gr
door gregoriusk Sep 17, 2014 om 16:01
Geldzaken & recht

Poging tot oplichting

Recent ging mijn wasmachine kapot. Ik heb een reparateur langs laten komen die na het aanhoren van de klacht (trommel gaat niet meer draaien maar schokt wat heen en weer) "aan het werk ging". Vervolgens hebben de heren (ze waren met twee man) binnen twee minuten (zonder overdrijven) en zonder het apparaat zelfs maar te verschuiven, laat staan er daadwerkelijk wat aan te doen geconstateerd dat de motor defect was. Ze konden het repareren voor slechts 280 euro. Ik heb vriendelijk bedankt en afscheid genomen. Omdat ik het niet vertrouwde heb ik wat rondgekeken op het Internet en besloten de koolborstels te vervangen. Dit bleek inderdaad het probleem, ze waren versleten. Deze kosten 20 euro en zitten met twee schroeven vast, ik was al met al binnen een uurtje klaar.
Nu wil het reparatiebedrijf mij voorrij en onderzoekskosten in rekening brengen maar ik wil deze niet betalen. Ten eerste bleek het een eenvoudige reparatie, en afgaand op wat ik op het Internet las de meest voor de hand liggende oorzaak bij de beschreven problemen. Verder hebben ze niet daadwerkelijk onderzoek verricht. Ze hebben de machine niet verplaatst maar binnen twee minuten geconstateerd dat de gehele motor vervangen moest worden. Heb ik enig recht om te weigeren de onderzoekskosten niet te betalen? Ik heb het gevoel dat ze bewust probeerden me op te lichten.

1264 10 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Sep 17, 2014 om 16:10
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Hoeveel vragen ze? En bent u al in contact geweest met het bedrijf over de verkeerde diagnose en dat het probleem zelfs makkelijk te googelen was?

edrick3
door edrick3 - Sep 17, 2014 om 16:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....Heb ik enig recht om te weigeren de onderzoekskosten niet te betalen?.....

Je hebt ze toch zelf gebeld.
Dat je vindt dat er niet juist gereageerd is is een andere zaak.
Daar moet je ze dan maar op aanspreken, oftewel een brief schrijven.
Geef dus aan waaróm je die onderzoekskosten niet wilt betalen.

diumenge
door diumenge - Sep 17, 2014 om 17:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je dacht dat ze gratis kwamen voorrijden? Of wil je alleen de onderzoekskosten niet betalen, daar heb je op zich wel een punt, want ze hebben in ieder geval niet de juiste diagnose gesteld.

komsja
door komsja - Sep 17, 2014 om 17:43
1064 Antwoorden / 218 Vragen

U heeft ze zelf gebeld en u heeft zelf het bedrijf laten komen,dat het allemaal niet zo gegaan is zoals u dacht neemt niet weg dat die gasten geld willen hebben want per slot van rekening zijn ze wel bij u geweest en of het bedrag al dan niet reeel is is vers twee maar er zal toch iets betaald moeten worden

ro
door ron530 - Sep 17, 2014 om 17:55
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik persoonlijk ben van mening dat de voorrij en onderzoekskosten betaald moeten worden. Ten eerste ze zijn bij u geweest (voorrijkosten), ten tweede zij hebben de juiste diagnose gesteld (onderzoekskosten). Een beetje monteur kan aan de trommelbeweging en het geluid van de motor al een diagnose stellen, het advies om een nieuwe motor te plaatsen zal een reden hebben want 280 euro all in is niet bijster veel geld. U spreekt ook nog eens van een "poging tot oplichting" waarom vraag ik me dan af, als zij niet de juiste diagnose hadden gesteld was u nooit op internet gaan zoeken om er vervolgens achter te komen dat het ook wel eens de koolborstels zouden kunnen zijn. Als wasmachine monteur in ruste kan ik me vooral over de term "oplichting" heel boos maken.

