aan pensioen. Ik heb pensioen opgebouwd bij robeco. Bij mijnpensioenoverzicht staat een lager bedrag wat ik heb opgebouwd. Is het bedrag wat ik heb opgebouwd tijdens mijn huwelijk daar al vanaf gehaald.
Graag een antwoord.
M.v.g. Harrie

2312 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 27, 2014 om 12:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In uw pensioenoverzicht staat wat u hebt opgebouwd.

Maar er staat ook een regel dat een en ander kan afwijken als u gescheiden bent.

Als er bij de scheiding conversie van het pensioen heeft plaatsgevonden, dan is het aandeel van uw ex al afgetrokken, maar dat moet dan ook zo zijn op het overzicht wat u van het pensioenfonds hebt ontvangen.

Als er geen conversie heeft plaatsgevonden, staat op mijn pensioenoverzicht het hele opgebouwde bedrag, maar moet dat voor uw ex er tzt nog vanaf.

Zit er verschil tussen de bedragen, neem dan contact op met Robeco.

jantje7
door jantje7 - May 27, 2014 om 14:11
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Ondanks dat bij een kennis de scheiding aan het betreffende pensioenfonds is doorgegeven en het pensioenoverzicht daarvan is aangepast, kan niets hiervan worden terug gevonden bij pensioenoverzicht.nl. Wel staat er vermeld dat bij een scheiding er andere bedragen mogelijk zijn.
Verder is het vreemd dat er moet worden aangegeven alleenstaande / gehuwd, en bij aangeven alleenstaande, toch een nabestaande pensioen wordt aangegeven.

tijger1
door tijger1 - May 27, 2014 om 14:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jantje7

Dat er een nabestaandenpensioen wordt aangegeven terwijl men alleenstaand is, is niet zo raar. Men kan altijd vóór de pensioendatum nog trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan.

Als er een nabestaandenpensioen is op opbouw basis, kan vaak op de pensioendatum die aanspraak omgezet worden in een hoger oudedagspensioen.

Ook de vermelding van het -hogere- pensioen is correct. Als de ex van de tzt pensioengerechtigde voor de pensioendatum van de pensioengerechtigde zou komen te overlijden, valt het deel wat eventueel voor de ex bestemd zou zijn, weer toe aan de pensioengerechtigde.

Dat is alleen niet het geval als er conversie heeft plaatsgevonden, dan heeft de ex een zelfstandig recht, wat helemaal komt te vervallen als de ex komt te overlijden.

ka
door kama - May 28, 2014 om 13:49
161 Antwoorden / 19 Vragen

In veel gevallen is het zo dat zelfs als je het bedrag van je opgebouwde pensioen weet, dat je dan nog steeds geen flauw idee hebt wat voor pensioen je er uiteindelijk voor krijgt. Hangt af van de dagkoersen op het moment dat je pensioen ingaat.
Zelfs bij verzelfstandigde overheidsorganisaties is er vaak geen sprake meer van een bekend pensioen bedrag. Allemaal omgezet in van die vreselijke pensioenen waar je nauwelijks meer iets terug krijgt van je inzet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 28, 2014 om 14:21
16774 Antwoorden / 202 Vragen

zie het antwoord van kama2 waarbij ik aanvul dat bij een aantal pensioenfondsen wegens een 'te lage buffer' uitkeringen zijn verlaagd zoals nu weer de beide metaalfondsen.

U heeft het evenwel over Robeco en dan kan er sprake zijn dat er van een basis bedrag sprake is - lijfrentepolis in plaats van pensioenverzekering - en dan gelden andere 'regels'.

tijger1
door tijger1 - May 28, 2014 om 15:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het pensioen waar Kama het over heeft is natuurlijk wel van een heel andere soort. Daar wordt een bedrag opgebouwd waarvan op de pensioenleeftijd lijfrente-uitkeringen moeten worden aangekocht.

Die staan ook niet vermeld op Mijnpensioenoverzicht.

pi
door pieterwolters - May 28, 2014 om 17:32
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Even voor de zekerheid: je hebt het over een pensioenverzekering die je zelf bij Robeco hebt afgesloten of gaat het om een pensioen die je bij Robeco als werknemer van Robeco hebt opgebouwd?