pi
door pietman Jul 2, 2013 om 10:46
Geldzaken & recht

Pensioenzaken tijdens werkloosheid

Mijn vraag betreft het pensioen. Ik (nu 52jr.) ben anderhalf jaar werkloos en bouw dus geen pensioen op. Ik voorzie niet direct een verandering in zicht en vraag me af hoe het zit met het pensioen. Blijft dit open staan en wordt dat bijv verder opgebouwd als ik weer werk heb al zou dit pas over een twee jaar kunnen zijn. Of wordt mijn pensioen na verloop van tijd gesloten en kan ik daar daarna niet me verder. Ik weet dat ik mijn daadwerkelijk pensioen voor het grootste deel in de laatste 10 jaar van mijn arbeidsperiode opbouw. Ik maak me dus een beetje zorgen.

421 2 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 2, 2013 om 11:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het hangt er maar van af. U bent voor het pensioenfonds nu een "slaper". Dat pensioen groeit en krimpt op dezelfde manier als dat van de actieve deelnemers.

De stichting die de voortzetting van uw pensioen overnam tijdens de WW is niet meer van toepassing voor mensen die ná 1 januari 2011 met WW gingen.

Als u weer werk vindt en dat is in dezelfde bedrijfstak als waar u voorheen werkte, gaat u weer verder pensioen opbouwen.

Vindt u werk in een andere richting, dan gaat u wellicht daar pensioen opbouwen.

U houdt uiteraard een verlies aan opbouw jaren zolang u WW hebt.

me
door mein33 - Jul 2, 2013 om 13:20
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het reeds opgebouwde pensioen blijft onder beheer van het pensioenfonds.
Er vindt momenteel geen opbouw van pensioen plaats want er wordt nu geen pensioenpremie betaald.
Indien u t.z.t weer in de bouw aan het werk gaat zal, op het moment dat u weer pensioenpremie betaald, de pensioen opbouw verder gaan. Op uw pensioengerechtigde leeftijd zal dit fonds pensioen aan u gaan uitkeren, uiteraard is dit lager omdat u een aantal jaren geen opbouw heeft gehad.
Gaat u t.z.t. in een ander soort bedrijf werken en daar pensioen premie gaat betalen, zal daar pensioenopbouw plaatsvinden, en op uw pensioengerechtigde leeftijd zullen er dan twee pensioenfondsen pensioen aan u uitkeren.