ca
door carcouture Aug 22, 2015 om 12:48
Geldzaken & recht

Politie/CJIB betaald veel te laat (NIET) terug

In 27-10-2014 hebben wij een snelheidsboete ontvangen vanuit een locatie die niet mogelijk was.

Op 26-11-2014 is hier schriftelijk bezwaar op gemaakt naar betreffende instantie in Assen. Incl. aanvraag voor inzagen van WOB specificaties.

Op 15-12-2014 contact opgenomen via het digitaal loket omdat er nog geen reactie was ontvangen op het bezwaarschrift. Boete is inmiddels wel al betaald en afgeschreven op 22-12-2014. De medewerkster van het Politie Service Centrum (Maastricht) schrijft in haar reactie dat de informatie aanvraag is doorgespeeld naar de betreffende afdeling (KLPD Assen).

19-12-2014 krijg ik een 2e bericht van de medewerkster dat er geen mail of telefonische bevestiging kan worden gegeven met betrekking tot de status van mijn bezwaarschrift. Ik moet dus per brief aanvragen bij KLPD te Driebergen of mijn bezwaarschrift bij KLPD Assen in behandeling is genomen.

19-12-2014 schriftelijke aanvraag aan KLPD Driebergen met verzoek tot schriftelijke bevestiging van het verwerken van mijn schriftelijke bezwaarschrift en WOB verzoek aan KLPD Assen.

op 29-12-2014 nog geen reactie ontvangen dus een ingebrekestelling verstuurd met het dringend verzoek tot reactie.

Op 9-1-2015. Vlak voor het verlopen van het wettelijke termijn van de ingebrekestelling een reactie ontvangen met bijna alle aangevraagde documenten (WOB, Foto)

Uit de foto in de documenten komt duidelijk naar voren dat er bij het aflezen van de foto een fout is gemaakt.

9-1-2015 een 2e bezwaarschrift opgestuurd met verzoek tot restitutie van zowel de boete, administratie kosten en de inmiddels gemaakte correspondentie kosten van alle brieven.

28-1-2015 ontvangen bericht dat het bezwaar gegrond is verklaard en de boete zal worden teruggeboekt. Tevens vragen ze een overzicht van de totaal gemaakte kosten.

8-2-2015 een schriftelijk overzicht verzonden van de totale gemaakte extra kosten.

24-4-2015 nog niets retour ontvangen en geen verdere informatie. Een telefonische klacht is niet mogelijk en moet wederom schriftelijk worden ingediend. Inmiddels zijn we 6 poststukken verder! Mails en telefonisch contact niet meegerekend.

Een tijd het drama een beetje uit het oog verloren.

23-7-2015 wederom contact opgenomen met het informatie centrum maar ook nu week kan er niets via mail of telefoon worden vrijgegeven. Na dringend verzoek ben ik doorverbonden met KLPD Driebergen. Die niets konden vertellen over de zaak en mij hebben verwezen naar het interne nummer van KLPD Assen.

KLPD Assen geeft aan dat het verzoek tot restitutie bij CJIB ligt.

CJIB zegt telefonisch geen gegevens te hebben over een eventuele restitutie. Probleem zou liggen bij KLPD.

Weer met KLPD Assen gebeld en deze mevrouw zou er per direct werk van maken.

Tot op heden nog niets vernomen!! Ik wil dus nu graag weten waar ik eventueel recht op heb en waar ik moet zijn voor eventuele hulp bij deze zaak.

KLPD, CJIB is inmiddels 10 MAANDEN bezig met het verwerken van een foutieve boete.

3003 9 Rapporteer

getty
door getty - Aug 22, 2015 om 13:01
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Klacht indienen bij de nationale ombudsman ?

ho
door hopetobehelping - Aug 22, 2015 om 13:52
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste carcouture,

wat een drama bij de KLPD/CJIB.
Als u zelf een boete 2 dagen te laat betaalt dan wordt er wel wat kordater opgetreden. Dan heeft men u zo gevonden.

Zie ook het antwoord van getty, als ik u was zou ik contact opnemen met de nationale ombudsman.
Voor de contactgegevens, klik hier.
Als ik u was zou ik eerst telefonisch contact opnemen met de nationale ombudsman en om advies vragen. Daarna kunt u altijd nog uw klacht indienen.

ro
door ron530 - Aug 22, 2015 om 14:23
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Bent u niet verkeerd begonnen want de snelheidsboete valt onder de wet Mulder. Bezwaar maakt u bij het O.M. en niet in de plaats waar het feit geconstateerd is. Wat ik ook niet begrijp is dat u een aanvraag voor inzage van de wet openbaar bestuur van de gemeente Assen doet terwijl u daar niet eens woonachtig bent.

ca
door carcouture - Aug 22, 2015 om 14:28
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 22 aug 2015, 14:23]Bent u niet verkeerd begonnen want de snelheidsboete valt onder de wet Mulder. Bezwaar maakt u bij het O.M. en niet in de plaats waar het feit geconstateerd is. Wat ik ook niet begrijp is dat u een aanvraag voor inzage van de wet openbaar bestuur van de gemeente Assen doet terwijl u daar niet eens woonachtig bent.

Beste Ron,

Bezwaar op een boete en de aanvraag van informatie waaronder de foto moet bij de afdeling die het delict heeft geconstateerd. In dit geval was het de landelijke KLPD die door heel Nederland flits controles heeft gehouden. Op het verbaal staat een vermelding van de betreffende afdeling waar dus ook bezwaar moet worden aangedragen. In mijn geval was dit KLPD afdeling in Assen (algemene verkeerspolitie geloof ik)

Het bezwaar is ook niet het probleem in deze zaak wat er is erkend dat het om een foutieve kenteken aflezing ging. Bezwaar is schriftelijk gegrond verklaard met toezegging van restitutie van het volledige bedrag. En daar gaat het mis...

