tr
door trineke Mar 14, 2010 om 10:18
Geldzaken & recht

Pensioenvoorziening en bijstand

Misschien weet iemand het antwoord op iets wat ons bezighoudt.
Onze dochter zit voor 80-100 procent in de WAO wegens psychische problemen.
Ze had werk gevonden via het reintegratiebureau,maar de werkgever is failliet gegaan.
Zelf is ze heel bang in de bijstand terecht te komen als ze goed gekeurd wordt en toch geen werk kan vinden.
Hoe gaat het dan met afgesloten pensioenvoorzieningen, zoals de Verzekering bij Aegon.[helaas een woekerpolis]. Het eventueel gespaarde geld d.m.v.Banksparen opgebouwd voor later. Moet dat eerst opgemaakt worden of is dat geld "veilig?"Alvast bedankt! Trineke

12138 28 Rapporteer

sonjaatje
door sonjaatje - Mar 14, 2010 om 10:33
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Als je in de bijstand komt mag je een bepaald bedrag aan spaargeld hebben.
Kijk op de site van de gemeente waar ze woont wat het vrij te laten bedrag is.

tr
door trineke - Mar 14, 2010 om 10:46
65 Antwoorden / 23 Vragen

Sonjaatje,

Dat is bekend. Daar gaat het niet om. Het gaat hier om geld dat bestemd is voor een pensioenvoorziening. Dat geld "staat vast". Nu is mijn vraag of dat ook onder "vermogen" valt en dus opgemaakt moet worden.
Vriendelijke groeten,
Trineke

vladja
door vladja - Mar 14, 2010 om 10:50
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Sonjaatje,

De hoogte van het "vrije spaargeld" wordt niet door de gemeente bepaald, maar dat is landelijk vastgelegd. Momenteel bedraagt dat voor een alleenstaande € 5.455,--, voor gehuwd of samenwonend € 10.910,--. Dat zelfde bedrag geldt ook voor alleenstaand ouder.

Vladja

vladja
door vladja - Mar 14, 2010 om 11:16
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Bij het vaststellen van het vrijgelaten bedrag wordt een koopsompolis (maar ook lijfrentepolissen, levensverzekeringen, kapitaalverzekeringen, beleggingsspaarplannen, spaarbrieven, aandelen) meegeteld worden, mits deze een afkoopwaarde kent.

Wet Werk en Bijstand, artikel 34

1. Onder vermogen wordt verstaan:
a. de waarde van de bezittingen waarover de alleenstaande of het gezin beschikt of redelijkerwijs kan beschikken, verminderd met de aanwezige schulden. De waarde van de bezittingen wordt vastgesteld op de waarde in het economische verkeer bij vrije oplevering;

Neem contact op met de Aegon en vraag of de afgesloten pensioenvoorziening afkoopbaar is en hoeveel dat dan bedraagt.

Vladja

sonjaatje
door sonjaatje - Mar 14, 2010 om 11:19
1961 Antwoorden / 1 Vragen

De hoogte van het "vrije spaargeld" wordt niet door de gemeente bepaald

Waar beweer ik dat dan??

sonjaatje
door sonjaatje - Mar 14, 2010 om 11:20
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Het eventueel gespaarde geld d.m.v.Banksparen opgebouwd

Banksparen is spaargeld, ongeacht het doel.

birdies
door birdies - Mar 14, 2010 om 11:21
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Van www.kennisring.nl

Hoeveel vermogen mag ik hebben als ik een bijstandsuitkering aanvraag?

Uw eigen vermogen heeft invloed op uw recht op een bijstandsuitkering: Wie te veel eigen vermogen heeft, kan geen bijstand krijgen.

Eigen vermogen is bijvoorbeeld uw spaargeld, een boot of een caravan. Ook opgebouwd spaarloon telt mee. Maar het tegoed uit een levensloopregeling behoort niet tot het vermogen. De afkoopwaarde van een levensverzekering kan wel meetellen. Ook het geld op de (spaar)rekening van uw thuiswonende, minderjarige kind(eren) telt mee voor uw vermogen.

Bezittingen die algemeen en noodzakelijk zijn, zoals het meubilair in uw huis of de wasmachine, worden niet meegeteld voor het vermogen. Of uw auto als vermogen wordt meegeteld en voor hoeveel, is afhankelijk van uw situatie. Hebt u een aangepaste auto omdat u gehandicapt bent, dan wordt deze vaak niet of niet helemaal als vermogen meegeteld. Hebt u een dure auto en hebt u deze niet per se nodig, dan wordt de auto wél meegeteld als vermogen. Wat de grens is tussen een 'dure' auto en een auto 'van weinig waarde' (dus wel of niet meetellend als vermogen) verschilt per gemeente.

