op6wieltjes
door op6wieltjes Nov 26, 2015 om 17:16
Computers & telefonie

Persoonlijke gegevens voor testpanel consumentenrubriek

Deze week riep Radar (nieuwsbrief) op om de sterkte van wachtwoorden te testen. Ik deed mee en scoorde m.i. goed, helaas haalde ik de eindstreep niet. Iets blokkerde het eindresultaat. Ik kon wel contact met de redactie opnemen en vandaag kreeg ik een mail met een link. Nietsvermoedend, het is immers een consumenten programma, klikte ik. Eerst werd mijn geslacht gevraag, een stap verder mijn geboortedatum, toen gingen al mijn alarmbellen rinkelen, foute boel, ik word een product als ze van alles van mij willen weten...het was voor hun testpanel n.b. Daarvoor wìl ik mij niet opgeven omdat ik niet weet wat er met mijn gegevens gebeurt. Kent u dit, bij Kassa zie ik het niet gebeuren.

2378 18 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Nov 26, 2015 om 18:00
11521 Antwoorden / 51 Vragen

De enige reden die ik me kan bedenken is dat de antwoorden gekoppeld worden aan geslacht en leeftijd.

Cookies
door Cookies - Nov 26, 2015 om 18:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 26 nov 2015, 18:00]De enige reden die ik me kan bedenken is dat de antwoorden gekoppeld worden aan geslacht en leeftijd.

Zojuist speciaal even dit test gedaan, daar worden geen verdere gegevens gevraagd. Denk dat topicstarter zich ging aanmelden bij het testpanel. Advies: vul fake gegevens in.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 26, 2015 om 19:19
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 26 nov 2015, 18:05][quote=mahadma schreef op donderdag 26 nov 2015, 18:00]De enige reden die ik me kan bedenken is dat de antwoorden gekoppeld worden aan geslacht en leeftijd.

Zojuist speciaal even dit test gedaan, daar worden geen verdere gegevens gevraagd. Denk dat topicstarter zich ging aanmelden bij het testpanel. Advies: vul fake gegevens in.
Ja volgens mij ook als het echt om radar gaat, en het echt vaan radar komt weet u dat zeker?

op6wieltjes
door op6wieltjes - Nov 26, 2015 om 19:23
40 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 26 nov 2015, 18:05][quote=mahadma schreef op donderdag 26 nov 2015, 18:00]De enige reden die ik me kan bedenken is dat de antwoorden gekoppeld worden aan geslacht en leeftijd.

Zojuist speciaal even dit test gedaan, daar worden geen verdere gegevens gevraagd. Denk dat topicstarter zich ging aanmelden bij het testpanel. Advies: vul fake gegevens in.

Nu weet ik ook waarvoor TS staat, maar dat terzijde. Er werd in de nieuwsbrief een oproep gedaan om te testen hoe veilig wachtwoorden zijn. De vragen waren redelijk eenvoudig maar bij, wat leek de laatste vraag, liep de hele enquête vast en kon ik enkel een mail sturen naar de redactie. Ik heb mij nooit willlen aanmelden bij dat testpanel. Ik meldde dat ik het zonde van mijn tijd vond dat ik al de vragen, op de laatste had beantwoorden. De redactie reageerde wel maar niet met een verwijzing naar een nieuwe, beter uitgevoerde test. Zij spraken enkel over een verkeerd wachtwoord. Dat was voor die test helemaal niet nodig, het was de 'wachtwoorden wijzigingen dag' op 24 november stond in de nieuwsbrief. Dat ze niet lezen dat er een klacht is over een door hen gemaakte test, dat was wat ik aan de orde wilde stellen. Ik geef mijn geboortedatum niet zomaar af, daar gaat het mij om.

op6wieltjes
door op6wieltjes - Nov 26, 2015 om 19:34
40 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, valerius 2, het was echt van Radar, ik deed de test immers via een link uit de nieuwsbrief, zoals ik al schreef. Ik heb mij maar afgemeld, voor zowel deze als de Opgelicht nieuwsbrief. Het grootste deel van het consumentennieuws haal ik toch al uit de nieuwsbrief van Kassa. Heel veel onderwerpen komen òf tegelijk òf eerder/ later wel terug bij Kassa. Bovendien vind ik dat Kassa niet zo "schreeuwerig", sorry voor de benaming, maar ik bedoel het nieuws rustiger brengt. Dank u allen voor uw razendsnelle reacties, ik verbaas me daarover altijd weer.

tijger1
door tijger1 - Nov 26, 2015 om 20:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat een medewerker van Radar niet zorgvuldig uw mail gelezen heeft en dasrdoor wellicht een verkeerde link stuurde, is toch niet zo rampzalig dat u zich daarvoor moet afmelden voor de nieuwsbrief?

Misschien liep het programma even vast door een grote belangstelling.

akkerdistel
door akkerdistel - Nov 27, 2015 om 14:31
1790 Antwoorden / 3 Vragen

"Wat als eerste opvalt, is het hoge aantal mensen dat de test niet afrondt. In de mail vinden we een beduidende hoeveelheid berichten waarin Testpanelleden melden dat al deze informatie ons niets aangaat. Ieders goed recht, en geen verkeerde basishouding waar het de omgang met wachtwoorden betreft." Bron.

aurora1
door aurora1 - Nov 27, 2015 om 15:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb die test ook maar eens gedaan gezien de gestelde vraag. Eveneens geen enkel probleem ondervonden en ik heb niets aan persoonlijke gegevens hoeven invullen.
Zoals al is gezegd zal er mogelijk een vergissing gemaakt zijn. Beide nieuwsbrieven daarvoor opzeggen vind ik nogal rigoureus.
Misschien een volgende keer met iets dergelijks iets meer geduld hebben en het later nog eens over doen?

