door wilmah68 Feb 17, 2014 om 13:25
Geldzaken & recht

PostNL bezorgt uitnodiging niet, genodigde niet op feest

Ter gelegenheid van mijn 50e verjaardag heb ik uitnodigingskaarten voor mijn feestje verstuurd.
Bij mijn beste vriend is die kaart nooit aangekomen en hij heeft het feestje dus gemist. Een gemiste kans dus, een kans die nooit terugkomt...
PostNL doet het af met excuses. Slechts als ik iets aangetekend of als pakket, voorzien van Track & Trace Code, verstuurd, kunnen ze iets voor me betekenen, mocht het poststuk niet aankomen.
Mijn vraag: als ik iets verstuur via PostNL mag ik er toch van uitgaan dat dat op tijd aankomt op de plaats van bestemming? En zo niet, dan hoort PostNL toch voor een passend antwoord en iets van een vergoeding voor de geleden schade (in dit geval immaterieel) te zorgen?

2052 34 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Feb 17, 2014 om 13:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo wilmah68,

Helaas, zo werkt het niet.
Er zijn wel meer klachten.
Waar zijn die oude vertrouwde postbodes gebleven?

(Alsnog gefeliciteerd met je verjaardag!)

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2014 om 13:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op de Post kan men niet meer bouwen, zoals voorheen. Mag bekend (helaas) verondersteld worden. Dus eigenlijk haast om een bevestiging vragen. Dan weet je of iets aangekomen is.

eenwarmbericht
door eenwarmbericht - Feb 17, 2014 om 13:35
57 Antwoorden / 0 Vragen

Het is al jaren niet meer zo dat je er van uit kunt gaan dat als je wat met PostNL verstuurt dat het aankomt. Vele pakjes en brieven enz. raken daar zoek of komen te laat aan, het internet staat er vol mee. Google maar eens.
Waardeloos bedrijf is het , blijkbaar staan ze boven de wet.

tenormin
door tenormin - Feb 17, 2014 om 14:55
16823 Antwoorden / 108 Vragen

wilmah68, ja, zo gaat dat tegenwoordig. Jouw feestje en dan geen beste vriend. Is niet leuk maar kan erger: rouwkaarten (7) die niet waren aangekomen, weliswaar bijna 3 jaar geleden: ook niet leuk, speciaal als die niet op de hoogte gesteld waren mensen me vroegen: hoe is het nu met...Reactie van "tante Pos" was: het spijt ons heel erg en dat was het.

mahadma
door mahadma - Feb 17, 2014 om 14:55
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Mijn vraag: als ik iets verstuur via PostNL mag ik er toch van uitgaan dat dat op tijd aankomt op de plaats van bestemming?

U moet wèl betalen, maar als het niet aankomt, dikke pech.

En zo niet, dan hoort PostNL toch voor een passend antwoord en iets van een vergoeding voor de geleden schade (in dit geval immaterieel) te zorgen?

Nee, u krijgt een nietszeggend excuusje (waar mijn hele huis al drie lagen dik mee behangen is).

Dit is tegenwoordig de TNT, de postbezorging, waar we met z'n allen op moeten vertrouwen ....... zucht.........

mahadma
door mahadma - Feb 17, 2014 om 14:57
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Stuur zoveel mogelijk per email, dan heb je veel meer kans dat het aankomt, en het kost geen porto.

tenormin
door tenormin - Feb 17, 2014 om 15:36
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=mahadma schreef op maandag 17 feb 2014, 14:57]Stuur zoveel mogelijk per email, dan heb je veel meer kans dat het aankomt, en het kost geen porto.

