lievepoes
door lievepoes Jul 4, 2015 om 16:37
Huishouden & energie

Plastic

Beste Forumleden,
Regelmatig ontvang ik tegenwoordig tijdschriften verpakt in een soort plastic waarop staat aangegeven "compostable of iets dergelijks.
Ik vraag mij af in welke afvalbak moet dit plastic worden gegooid. In de groene bak of toch in de bak met plastic verpakkingen .e.d.?
Ik vind het een vreemd idee dat ik plastic in de groene bak mag gooien. Is er iemand die mij wijzer kan maken
Hartelijk dank .voor uw antwoord.

4681 22 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 4, 2015 om 16:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo lievepoes,

Gooi een composteerbare verpakking in de biobak of bij het restafval. Het milieuvoordeel is waarschijnlijk gelijk. Gooi het niet bij de plastic inzameling, het verzwakt de producten die van het gerecyclede plastic (uit een reststroom) gemaakt worden.
(Bron)

Met vr.gr.

diumenge
door diumenge - Jul 4, 2015 om 16:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik stop het zelf altijd bij het plastic, maar het mag in de groene bak.

Afbreekbaar plastic mag ook in gft-bak

valerius-2
door valerius-2 - Jul 4, 2015 om 23:16
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik doe dit gewoon bij plastic afval.

door 1953 - Jul 5, 2015 om 00:46
3725 Antwoorden / 95 Vragen

In de Plastic Heroeszakken/-container, dat oranje mannetje, mits uw gemeente ook meedoet.

Plastic Heroes website

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 5, 2015 om 05:15
7188 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zaterdag 4 jul 2015, 23:16]Ik doe dit gewoon bij plastic afval.
Pastic bij plastic afval maar het gaat om composteerbaar plastic en dat kan beter als restafval beschouwd worden.

edrick3
door edrick3 - Jul 5, 2015 om 10:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@1953,

Dat mag dan juist zijn voor het gewone plastic afval, maar NIET in het geval van composteerbaar plastic waarover de vraag gaat.
Lees de 1e reactie:
Gooi een composteerbare verpakking in de biobak of bij het restafval. Het milieuvoordeel is waarschijnlijk gelijk. Gooi het niet bij de plastic inzameling

@valerius-2,

Lees hierboven.

Met vr.gr.

gerbera
door gerbera - Jul 5, 2015 om 11:37
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Composteerbare plastic
Zoals de naam al zegt is deze vorm van plastic 100% composteerbaar. Er zijn vele producten te bedenken waarbij composteerbare plastic een toegevoegde waarde heeft. Composteerbare afvalzakken is maar één voorbeeld hiervan. Deze vorm van plastic is momenteel het groenst verkrijgbare plastic met de minst nadelige effecten voor het milieu.

Dus gewoon in de Biobak en dus niet in de plasticbak

w123
door w123 - Jul 6, 2015 om 12:04
20 Antwoorden / 5 Vragen

Het moet niet gekker worden,
Nog even en dan moeten we ook een afvalverwerkingsinstallatie per woning plaatsen,
en ook nog eens jaarlijks betalen voor afvalstoffen heffing.
Ik heb nu al 3m² minder ruimte in mijn achtertuin vanwege een grijze, blauwe en groene kliko.
Waarom pakken ze de verpakkingsindustrie niet aan i.p.v. de burger, want deze heeft hier geen invloed op.
mvg Wim.

wo
door wolfje7 - Jul 6, 2015 om 12:08
11 Antwoorden / 1 Vragen

Het zou de fabrikanten sieren dat ze eens vermelden waarvan de afbreekbare plastic van gemaakt is dan wordt het ook wat duidelijker voor de consumenten. Voor veel consumenten is het ook niet duidelijk wat er met het vele afval na afloop gebeurd. Misschien een idee voor de gemeenten om dit mee te nemen in hun gemeentegids en/.of afval ophaler

ma
door manwijf - Jul 6, 2015 om 12:19
574 Antwoorden / 1 Vragen

@w123 Drie bakken vond ik ook net iets te veel. Je zou kunnen overwegen om de blauwe bak terug te geven aan de gemeente. Doe een NEE-sticker op de brievenbus voor reclame en/of lokale krantjes. Scheelt heel veel papier. Wat overblijft kun je misschien bij een school of buurtcentrum kwijt. Soms komen ze het zelfs halen.

hennyb86
door hennyb86 - Jul 6, 2015 om 12:22
106 Antwoorden / 5 Vragen

weet je, ik ben intussen tot de conclusie gekomen dat het allemaal geen moer uitmaakt. en waarom ? ik heb een duo bak met voorin GFT. mijn bovenburen hebben geen kliko , maar het recht om hun vuilniszakken ( sowieso al NIETS gescheiden dus ) aan de stoeprand te leggen. dan komt die grote wagen, de mannen pakken die zakken, stoppen die in MIJN duo bak voorin ( juist - bij mijn gft ) en plakken mijn kliko aan de wagen waar hij wordt geleegd. volgens mij kan het niet anders of alles komt als een rotzooitje bij elkaar in de vuilniswagen terecht. waarom ben ik dan fanatiek aan het scheiden ????????????

audb
door audb - Jul 6, 2015 om 12:43
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Dit soort plastiek wordt gemaakt van plantaardige stoffen zoals van mais rijst en aardappel afval
Echter moet de bio afval verwerker het wel toestaan dat het in de gft bak wordt gegooid er zijn namelijk er namelijk er ook waar het niet mag zo mag er geen afbreekbare zakken gebruikt worden bij RD4 in Limburg omdat er mensen zijn geweest die ook normale plastiekzakken hebben gebruikt(?)

audb
door audb - Jul 6, 2015 om 12:47
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb in Amsterdam noord gewoond en daar hebben ze niet eens meer een gft bak meer maar wordt alles in een en de zelfde ondergrondse container gedonderd.
De redenen?, huisvuil verbrand beter als het wat vochtig is!
Maar je betaald daar voor wel de hoofdprijs a € 365, per jaar voor en het ergste is wel dat die containers zeer regelmatig storing hebben dan kan je weer terug lopen met je zware vuilniszak

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 6, 2015 om 14:01
16848 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 4 jul 2015, 16:42]Hallo lievepoes,

Gooi een composteerbare verpakking in de biobak of bij het restafval. Het milieuvoordeel is waarschijnlijk gelijk. Gooi het niet bij de plastic inzameling, het verzwakt de producten die van het gerecyclede plastic (uit een reststroom) gemaakt worden.
(Bron)

Met vr.gr.

