me
door meccorr Apr 22, 2010 om 11:43
Computers & telefonie

Playstation 3 +other os

Ik heb in 2007 een playstation 3 gekocht voor 599 Euro. Door de laatste firmware update 3.21 van Sony is één van de originele functies van de PlayStation verwijderd. Het gaat hier om "Install other OS". Hierdoor doet het product niet meer alles wat het origineel zou moeten doen.

Ik heb daarom contact gehad met de verkoper. Die blijven verwijzen naar Sony. Ik heb ook nog contact gehad met consuwijzer. Zij geven aan dat het uitvoeren van updates op mijn Playstation 3 onderdeel is van het product zoals dat aan mijn verkocht is. Indien ik deze updates niet uitvoer kan ik namelijk ook geen gebruik meer maken van de online functionaliteit van het apparaat en kan ik ook problemen ondervinden met de toekomstige Playstation 3 software. Daarom blijft de verkoper aanspreekpunt.

Van de verkoper heb ik hierop het volgende antwoord gekregen.

[quote]Naar aanleiding van uw reactie hebben wij uw mail doorgestuurd naar Sony. Onderstaand vindt u hun antwoord.

“Bedankt voor uw mail betreffende uw PlayStation 3.

We begrijpen uit uw mail uw ontevredenheid over het feit dat we de functie “Install Other OS” hebben verwijderd door middel van onze laatste software update (3.21).

We vinden het jammer dat u , als gebruiker van de “Other OS functie”, ontevreden bent over onze beslissing om deze functie te verwijderen. Sony Computer Entertainment Incorporated (SCEI) heeft echter deze beslissing genomen om de beveiliging van de van Playstation 3 te blijven waarborgen. En terwijl we begrijpen wat voor impact deze beslissing heeft voor sommige gebruikers, blijven we erbij dat we ervoor moeten zorgen dat de beveiliging van de PlayStation 3 niet in het geding komt.

Zoals u misschien weet hebben we door de update functie de mogelijkheid om de PlayStation 3 constant in ontwikkeling te houden en steeds meer uit te breiden. Op de verpakking van de PlayStation 3 staat vermeld “ Design and specifications are subject to change without notice” dit wilt zeggen dat we de mogelijkheid hebben om de soft en hardware aan te passen naar onze wensen.

Jammer genoeg is het in dit geval nodig om de functie “Install Other OS “ te verwijderen om de beveiliging van de playstation 3 te blijven waarborgen.

Dit is een moeilijke beslissing geweest voor ons, maar gezien de weinige gebruikers die gebruik maken van deze functionaliteit, vinden we dat dit de juiste beslissing is geweest die in het voordeel zal zijn van alle PlayStation 3 gebruikers.

Nogmaals, terwijl we bewust zijn van uw frustratie, geloven we dat deze actie ten goede zal komen voor alle Playstation 3 gebruikers, aan de hand hiervan zullen we niet over de mogelijkheid beschikken om enige vorm van refund of compensatie te doen.

We vertrouwen erop dat dit ons standpunt in deze zaak een duidelijk maakt.

Mocht u nog vragen hebben omtrent uw PlayStation 3 kunt u natuurlijk altijd contact opnemen met onze Service Desk."

Mocht u een schriftelijke klacht in willen dienen, dan kan dit naar onderstaand adres.

Sony Computer Entertainment

Legal Department
10 Great Marlborough Street
London W1F 7LP

Wat kan ik hier nog aandoen? Hebben meer mensen hierover contact gehad met de verkopende partij?

3091 4 Rapporteer

pino123
door pino123 - Apr 22, 2010 om 12:56
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Deze vraag is al eens eerder gesteld, ook daar zijn diverse antwoorden gekomen:

Hierbij de vraag en antwoorden: KLIK HIER

vr1944
door vr1944 - Apr 23, 2010 om 17:24
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Sony zal zich waarschijnlijk verschuilen achter het feit dat u akkoord gegaan ben met hun voorwaarden voor het gebruik van de update software.Het update firmware is vaak niet zonder risico .Als het goed is bent daarvoor gewaarschuwd door Sony.Terug draaien van deze update is zover ik het kan nagaan niet mogelijk of u loopt het ricsico dat het helemaaal mis gaat.

ka
door kapitz - Apr 26, 2010 om 16:00
3 Antwoorden / 0 Vragen

@meccorr: Sony heeft na de firmwareupdate de gebruikersovereenkomst m.b.t. maintenance en upgrade weer aangepast bij firmwareupdate 3.30. Kennelijk viel er juridisch gezien nog iets te verbeteren aan de tekst. Ik voel me ook de dupe van deze 'service' van Sony. Vele uren installeren, inrichten etc. zijn verloren gegaan. Feitelijk heb je een koopovereenkomst met de verkoper en niet met de Sony, maar de verkopen heeft niets gedaan dat hem te verweiten is. Kortom Sony laat bewust een (klein) deel van haar klanten vallen omwille van waarborging van de veiligheid van de console. Helaas is de gebruikers van otherOS een kleine groep linux-fans en computerhobbyisten. En een klein deel daarvan is hacker. En daarvoor is Sony natuurlijk bang, dat PS3 gekraakt wordt.
Sony kiest er dus voor de weg van de minste weerstand: in plaats van de beveiliging rond otherOS te verbeteren schoffeert en benadeelt ze een deel van haar klanten. Dit lijkt me een interessante case voor een organisatie die opkomt voor consumentenbelangen.

me
door meccorr - Apr 26, 2010 om 16:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

@kapitz

Ik denk dat je inderdaad gelijk heb. Persoonlijk vind ik de reactie van Sony erg overdreven. Voorzover ik weet is de beveiliging van de Playstation behoorlijk waterdicht.

Wat mij persoonlijk erg stoort is het gemak waarmee Sony dit kan doen. Ik zal niet zeggen dat de functie essentieel is voor de meeste gebruikers maar vind het toch wel opmerkelijk dat een functie er zomaar uitgehaald kan worden zonder dat je daar echt keuze in heb. Immers zonder de update kan je niet meer online of kan toekomstige PS3 software niet meer goed functioneren.

Misschien besluit sony morgen wel dat alle PS1 en PS2 backward compatible opties uit de oude modellen wordt gesloopt omdat toch bijna niemand het gebruikt of de cardreader optie etc...

Daarnaast vind ik het ook zorgelijk omdat steeds meer apparaten de mogelijkheid hebben om online te kunnen. Als we deze lijn dus doortrekken dan kan de fabrikant straks dus bepalen welke functie hij voor jou belangrijk vindt en welke niet meer.....