komsja
door komsja - Sep 17, 2014 om 18:21
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Wat ron530 zegt kan ik me ook wel enigsinds in vinden
Stel dat ze hadden gezegd (en ook zo zou zijn) dat de koolborstels versleten waren dan had u ze hartelijk bedankt voor de service.
Ben geen wasmaschine monteur maar vind wel dat die gasten een hele snelle diagnose hebben gesteld dat de motor kapot is zonder eerst de koolborstels te kontroleren al met al is het wel een beetje wazig,maar het feit blijft dat u die gasten heeft laten komen en daar moet voor betaald worden

zoekster
door zoekster - Sep 17, 2014 om 18:47
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=ron530 schreef op woensdag 17 sep 2014, 17:55] ten tweede zij hebben de juiste diagnose gesteld (onderzoekskosten)

Dit kan ik niet helemaal plaatsen. Zoals ik het verhaal lees, is er niets mis met de motor maar gaat het om de koolborstels. Verklaar eens waarom dan toch de juiste diagnose is gesteld, als zij vinden dat de motor vernieuwd moet worden en het uiteindelijk aan de koolborstels ligt, dat begrijp ik niet.

Wat me uit het verhaal niet duidelijk is, is of de €280,- all in was. Dus motor met voorrijkosten en onderzoekskosten. Want dat zou inderdaad een koopje zijn.

Wat ik vreemd vind is dat er twee monteurs langskomen. Ik heb zelf nog nooit te maken gehad met 2 monteurs, altijd 1. En die ene kon het altijd oplossen.

gr
door gregoriusk - Sep 17, 2014 om 22:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

Toevoeging van originele poster:
Allereerst bedankt voor de reacties. Een aantal op/aanmerkingen en toevoegingen:
-De wasmachine is 10 jaar oud en kostte destijds 350 euro. Ik kan een vergelijkbaar model nu kopen voor 300 tot 330 euro. Het is een eenvoudige Whirlpool zonder toeters en bellen. Een reparatie van 280 euro is volgens sommigen die gereageerd hebben goedkoop maar niet rendabel in dit geval. Ik ben niet zo van het weggooien van werkende spullen, dus als het minder dan zeg 100 euro kan dan doe ik dat maar niet voor de nieuwprijs (280 plus voorrijkosten)
-De voorrij- en onderzoekskosten zijn bij elkaar vier tientjes, maar het gaat niet om het bedrag maar om het principe.
-Of ik nu wel of niet achteraf wel of niet zelf ben gaan zoeken vind ik niet relevant. Iemand zei "als ze hadden gezegd koolborstels dan had u ze bedankt voor de diagnose etc..". Dat had niet gehoeven. Als ze die diagnose hadden gesteld hadden ze kunnen zeggen dat het gerepareerd kon worden voor 20 tot 30 euro materiaal plus wat arbeidsloon. Dan zou ik dat gedaan hebben, het is niet mijn hobby om met wasmachines te sjouwen, daarom liet ik iemand komen.
-Ik verwacht dat als er "onderzoekskosten" gerekend worden, dat er dan een onderzoek verricht wordt. Ik klaag ook niet over de voorrijkosten, ik klaag erover dat er een onderzoek in rekening gebracht wordt zonder dat er onderzoek verricht is, of in elk geval een van een dermate teleurstellende kwaliteit dat ik er niet voor wens te betalen. Ze hebben het apparaat niet eens aangeraakt, laat staan gecontroleerd om te zien of het misschien iets anders was dan de motor.
-@ron530: Als betrouwbaar wasmachinereparateur heeft u dit ongetwijfeld zelf nooit gedaan, maar deze heren kwamen na 2 minuten met de mededeling dat de gehele motor vervangen moest worden "inclusief de bobine". Nu ben ik geen expert, dat geef ik gelijk toe, maar volgens mij heeft mijn wasmachine geen bobine. Vervolgens deed hij alsof hij de prijs opzocht op zijn smartphone, maar ik kon net zien dat hij niet eens de schermvergrendeling eraf haalde, maar wel deed alsof hij er een prijs van af las. Daarom zei ik dat ik het gevoel had alsof ik opgelicht werd. Ik had deze details misschien in het oorspronkelijke verhaal moeten zetten maar ik vond het al een lang verhaal worden en het leken me niet zulke terzake doende details, naar mijn idee had ik namelijk al tamelijk aannemelijk gemaakt dat het niet pluis was.
-@ de mensen die zeggen dat ik ze zelf heb laten komen: Ja dat heb ik inderdaad, maar dat betekent niet dat er dan niet een fatsoenlijke dienst geleverd hoeft te worden. Als ik zelf een schilder opbel die vervolgens langs komt, een emmer verf tegen het raam smijt en dan weer weg gaat dan heb ik ook zelf de schilder gebeld maar ga ik niet betalen. Ik snap deze opmerking niet, ik zie niet in waarom het van belang is dat ik ze zelf heb opgebeld. Dat lijkt me logisch, dat is zo bij zo'n beetje alle vormen van dienstverlening, dat ik zelf contact op neem met een bedrijf om een dienst of product af te nemen. Dat werkt ook zo bij de kapper, de schilder, de glazenwasser of de garage. Het enige verschil met de kapper en de garage is dat ik daar vervolgens naar toe ga en zij niet naar mij komen maar dat stuk zit in de voorrijkosten, niet de onderzoekskosten.
-Ik heb nog geen contact gehad met het bedrijf, voordat ik dat doe vroeg ik me af of er wettelijke gronden zijn op basis waarvan ik het kon weigeren, iets over dat er een zekere prestatie verwacht mag worden o.i.d.