U mag een vast bedrag van het vermogen houden. Voor alleenstaanden is dit in 2010 € 5.480 en voor alleenstaande ouders en gehuwden of samenwonenden het dubbele: € 10.960.
Als u meer hebt dan dit bedrag, moet u dat eerst op verantwoorde wijze opmaken voordat u recht hebt op een bijstandsuitkering. Schulden worden van uw vermogen afgetrokken. Maar studieschulden en andere niet-direct-opeisbare schulden worden níet van uw vermogen afgetrokken.

kr
door krieties - Mar 14, 2010 om 11:30
442 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat hier om pensioenvoorzieningen als lijfrenten en lijfrenten via Banksparen. Banksparen is een pensioenopbouw via de banken, daar kunnen banken sinds korte tijd ook mee werken (voorheen alleen verzekeringsmaatschappijen. Ik denk dat trineke dat bedoelt.
Zolang de polissen lopen is er niet iets interessants voor de bijstand. Zodra er uitkeringen komen ligt dat uiteraard anders.

vladja
door vladja - Mar 14, 2010 om 11:41
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Krieties,

Zolang de polissen lopen is er niet iets interessants voor de bijstand. Zodra er uitkeringen komen ligt dat uiteraard anders.

Artikel 34 van de WWB is heel duidelijk.

De waarde van de bezittingen wordt vastgesteld op de waarde in het economische verkeer bij vrije oplevering;

Als afkopen van een dergelijke voorziening bij vrije oplevering (afkopen) € 7.000,-- oplevert, dan zit je over het vrijgelaten bedrag heen en krijg je geen bijstand. Maak eerst maar op.

Vladja

kr
door krieties - Mar 14, 2010 om 11:58
442 Antwoorden / 0 Vragen

vladja: ja, maar niemand heeft het toch over afkopen? Zolang er niet wordt afgekocht is er toch niets aan de hand?

vladja
door vladja - Mar 14, 2010 om 12:07
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Krieties,

Bij een bijstandsaanvraag moet je je hele hebben en houwen bekend maken, ook dit soort polissen. Zolang je meer bezit, ook door een eventuele afkoop, kom je niet in aanmerking voor bijstand.

Zou iemand, die een polis of andere zaak, die bij af/verkoop € 20.000,-- meer oplevert, dan maar gewoon bijstand moeten krijgen?

Vladja

tr
door trineke - Mar 14, 2010 om 16:58
65 Antwoorden / 23 Vragen

Heel hartelijk bedankt allemaal voor de reacties.
Ik begrijp nu dat we echt niets kunnen doen om onze dochter voor een"armoedeval" te behoeden.
Wel zuur dat het geld dat wij voor haar gespaard hebben toen ze nog thuis was, nu zo op gemaakt moet worden. Zelf is ze ook altijd zuinig geweest toen ze nog goed verdiende. Tenslotte is het haar niet te verwijten dat het zo gelopen is. Nu zou je haast hopen dat ze niet goed gekeurd wordt!
Ik wil de zaak nog eens met een notaris bespreken, misschien ziet hij een uitweg met betrekking tot de erfenis als wij overleden zijn!
Misschien kan er een woning gekocht worden. Ze heeft dan wel een hypotheek nodig en dat zal niet meevallen.
Nogmaals bedankt voor de reacties,
Trineke

vladja
door vladja - Mar 14, 2010 om 17:34
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ook erfenissen en huizen raken betrokken bij de bijstanduitkering.

Ook een onverdeelde erfenis, uitgestelde erfenis, daar wordt rekening mee gehouden, door zogenaamde "leen"-bijstand. Op het moment dat de erfenis vrijkomt, moet er afgerekend worden. Ik hoop dat een notaris u verder kan helpen.

Vladja

tr
door trineke - Mar 15, 2010 om 10:29
65 Antwoorden / 23 Vragen

Beste HardwareERror Man,
Heel hartelijk bedankt voor uw reactie. Inderdaad kan ik me moeilijk voorstellen dat de pensioenvoorziening "opgegeten" moet worden, maar veel reacties waren daar heel stellig in.
Ook wij genieten van een goed pensioen en wensen de kinderen dat ook toe.
Nogmaals Bedankt!
Trineke

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 15, 2010 om 10:29
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ vladja:

Volgens mij zit je goed mis.
Voor je pensioen sparen via Banksparen loopt via een geblokkeerde spaarrekening, waar je bij je pensioen over kunt beschikken. Maar niet in één keer. De fiscus eist dat je daar minimaal 5 jaar tot maximaal levenslang over doet. Het is gewoon een pensioenvoorziening waar bij periodieke uitbetaling nog heffingen over betaald moeten worden.