En kaarten versturen voor een feestje of zo kan ook nog eens gratis per e-card. Maar rouwberichten lijkt me (nu nog) niet zo "leuk". Hoewel, ga toch eens nasnuffelen of die er ook al zijn. :-(

mahadma
door mahadma - Feb 17, 2014 om 15:47
11537 Antwoorden / 51 Vragen

@Tenormin,

rouwpost is nooit leuk, maar als je zeker wilt zijn is TNT bewezen niet betrouwbaar. Het enige verschil wat ik nu zie is dat je van te voren aan de buitenkant ziet bij de post dat rouwpost ook rouwpost is. Verder is de melding van overlijden enz. gelijk aan een e mail. TNT zou zich eens aan de verplichting die ze door verplichte betaling (postzegel) op zich nemen moeten houden, n.l. bezorgen.

aurora1
door aurora1 - Feb 17, 2014 om 16:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voortaan in een kaart vragen om bijv. binnen 2 weken te laten weten of geadresseerde komt. Hoor je niets, dan kun je bellen of nog een mail sturen. Idem voor het geval je uitnodigingen per mail stuurt.

wi
door wilmah68 - Feb 17, 2014 om 17:58
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=aurora1 schreef op maandag 17 feb 2014, 16:48]Voortaan in een kaart vragen om bijv. binnen 2 weken te laten weten of geadresseerde komt. Hoor je niets, dan kun je bellen of nog een mail sturen. Idem voor het geval je uitnodigingen per mail stuurt.

Dit zou toch niet nodig moeten zijn! Ik heb in de kaart mensen gevraagd zich AF te melden. AANmelden dan ook nog? Stel je eens een groot feest met 100-200 genodigden voor! Wat een administratie... Ik ben van mening dat de postzegel die je betaalt de garantie moet zijn dat je zending afgeleverd wordt!!

pi
door pieterwolters - Feb 17, 2014 om 18:06
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt met een postsysteem waarbij de ontvanger niet weet dat er wat er nooit 100% op kunnen vertrouwen dat het wel goed komt. Dat is nu eenmaal inherent aan zo'n systeem. Ook in het verleden kwam post vaak te laat aan alleen was het toen allemaal minder zichtbaar omdat er geen internet was waar alle ervaringen direct gedeeld worden.

pi
door pieterwolters - Feb 17, 2014 om 18:06
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wilmah68 schreef op maandag 17 feb 2014, 17:58][quote=aurora1 schreef op maandag 17 feb 2014, 16:48]Voortaan in een kaart vragen om bijv. binnen 2 weken te laten weten of geadresseerde komt. Hoor je niets, dan kun je bellen of nog een mail sturen. Idem voor het geval je uitnodigingen per mail stuurt.

Dit zou toch niet nodig moeten zijn! Ik heb in de kaart mensen gevraagd zich AF te melden. AANmelden dan ook nog? Stel je eens een groot feest met 100-200 genodigden voor! Wat een administratie... Ik ben van mening dat de postzegel die je betaalt de garantie moet zijn dat je zending afgeleverd wordt!!

RSVP op een uitnodiging is toch niet zo vreemd?

zoekster
door zoekster - Feb 17, 2014 om 18:08
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dat het vervelend is oké. En dat je ervan baalt ook.

Maar waarom weet je beste vriend niet wanneer jij een feestje geeft? Daar heb je het toch ook nog mondeling, sms of mailcontact mee?

tenormin
door tenormin - Feb 17, 2014 om 18:12
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=mahadma schreef op maandag 17 feb 2014, 15:47]@Tenormin,

rouwpost is nooit leuk, maar als je zeker wilt zijn is TNT bewezen niet betrouwbaar. Het enige verschil wat ik nu zie is dat je van te voren aan de buitenkant ziet bij de post dat rouwpost ook rouwpost is. Verder is de melding van overlijden enz. gelijk aan een e mail. TNT zou zich eens aan de verplichting die ze door verplichte betaling (postzegel) op zich nemen moeten houden, n.l. bezorgen.

