henk140
door henk140 Jul 22, 2015 om 15:39
Geldzaken & recht

Pensioen

Hallo, mijn moeder is helaas een aantal maanden terug overleden mijn vader is ook al een tijd terug overleden. Nou is mijn moeder hertrouwd geweest met mijn stiefvader. Ze genoot nog van mijn vaders pensioen en had het er wel eens over deze af te kopen maar niet gedaan. Nou is mijn vraag, heb ik recht op het pensioen van mijn vader nu alle bij mijn ouders er niet meer zijn ? Ik ben helemaal niet thuis in dit soort dingen. Ik weet wel dat mijn moeder met mijn stiefvader in gemeenschap van goederen was getrouwd. Ik ben zelf ivm met omstandigheden niet meer werkzaam al een hele tijd en afhankelijk van een uitkering. Weet iemand hier een antwoord op ? Alvast dank.

1294 7 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 22, 2015 om 15:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo henk140,

.....Ze genoot nog van mijn vaders pensioen .....
Daar heb je na hertrouwen anders meestal geen recht meer op.

..... heb ik recht op het pensioen van mijn vader nu alle bij mijn ouders er niet meer zijn ?.....
Dacht het niet:
Kinderen van een overleden ouder hebben vaak ook recht op een uitkering van de pensioenuitvoerder. Dit heet een wezenpensioen. De voorwaarden van de uitkering verschillen per pensioenregeling. Bij de meeste pensioenuitvoerders eindigt de uitkering als een kind 18 of 21 wordt.
(Bron)

ja
door janf43 - Jul 22, 2015 om 15:56
733 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=henk140 schreef op woensdag 22 jul 2015, 15:39]Hallo, mijn moeder is helaas een aantal maanden terug overleden mijn vader is ook al een tijd terug overleden. Nou is mijn moeder hertrouwd geweest met mijn stiefvader. Ze genoot nog van mijn vaders pensioen en had het er wel eens over deze af te kopen maar niet gedaan. Nou is mijn vraag, heb ik recht op het pensioen van mijn vader nu alle bij mijn ouders er niet meer zijn ? Ik ben helemaal niet thuis in dit soort dingen. Ik weet wel dat mijn moeder met mijn stiefvader in gemeenschap van goederen was getrouwd. Ik ben zelf ivm met omstandigheden niet meer werkzaam al een hele tijd en afhankelijk van een uitkering. Weet iemand hier een antwoord op ? Alvast dank.

Ik ga er vanuit dat u iets ouder dan 18 jaar bent. U heeft dan geen enkel recht op het nabestaanden of wezenpensioen van uw vader.

henk140
door henk140 - Jul 22, 2015 om 16:13
24 Antwoorden / 15 Vragen

edrick voor zover ik weet heeft ze gewoon het pensioen gekregen al die tijd. jan ik ben zelf 47. Dus het pensioen wat mijn vader al die jaren heeft opgebouwd is gewoon weg ? In de pot van 1300 Miljard zullen we maar zeggen. Had ze het beter kunnen afkopen en er nog van genieten lijkt mij dat was beter geweest dan.

jantje7
door jantje7 - Jul 22, 2015 om 16:59
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Er zijn geen mogelijkheden om nabestaande pensioen af te kopen. Pensioen opbouw is inderdaad voor in de grote pot, en wie het langst leeft krijgt alles.

diumenge
door diumenge - Jul 22, 2015 om 17:16
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=henk140 schreef op woensdag 22 jul 2015, 16:13]edrick voor zover ik weet heeft ze gewoon het pensioen gekregen al die tijd. jan ik ben zelf 47. Dus het pensioen wat mijn vader al die jaren heeft opgebouwd is gewoon weg ? In de pot van 1300 Miljard zullen we maar zeggen. Had ze het beter kunnen afkopen en er nog van genieten lijkt mij dat was beter geweest dan.

Ja, dat is het principe hè. De een geniet er van tot z'n honderdste en de ander misschien nooit. Zou mooi zijn als dat naar de kinderen ging, dan is het helemaal onbetaalbaar.

henk140
door henk140 - Jul 22, 2015 om 19:30
24 Antwoorden / 15 Vragen

Dank allemaal voor jullie antwoorden, eigenlijk heeft iedereen het goede antwoord gegeven. Zo leer je nog eens wat.

tijger1
door tijger1 - Jul 22, 2015 om 20:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard had uw moeder recht op het nabestaanden pensioen van uw vader. Of zij hertrouwd is, heeft daar niets mee te maken. Dat viel trouwens niet af te kopen.

Dat pensioen is een collectieve regeling, als uw moeder of vader heel oud geworden zouden zijn, hadden ze ook nog gekregen, terwijl het dan wellicht allang "op" was geweest.

En ze heeft er nu toch ook van genoten?