mebo
door mebo Nov 3, 2014 om 10:54
Voeding & gezondheid

Piccalilly

Ik ben een liefhebber van Piccalilly, maar kan nergens meer een goede kwaliteit vinden. Verschillende (algemeen) bekende merken geprobeerd en ze kunnen niet tippen aan de piccalilly die ik, als klein jochie, in de jaren '50 kocht op de markt in de Spanjaardstraat in Rotterdam, waar wij toentertijd woonden.
(je kocht toen voor 20 cent patat en voor 5 cent piccalilly)
Heeft iemand een tip over een lekkere en goedgevulde piccalilly en waar dat te koop is.

23756 33 Rapporteer

kathy1978
door kathy1978 - Nov 3, 2014 om 11:05
69 Antwoorden / 4 Vragen

Ik vond op internet een webshop met britse producten in nederland. Daar verkopen ze in ieder geval britse picalilly.

De link is

Succes en anders schijn je het ook zelf te kunnen maken maar of dat makkelijk is?

kathy1978
door kathy1978 - Nov 3, 2014 om 11:06
69 Antwoorden / 4 Vragen

Hierbij de link als het lukt HIER

costnix
door costnix - Nov 3, 2014 om 11:18
2874 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt het ook zelf maken. Een recept vind u hier.

rots92
door rots92 - Nov 3, 2014 om 11:20
157 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is niet alleen met de piccalilly, het is met alles, neem de appels, de peren, de sperziebonen, het spek.
Vroeger in mijn jeugd, een pan spek op tafel, koop nu eens spek, er blijft niets meer van over...............
Ik was ook een liefhebber van piccalilly.

edrick3
door edrick3 - Nov 3, 2014 om 12:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

En wil je het biologisch: klik hier.

tenormin
door tenormin - Nov 3, 2014 om 13:20
16826 Antwoorden / 108 Vragen

piccalilly . Maar dan moet u wel in de buurt van "Het Haagje" wonen, want ik dacht eigenlijk aan Marks & Spencer. Hoewel AH ook diverse merken verkoopt, maar daar zal uw smaak niet tussen zitten? Toch succes met zoeken naar...hoor.

mebo
door mebo - Nov 3, 2014 om 16:06
153 Antwoorden / 40 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 3 nov 2014, 15:41] @mebo, geen enkele herinnering hoe dat toen heette? Of hoe potje eruit zag?

Nee, we haalden op zaterdag een zak patat bij een patatbakker op de markt in zo'n grote puntzak en daar kocht je dan voor een stuiver piccalilly op.
Dat was, zeker in die tijd waarin we verder nog maar weinig konden kopen, een luxe die we van onze ouders kregen.
Je vingers, helemaal groen, die je dan heel zorgvuldig aflikte en de laatste kruimeltjes uit de zak schuddend om maar niets te hoeven missen.

En de ouderwetse kwaliteit van die piccalilly, die zoek ik eigenlijk.

edrick3
door edrick3 - Nov 3, 2014 om 16:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@mebo,

.....En de ouderwetse kwaliteit van die piccalilly, die zoek ik eigenlijk......

Denk dat je die niet meer zult vinden.
In je gedachten was het vroeger toch altijd lekkerder.
Dat noemen ze 'herinneringsverfraaiing'. ;-)

Met vr.gr.

mebo
door mebo - Nov 3, 2014 om 17:35
153 Antwoorden / 40 Vragen

[quote=edrick3 schreef op maandag 3 nov 2014, 16:29]@mebo,

.....En de ouderwetse kwaliteit van die piccalilly, die zoek ik eigenlijk......

Denk dat je die niet meer zult vinden.
In je gedachten was het vroeger toch altijd lekkerder.
Dat noemen ze 'herinneringsverfraaiing'. ;-)

Met vr.gr.

@edrick3,

Ben zelf ook bang dat ik het niet zal vinden, maar niet ge... enz.
Niet alleen in m'n gedachten waren veel zaken vroeger lekkerder, er zijn vele voorbeelden te noemen die heel smakelijk waren maar waar nu geen smaak meer aanzit zoals, om er maar één te noemen, de tomaat.
Als ik de piccalilly van nu zie en proef dan zie een sausje vol met geur, kleur en smaakstoffen en waar per ongeluk ook nog een paar minuscuul kleine stukjes groente in verdwaald zijn.
Veel dingen vond ik vroeger echt smakelijker dan tegenwoordig. ;-))
Maar ik blijf hopen op een goede tip.

Vr.gr. mebo

aurora1
door aurora1 - Nov 4, 2014 om 15:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Deze winkel klik hier zit in Rotterdam in de Karel Doormanstraat 292.

mebo
door mebo - Nov 4, 2014 om 15:50
153 Antwoorden / 40 Vragen

[quote=aurora1 schreef op dinsdag 4 nov 2014, 15:29]Deze winkel klik hier zit in Rotterdam in de Karel Doormanstraat 292.