Wat je nu ziet aan rouwpost? Kan je verzekeren dat dit altijd zichtbaar was. Natuurlijk, vroeger een dikke zwarte rand, maar nu is "tig" jaar de grijze (voor mij vertrouwde) rand. En m.i. moet de post bezorgen waar ze voor ingehuurd worden: BEZORGEN. Of dat nu voor feesten, trouwpartijen of overlijden is, we betalen er toch voor?

kathy1978
door kathy1978 - Feb 17, 2014 om 18:14
69 Antwoorden / 4 Vragen

Ik ben zelf postbezorger bij postnl op zaterdag alleen. Ik heb een vaste wijk en weet dus alle eigenaardigheden van die wijk zoals sommige huizen hebben geen huisnummers of de gemeente houdt er een rare nummering op na. Bedrijven die geen brievenbus hebben, jaja handig of al jaren verhuisd zijn naar iets verder op. Sorteerders die een deel in de straat verkeerd sorteren, brieven die aan elkaar plakken, slecht geschreven zijn 0 of 8, 7 of 9 of 6 en 8. Soms ben ik echt aan het ontcijferen of brieven die niet door de brievenbus gaan, te smalle ouderwetse brievenbus of een dikkere brief dan 3,2cm. Het blijft mensenwerk, maar ga er maar vanuit dat het over het algemeen niet opzettelijk gebeurd dat het niet aankomt. Het is 3uur lopen met fiets, extra huis aan huis kranten en 3 tassen post van totaal 40kg of zo. Dat gaat allemaal in een keer mee. Dat is nooit een excuus voor het niet aankomen van post maar het blijft mensenwerk. Het idee om mensen zich even te laten melden of ze wel of niet komen is heel gebruikelijk in bv de USA. Even rsvp-en noemen ze dat. U heeft voor 200 bezoekers vast een adressenlijst, even uitprinten en een V bij diegene die komt en een X bij een afmelding. Ook handig om te weten hoeveel je in huis moet hebben.

wi
door wilmah68 - Feb 17, 2014 om 18:37
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 17 feb 2014, 18:08]Dat het vervelend is oké. En dat je ervan baalt ook.

Maar waarom weet je beste vriend niet wanneer jij een feestje geeft? Daar heb je het toch ook nog mondeling, sms of mailcontact mee?

Beste vriend WIST ook van het feest maar doordat hij er verder niets meer over hoorde dacht hij dat het niet doorging!!

wi
door wilmah68 - Feb 17, 2014 om 18:38
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op maandag 17 feb 2014, 18:06][quote=wilmah68 schreef op maandag 17 feb 2014, 17:58][quote=aurora1 schreef op maandag 17 feb 2014, 16:48]Voortaan in een kaart vragen om bijv. binnen 2 weken te laten weten of geadresseerde komt. Hoor je niets, dan kun je bellen of nog een mail sturen. Idem voor het geval je uitnodigingen per mail stuurt.

Dit zou toch niet nodig moeten zijn! Ik heb in de kaart mensen gevraagd zich AF te melden. AANmelden dan ook nog? Stel je eens een groot feest met 100-200 genodigden voor! Wat een administratie... Ik ben van mening dat de postzegel die je betaalt de garantie moet zijn dat je zending afgeleverd wordt!!

RSVP op een uitnodiging is toch niet zo vreemd?

RSVP is niet gebruikelijk in mijn omgeving, wel dat je je afmeldt als je niet komt.

wi
door wilmah68 - Feb 17, 2014 om 18:39
6 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen bedankt voor z'n reactie. Het is mij duidelijk: geen kaarten meer laten bezorgen via PostNL!

zoekster
door zoekster - Feb 17, 2014 om 18:42
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=wilmah68 schreef op maandag 17 feb 2014, 18:37][quote=zoekster schreef op maandag 17 feb 2014, 18:08]Dat het vervelend is oké. En dat je ervan baalt ook.

Maar waarom weet je beste vriend niet wanneer jij een feestje geeft? Daar heb je het toch ook nog mondeling, sms of mailcontact mee?

