co
door conair Oct 31, 2014 om 11:41
Geldzaken & recht

Pensioen

Ik heb van 1990 t/m 1995 in Duitsland gewerkt, in die periode heb ik pensioen opgebouwd, nu is mijn vraag het volgende, er is mij verteld geworden dat je het bedrag wat staat het beste nu kan opvragen?
Ik weet niet of dat mogelijk is, ik zelf zou er nu gebruik van willen maken anders zit ik straks met mijn eigen pensioen on de knoop. Ik ben op dit moment 52 jaar.

Hopende op een positief antwoord.

824 10 Rapporteer

mo
door monica010 - Oct 31, 2014 om 11:56
71 Antwoorden / 0 Vragen

[quote} ik zelf zou er nu gebruik van willen maken anders zit ik straks met mijn eigen pensioen on de knoop. Ik ben op dit moment 52 jaar.

Wat bedoelt u daarmee? Mijn eerste reactie is, afwachten tot u de pensioengerechtigde leeftijd bereikt hebt, dan betaalt u er waarschijnlijk veel minder belasting over en houdt u netto meer over. U kunt het beste nagaan welke bedragen u netto krijgt wanneer u het nu of later ontvangt, zodat u dat kunt vergelijken.

zw
door zwaardvis - Oct 31, 2014 om 12:31
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Houd ook rekening met een korting op uw AOW uitkering van ca 12%. 6 jaar werken in het buitenland is 6 jaar AOW rechten minder.

mo
door monica010 - Oct 31, 2014 om 12:36
71 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op vrijdag 31 okt 2014, 12:31]Houd ook rekening met een korting op uw AOW uitkering van ca 12%. 6 jaar werken in het buitenland is 6 jaar AOW rechten minder.

Dat is wel erg kort door de bocht. Ts zegt niet dat hij ook echt geëmigreerd is geweest.

aurora1
door aurora1 - Oct 31, 2014 om 12:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees anders eens klik hier door, u moet dan hier en daar op de pagina's verder klikken voor buitenlandse pensioenen.
Als er niet de informatie staat die u zoekt kunt u altijd nog uw vragen aan de SVB stellen.

tenormin
door tenormin - Oct 31, 2014 om 13:25
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Voor ieder jaar niet in Nederland werken gaat er 2% vanaf (AOW). Maar omdat alles drastisch aan het veranderen is, voor de toekomst zou dat zomaar eens anders kunnen uitpakken. Zo ook met (niet afgedragen pensioen); dat word in mindering gebracht. Duitsland en Nederland hebben daar overeenkomsten over. Dus tegen die tijd daar maar eens informeren. Nu zit u nog minstens 15 jaar verwijderd van uw pensionnering.

aurora1
door aurora1 - Oct 31, 2014 om 13:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En dan komt er in principe weer wat bij van het buitenland i.c. Duitsland, afhankelijk van wat zoal geregeld was in Duitsland waaraan betaald is.
De SVB weet daar alles van, die werkt nauw samen met de Deutsche Rentenversicherung.

zw
door zwaardvis - Oct 31, 2014 om 15:37
1525 Antwoorden / 51 Vragen

@Tenormin "Voor ieder jaar niet in Nederland werken gaat er 2% vanaf (AOW). "
Nou als dat zo zou zijn dan zouden veel Nederlanders geen of weinig AOW krijgen. Het gaat niet om NIET werken in NL het gaat om WEL werken in het buitenland. Voor ieder jaar dat je in het buitenland werkt (ongeacht waar je woont Monica010) kun je afhankelijk van de precieze situatie 2% opbouw AOW rechten verliezen. Klik hier

Mijn zwager heeft toen hij 18 jaar was 2 jaar in Duitsland gewerkt, maar wel gewoon in NL gewoond. Hij krijgt nu 4% AOW minder.....

tenormin
door tenormin - Oct 31, 2014 om 16:22
16828 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op vrijdag 31 okt 2014, 15:37]@Tenormin "Voor ieder jaar niet in Nederland werken gaat er 2% vanaf (AOW). "
Nou als dat zo zou zijn dan zouden veel Nederlanders geen of weinig AOW krijgen. Het gaat niet om NIET werken in NL het gaat om WEL werken in het buitenland. Voor ieder jaar dat je in het buitenland werkt (ongeacht waar je woont Monica010) kun je afhankelijk van de precieze situatie 2% opbouw AOW rechten verliezen. Klik hier

Mijn zwager heeft toen hij 18 jaar was 2 jaar in Duitsland gewerkt, maar wel gewoon in NL gewoond. Hij krijgt nu 4% AOW minder.....

Wat schrijf ik dan anders dan hoe u het schrijft? Voorbeeld: mijn (Engelse) echtgenoot heeft 25 jaar in Engeland en 25 jaar in Nederland gewerkt. Wat kreeg hij voor Nederlands A.O.W.? Juist: 50%. (De andere helft uit Engeland). Mijn (Italiaanse) kennis had 1 jaar te kort in Nederland gewerkt "dus" werd hij 2% gekort.

zw
door zwaardvis - Oct 31, 2014 om 19:15
1525 Antwoorden / 51 Vragen

@Tenormin. Je schrijft namelijk: Niet in Nederland werken. Je bedoelt natuurlijk: In het buitenland werken. Dat is juridisch en taalkundig iets anders.
Iemand die 10 jaar werkloos is geweest heeft 10 jaar niet in Nederland gewerkt. Maar hij heeft niet in het buitenland gewerkt. Begrijp je het verschil?

tijger1
door tijger1 - Oct 31, 2014 om 21:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zegt dat u verteld is dat u dat pensioen het beste nu kunt opvragen. Zei men er ook bij waarom dat beter was? En of dat ook wel kon?

Over het algemeen kunnen pensioenen niet eerder opgevraagd worden dan op de pensoengerechtigde leeftijd.

En op grond waarvan komt u met uw eigen pensioen in de knoop?

U hebt ovet die jaren geen AOW opgebouwd en ook geen Nederlands pensioen.

U zult het tzt waarschijnlijk hard nodig hebben.