Het zou wat moois zijn wanneer je eerst je pensioenvoorziening op moet eten vóór dat je bijstand kunt krijgen.
Ik heb in de bijstand gezeten met meer dan 3 ton € aan pensioen voorziening en een half ton € aan koopsompolissen. Er is niets gevorderd of teruggevorderd. Thans heb ik 5 jaar een uitstekend pensioen en daarna een prima pensioen.

Zo lang het geblokkeerd op Banksparen staat komt Sociale Zaken en je zelf er niet aan en hoef je het ook niet op te geven want het is niet vrij (te maken) voor economisch verkeer!

Hardware ERror MAN.

vladja
door vladja - Mar 15, 2010 om 11:03
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Hardwareman,

Pensioenen, die vastzitten en niet in geld omgezet kunnen worden, tellen niet mee. Als je duidelijk leest, zie je dat ik het heb over zaken, die wel in geld omgezet kunnen worden. Dat staat ook in het desbetreffende wetsartikel.

Dat jij nu al 5 jaar een mooi pensioen geniet en destijds niets in geld hebt hoeven omzetten, zegt dus helemaal niets over de situatie zoals die nu is. Vroeger ging men met dit soort dingen veel soepeler om dan nu.

Inmiddels is de wetgeving drastisch veranderd en aangescherpt. mede omdat mensen hier misbruik van maakten. Je kunt niet jouw situatie van jaren geleden als voorbeeld voor nu stellen. Daarmee geef je valse hoop en zeer waarschijnlijk een vals/volstrekt verkeerd beeld.

Het huidige artikel 34 in de Wet Werk en Bijstand is heel duidelijk.

Maar als jij zeker denkt te weten dat dat artikel volgens jouw maatstaf uitgelegd kan worden, moet je niet vreemd opkijken als de sociale dienst dat anders uit legt.

Ik vind het heel normaal, dat als iemand nog ergens kan beschikken over geld (boven het vrijgelaten bedrag) dat die persoon dat geld eerst maar moet gebruiken voor levensonderhoud en daarna pas een bijstanduitkering kan krijgen.

Dat dat in sommige gevallen schrijnen uitpakt, is jammer. Maar er is geen wet te maken, die zegt van: nou, dit is een schrijnend geval en dan mag het wel en die ander is geen probleem, die moet eerst maar de centjes opeten.

Vladja

birdies
door birdies - Mar 15, 2010 om 11:10
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......Dat jij nu al 5 jaar een mooi pensioen geniet en destijds niets in geld hebt hoeven omzetten, zegt dus helemaal niets over de situatie zoals die nu is. Vroeger ging men met dit soort dingen veel soepeler om dan nu.

Inmiddels is de wetgeving drastisch veranderd en aangescherpt. ........

Helemaal mee eens. Errorman gaat er maar rustig van uit dat alles bij het oude blijft blijkbaar.

vladja
door vladja - Mar 15, 2010 om 11:22
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Trineke,

Ik begrijp dat je graag het verhaal van Hardwareman wil geloven en het het beste antwoord vindt. Maar dat verhaal is hele oude koek met een destijds heel andere wetgeving.

Voor wat betreft de toekomstige erfenis, zal je moeten kijken of de notaris hiervoor een oplossing weet. Nu zal zonder testament (en gehuwd zijnd) de langstlevende partner de beschikking houden over de erfenis en heeft een kind een vordering op de langstlevende partner voor het bedrag van de erfenis. Deze vordering is niet opvraagbaar (dus in geld om te zetten) zolang die partner leeft.

Ga eens praten met maatschappelijk werk van de gemeente als u het exact wilt weten (hopelijk kunnen ze u een schriftelijk antwoord geven).

Vladja

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 15, 2010 om 13:25
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ vladja:

Hoe kom je bij 5 jaar?
Van mijn pensioen geniet ik eerst 2 jaar. Kort ervoor ging ik in banksparen, want dat is er eerst sinds 01-01-2008.

H.

vladja
door vladja - Mar 15, 2010 om 14:00
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Hardwareman,

Thans heb ik 5 jaar een uitstekend pensioen en daarna een prima pensioen.