Beste vriend WIST ook van het feest maar doordat hij er verder niets meer over hoorde dacht hij dat het niet doorging!!
Vind ik net zo vreemd. Dan bel je toch even om te vragen of het feest nog doorgaat?

tenormin
door tenormin - Feb 17, 2014 om 18:43
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote]Even rsvp-en noemen ze dat. U heeft voor 200 bezoekers vast een adressenlijst, even uitprinten en een V bij diegene die komt en een X bij een afmelding. Ook handig om te weten hoeveel je in huis moet hebben.

Ja leuk, response s'il vous plait. Maar dan moet de post wel aankomen, of zie ik dat nu verkeerd? Lijkt mij moeilijk je aan- of af te melden (waar dit topic dus over gaat) als een uitnodiging niet AANKOMT.

diumenge
door diumenge - Feb 17, 2014 om 18:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=wilmah68 schreef op maandag 17 feb 2014, 18:39]Iedereen bedankt voor z'n reactie. Het is mij duidelijk: geen kaarten meer laten bezorgen via PostNL!Door wie dan wel? Gewoon een leuke uitnodiging via e-mail versturen de volgende keer.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Feb 17, 2014 om 21:20
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=wilmah68 schreef op maandag 17 feb 2014, 18:39]Iedereen bedankt voor z'n reactie. Het is mij duidelijk: geen kaarten meer laten bezorgen via PostNL!
Precies, sowieso in het algemeen geen post meer versturen per PostNL. Overigens anno 2014 ook niet meer nodig.

costnix
door costnix - Feb 18, 2014 om 10:28
2874 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op maandag 17 feb 2014, 18:06]
RSVP op een uitnodiging is toch niet zo vreemd?

De gemiddelde Nederland weet niet wat RSVP betekend :-(
Etiquette wordt door een heleboel mensen verward met etiketten.

tenormin
door tenormin - Feb 18, 2014 om 10:57
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote]Etiquette wordt door een heleboel mensen verward met etiketten.

Denk dat de 'gemiddelde' Nederlander wel weet wat er met etiquette bedoelt wordt, alleen, men vraagt zich dan af of het eigenlijk nog wel 'heurt'. ;-) Maar is niet zo vreemd: PostNl houd zich ook niet aan de eigen etiquette: wat correcte bezorging/aflevering heet.

di
door digioma - Feb 18, 2014 om 12:57
646 Antwoorden / 29 Vragen

Met "je beste vriend" heb je toch wel regelmatig persoonlijk contact; sporten, telefonisch, per mail en gewoon bij elkaar komen. Zelfs al woon je wat verder van elkaar, dan bel je toch wel eens?
Vind een "reageren a.u.b.; liefst per E-mail" niet zo gek; komen er van de 200 mensen 185 of 120; scheelt nogal wat met zaalbezetting/inkoop/begroting. Kun je afvinken op adreslijst.

Ja
door JanvanAlles - Feb 18, 2014 om 15:29
328 Antwoorden / 1 Vragen

Ik moet eerlijk toegeven dat de postbezorging hiet helemaal prima is, ik heb nog nooit ook maar één poststuk niet gekregen maar ik vraag me ook af hoe je"beste" vriend niet bij je feestje was. Hij wist er van en dacht dat het niet doorging? Beetje raar broodje Aap verhaal als het om je "beste vriend" gaat imho.
Met mijn beste vrienden heb ik dagelijks contact dus die ontgaat niks in zulks.

wi
door wilmah68 - Feb 18, 2014 om 19:00
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=thaorchid schreef op dinsdag 18 feb 2014, 15:29]Ik moet eerlijk toegeven dat de postbezorging hiet helemaal prima is, ik heb nog nooit ook maar één poststuk niet gekregen maar ik vraag me ook af hoe je"beste" vriend niet bij je feestje was. Hij wist er van en dacht dat het niet doorging? Beetje raar broodje Aap verhaal als het om je "beste vriend" gaat imho.
Met mijn beste vrienden heb ik dagelijks contact dus die ontgaat niks in zulks.