Cookies
door Cookies - Nov 27, 2015 om 16:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Ik geef mijn geboortedatum niet zomaar af, daar gaat het mij om........

Je kunt rustig 1-1-1900 invullen.;-) En als geslacht: onzijdig.

tijger1
door tijger1 - Nov 27, 2015 om 16:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=akkerdistel schreef op vrijdag 27 nov 2015, 14:31]"Wat als eerste opvalt, is het hoge aantal mensen dat de test niet afrondt. In de mail vinden we een beduidende hoeveelheid berichten waarin Testpanelleden melden dat al deze informatie ons niets aangaat. Ieders goed recht, en geen verkeerde basishouding waar het de omgang met wachtwoorden betreft." Bron.

Maar dat komt dat mensen niet kunnen of willen lezen.

pi
door pieterwolters - Nov 27, 2015 om 17:31
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Maar hoe kan je een fatsoenlijk testpanel inrichten als je niet over demografische gegeven beschikt. Stel veel mensen geven als fakegeboortedatum 1-1-1900 op. Vervolgens test het panel de doppen van een nieuwe melkverpakking en de meeste mensen hebben er geen probleem mee. Conclusie: perfecte dop voor 100-plussers. Extreem voorbeeld misschien maar zonder demografische gegevens zijn alle onderzoeken die ze doen compleet nutteloos geworden

Cookies
door Cookies - Nov 27, 2015 om 17:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@pieterwolters: je hebt gelijk natuurlijk. 1-1-1900 was maar een voorbeeldje. Maar of je 1-1-1960 of 13-12-1960/1959 invult, maakt voor een test niks uit.

tijger1
door tijger1 - Nov 27, 2015 om 17:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts wilde zich helemaal niet opgeven voor het testpanel van Radar. Hij wilde alleen de wachtwoorden test doen. En die liep, waarschijnlijk door drukte vast. Jammer dan.

op6wieltjes
door op6wieltjes - Nov 27, 2015 om 19:21
40 Antwoorden / 15 Vragen

Beste beantwoorders, de discussie gaat nu een kant op die ik niet kon voorzien. De opmerking van tijger1 komt overeen met mijn opmerkingen. Ik wilde enkel de zogenaamde wachtwoordsterkte test doen en werd na een reactie/melding dat er iets misging naar het testpanel aanmeldscherm gelinkt. Dat was in de mail die ik als antwoord op mijn 'klacht' kreeg nièt gemeld. Inderdaad, ik wil geen lid zijn van het testpanel en ik vroeg me al langer af of ik al die nieuwsbrieven wel zou aanhouden. Ze komen meermaals in de week en als ik ze allemaal wil lezen, heb ik amper tijd om nog wat anders te doen. Het zal de spreekwoordelijke druppel zijn geweest, die de emmer liet overlopen. Dank u allen voor uw inzet, zelf ga ik niet meer reageren. Vr.gr. op6wieltjes.

crewmember
door crewmember - Nov 27, 2015 om 23:13
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Wachtwoord test via de email?Serieus? Dus als het Phishing blijkt te zijn of iemand Radar hackt of een medewerker kwaadwillend is hebben ze een lijst met e-mail adressen en wachtwoorden?

Ik raad aan dat iedereen die deze "test"gedaan heeft nu zijn wachtwoord veranderd.

tijger1
door tijger1 - Nov 28, 2015 om 00:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=crewmember schreef op vrijdag 27 nov 2015, 23:13]Wachtwoord test via de email?Serieus? Dus als het Phishing blijkt te zijn of iemand Radar hackt of een medewerker kwaadwillend is hebben ze een lijst met e-mail adressen en wachtwoorden?

Ik raad aan dat iedereen die deze "test"gedaan heeft nu zijn wachtwoord veranderd.

Nee, natuurlijk niet. Wat een onzin.

op6wieltjes
door op6wieltjes - Nov 28, 2015 om 12:08
40 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 28 nov 2015, 00:36][quote=crewmember schreef op vrijdag 27 nov 2015, 23:13]Wachtwoord test via de email?Serieus? Dus als het Phishing blijkt te zijn of iemand Radar hackt of een medewerker kwaadwillend is hebben ze een lijst met e-mail adressen en wachtwoorden?

Ik raad aan dat iedereen die deze "test"gedaan heeft nu zijn wachtwoord veranderd.

Nee, natuurlijk niet. Wat een onzin.

Ondanks mijn voorrnemen om niet verder in te gaan op de discussie, ik kan niet anders dan tijger1 gelijk geven. De test ging over hoe je een sterk wachtwoord maken kunt, er werd niet naar wachtwoorden gevraagd. Dat zou helemaal de limit zijn, zeg. Crewmember heeft, wellicht door het late uur verkeerd gelezen waarover mijn opmerking ging. Ik sluit nu de reacties echt af.

tijger1
door tijger1 - Nov 28, 2015 om 12:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt niets afsluiten. :-))