in
door inwonernu Jun 11, 2014 om 18:46
Geldzaken & recht

Pensioen berekening

Hallo, ik heb vanaf begin 2010 een invaliditeitspensioen. Nu kreeg ik voor de maand mei ineens een week voor de uitbetaling een brief van de ABP waarin stond dat zij een fout hebben gemaakt in de berekening van het pensioen. Zij hebben zich gebaseerd op de loongegevens van het jaar 2009 terwijl het het jaar 2008 zou moeten zijn. Vanaf 2008 had ik recht op WIA. Nu scheelt dit in mijn geval 5000 euro bruto per jaar en maandelijks ga ik er nu 78,64 euro op achteruit. Dit is direct in de maand mei ingegaan. Nu is mijn vraag, mogen zij dit zomaar doen? Is er niets zoals rechtszekerheid voor de ontvanger?

1029 11 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jun 11, 2014 om 18:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zou je wachtwoord even veranderen, als ik jou was. Dat kun je doen via 'mijn profiel' bovenaan deze pagina.

Ja, de ABP mag een gemaakte fout corrigeren. Ik begrijp dat het teveel betaalde niet terug gevorderd wordt? Dan heb je dus heel veel mazzel dat je jarenlang meer hebt ontvangen dan datgene waar je recht op had.

edrick3
door edrick3 - Jun 11, 2014 om 19:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo inwonernu,

Heb de redactie gevraagd de titel van je vraag te editten (dat kun je niet zelf).
Zal wel morgen worden.

..... Nu scheelt dit in mijn geval 5000 euro bruto per jaar en maandelijks ga ik er nu 78,64 euro op achteruit.
Kan de genoemde bedragen niet helemaal plaatsen ....

Met vr.gr.

ja
door janf43 - Jun 11, 2014 om 19:26
733 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=inwonernu schreef op woensdag 11 jun 2014, 18:46] Is er niets zoals rechtszekerheid voor de ontvanger?

Ik begrijp dat het vervelend voor u is, maar u heeft recht op het juiste bedrag. Niets meer en niets minder. Zou u ook aandringen op betaling van het "oude" bedrag als u door een fout van het ABP te weinig had gekregen?

valerius-2
door valerius-2 - Jun 11, 2014 om 19:27
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Andersom zou u er gelukkig mee zijn ddus deze fout kan dus gewoon recht worden gezet ook als u te weinig gekregen zou hebben wordt dit ook zo opgelost.

in
door inwonernu - Jun 11, 2014 om 19:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

Andersom zou ik het mijzelf ook afvragen aangezien dit betekent dat er fouten worden gemaakt en hersteld dienen te worden. Je gaat bij een beslissing er toch vanuit dat er een juiste berekening achter schuilt. Dus of ik er op achteruit of op vooruit ga, maakt eigenlijk voor de vraagstelling niet uit. Ik wilde weten of het ABP na zoveel jaar kan herberekenen. De belastingdienst mag dat wettelijk wel.

tijger1
door tijger1 - Jun 11, 2014 om 21:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De belastingdienst heeft niets met het ABP van doen.

Maar ik zie niet in waar dat grote verschil in zou kunnen zitten. Als zij 2009 als basis hebben genomen, had u in dat jaar toch ook WIA, dus waarom een jaar eerder dan € 5.000 per jaar minder oplevert is niet duidelijk. Nog even afgezien van waarom dat maar € 78,64 per maand is.

ja
door janf43 - Jun 11, 2014 om 22:35
733 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 11 jun 2014, 21:21]

. Nog even afgezien van waarom dat maar € 78,64 per maand is.

Dat bedrag is een resultaat van een ingewikkelde berekening met de factoren zoals norminkomen, afkeuringspercentage, opgebouwde rechten en belastingen (en waarschijnlijk nog wel een paar andere). Dit is, waarschijnlijk, een nettobedrag. De berekening 12X€78,64 is daarom niet relevant.

tijger1
door tijger1 - Jun 11, 2014 om 22:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@janf43

Fijn dat u weet hoe die zaak van de Ts in elkaar steekt.

Maar als het ene jaar WIA de basis is voor de berekeningen en het eerdere jaar ook, komt het mij voor dat er meer aan de hand is om een verschil van € 5000 te creëeren.

valerius-2
door valerius-2 - Jun 11, 2014 om 23:27
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=inwonernu schreef op woensdag 11 jun 2014, 19:54]Andersom zou ik het mijzelf ook afvragen aangezien dit betekent dat er fouten worden gemaakt en hersteld dienen te worden. Je gaat bij een beslissing er toch vanuit dat er een juiste berekening achter schuilt. Dus of ik er op achteruit of op vooruit ga, maakt eigenlijk voor de vraagstelling niet uit. Ik wilde weten of het ABP na zoveel jaar kan herberekenen. De belastingdienst mag dat wettelijk wel.

Fouten worden overal gemaakt waar mensen werke, u wil toch vertellen dat u nooit fouten gemaakt heeft. Deze zullen in ieders belang recht worden gezet. Want niemand is onfeilbaar.

ja
door janf43 - Jun 12, 2014 om 10:59
733 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 11 jun 2014, 22:41]@janf43

Maar als het ene jaar WIA de basis is voor de berekeningen en het eerdere jaar ook, komt het mij voor dat er meer aan de hand is om een verschil van € 5000 te creëeren.

Hoe weet u wat de basis voor berekening alleen de WIA is? Mij lijkt het eerder dat in 2009 er extra inkomen was. Mijn reactie was gebaseerd op de relatie die u legt op €5000 en het netto maandbedrag.

tijger1
door tijger1 - Jun 12, 2014 om 11:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik leg die relatie niet tussen € 5.000 en het maandbedrag, en of dat netto is, weten we ook niet, maar dat doet de TS.

Misschien komt er wel een verduidelijking van zijn kant.