gr
door grootmoe Nov 19, 2014 om 16:13
Garantie & verzekeringen

Polis

Heb oude polis gevonden op het leven van mijn ex die hertrouwd is en inmiddels is overleden. Samen hebben we 2 kinderen. Vraagje wie heeft recht op de uitkering? Ik, zijn 2e vrouw met wie hij op het moment van overlijden gehuwd was, of zijn 2 kinderen?
De polis dateert uit de jaren zestig en is uitgegeven door RVS, die niet meer bestaat. Waar kan ik nog terecht?

1608 14 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Nov 19, 2014 om 16:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo grootmoe,

.....De polis dateert uit de jaren zestig en is uitgegeven door RVS, die niet meer bestaat. Waar kan ik nog terecht?.....

Kijk eens in deze lijst voor het nieuwe adres. Of hier.

Suc6

tijger1
door tijger1 - Nov 19, 2014 om 16:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

RVS is Nationale Nederlanden geworden. Ik neem aan dat u het over een "begrafenis" polisje hebt? Dus die tot uitkering komt als iemand is overleden?

Op de polis staan de begunstigden. Dat zijn dus, normaal gesproken, zijn erfgenamen. Ik neem aan dat zijn tweede vrouw de uitvaart bekostigd heeft. Dus zij heeft recht op die uitkering.

Zij moet die polis, kopie zelf houden, met een uittreksel van het bewijs van overlijden insturen nasr NN leven.

target
door target - Nov 20, 2014 om 00:08
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 19 nov 2014, 16:29]Op de polis staan de begunstigden. Dat zijn dus, normaal gesproken, zijn erfgenamen. Ik neem aan dat zijn tweede vrouw de uitvaart bekostigd heeft. Dus zij heeft recht op die uitkering.

Begunstigden van een levensverzekering en erfgenamen zijn niet per definitie dezelfden.
De vernoemde begunstigden zijn voor de verzekering degenen die uitgekeerd zullen krijgen.
Als zij geen of minder erfgenamen zijn kan dit wel tot hoge(re) erfbelastingen leiden!

tijger1
door tijger1 - Nov 20, 2014 om 09:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@target

Het gaat over een begrafenispolisje.

target
door target - Nov 20, 2014 om 14:20
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 20 nov 2014, 09:22]@target

Het gaat over een begrafenispolisje.

Daar heb je een punt inderdaad. Een belangrijk punt.

Een begrafenispolis kun je niet "cashen". Daar kun je alleen rekeningen neer leggen, wat alleen de testamentair executeur kan.
Overigens komt, als het goed is, de testamentair executeur het bestaan ervan vanzelf te weten aangezien de notaris deze informatie vergaard.

target
door target - Nov 20, 2014 om 14:22
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 20 nov 2014, 09:22]@target

Het gaat over een begrafenispolisje.

[quote=tijger1 schreef op woensdag 19 nov 2014, 16:29]Op de polis staan de begunstigden.

Maar staan op een begrafenispolis dan begunstigden? Niet toch? Er is bij een begrafenispolis toch geen sprake van begunstigden?

tijger1
door tijger1 - Nov 20, 2014 om 17:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@target

Niet bij elk overlijden komt een notaris te pas. En een notaris vergaart natuurlijk helemaal niet eventuele polissen die nog in een oude doos liggen.

En een begrafenispolis kan je welzeker "cashen". Dit is gewoon een sommenverzekering die tot uitkering komt als iemand is overleden. Er hoeven dus geen rekeningen overlegd te worden. En je hoeft daarvoor ook geen executeur te zijn.

Meestal zal degene die de uitvaart regelt ook beschikken over die polissen, maar in dit geval is die blijkbaar achtergebleven bij de eerste echtgenote.

Zij kan natuurlijk wel de polis insturen, maar heeft geen uittreksel van overlijden, en krijgt dus niets uitgekeerd. En ook geen verklaring van erfrecht waaruit blijkt dat zij de erfgenaam is.

En ja, op begrafenispolissen kunnen begunstigden staan. En als zo'n begunstigde de begunstiging officieel aanvaart kan de verzekeringnemer dat zelfs niet meer wijzigen zonder toestemming van die begunstigde.

Vroeger sloten ouders die dingen af, bv voor hun kinderen. Die ouders waren dan de verzekeringnemer, maar staan niet per se op de polis vermeld en het kind de verzekerde. Als het kind uit huis ging en de polis werd meegegeven dan raakte die soms in de vergetelheid.

Ik ga er van uit dat de Ts geen kosten heeft gehad door het overlijden van haar ex. Die polis was het bezit van de ex. Logisch gesproken is zijn tweede vrouw zijn erfgenaam, dus de polis komt haar toe.

target
door target - Dec 5, 2014 om 16:04
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 20 nov 2014, 17:32]En een notaris vergaart natuurlijk helemaal niet eventuele polissen die nog in een oude doos liggen.

