lo
door lotharvh Sep 18, 2014 om 14:39
Vakantie & reizen

Per ongeluk 'nu kopen' vakantieveilingen

Beste,

Mijn vriendin heeft vandaag op haar smartphone via de app van vakantieveilingen.nl per ongeluk een veiling 'direct gekocht'. Ze wilde bieden op een veiling voor Snowworld in Landgraaf, echter klikte ze per ongeluk op de button 'nu kopen'. Voor 115 euro. Zo'n foutje is helaas snel gemaakt. Direct was de veiling gekocht zonder enige waarschuwing of ze zeker wilde weten of ze de veiling daadwerkelijk wilde kopen. Het is namelijk een vrij onlogische beslissing om op die knop te drukken.
Wij hebben vandaag 2 maal gebeld met de klantenservice, zij hebben ons gemeld dat er echter wel een pop-up met een waarschuwing zou moeten verschijnen wanneer op 'nu kopen' wordt geklikt. Mijn vriendin heeft deze waarschuwing niet gehad, als ze deze wel had gehad, dan had ze natuurlijk geannuleerd. Nou blijft vakantieveilingen.nl volhouden dat die pop-up wel is geweest en binnen 5 dagen zal er automatische incasso plaatsvinden.

Als je het mij vraagt is dit een louche zaak. Kunnen we hier echt niks anders tegen beginnen?

MVG

Lothar

14370 17 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Sep 18, 2014 om 15:11
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo lotharvh,

...per ongeluk ....
Tja.
Er zijn nogal wat klachten over vakantieveiling.nl.
Zou m'n klacht er maar bij zetten: klik hier.
En hopelijk wordt het dan snel opgelost.

Met vr.gr.

tenormin
door tenormin - Sep 18, 2014 om 15:51
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Wat ik dan niet begrijp is: binnen 5 dagen zal er een automatische incasso plaatsvinden. Hebben ze dan alle personalia inclusief bankrekening al? Moeilijk te bewijzen dat er geen pop-up is verschenen.

ew
door ew - Sep 19, 2014 om 09:10
116 Antwoorden / 12 Vragen

Onder het winnen (?) van een veiling is moeilijk uit te komen,maar als u via de app dus internet tot aanschaf over gaat is de wetgeving kopen op afstand dan niet van toepassing.?

ellengr
door ellengr - Sep 19, 2014 om 09:39
2 Antwoorden / 0 Vragen

Dat heb ik ook een keer gehad.
Per ongeluk geklikt op 'nu kopen'. Ik wilde alleen maar wat extra details weten en floep.....gekocht!
Maar een aankoop is niet hezelfde als een veiling! Heb direct vakantieveilingen gecontacteerd en zij vertelden mij dat je op 'aankopen' bedenktijd heb. En dus is deze 'aankoop' direct geannuleerd. Maar je moet wel snel zijn met annnuleren! Direct doen dus!

tijger1
door tijger1 - Sep 19, 2014 om 10:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw vriendin heeft gewoon gekocht en vakanties kopen valt niet onder de wet "koop op afstand".

Dus gewoon betalen.

zoekster
door zoekster - Sep 19, 2014 om 10:13
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=ew schreef op vrijdag 19 sep 2014, 09:10]Onder het winnen (?) van een veiling is moeilijk uit te komen,maar als u via de app dus internet tot aanschaf over gaat is de wetgeving kopen op afstand dan niet van toepassing.?
Internetveilingen vallen inderdaad onder koop op afstand. Vakantieproducten met minimaal 1 overnachting of een arrangement met 1 overnachting erbij echter niet.

Dagtochtjes weer wel. Het is me niet helemaal duidelijk of dit een dagproduct is of een arrangement met overnachting. In het eerste geval valt het onder koop op afstand en geldt er een herroepingsrecht van 14 dagen.
Ook geldt het herroepingsrecht als de periode van vakantie/arrangement niet is vastgelegd.

Het is dus even de zaken goed nakijken of u hieraan voldoet of niet.

ja
door jan4073 - Sep 19, 2014 om 12:16
83 Antwoorden / 3 Vragen

Ik koop ook wel een wat op veilingen. Op internetveiling of veiling waar je werkelijk aanwezig bent maakt niet uit. Als je de hoogste bieder bent op moment van afslag dan zit je er aan vast. Maar als je niet op de veiling biedt maar op "nu kopen" dan is het volgens mij gewoon kopen op afstand en gelden dus ook die rechten en verplichtingen. En zoals al eerder geschreven zou je bedenktijd moeten krijgen.

me
door mendio - Sep 19, 2014 om 12:25
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lotharvh schreef op donderdag 18 sep 2014, 14:39]Beste,