Er zijn "vrienden" die je iedere dag ziet en spreekt maar waarmee je zeker niet je hartsgeheimen deelt.
En er zijn ECHTE vrienden die je gerust een half jaar niet kunt zien maar waarmee het, wanneer je ze weer ziet, meteen weer net zo vertrouwd als altijd voelt.

Mijn vraag was NIET: hoe herken ik een goede vriend? Ik verwacht van jullie geen waardeoordeel over mijn vriendschappen!

Mijn vraag was: is het raar dat ik iets van PostNL verwacht ter compensatie van de geleden emotionele schade?

tenormin
door tenormin - Feb 18, 2014 om 19:15
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote]

Er zijn "vrienden" die je iedere dag ziet en spreekt maar waarmee je zeker niet je hartsgeheimen deelt.
En er zijn ECHTE vrienden die je gerust een half jaar niet kunt zien maar waarmee het, wanneer je ze weer ziet, meteen weer net zo vertrouwd als altijd voelt.

Mijn vraag was NIET: hoe herken ik een goede vriend? Ik verwacht van jullie geen waardeoordeel over mijn vriendschappen!

Mijn vraag was: is het raar dat ik iets van PostNL verwacht ter compensatie van de geleden emotionele schade?

Je hebt helemaal gelijk; gaat ons totaal niet aan. En je hebt ook gelijk dat je verwacht dat post aankomt. De rest van het commentaar is volledig irrelevant over: "als het een echte vriend is" etc., allemaal gezwets; kreeg ik ook te horen op deze site dat rouwpost van echtgenoot niet was aangekomen: zouden toch geen goede vrienden zijn geweest. Gel*l, kan me daar nog boos over maken (de commentaren hier).

mahadma
door mahadma - Feb 18, 2014 om 19:22
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Feit is een feit, en daar zijn we het vrijwel allemaal mee eens, TNT verzaakt zijn plicht om tegen betaling via een postzegel de klant, wij allemaal dus, de aan hen toevertrouwde post 100% zeker te bezorgen. Ik heb het niet over 1 of 2 dagen, maar ze dienen zich aan de regels te houden. Je betaalt voor een zekerheid van aankomst van je poststuk.

(OT: er zijn door de "betrouwbare TNT" zelfs pakketjes terug gestuurd naar de afzender omdat ons adres niet zou bestaan, terwijl de belastingbrieven wèl aankomen.)

wi
door wilmah68 - Feb 18, 2014 om 19:45
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan jullie meedelen dat ik een doosje Merci van PostNL heb ontvangen ter compensatie.
Merci voor de ingestuurde klacht??

tijger1
door tijger1 - Feb 18, 2014 om 19:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=wilmah68 schreef op dinsdag 18 feb 2014, 19:45]Ik kan jullie meedelen dat ik een doosje Merci van PostNL heb ontvangen ter compensatie.
Merci voor de ingestuurde klacht??

Nou, dan kunt u alsnog trakteren op een feest ;-)

mahadma
door mahadma - Feb 18, 2014 om 19:59
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Leuk voor Vraagsteller, maar als TNT nu iedereen die een terechte klacht heeft een doosje Merci gaan sturen, is meteen de jaarproductie van de merci fabriek op.

tijger1
door tijger1 - Feb 18, 2014 om 20:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Goed voor de omzet van Merci. Ze kunnen beter de voorraad anijsblokjes van De Ruyter opkopen en uitdelen, zijn ze zo klaar. Of per post verzenden, want dat komt toch niet aan.;-)

mahadma
door mahadma - Feb 18, 2014 om 20:12
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Of per post verzenden, want dat komt toch niet aan.;-)

Wordt eigenlijk een goeie oplossing, stuurt TNT alle klagers een email, die wèl aankomt, dat ze per post een doosje merci verstuurd hebben en dat dat helaas is zoekgeraakt bij de post ..........