Ik lees hier: heb 5 jaar pensioen en nam aan dat je die 5 jaar er al op hebt zitten.

Vladja

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 15, 2010 om 16:10
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Vladja:

"Thans heb ik 5 jaar een uitstekend pensioen en daarna een prima pensioen."

"Thans" en "heb" is toch tegenwoordige tijd en geen geen verleden tijd? Dat uitstekende pensioen duurt dus 5 jaar inclusief nu. Dan is, zoals de fiscus dat minimaal wil, mijn geblokkeerde spaarrekening van Banksparen leeg. Er is nu nog maar 1/5-e of 20 % van uitbetaald, verminderd met de geldende heffingen.

Zoals al eerder opgemerkt is een oudedag regeling zoals Banksparen (noem het pensioen) geld dat eerst geleidelijk na het 65-e levensjaar tot het economisch verkeer gaat behoren. Dat mag de soc. dienst geen niet rekenen als nu besteedbaar kapitaal.

H.

stacey
door stacey - Mar 15, 2010 om 16:51
10352 Antwoorden / 12 Vragen

----Vanaf de jaren negentig heeft de overheid aanvullende pensioenregelingen gestimuleerd met fiscaal vriendelijke regelingen.
Erg veel mensen hebben daar dan ook gehoor aan gegeven en een koopsompolis afgesloten of vergelijkbare regelingen getroffen.
Dit was duidelijk bedoeld om beperkte pensioenrechten aan te vullen. Nu ze wegens onvoorziene omstandigheden genoodzaakt zijn een beroep te doen op de bijstand worden ze daarvoor gestraft in hun ogen en moeten ze eerst hun pensioenvoorziening opeten voordat ze in aanmerking komen voor bijstand. In het verleden waren gemeenten vaak nog wel coulant en lieten ze deze pensioenvoorzieningen buiten beschouwing. Nu ze volledig verantwoordelijk zijn voor de bijstand is men aanzienlijk strenger ---
http://home.wanadoo.nl/dbpel/geld/405ksom-pol-cr.html

vladja
door vladja - Mar 15, 2010 om 20:47
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De Centrale Raad van Beroep = de hoogste bestuursrechter die oordeelt in hoger beroep over geschillen op het terrein van de sociale zekerheid en in ambtenarenzaken.

Appellante = aanvrager bijstandsuitkering.

LJN: AZ0954, Centrale Raad van Beroep , 05/7432 WWB

Appellante heeft op 28 juni 2004 een aanvraag om bijstand ingevolge de Wet werk en bijstand (WWB) ingediend.

Het College heeft deze aanvraag bij besluit van 29 juli 2004 afgewezen. Aan die afwijzing heeft het College ten grondslag gelegd dat appellante ten tijde van de aanvraag over een vermogen van € 9.148,91 beschikt welk vermogen hoger is dan de toepasselijke vermogensgrens. Tot het vermogen van appellante heeft het College gerekend de afkoopwaarde van een door appellante in 1999 afgesloten Interpolis Koopsom, zijnde € 7.647,--, alsmede een spaarsaldo van € 1.501,91.

Bij besluit van 26 oktober 2004 heeft het College het bezwaar tegen het besluit van 29 juli 2004 ongegrond verklaard.

Bij de aangevallen uitspraak heeft de rechtbank het beroep tegen het besluit van 26 oktober 2004 ongegrond verklaard.

Nadat bijstandsaanvrager bezwaar heeft gemaakt tegen de beslissing van het Gemeentebestuur (afwijzing bijstandsaanvraag, eerst koopsompolis afkopen en opeten), is bij de volgende instantie: de rechtbank bezwwar gemaakt tegen de afwijzing. De rechtbank heeft ook het oordeel van de Gemeente overgenomen, dus eerst koopsompolis afkopen en opeten. Dan blijft als laatste mogelijkheid de Centrale Raad van Beroep over.

Appellante heeft zich in hoger beroep tegen deze uitspraak (van de rechtbank) gekeerd. Daarbij is - samengevat - aangevoerd dat afkoop van de Interpolis Koopsom niet van appellante te vergen is, omdat deze koopsompolis door appellante is afgesloten met als oogmerk het treffen van een oudedagsvoorziening. Afkopen van de koopsompolis zou voorts leiden tot een aanzienlijk financieel verlies voor appellante terwijl bovendien de nettowaarde van die koopsompolis de vermogensgrens slechts in beperkte mate overschrijdt.

