lu
door lubrijaja Feb 26, 2015 om 12:53
Geldzaken & recht

Pinnen zonder bekende pincode

Heeft iemand nog een tip voor ons om ons zuurverdiende geld terug te krijgen?

Eind augustus 2014 is de portemonnee van mijn man gerold. Er is zonder dat de zakkenrollers de pincode wisten met de Rabo pas 1250 euro opgenomen. Met de ING pas en de Visa kaart is niets gebeurd.
Volgens Rabo Vlietstreek, Rabo Nederland en de KiFiD zijn wij grof nalatig geweest want de zakkenrollers hadden in een keer de juiste pincode ingetikt. De pincode moest volgens Rabo Vlietstreek, Rabo Nederland en de KiFiD dus wel bekend geweest zijn bij de zakkenrollers.

Gisteren kreeg ik een link van een op 28-12-2014 gepubliceerd artikel toegestuurd.
Wij vinden na het lezen van deze publicatie dat juist de Rabobank grof nalatig is geweest door ons met een verouderd pasje te laten rondlopen.
Onze gestolen Rabo-pas was geldig tot 04-2015 en was dus al een ouder (verouderd?) pasje dat aan vervanging toe was.
http://tweakers.net/nieuws/100472/onderzoeker-beveiliging-pinpassen-moet-op-de-schop.html

2287 22 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 12:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat heeft een "verouderd" pasje van doen met de juiste pincode? Wellicht is die pincode afgekeken toen uw man ergens pinde.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 13:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee tijger.

Mijn man gebruikt dit pasje alleen voor internet bankieren, er is nog nooit mee betaald en er is ook nog nooit geld mee uit de muur gehaald. Hij zat in zijn portemonnee omdat wij op vakantie waren in Woerden en hij tijdens deze vakantie geld moest klaarzetten om de vaste lasten te betalen. De reader lag in onze caravan.
Hij had vlak voor de diefstal met zijn ING pasje de koffie bij V & D betaald en met de vrij nieuwe ING pas is niets opgenomen.
Normaal staat er ook nooit geld op de Raborekening maar aan het eind van de maand als de vaste betalingen gedaan moeten worden dus wel.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar u hebt uw klacht al ingediend bij het Kifid en daar is de klacht blijkbaar afgewezen. Dan rest u alleen nog een rechtzaak, maar de uitkomst daarvan is zeer onzeker en kost het nodige. Dus nog meer goed geld naar kwaad geld smijten.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 13:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat zegt de bank wat uw man onzorgvuldig gedaan heeft, wat de nalatigheid was?
Kan het zijn dat dat internetbankieren tijdens de vakantie via wifi op het vakantieadres gedaan is? Of is er ooit gereageerd op een phishing mail?

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo lubrijaja,

Dat is natuurlijk allemaal een 'vervelende' ervaring.
Maar toch....
.....Volgens Rabo Vlietstreek, Rabo Nederland en de KiFiD zijn wij grof nalatig geweest want de zakkenrollers hadden in een keer de juiste pincode ingetikt.......
En dan vraag je hier: ....Heeft iemand nog een tip voor ons om ons zuurverdiende geld terug te krijgen?.....
Als het Kifid de zaak al in onderzoek gehad heeft geef ik je weinig/geen kans.
Het blijft natuurlijk gissen hoe die boeven aan de pincode gekomen zijn, maar ja ...

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hij zat in zijn portemonnee omdat wij op vakantie waren in Woerden en hij tijdens deze vakantie geld moest klaarzetten om de vaste lasten te betalen. De reader lag in onze caravan.

Dan zou de pincode dus alleen tijdens uw vakantie bij het overboeken in de caravan "begluurd" moeten zijn.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

De gegeven link naar een artikel maakt het geheel toch wel mistig.

Prominent bovenaan het artikel een afbeelding van contactloos pinnen.