zoekster
door zoekster - Sep 17, 2014 om 23:42
10965 Antwoorden / 34 Vragen

-Ik heb nog geen contact gehad met het bedrijf, voordat ik dat doe vroeg ik me af of er wettelijke gronden zijn op basis waarvan ik het kon weigeren, iets over dat er een zekere prestatie verwacht mag worden o.i.d.

Ja, dat mag u. Een wasmachinereparateur heeft een resultaatsverplichting. Dat hoort bij het vak. Dus een reparatie moet goed worden uitgevoerd.

In dit geval zou u hard moeten maken dat de kwaliteit van het onderzoek beneden peil was en dat de uitkomst daarvan ook nog eens bagger was.

Dan zou u kunnen spreken van een wanprestatie. Het is echter in de meeste gevallen zo, dat je iemand dan eerst in gebreke moet stellen en die dan nog de gelegenheid moet geven om zijn gebrek te herstellen. Echter als het duidelijk is dat de persoon volledig incapabel is om zijn opdracht uit te voeren, dan kunt u wel meteen stellen dat de dienstverlener in verzuim (dat is als je niet meer hoeft te verwachten dat de dienst nog naar behoren zal worden uitgevoerd) is.

U heeft overigens een punt hoor, dat u hem zelf heeft laten komen. Ik zie hier ook niet ineens op eigen initiatief de glazenwasser voor mijn raam verschijnen, dat zou wat zijn! U heeft een soort spottende humor in uw verhaal, daar hou ik wel van.

Het is wel een spotgoedkoop bedrijf, dus veel kwaliteit en opleiding zal er niet te verwachten zijn. Zelf zou ik alleen de voorrijkosten betalen, geen zin in verder gezeur en dan verder tabee.

ro
door ron530 - Sep 18, 2014 om 18:20
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De aanschafprijs en onderdeel prijs zijn niet relevant in deze, het is namelijk niet zo dat hoe goedkoper de machine is des te goedkoper de onderdelen zijn. Een bedrijf die komt voorrijden en onderzoek doet voor vier tientjes all in moet het wel van de onderdelen hebben want anders kan het gewoonweg niet uit. Toch ben ik van mening dat u zo sportief zou moeten zijn om die vier tientjes te betalen want dankzij hun diagnose is de machine door u zelf gepareerd.
Tip, bij een volgend defect aan uw wasmachine stel dan eerst de vraag hier, menig expert had u direct al kunnen vertellen dat de koolborstels versleten waren.