Gr
door Grunn1 - Aug 22, 2015 om 19:59
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Je probeert geld terug te krijgen van een instantie (de politie) die alles in het werk stelt om ten koste van de automobilist de staatskas te spekken. Verwacht je nou echt dat zoiets in een paar maanden geregeld is. Je weet toch zelf ook wel dat de auto de grote melkkoe van de regering is en dan wil je geld terug krijgen.....

Sorry ik kan helaas geen zinnig antwoord op je vraag geven al zou ik het graag willen.

sw
door swat1500 - Aug 22, 2015 om 22:46
3776 Antwoorden / 0 Vragen

Beroep tegen een beschikking verzonden door het CJIB inzake een verkeersovertreding is alleen mogelijk bij de officier van justitie (in de meeste gevallen) te Utrecht.
Beroep tegen een beschikking is dus NIET mogelijk bij de politie.

Het is wel mogelijk om de betreffende politie instantie om informatie over de overtreding te vragen. Daarbij kan ook gemeld worden dat er mogelijk sprake is van een onjuiste uitlezing van het kenteken. De aanleverende instantie heeft namelijk de mogelijkheid om binnen een bepaalde termijn (in de regel 2 weken) om een kennelijk onjuiste aanmelding bij het CJIB in te trekken. Het is echter niet raadzaam om uitsluitend daar op te vertrouwen.

Reageert de politie instantie niet op tijd bij het CJIB dan gaat de boete gewoon door en moet (als de beroepstermijn inmiddels nog niet is verstreken) de formeel wettelijke weg gevolgd worden.

Gezien het tijdspad wat TS heeft beschreven is die wettelijke termijn reeds lang verstreken. Daarnaast heeft TS de boete inmiddels betaald. Voor het CJIB is de zaak dus afgedaan tenzij de politie de boete tijdig heeft ingetrokken bij het CJIB in welk geval het CJIB in gebreke is bij de terugbetaling van het betaalde bedrag.

Aangezien de boete niet bij de politie is betaald kan deze instantie de boete ook niet terugbetalen.

Nu TS kennelijk een brief heeft gekregen waarin de fout wordt erkent is mijn advies een brief te sturen naar het CJIB met daarbij een kopie van voornoemde brief. Vermeld in de brief aan het CJIB wel het beschikkingsnummer dat op de boete giro stond anders zal het CJIB de brief niet snel kunnen afhandelen. Stel in de brief een termijn van 3 weken waarbinnen het geld weer op de rekening moet staan. Kondig tevens aan dat als u niet binnen 3 weken uw geld terug hebt, de zaak zal voorleggen aan de Nationale Ombudsman.

Hoewel TS niet geheel de juiste weg heeft bewandeld mag hij vertrouwen op de inhoud van de brief die hij kennelijk heeft ontvangen en voorts dat de overheid haar toezeggingen voortvarend uitvoert.

ca
door carcouture - Aug 22, 2015 om 23:16
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=swat1500 schreef op zaterdag 22 aug 2015, 22:46]Beroep tegen een beschikking verzonden door het CJIB inzake een verkeersovertreding is alleen mogelijk bij de officier van justitie (in de meeste gevallen) te Utrecht.
Beroep tegen een beschikking is dus NIET mogelijk bij de politie.

....

Hoewel TS niet geheel de juiste weg heeft bewandeld mag hij vertrouwen op de inhoud van de brief die hij kennelijk heeft ontvangen en voorts dat de overheid haar toezeggingen voortvarend uitvoert.

Beste Swat,

Bedankt voor de uitvoerige reactie. Ik heb echter bezwaar gemaakt tegen de beschikking aan het adres dat ze zelf aangeven in de brief bij de opgestuurde beschikking. Op een andere beschikking die ik recent heb ontvangen staat idd het CVOM als adres voor bezwaarschriften. Op mijn beschikking waar we het nu over hebben staat echter een ander adres.

Ik zal opnieuw een compleet overzicht incl. de ontvangen brieven opsturen naar het CJIB in de hoop dat ze er meer mee doen dan ze aan de telefoon beloven.

sw
door swat1500 - Aug 23, 2015 om 00:28
3776 Antwoorden / 0 Vragen

De inhoud van de brieven die door het CJIB worden verzonden zijn mij bekend. U moet de brief dan verkeerd hebben gelezen of verkeerd hebben geïnterpreteerd.
Als de de boete betaald moest worden aan het CJIB dan staat in die brief niet dat bezwaar kan worden gemaakt bij de politie.

Het is wel zo dat in zaken waarbij de boete is opgelegd op basis van een foto middels snelheidscamera voor nadere informatie en voor een kopie van de foto wordt verwezen naar de instantie die de overtredingsgegevens heeft aangeleverd bij het CJIB.

Ik ga hierbij vanuit dat u een brief heeft gekregen met aangehechte acceptgiro van het CJIB. Op de brief staat rechts boven "Beschikking" en helemaal rechtsboven een "M".

mslingen
door mslingen - Aug 24, 2015 om 13:59
33 Antwoorden / 0 Vragen

Als het bezwaar binnen de overheid op een verkeerde plaats terecht komt moet dat doorgestuurd worden op grond van de Algemene Wet bestuursrecht (art. 2.3.).