Vervolgens lezen we een lang verhaal over de kwetsbaarheid bij creditcards en de betreffende deskundig roept dan ook nog dat pinpassen niet onderzocht zijn, want het probleem zou zich specifiek voordoen bij creditcard.

Dat dan ook nog genoemd wordt door TS dat de betreffende pas nog nooit gebruikt is voor pinnen, dan kan de pincode dus ook niet geskimd kan zijn.

Tamelijk ingewikkeld dus.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 14:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

lubrijaja schreef op donderdag 26 feb 2015, 13:23: Nee tijger.

Hij zat in zijn portemonnee omdat wij op vakantie waren in Woerden en hij tijdens deze vakantie geld moest klaarzetten om de vaste lasten te betalen. De reader lag in onze caravan.
Normaal staat er ook nooit geld op de Raborekening maar aan het eind van de maand als de vaste betalingen gedaan moeten worden dus wel.

@lubrijaja,

Zoals u aangeeft, moest er geld op de betreffende rekening gezet worden, maar voor die handeling heeft u helemaal deze bankpas en bijbehorende pincode niet nodig.
Als er betalingen van de rekening moeten worden gedaan via internetbankieren dan heeft u de bankpas en pincode wel nodig.

Ik ben zo vrij om even plaats te nemen op de stoel van de "Duvel" met de volgende theorie.

Indien de rekening via internetbankieren alleen maar aan het einde van de maand wordt gebruikt dan is het voorstelbaar dat je de pincode van de betreffende bankpas niet zo eenvoudig in het hoofd hebt zitten en deze, voor alle zekerheid, maar even ergens heel geheim hebt genoteerd.
Een geheugensteuntje is altijd makkelijk nietwaar.
De zakkenrollers zijn natuurlijk niet op hun achterhoofdgevallen en hebben alles in de portemonnee minutieus doorzocht en gevonden wat wat ze nodig hadden, nl. een pincode.
En die pincode bleek al bij het eerste gebruik de juiste te zijn.

Het is en blijft van mijn kant maar een idee hoe het eventueel gebeurt kan zijn en stel zeker niemand in een kwaad daglicht.

Ps.
Er zijn voor een paar Euro van die hele handige schoudertasjes te koop (ANWB) die je, onder je overhemd aan de zijkant van je bovenlichaam, kan dragen zonder dat het echt opvalt.
Gebruik dit al vele, vele jaren voor autopapieren, bankpasjes, papiergeld wat niet direct nodig is etc.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 14:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo gauw de pincode wordt gebruikt door derde dan bent u fout en dan bent u niet de enige die dat gebeurt. U moet het zien als u geld buidel en daar bent u ook voorzichtig mee.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 15:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tip voor de volgende keer; Als de pas alleen voor internetbankieren gebruikt wordt, zet dan de limieten voor gebruik bij geld- en pinautomaten op € 0,00.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 15:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste aurora1
Volgens de bank moet de pincode bekend geweest zijn maar dat is 100% niet het geval.
Het geld wat klaar stond had mijn man de dag voor de diefstal thuis nog gedaan. Wij zijn op onze tweede vakantiedag dag al bestolen.
Wij zouden vanaf Woerden doorreizen naar Duitsland en daar moest hij ook een paar internet betalingen doen. Wij hebben nog nooit gereageerd op phishing mail.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 15:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste edrick3

Dit is ook een voorbeeld.

https://www.security.nl/posting/27631/Hackers+kraken+Chip+en+PIN+systeem

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 15:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Mahadma
Het geld wat klaar stond had mijn man de dag voor de diefstal thuis nog gedaan. Wij zijn op onze tweede vakantiedag dag al bestolen.
Wij zouden vanaf Woerden doorreizen naar Duitsland en daar moest hij ook een paar internet betalingen doen.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 15:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mein33
Om geld van de spaarrekening op de betaalrekening te zetten heb je bij de Rabobank je pasje en een reader nodig.
Bij de ING gaat internetbankieren zonder pasje.
Mijn man gebruikt deze rekening meerdere malen per maand maar alleen voor internetbankieren.
Mocht hij ooit een black-out krijgen heb ik een postbank memocard met daarin de versleutelde pincode.
https://www.security.nl/posting/27631/Hackers+kraken+Chip+en+PIN+systeem