Nee klopt. Hij kan die gegevens gewoon digitaal op vragen.

[quote=tijger1 schreef op donderdag 20 nov 2014, 17:32]Logisch gesproken is zijn tweede vrouw zijn erfgenaam, dus de polis komt haar toe.

[quote=grootmoe schreef op woensdag 19 nov 2014, 16:13]Vraagje wie heeft recht op de uitkering?

Is de vraag van TS. En daarop is het antwoord, de testamentair executeur.
Dat kan iemand zijn die door het testament of de notaris aangewezen wordt, of iemand die die taak zelf op zich neemt (met alle gevolgen van dien, dus niet aan te raden zonder ondersteuning notaris).
En een testamentair executeur kan in beginsel alleen een erfgenaam zijn wat TS niet is.

tijger1
door tijger1 - Dec 5, 2014 om 16:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@target

U bent een beetje abuis.

Die polis komt de erfgenaam, of erfgenamen toe. Niet de testamentair executeur. Heet tegenwoordig ook niet meer zo.

En de uitkering uit die polis komt natuurlijk niet de executeur toe. Bij de meeste overlijdens komt geen notaris te pas.

En afgezien daarvan, gaar het hier over een oud polisje, met waarschijnlijk een geringe waarde,

Een notaris gaat natuurlijk, zonder polis, niet bij allerlei verzekeraars informeren of daar in het verleden wellicht iets is afgesloten. Kost meer dan het opbrengt.

target
door target - Dec 6, 2014 om 20:31
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 5 dec 2014, 16:21]Die polis komt de erfgenaam, of erfgenamen toe. Niet de testamentair executeur. Heet tegenwoordig ook niet meer zo.

En de uitkering uit die polis komt natuurlijk niet de executeur toe.

Een begrafenispolis komt niemand toe. Die betaald alleen begrafeniskosten en daar blijft niets van over.

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 5 dec 2014, 16:21]Een notaris gaat natuurlijk, zonder polis, niet bij allerlei verzekeraars informeren of daar in het verleden wellicht iets is afgesloten. Kost meer dan het opbrengt.

Dat behoort júist bij de werkzaamheden van een notaris. Die je wel zelf een vermoeden aan te geven.

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 5 dec 2014, 16:21]@target

U bent een beetje abuis.

Tjah tijger. Die 3 v/d 4 keer dat wij het afgelopen tijd af hebben moeten wikkelen heeft ons/mij dom gehouden. :P

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 5 dec 2014, 16:21]En de uitkering uit die polis komt natuurlijk niet de executeur toe. Bij de meeste overlijdens komt geen notaris te pas.

Niet verstandig sinds de nieuwe en inmiddels aangepaste erfrechtwetgeving, al kan het inderdaad zonder.
Voor een paar honderd euro heb je alles bindend afgewikkeld en kan er achteraf niets meer op je af komen.

tijger1
door tijger1 - Dec 6, 2014 om 20:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@target

Het gaat hier over een sommen (beter gezegd sommetje) verzekering, die tot uitkering komt als iemand is overleden.

En wat men met dat bedrag wil doen, staat iemand volkomen vrij. Uiteraard wordt, normaal gesproken, die polis ingeleverd bij de uitvaartonderneming die er voor zorgdrasgt dat de polis bij de verzekeringsmaatschappij komt. En die maatschappij betaalt het geld uit asn de rechthebbende(n).

Het enige is dat dit bedrag in mindering gebracht dient te worden op de uitvaartkosten die weer in mindering zijn gebracht op de nalatenschap.

Een notaris werkt niet gratis, waarom zou hij. Dus waarom deze simpele klus door zo'n dure kracht laten afwikkelen. De uitvaartondernemer rekent dat al tot zijn taak,

Spreek ook helaas uit ervaring.

Maar ik denk dat wij hier aan het redekavelen zijn over 200 gulden of zo. ;-))

tijger1
door tijger1 - Dec 6, 2014 om 20:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ben benieuwd wat de Ts met de polis heeft gedaan.

gr
door grootmoe - Dec 7, 2014 om 14:36
29 Antwoorden / 21 Vragen

hallo allemaal,
Dank voor al jullie reakties. Het is me nu duidelijk dat de uitkering van de polis, de tweede echtgenote toekomt. Dit had ik eigenlijk ook wel gedacht maar ik zocht enige bevestiging hiervoor en dat heb ik van jullie gekregen. Dus heb ik de polis aan de 2e echtgenote gegeven.
Discussie beschouw ik nu dus als gesloten en opgelost.
Nogmaals dank allen.

tijger1
door tijger1 - Dec 7, 2014 om 14:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@grootmoe

Perfect afgewikkeld. Bedankt voor het terugmelden.