De Raad stelt vast dat de Interpolis Koopsom op de datum in geding (datum van de bijstandsaanvraag) ingeval van afkoop een waarde vertegenwoordigde van € 7.647,--., welke waarde het in artikel 34, eerste lid, onder a, van de WWB vermelde bedrag aan vermogen dat buiten beschouwing blijft, overtrof.

Bezien vanuit het oogpunt van de WWB is de Raad, met de rechtbank, van oordeel dat het afkopen van bedoelde koopsompolis van appellante redelijkerwijs kan worden gevergd.

Daarbij is van belang dat aan de WWB en de daarop gebaseerde regelgeving het beginsel ten grondslag ligt dat een betrokkene in de eerste plaats zelf verantwoordelijk is voor de voorziening in het bestaan.

In het kader van die wetstoepassing komt aan het namens appellante in eerste aanleg nog gestelde belang van het (verder) kunnen opbouwen van een oudedagsvoorziening geen betekenis toe en falen (=tekort schieten) ook de grieven (= bezwaren), dat appellante bij afkoop van de koopsompolis een aanzienlijk financieel verlies leidt en dat de waarde van de koopsompolis de vermogensgrens slechts in beperkte mate overschrijdt.

De beslissing is uitgesproken in het openbaar op 24 oktober 2006.

Door de uitspraak door de Centrale Raad van Beroep is jurisprudentie ontstaan, zeg maar een soort wetgeving, die door iedere gemeente overgenomen kan en zal worden.

Vladja

vladja
door vladja - Mar 15, 2010 om 20:55
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Trineke,

Het was even zoeken. Ik heb helaas geen beter bericht voor u.

Wat uw dochter kan doen is - voor de bijstandsaanvraag - de polis afkopen en dit geld omzetten in duurzame gewone goederen als wasmachine, droger, ijskast, diepvries, stofzuiger, garderobe te investeren en hopen dat de sociale dienst daar niet al te moeilijk over gaat doen. Geen vakantie, auto etc., maar degelijke dagelijkse dingen.

Vladja

stacey
door stacey - Mar 15, 2010 om 21:40
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=vladja schreef op maandag 15 mrt 2010, 20:55]
Wat uw dochter kan doen is - voor de bijstandsaanvraag - de polis afkopen en dit geld omzetten in duurzame gewone goederen als wasmachine, droger, ijskast, diepvries, stofzuiger, garderobe te investeren en hopen dat de sociale dienst daar niet al te moeilijk over gaat doen.

Ik zou het er niet op wagen............
--U mag geen onverantwoorde uitgaven hebben gedaan en u mag niet te luxe geleefd hebben. Heeft u het vermogen te snel opgemaakt, dan kan de gemeente de bijstand verlagen--
Kans is groot dat ze geheel splinternieuwe boedel niet als noodzaak zien.......tenzij je aan zou kunnen tonen dat echt alles de geest gaf en echt vervangen moest......

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 15, 2010 om 23:19
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Vladja:

Er is, gezien de uitspraak van de CRB die je aanhaalde, inderdaad wat verslechterd in deze sociale voorziening, sinds ik daar gelukkig maar kort gebruik van moest maken.

Mijn rechtsgevoel wordt hier geweld aan gedaan, omdat een magere pensioenvoorziening in een pensioenfonds wel buiten beschouwing wordt gelaten en een rechtsgeldige pensioengat aanvulling eerst opgegeten dient te worden alvorens een beroep te kunnen doen op de Wet Water & Brood.
Mij rest een nederig excuus aan TS en experts voor mijn verkeerde voorstelling van zaken. Bij deze.

H.

tr
door trineke - Mar 17, 2010 om 17:18
65 Antwoorden / 23 Vragen

Beste Raadgevers<
Dat ziet er niet goed uit! Misschien loopt het niet zo'n vaart, maar het is goed te weten hoe de vlag er bij hangt.
Het spijt me dat ik het antwoord van Hardware Errorman tot Top heb gebombardeerd! Ik wou het zo graag geloven!
Ik wil iedereen van harte bedanken voor de reacties; vooral Vladja!
Vriendelijke Groeten,
Trineke

tr
door trineke - Apr 9, 2010 om 11:37
65 Antwoorden / 23 Vragen

Beste Raadgevers,
Onlangs bij de notaris geweest! Hij heeft ons een acceptabele oplossing aan de hand gedaan bij bovenstaand probleem.
Ik wil er hier niet verder op in gaan maar wil iedereen nog eens bedanken voor het meeleven.
Vriendelijke groeten,
Trineke