cr
door credendo Oct 1, 2014 om 18:39
Geldzaken & recht

Pensioen en nabestaande pensioen

In 2013 is de tijdelijke heffingskorting ingesteld, om vutters en pre-pensioen gerechtigden tijdelijk te ontzien. Deze mensen zouden met in verhouding teveel belastingverzwaringen te maken krijgen. Maar hoe zit dat met een nabestaande pensioen. Deze mensen zijn door afschaffing van de weduwe en wezen-wet noodgedwongen overgestapt naar een ander stelsel. Zo kan het dus zijn dat je 54 bent en dus nog lang niet de AOW gerechtigde leeftijd hebben bereikt, worden deze mensen ook niet on-evenredig belast? Het duurt nog wel even voor je 67 bent? Wellicht is het voor jongeren verstandig een dergelijke verzekering via het pensioenfonds dus niet af te sluiten. Nooit indexatie althans de afgelopen 8 jaar niet, en extra belasting betalen? En een heel vreemd bruto-netto plaatje te krijgen, dus ook geen toeslagen, terwijl als je het zelfde inkomen hebt uit de ANW het wel wordt geindexeerd, en alle toeslagen van toepassing zijn, zo ook via de bijstand (zie dan netto-bruto! Graag wil ik uw bevindingen hierover horen?

2219 10 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Oct 1, 2014 om 19:12
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Er moeten noe eenmaal grenzen zijn en die kosten al een hoop geld wat niet aan de bomen groeit maar betaalt moeten worden van de inkomsten van het rijk, dus van u en van mij.

tijger1
door tijger1 - Oct 1, 2014 om 20:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor toeslagen is de hoogte van het inkomen van toepassing. Uit welke bron dat inkomen komt is niet van belang.

Dus weduwen met ern pensioen, vutters en bijstandtrekkers en ga maar door komen op dezelfde manier voor zorgtoeslag of huurtoeslag in aanmerking.

Dat extra stukje heffingskorting voor vutters is peanuts. En bijstandtrekkers krijgen dat ook niet.

Ook de meeste pensioenen zijn niet geindexeerd dus ook de weduwepensioenen niet.

U moet dus de site van de toeslagen nog maar eens bestuderen.

cr
door credendo - Oct 2, 2014 om 13:32
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dank jullie wel voor je mening en antwoorden welke wel bekend zijn. Ik doelde op verhoudingen in bruto-netto inkomens plaatjes. Iemand die 25000,00 euro verdient of aan uitkering heeft, welke niet uit een pensioen stelsel komt, betaalt minder belasting als in mijn voorbeeld van een weduwnaar of weduwe. Echter in het netto plaatje is het inkomen wel gelijk. Alleen bruto niet. Zo kan het dus zijn dat de 1 wel toeslagen krijgt en een ander dus niet? Maar ook zit er een verschil in de rechtspraak, zo kan het dus zijn dat de 1 wel een pro-deo advokaat kan krijgen en de ander dus niet, terwijl de advokaat voor beiden eigenlijk onbetaalbaar is.

p.s. het gaat mij niet om mijzelf, maar ik wil mensen gewoon wijzen op een stuk rechts ongelijkheid omdat pensioenen worden gezien als iets onoorbaars en alleen voor ouderen geldt. Wat dus niet helemaal zo is. Dus doe je mee aan een extra ouderdoms pensioen, en heb je je nabestaande verzekerd via dat stelsel, is dit een conseguentie waar je over kunt nadenken!

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2014 om 13:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik begrijp uw stelling niet helemaal. Iemand die werkt, krijgt een arbeidskorting. Heeft men een pre-pensioen, of uitkering rechtstreeks van een uitkeringsinstantie dan niet. Ook wat betreft de inhouding ZVW is er verschil.
Het netto inkomen is dus niet gelijk.

Maar niemand vindt pensioenen onoorbaar.

cr
door credendo - Oct 2, 2014 om 13:48
4 Antwoorden / 1 Vragen

Betreffende onoorbaar, dat stelsel is zo complex, dat de jeugd het als onoorbaar ervaart. En AOW als pensioen ziet. Nu met de nieuwe regels zijn juist de jongeren de dupe als het om het nabestaande pensioen gaat. En dat is bijzonder jammer, ik waarschuw alleen maar, want de overheid gaat het gat in juist het nabestaande pensioen welke kan oplopen tot enkele duizenden euro s per jaar niet dichten, terwijl de bedrijfspensioenen vaak verplicht worden gesteld.

cr
door credendo - Oct 2, 2014 om 14:00
4 Antwoorden / 1 Vragen

P.S zag net dat uw schreef dat ZVW premie anders is, gewoon 5.4% over het bruto bedrag bij een nabestaande pensioen. Maar nogmaals is geen ouderdomspensioen vanaf je 65 jaar. Kan iedereen overkomen om de 65 niet te halen!