@aurora1,

Dank voor de tip.
Woon al 54 jaar niet meer in Rotterdam.
Even gaan halen is ook geen optie (240 km).
De bezorgkosten van € 7.50 gaan me ook een beetje te ver voor één potje om te proberen.
Ga wel kijken of de merken hier in de omgeving te verkrijgen zijn.

Vr.gr. mebo

aurora1
door aurora1 - Nov 4, 2014 om 23:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Tja, dat zou ik dan ook niet doen... Misschien valt er via internet iets te vinden bij u in de buurt, zoek dan (ook) op pickels.

vr.gr.

tenormin
door tenormin - Nov 4, 2014 om 23:40
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@aurora1, piccalilly is echt wat anders pickels. Daar kom je (pas) achter als je zoveel jaar met een Engelsman getrouwd bent geweest. Als zijn dochter kwam, beladen met piccalilly en pickels, minced meat (waarvan ik vroeger dacht dat het gehakt moest zijn), haha. Pickels heeft vrij dikke stukjes in de pot (van wat weet ik niet, nooit gelust) maar Brandson was zijn favoriete merk, zowel in piccalilly als pickels. 't Is maar net waar je van houd.

li
door lisa123 - Nov 5, 2014 om 00:09
134 Antwoorden / 53 Vragen

hallo Mebo,

Ik heb een recept gevonden dat ik vroeger altijd maakte toen ik de tijd er nog voor had.
Gezien de ingredienten ben ik bang dat je voor 5 cent geen portie meer hebt, er gaan aardig wat ingredienten in.

Helaas heb ik nu geen tijd, in de loop van de week of het weekend wil ik het wel voor je overtypen, het is nogal een verhaal.

Heb je enig idee hoe we dat het beste kunnen doen?
Denk dat het beste is dat ik aanvink "stel mij op de hoogte als er reacties zijn en dat jij dan je mailadres doorgeeft. Mijn mailadres begint met lisa32 zodat je weet dat ik het ben.
Gelieve niet iedereen reageren zoals tenormin en aurora, na het weekend kunnen jullie als je er interesse in hebt ook piccalilly maken.
g

tenormin
door tenormin - Nov 5, 2014 om 00:31
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=lisa123 schreef op woensdag 5 nov 2014, 00:09]Gelieve niet iedereen reageren zoals tenormin en aurora, na het weekend kunnen jullie als je er interesse in hebt ook piccalilly maken.
g

Nou, je hoeft niet bang te zijn als iemand (ik als genoemde) reageert als je email adres aanmaakt. Dat kan je dan beter zelf aanmaken in je profiel en is dan alleen interessant voor mebo. Hoef je het ook niet op de site al bekend te maken.

mebo
door mebo - Nov 5, 2014 om 13:36
153 Antwoorden / 40 Vragen

@lisa123,

Hartelijk dank voor uw aanbod om een recept te geven om het zelf te maken.
Zelf maken is echter voor mij, jammer genoeg, geen optie.
Maar mogelijk zijn anderen wel geïnteresseerd om van uw recept gebruik te maken.

Vriendelijke groet, mebo

me
door mein33 - Nov 6, 2014 om 17:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@mebo,

Al jaren gebruiken wij de Piccalilly zoetzuur van KESBEKE.
Dit is een goedgevulde en niet te dunne piccalilly met een zoetzure smaak.

Wij kopen deze bij AH en ze staat in het vak waar ook de augurken, Amsterdamse uien etc. staan.
Het is even zoeken want de piccalilly staat niet bij elkaar, de verschillende merken staan apart van elkaar ergens in dat vak, althans zo is het bij ons.

Succes, mein33

li
door lisa123 - Nov 6, 2014 om 18:53
134 Antwoorden / 53 Vragen

Jammer dat de heer of mevrouw mebo het niet zelf kan maken, dank voor uw e-mail op mijn privé mailadres.

Ik koop het zelf ook gewoon in de winkel, vind het te veel moeite om het te maken voor een 1-persoons huishouden.

aurora1
door aurora1 - Nov 6, 2014 om 19:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Vandaag heb ik me gewaagd aan de versie van Kühne (Kesbeke heb ik overgeslagen) en die valt me erg mee, vooral in vergelijking met andere versies die ik al jaren niet meer kocht. Net zoals ik hun Caesar saus (American Caesar) ook wel goed geslaagd vind.

ka
door kaakje - Nov 7, 2014 om 12:34
109 Antwoorden / 0 Vragen

Vroeger had je delicatessenwinkels. Die hadden bijzonder merken waaronder ongetwijfeld een piccalilly. Met de komst van de supermarkten zijn dergelijke winkels verdwenen. Ik woon in de regio Den Haag en als ik iets speciaals/bijzonders nog heb op culinair gebied ga ik naar Oil & Vinegar op de Frederik Hendriklaan. Wellicht de moeite waard om er eens een telefoontje tegenaan te gooien. Er zitten trouwens daar nog meer speciaalzaken op eetgebied. Wellicht is een kijkje in de Hoytemastraat ook een optie. Ook speciaalzaken.

