he
door hendra Oct 25, 2014 om 10:38
Geldzaken & recht

Pensioen is gehalveerd

Op basis van 29 dienstjaren uitgekeerde bedrijfspensioen 31%x laatst verdiende loon.
Berekening www.pensioenkijker.nl: Boekje open over vrouw en pensioen blz.5: 29x2 + 5% (zonder partnerpensioen). = 63%x laatstverdiende loon.
Graag advies hoe moet ik doen?

645 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 25, 2014 om 10:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u een vraag hebt over uw pensioen, kunt u zich het beste wenden tot uw pensioenfonds.

Verder is aan uw vraag geen touw vast te knopen, want u vergeet de AOW.

he
door hendra - Oct 25, 2014 om 11:14
3 Antwoorden / 1 Vragen

In de voorwaarden van het bedrijfspensioen is dat de pensioengerechtigde mag de aow ontvangen buiten het bedrijfspensioen. Hoe moet ik verder doen?. Graag uw reactie.

jantje7
door jantje7 - Oct 25, 2014 om 11:20
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Uw 29 dienstjaren waren dat ook de jaren dat u pensioen heeft opgebouwd? Mogelijk bent u bij dit bedrijf gaan werken zonder pensioen op te bouwen. Verder kunt u in totaal, dus bij 40 pensioenjaren, een pensioen opbouwen van 70% van het pensioengevende salaris. Dit is uw bruto salaris verminderd met de franchise (is nagenoeg gelijk aan de AOW uitkering).

marcel75
door marcel75 - Oct 25, 2014 om 11:21
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Neem contact op met het pensioenfonds.

tijger1
door tijger1 - Oct 25, 2014 om 11:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard ontvangt u de AOW naast het bedrijfspensioen. Maar elk pensioen is maximaal gebaseerd op 70 % van het laatste inkomen INCLUSIEF de AOW.

Tegenwoordig ook vaak op het gemiddelde inkomen.

Dus ook iemand met bijvoorbeeld 45 dienstjaren bij dezelfde werkgever krijgt niet 70% van zijn laatste loon met daarnaast nog AOW. Dat mag helemaal niet.

Dus u hoeft verder niets te doen.

he
door hendra - Oct 25, 2014 om 11:26
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor uw reacties. Misschien heeft u allemaal gelijk. Ik hoef verder niets te doen. Nogmaals hartelijk dank.

sw
door swat1500 - Oct 25, 2014 om 12:34
3778 Antwoorden / 0 Vragen

U moet uw pensioen wel aanvragen anders krijgt u het niet.

he
door hendra - Oct 25, 2014 om 14:13
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank swat1500 voor uw reactie. De pensioen is al uitgekeerd.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Oct 26, 2014 om 12:21
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Wees blij dat u nog pensioen krijgt, mensen van

lekkerisdat
door lekkerisdat - Oct 26, 2014 om 12:21
4299 Antwoorden / 5 Vragen

onder de 40 kunnen het vergeten..

pi
door pieterwolters - Oct 26, 2014 om 17:43
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Dat gaat inderdaad een probleem worden voor mensen on de 40 (waarschijnlijk zelfs voor mensen onder de 50). Op zich zou je natuurlijk prima zelf voor een pensioen kunnen zorgen ware het niet dat de werkenden van nu zich nog blauw betalen aan pensioenpremies zodat de huidige pensioenen kunnen worden uitgekeerd. En dan blijft er niet veel over om voor je eigen pensioen te sparen.

jantje7
door jantje7 - Oct 26, 2014 om 17:52
1459 Antwoorden / 23 Vragen

@pieterwolters

Wat een onzin kunt u schrijven. In Nederland bouwt men ieder voor zich pensioen op. Ook de verlaging van het belastingvrij inleg van pensioenpremie hoeft men al niet de maximale belasting vrije inleg, maar i.p.v. 2,25% slechts 1,75% van het pensioengevend salaris. Anders is het met de AOW, dit is inderdaad een omslagregeling.

jantje7
door jantje7 - Oct 26, 2014 om 17:56
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Even opnieuw, stuk tekst weggevallen.

Wat een onzin kunt u schrijven. In Nederland bouwt men ieder voor zich pensioen op. Ook de verlaging van de belastingvrij inleg van pensioenpremie hoeft niet tot verslechtering van het pensioen te leiden. Bij verschillende bedrijven wordt nu al niet de maximale belasting vrije inleg ingehouden, maar i.p.v. 2,25% slechts 1,75% van het pensioengevend salaris. Anders is het met de AOW, dit is inderdaad een omslagregeling