li
door ligero Feb 2, 2015 om 16:22
Vakantie & reizen

PostNl

Door de firma Vego uit Landgraaf heb ik via internet 5 artikelen besteld.
Deze zijn snel en goed geleverd. Na ingebruikstelling bleek 1 van de artikelen defect te zijn.
Na telefonisch contact was het geen probleem omdat dit een enkele keer voorkwam.
Ik kreeg een antwoord nummer om te retour te sturen waarna ontvangst direct een nieuw exemplaar zou worden afgezonden. Het artikel bij het postkantoor afgeleverd.
Omdat er na 14 dagen nog niets was vernomen heb ik Vego gebeld deze deelde mee dat zij geen partij in deze waren en dat uit het trax en tarce nummer bleek dat het verkeerde post nummer was gebruikt. DE kantenservice van Post nl gebeld. Deze melde dat ik me moest vervoegen bij het postkantoor van de verzending. Bij het postkantoor van de verzending bleek dat het systeem een match maak tussen poscode en antwoordnummer Bij het betreffende postcode bleken meerdere antwoordnummer mogelijk (systeemfout)Op het paket stond het juiste antwoordnummer maar bij aanmaken op het postkantoor is een ander antwoord nummer op de sticker van postnl komen te staan teven is deze sticker over het juiste adres geplakt.
Na 2,5 uur zoeken geeft het plaatselijke postkantoor aan dat dit alleen kan worden opgeloste door de contracthouder van het antwoord nummer. Deze is de enige dit als contracthouder een onderzoek kan laten uitvoeren door postnl.
U begrijpt iedereen verschuift het probleem naar de volgende in de keten en er gebeurt niets.
En dit terwijl het zo eenvoudig is wan via trac en trace staat te lezen waar het pakket is afgeleverd

Iedereen is vriendelijk en aardig maar geen heeft de capaciteit en/of interesse een klant echt van dienst te zijn.

Hoe kom ik uit deze imapsse

Vreindelijke groet Geert Rolink

1681 5 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Feb 2, 2015 om 19:16
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja dit klopt de afzender heeft de verantwoording van wat hij verzend. Deze behoort dus dan ook hier door de zaak verder af te wikkelen.

li
door ligero - Feb 2, 2015 om 23:43
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat klopt maar wie is de afzender bij het terug sturen via antwoordnummer.

Ik denk dat de betaler de opdracht gever is Dus in dit geval de firma Vego omdat deze een overeenkomst heeft met Postnl voor de betaling bij retourzendingen.
Volgens PostNL kan ook alleen de contract houder opdracht aan Postnl geven het pakket te traceren.

Wat te doen nu Vego zegt dat dit niet hun zaak is ???

valerius-2
door valerius-2 - Feb 3, 2015 om 00:08
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=ligero schreef op maandag 2 feb 2015, 23:43]Dat klopt maar wie is de afzender bij het terug sturen via antwoordnummer.

Ik denk dat de betaler de opdracht gever is Dus in dit geval de firma Vego omdat deze een overeenkomst heeft met Postnl voor de betaling bij retourzendingen.
Volgens PostNL kan ook alleen de contract houder opdracht aan Postnl geven het pakket te traceren.

Wat te doen nu Vego zegt dat dit niet hun zaak is ???

U blijft toch de afzender in dit geval dus moet u daar over gaan klagen, en proberen om de vergoeding te ontvangen.

vego
door vego - Feb 3, 2015 om 13:35
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het feit dat een medewerker/ster van postnl u telefonisch heeft medegedeeld dat Vego, dus de ONTVANGER van het pakket, een onderzoek moet laten uitvoeren, verbaast ons zeer.

Immers, het is niet de eerste keer dat naar ons gestuurde pakketten niet op het juiste adres terecht komen. Navraag bij medewerkers/sters van postnl leverde altijd op dat het de VERZENDER was die een klacht bij postnl moest indienen en niet de ONTVANGER.

Dat is ook logisch: de ONTVANGER is immers geen partij in het geschil. Dat speelt zich af tussen de VERZENDER en postnl.

Stelt u zich eens voor dat wij als VERZENDER een door u reeds betaalde bestelling via postnl zouden opsturen en dat postnl dit pakket op een verkeerd adres zou afleveren.
Het zou toch te gek voor woorden zijn dat u, als ONTVANGER, actie zou moeten ondernemen om dit pakket te traceren en alsnog te ontvangen. Dat zou onze verantwoordelijk, als VERZENDER, zijn!

Om u tegemoet te komen hebben wij echter vandaag het klachtenformulier van postnl ingevuld en verzonden:

Wij wachten dus af wat postnl te melden heeft.

Om u nog meer tegemoet te komen zijn wij bereid u een nieuw product toe te sturen, ook zonder dat het defecte product ons bereikt heeft.

Echter... hier doemt een nieuw probleem op! In een vorig geschil heeft u ons per mail gemeld dat "ik geen gebruik meer zal maken van bedrijven die via GLS verzenden". Vego VOF verzendt via GLS. Hoe nu dit op te lossen!

Met vriendelijke groeten,

Vego VOF

li
door ligero - Feb 4, 2015 om 17:54
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie.
Mij verbaast de werking van postNl ook Inmiddels zijn er vele uren besteed om dit op te lossen.
Ik ontvang veel via PostNL wat nagenoeg altijd goed gaat.
Na het zoveelste overleg met postnl om hier helderheid te krijgen heb ik de volgende handelswijze begrepen.
Het bedrijf( Vego) heeft een contract met postNl gesloten voor verzending met retourzending en antwoord nummer. Dit kunnen verschillende contracten zijn waardoor de zending snel en volledig traceerbaar kan zijn (dit is een kostbaarder contract) maar wel duidelijk snel en goed te volgen. In dit geval is er gekozen voor een eenvoudiger contract ( minder kostbaar)
In de systemen bij postnl is voorzien dat het antwoordnummer en postcode moeten matchen.
Op het systeem van het hoofdkantoor is dit ook zo. Op het systeem van het postkantoor in Santpoort noord klopt dit niet daar kan men meerdere postcodes bij een antwoord nummer invullen.
dit is geconstateerd en een interne automatiseringsfout. Postnl heeft letterlijk gemeld dat de enige die in dit geval zou kunnen reclameren degene is met wie zij een contract hebben afgesloten.

Graag verneem ik of postNl instaat is geweest om het betreffende pakket ( wat is afgeleverd aan een failliet gegaan bedrijf ook heeft kunnen terug bezorgen aan Vego.

de rede dat ik niet gecharmeerd ben van GLS is omdat de levering van de bestelling bij Vego erg lang heeft geduurd,

maar ik zou zeggen "give it a try".
eventuele extra verzendkosten kunt u aan mij doorbelasten.

groet
ligero