Het eerste en ook het volledig correcte / volledige antwoord gelet op de verwijzing/link.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 6, 2015 om 14:15
2154 Antwoorden / 7 Vragen

De vraag kunt u gemakkelijk zelf beantwoorden.
Gewoon een proef doen.
U legt zo'n plasticje buiten, met iets erop zodat het niet wegwaait.
En na een poos zou het nagenoeg verdwenen moeten zijn.
Als het echt composteert.
Horen wij van u over een half jaartje ?

mo
door motorwybe - Jul 6, 2015 om 14:39
5 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn idee (en ook cosequent aanhouden) :
Poststukken die in plastic zijn verpakt terugsturen.
Doe ik nu steeds, na bij de verzenders "nee" te hebben ontvangen op mijn verzoeken om andere verzend verpakkingen te gebruiken.
Dat het echt wel kan bewijst de ASN-bank, die niet eens een adressticker gebruikt, (was mijn voorstel bij diverse verzenders) maar door op een blanco deel van de achter-buitenzijde mijn adresgegevens af te drukken.
Werkt perfect en is miljeuvriendelijk.
Steun ons miljeu en daarmee de toekomst van onze kinds-kinderen door mijn handelwijze te volgen.
Met een aanduiding in watervaste inkt op de plastic hoes over de reden van terug sturen.
Zal niet meteen werken, maar de aanhouder wint op den duur ! ! !
Uw nageslacht zal u er dankbaar voor zijn.
Motorwybe.

door 1953 - Jul 6, 2015 om 17:37
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=wolfje7 schreef op maandag 6 jul 2015, 12:08]Het zou de fabrikanten sieren dat ze eens vermelden waarvan de afbreekbare plastic van gemaakt is dan wordt het ook wat duidelijker voor de consumenten. Voor veel consumenten is het ook niet duidelijk wat er met het vele afval na afloop gebeurd. Misschien een idee voor de gemeenten om dit mee te nemen in hun gemeentegids en/.of afval ophaler

Tegenwoordig gaat op de verpakking ook het pictogram van 'Plastic Heroes'.

edrick3
door edrick3 - Jul 6, 2015 om 18:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@1953,

Plastic heroes heeft niets met het al dan niet composteren te maken!
Dat gaat over het 'gewoon' plastic afval.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 6, 2015 om 18:49
7188 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=1953 schreef op maandag 6 jul 2015, 17:37][quote=wolfje7 schreef op maandag 6 jul 2015, 12:08]Het zou de fabrikanten sieren dat ze eens vermelden waarvan de afbreekbare plastic van gemaakt is dan wordt het ook wat duidelijker voor de consumenten. Voor veel consumenten is het ook niet duidelijk wat er met het vele afval na afloop gebeurd. Misschien een idee voor de gemeenten om dit mee te nemen in hun gemeentegids en/.of afval ophaler

Tegenwoordig gaat op de verpakking ook het pictogram van 'Plastic Heroes'.
Dat is mooi, geen misverstand dus over de juiste kliko

door 1953 - Jul 7, 2015 om 12:39
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=edrick3 schreef op maandag 6 jul 2015, 18:04]@1953,

Plastic heroes heeft niets met het al dan niet composteren te maken!
Dat gaat over het 'gewoon' plastic afval.

Doe ook die 'composteerbare plastic' in de oranjezak van Plastic Heroes, niks mis mee!

door 1953 - Jul 7, 2015 om 12:40
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=sjoppie schreef op maandag 6 jul 2015, 18:49][quote=1953 schreef op maandag 6 jul 2015, 17:37][quote=wolfje7 schreef op maandag 6 jul 2015, 12:08]Het zou de fabrikanten sieren dat ze eens vermelden waarvan de afbreekbare plastic van gemaakt is dan wordt het ook wat duidelijker voor de consumenten. Voor veel consumenten is het ook niet duidelijk wat er met het vele afval na afloop gebeurd. Misschien een idee voor de gemeenten om dit mee te nemen in hun gemeentegids en/.of afval ophaler

Tegenwoordig gaat op de verpakking ook het pictogram van 'Plastic Heroes'.
Dat is mooi, geen misverstand dus over de juiste kliko

Doe ook die 'composteerbare plastic' in de oranjezak van Plastic Heroes, niks mis mee!

door 1953 - Jul 7, 2015 om 12:41
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=wolfje7 schreef op dinsdag 7 jul 2015, 12:29]Er is geen voedselschaarste alleen is het oneerlijk verdeeld op de wereld. Zolang geld het machtigste wapen is en alles hierom draait komen de minder bedeelden gewoon tekort. Als water in goud veranderd kon worden moet men eens zien waar de leiding naar toe gaat. En dan ook al het voedsel dat weg gegooid wordt en/of door gedraaid wordt omdat het niet voldoet aan de consument

Lees hier een SP-noot in uw betoog. SP is niet aan mij besteedt.