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 15:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

14peter

Hebben wij inmiddels gedaan. Helaas te laat.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 15:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste jugendstil

https://www.security.nl/posting/27631/Hackers+kraken+Chip+en+PIN+systeem

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 15:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

U mag van geluk spreken. Met alleen het pasje en de pincode kunnen ze uw hele rekening en dus ook de spaarrekening, leegtrekken. De Rabobank gebruikt voor het internetbankieren precies dezelfde instrumenten als voor het pinnen: pasje + code. Zo'n reader kun je overal krijgen en is niet persoons- of rekeninggebonden. ING en SNS zijn 100x veiliger dan Rabo omdat je daar voor het internetbankieren andere zaken nodig hebt dan voor pinnen. Namelijk: gebruikersnaam+wachtwoord+mobiele telefoon resp. persoonlijke digipas + andere pincode.
Dus iemand die kan pinnen kan bij SNS of ING niet ook internetbankieren. Bij Rabo en ABN/Amro wel.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 15:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste zwaardvis

Wij hebben een hypotheek bij de Rabobank en daar zit helaas een salarisrekening aan gekoppeld.

Wij doen alleen de vaste betalingen via de Rabobank en verder hebben wij beiden een ING rekening.
Vele male makkelijker.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is een kans van 1 op 9999 dat in één keer de juiste code ingetoetst is. Er zal op de één of andere manier toch de code "vindbaar" zijn geweest. Zoveel geluk heeft niemand.

Misschien een tip: ik heb de pincode in een contact in de telefoon staan, met 6 random cijfers ervoor. Alleen ik weet (als voorbeeld) dat Tante Alie de code voor de pinpas bevat ............

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

lubrijaja schreef op donderdag 26 feb 2015, 15:49: Beste zwaardvis

Wij hebben een hypotheek bij de Rabobank en daar zit helaas een salarisrekening aan gekoppeld

@lubrjaja,

Omdat u een hypotheek heeft bij de Rabobank heeft u daar ook een Rabo Basisrekening nodig omdat daar de hypotheeklast van wordt afgeschreven.
U bent echter niet verplicht om het salaris op deze rekening te laten bijschrijven en/of daar een spaarrekening te hebben.
U kunt maandelijks twee dagen voorafgaand aan de datum waarop de hypotheeklasten worden afgeschreven het bedrag daarvoor op de betreffende Rabo Basisrekening storten.
Indien u geen verdere financiële verplichtingen aan de Rabobank heeft kunt u, tussen twee betaaldagen in, volstaan met een saldo van bv. € 1,00 op deze bankrekening.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 21:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vat het even niet. Verhaal speelt zich af in 2014 met een verouderd pas die geldig is tot april 2015. Hoezo heeft de bank u bewust met een oude, slecht beveiligde pas laten lopen?

ve
door verwijderd - Feb 27, 2015 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

lubrijaja schreef op donderdag 26 feb 2015, 15:35: Beste jugendstil

https://www.security.nl/posting/27631/Hackers+kraken+Chip+en+PIN+systeem

Ik snap dat u zich vastklampt aan een verhaal over hacken.

In uw startbericht hebt u glashelder gemaakt dat die pas nooit gebruikt is in een pin automaat, alleen voor online bankieren. De pincode staat niet op de bankpas. .Wat betekent dat de kaart niet geskimd kan zijn.

De pas wordt gerold en de dief tikt in één keer de juiste pincode.

Het lijkt er sterk op dat er klopt iets niets, of er is een stukje uit het verhaal weggelanten is.