weetnietveel
door weetnietveel - Nov 7, 2014 om 13:16
69 Antwoorden / 2 Vragen

Ik denk dat het het merk Koelewijn was, dat werd altijd op de markt verkocht in het centrum van Rotterdam en daar kreeg je ook van de lekkere vingers van. Ik weet niet of het nog bestaat maar ik zou zeggen Google even en u weet het. Succes met uw zoektocht.
Uiterwaal was ook zo'n merk maar die is opgegaan in Kühne en dat is nog steeds een erg lekkere piccalilly ( vindt ik dus) :-)

di
door diamant56 - Nov 7, 2014 om 13:18
1 Antwoorden / 0 Vragen

Lekker zelf maken, ik doe dat al jaren, kost niet veel, zeer goed houdbaar ook. Een paar potjes overdoen is ook niet het probleem voor me.

aurora1
door aurora1 - Nov 7, 2014 om 13:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Koeleman (dus niet Koelewijn) is in 2006 failliet gegaan.

weetnietveel
door weetnietveel - Nov 7, 2014 om 14:12
69 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=aurora1 schreef op vrijdag 7 nov 2014, 13:27]Koeleman (dus niet Koelewijn) is in 2006 failliet gegaan.

Klopt, ik heb mij vergist.

mo
door moetdat - Nov 7, 2014 om 15:07
104 Antwoorden / 19 Vragen

Ik ga ook voor Kesbeke, voor de betere zuren. Probeer maar eens ook de augurken en uitjes.
En niet zo kinderachtig doen omdat het Amsterdam komt.
.

gerard1944
door gerard1944 - Nov 7, 2014 om 16:10
7 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben het met de laatste spreker eens hoewel smaken natuurlijk erg verschillen. Ik gebruikte altijd Piccalilly van het merk Kuhne maar min of meer bij toeval kocht ik Kesbeke, en ik moet zeggen dat ik de laatste erg lekker vind. Smeuïger dan Kuhne, maar nomaals: smaak is een subjectief begrip en is bij iedereen -gelukkig- niet gelijk.

lu
door luna-elly - Nov 7, 2014 om 16:12
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb altijd Picalilly van De Leeuw. Is heel lekker (nou ja vind ik dan) en is toch wel bij diverse viswinkels te koop.
Zelf koop ik het bij de kaasboer op de dappermarkt in Amsterdam

ma
door manwijf - Nov 7, 2014 om 16:35
574 Antwoorden / 1 Vragen

Ook toevallig! Heb net deze week piccallili gekocht in Engeland bij zo'n farmshop (Churston traditional farmshop, Paignton). Ik heb nog geen idee of het veel lekkerder is dan de Kuehne die ik normaal altijd heb. Die is ook echt niet slecht, maar ja als je toch in Engeland bent. Prijs £2.70 Ik eet het altijd bij de capucijners met gehakt en spek. Heerlijk!

Groentes smaken inderdaad lang niet meer zo lekker als voorheen. Van die dikke komkommers, je ziet ze haast niet meer. Gele exemplaren zijn er al helemaal niet meer. Allemaal van die magere exemplaren. Ook de smaak is minder. Witlof smaakt helemaal naar niks sinds het van de hydrocultuur komt. Inkuilen was te veel werk. Net als de tomaten trouwens. Appels zijn ook vaak erg flauw. Sla is tegenwoordig ook in de zomer, maar een zielig kaskropje. Wat komt er eigenlijk nog wel van de koude grond?
Hadden ze niet een zaadbank waar alle origenele, niet gemanipuleerde zaden nog zijn bewaard?

co
door cocinero - Nov 7, 2014 om 17:17
4 Antwoorden / 0 Vragen

Zeer waarschijnlijk was dat Luyks piccalilly , die zaak bestaat niet meer en is overgenomen door Kuhne en die
piccalilly is nog steeds te koop, of ze nog hetzelfde smaakt weet ik niet, maar denk het wel.
( Een oud patatbakker)

hi
door hiker - Nov 7, 2014 om 17:39
2 Antwoorden / 0 Vragen

Koop piccalilly bij de biologische winkel. De meeste kans dat het je vroegere smaak benaderd.

rooske1959
door rooske1959 - Nov 7, 2014 om 18:36
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb verschillende soorten en smaken geprobeerd.
Maar Uitewaal vind ik persoonlijk het lekkerste.

kriekra
door kriekra - Nov 9, 2014 om 14:56
204 Antwoorden / 64 Vragen

U zou het ook nog kunnen proberen bij de Surinaamse toko. Daar verkopen ze wat exotischere merken, wie weet vindt u daar een lekkere piccalilly. Veel succes en nog een fijne dag toegewenst voor iedereen!

mebo
door mebo - Nov 11, 2014 om 18:52
153 Antwoorden / 40 Vragen

Vandaag de piccalilly van KESBEKE gekocht en met patat en kroketje uitgeprobeerd en dat is ons niet tegengevallen. Een goedgevulde piccalilly met een lekkere (na)smaak.
Zeker aan te bevelen, hoewel smaken verschillen.
Ga ook nog andere, hier gedane, suggesties uit proberen.

Iedereen bedankt voor zijn/haar ideeën en suggesties.

vr.gr. mebo