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2014 om 14:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar de overheid wil juist min of meer van die nabestaanden pensioenen af. Iedereen moet zijn eigen brood verdienen.

Een gat is voor kongeren simpel op te vangen, sluit een overlijdensrisicoverzekering af. Dan zijn de nabestaanden verzekerd van een pot met geld.

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2014 om 14:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=credendo schreef op donderdag 2 okt 2014, 14:00]P.S zag net dat uw schreef dat ZVW premie anders is, gewoon 5.4% over het bruto bedrag bij een nabestaande pensioen. Maar nogmaals is geen ouderdomspensioen vanaf je 65 jaar. Kan iedereen overkomen om de 65 niet te halen!

Maar als je inkomen hebt uit werk, betaalt de werkgever dat.

En de belastingtarieven verschillen tussen AOW gerechtigden en voor mensen daaronder. Dus dat maakt geen verschil tussen inkomen uit werk of nabestasnden pensioen.

Ik begrijp nog steeds uw punt niet.

Die verschillen in heffingskortingen zijn bedoeld om mensen aan het werk te laten gaan. En niet van pas nu, maar er was altijd al een verschil tussen werkenden en niet-werkenden.

cr
door credendo - Oct 3, 2014 om 11:29
4 Antwoorden / 1 Vragen

De werkgever betaalt inderdaad een deel van de ZWV premie, en over het werkgeversdeel betaald de werknemer inkomsten belasting. U stelt dat de overheid het werken bevorderd door extra heffing op te leggen bij pensioen en uitkeringen. Echter een pensioen is er voor om een extra centje te hebben na je 65-67 levensjaar. Terecht dat dit extra wordt belast, immers de inleg is belastingvrij.

Voor alle duidelijkheid heb ik het over een pensioen-uitkering en niet over de AOW!

Omdat de weduwe en wezen-wet is gewijzigd vorige eeuw, hebben de pensioenfondsen een nabestaande pensioen ingesteld, zodat je nabestaande verzekerd zijn van een inkomen bij overlijden. Deze gaat dus in op de dag dat de verzekerde komt te overlijden. Dat is bij een levensverzekering het zelfde. Indien je de levensverzekrng hebt afgesloten en daarvoor via een spaarfonds belastingvrij spaart, wordt deze bij uitkering in 1 keer belast. Maakt feitelijk geen verschil, is trouwens op den duur duurder ivm vermogensbelasting. Dus veel mensen hebben hun nabestaanden via het pensioenfonds ingedekt voor inkomensverlies na overlijden. Veel vrouwen gaan tijdelijk parttime werken omdat de kinderopvang onbetaalbaar is. Die bouwen dus zelf weinig pensioen op. Maar stel u komt te overlijden en hebt een goede baan, en het bruto nabestaande pensioen komt tot uitkering en uw levenspartner is 48 jaar is die nog 19 jaar verwijderd van de AOW gerechtigde leeftijd. Stel uw levenspartner krijgt aan nabestaande pensioen 2610 euro bruto per maand. Is de netto uitkering zo rond de 1600 euro. U en uw levenspartner wonen in een huurhuis van 670 euro dan krijgt u indien u zou leven op dat zelfde huis huursubsidie, maar uw levenspartner niet meer omdat de toeslagen over een bruto inkomen wordt berekend, dat geld ook voor de zorg toeslag en zo niet meer. Ik stel voor kijkt u eens naar de bruto-netto module van het NIBUD en/of bereken het verschil op de site van de belastingdienst eens. En betreffende de toekomst kijk eens naar de effecten van het nieuwe pensioenstelsel die per 1 januari a.s. ingaat. De jongeren hebben een hele slechte opbouw op den duur bij vroeg- overlijden binnen nu en 20 jaar, omdat alles in de ijskast gaat.

tijger1
door tijger1 - Oct 3, 2014 om 11:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet niet waar u uw gegevens vandaan haalt, maar u hebt het helemaal fout.

De werkgever betaalt de hele premie ZVW en de werknemer betaslt daarover geen belasting.

Als een (echt)paar € 2.610 bruto inkomen heeft, krijgen zij GEEN huurtoeslag bij een huur van € 670 per maand en slechts € 46 zorgtoeslag.een alleenstaande krijgt bij zo'n inkomen geen van beide toeslagen.

De overheid legt geen extra heffing op bij een pensioen of uitkering. Werkenden krijgen een extra korting, de arbeidskorting.

Bij iedereen worden de toeslagen berekend over het toetsingsinkomen.