Mijn vriendin heeft vandaag op haar smartphone via de app van vakantieveilingen.nl per ongeluk een veiling 'direct gekocht'. Ze wilde bieden op een veiling voor Snowworld in Landgraaf, echter klikte ze per ongeluk op de button 'nu kopen'. Voor 115 euro. Zo'n foutje is helaas snel gemaakt. Direct was de veiling gekocht zonder enige waarschuwing of ze zeker wilde weten of ze de veiling daadwerkelijk wilde kopen. Het is namelijk een vrij onlogische beslissing om op die knop te drukken.
Wij hebben vandaag 2 maal gebeld met de klantenservice, zij hebben ons gemeld dat er echter wel een pop-up met een waarschuwing zou moeten verschijnen wanneer op 'nu kopen' wordt geklikt. Mijn vriendin heeft deze waarschuwing niet gehad, als ze deze wel had gehad, dan had ze natuurlijk geannuleerd. Nou blijft vakantieveilingen.nl volhouden dat die pop-up wel is geweest en binnen 5 dagen zal er automatische incasso plaatsvinden.

Als je het mij vraagt is dit een louche zaak. Kunnen we hier echt niks anders tegen beginnen?

MVG

Lothar

me
door mendio - Sep 19, 2014 om 12:26
4 Antwoorden / 0 Vragen

"en binnen 5 dagen zal er automatische incasso plaatsvinden"

Dat kun je toch zelf weer terugboeken!

zi
door zippo46 - Sep 19, 2014 om 12:32
12 Antwoorden / 0 Vragen

....en laat ze de popup-blokkade opheffen.....

tot15karakters
door tot15karakters - Sep 19, 2014 om 16:18
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Na het winnen van een veiling kun je via de direct kopen knop nog enkele extra kaarten kopen als je dat wilt....

Maar die zijn vaak niet goedkoper dan bij de kassa dus eigenlijk overbodig.
Alleen bij Vol=Vol moet je deze voor extra kaarten gebruiken.

Kijk eerst goed voor je drukt en een telefoon, erg klein en op een laptop maak je meestal minder fouten.

jantom
door jantom - Sep 19, 2014 om 22:45
377 Antwoorden / 0 Vragen

Deze vraag heb ik in iets andere bewoordingen ook op Tros Radar gelezen en als volgt beantwoord.
"Mijn eerste reactie was (en is nog steeds) dat als men met een veiling meedoet de eventuele consequenties voor de bieder zijn. In dit geval is de "koop direct"knop ingedrukt. Daardoor is de koop tot stand gekomen. Het veilinghuis heeft geen boodschap aan iemand die achteraf claimt een verkeerd knopje te hebben ingedrukt.

Als men biedt dat zal men vooraf ingestemd moeten hebben met de regels van de veiling. Uw vriendin had zo wijs moeten zijn niet mee te doen met dit soort veilingen òf beter moeten opletten".

door 1953 - Sep 20, 2014 om 02:51
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Dikke pech!

U zit in feite aan de overeenkomst vast en hierop is herroeping of annuleren niet van toepassing.

ja
door jan4073 - Sep 20, 2014 om 10:26
83 Antwoorden / 3 Vragen

@ jantom, Dit is geen kritiek op jouw antwoord maar een vraag ter verduidelijking. Als je op een veiling biedt zit je er aan vast dat is duidelijk. Maar als je de "koop direkt" indrukt is het dan wel een veiling? Want op dat moment kan een ander hier niet meer op bieden. Volgens mij is het "koop direkt" knopje dan ook geen onderdeel van de veiling maar van de winkel. Ook bij echte veilingen wordt er wel onderhands verkocht. Maar deze periode (mogelijkheid) is afgelopen ruim voordat de veiling op zijn einde loopt. En gedurende onderhandse onderhandelingen gelden NIET de veiling regels maar de gewone verkoopregels. Nogmaals: volgens mij is de "koop direkt" knop gewoon een onderhandse verkoop en heeft niks van doen met de veiling. Dat het artikel tegelijkertijd ook op de veiling aangeboden wordt doet daar niks aan af.

alfatrion
door alfatrion - Sep 20, 2014 om 10:52
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, dat is een veiling, maar het is geen openbare veilig.

ellengr
door ellengr - Sep 20, 2014 om 11:41
2 Antwoorden / 0 Vragen

OK>>>NOG EEN KEER:

ellengr

vrijdag 19 sep 2014, 09:39

Dat heb ik ook een keer gehad.
Per ongeluk geklikt op 'nu kopen'. Ik wilde alleen maar wat extra details weten en floep.....gekocht!
Maar een aankoop is niet hezelfde als een veiling! Heb direct vakantieveilingen gecontacteerd en zij vertelden mij dat je op 'aankopen' bedenktijd heb. En dus is deze 'aankoop' direct geannuleerd. Maar je moet wel snel zijn met annnuleren! Direct doen dus!

bussy02
door bussy02 - Oct 3, 2014 om 19:23
145 Antwoorden / 37 Vragen

Niets aan te doen. Misschien uit coulance annuleren.
Succes.