vocabularis
door vocabularis Aug 17, 2015 om 16:23
Huishouden & energie

Pot van mijnheer...

Sinds 31 maart woon ik in een nieuwbouwwoning. Dit huis heeft een toiletpot van Sphinx. Het is dezelfde type pot die ook in mijn vorige woning stond. Het gaat om potten, waarbij 'de boodschap' direct in het water verdwijnt,
In mijn vorige huis was er niets aan de hand met die pot, maar met die nieuwe is toch iets mis: de fecaliën blijven plakken aan de pot, zodat ik telkens moet naschrobben met de wc-borstel.

Ik eet nog steeds hetzelfde als in mijn vorige huis en ook het merk schoonmaakmiddel is niet veranderd.
Wat kan hier aan de hand zijn? En hoe los ik dit op?
Vooruit maar: grappen maken mag.

1019 16 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 17, 2015 om 16:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Informeer eens bij Sphinx: klik

van leyden
door van leyden - Aug 17, 2015 om 16:51
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=vocabularis schreef op maandag 17 aug 2015, 16:23]

Ik eet nog steeds hetzelfde als in mijn vorige huis en ook het merk schoonmaakmiddel is niet veranderd.
Wat kan hier aan de hand zijn? En hoe los ik dit op?
Vooruit maar: grappen maken mag.

Minder suiker eten.
Lijkt het een grap, maar is het niet.
Suiker geeft plakstront. ( en niet alleen in de pot zelf...)

van leyden
door van leyden - Aug 17, 2015 om 17:02
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Ook al is je voedingspatroon niet veranderd, de bolussen zijn bijna elke dag anders. ik leg altijd voor de zekerheid twee velletjes wc papier op de plek waar die valt,
Is niet echt een oplossing van het probleem, maar je toilet blijft gegarandeerd remsporenvrij.

Maar nogmaals, een goeie bolus (veel vezels) plakt niet of nauwelijks, als die direct in het water verdwijnt..

diumenge
door diumenge - Aug 17, 2015 om 17:04
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waterdruk of ander glazuur in de pot denk ik.

van leyden
door van leyden - Aug 17, 2015 om 17:10
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Het zou natuurlijk ook kunnen dat de nieuwe toiletpot iets ruwer is als de oude.
Misschien is dat inherent aan een nieuwe toiletpot en verdwijnt dat in de loop der jaren.

mahadma
door mahadma - Aug 17, 2015 om 17:20
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Zoals Tineke Schouten ergens in een conference zegt: (zoals van Leyden ook zegt) : Vlotje bouwen!

ekiem
door ekiem - Aug 17, 2015 om 17:41
676 Antwoorden / 100 Vragen

Zou het aan de waterdruk kunnen liggen?? Er wordt dan niet met voldoende druk water door gespoeld.
Geen idee hoe dat is op te lossen maar het probleem zou daar kunnen zitten.

Ekiem

tijger1
door tijger1 - Aug 17, 2015 om 17:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wellicht kleiner waterreservoir?

pi
door pieterwolters - Aug 17, 2015 om 18:43
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien nog iets van cementsluier in de nieuwe pot? Of harder water waardoor er meer kalkafzet is?

ro
door robertel - Aug 17, 2015 om 18:44
58 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=van leyden schreef op maandag 17 aug 2015, 17:10]Het zou natuurlijk ook kunnen dat de nieuwe toiletpot iets ruwer is als de oude.
Misschien is dat inherent aan een nieuwe toiletpot en verdwijnt dat in de loop der jaren.

Correct ende tevens juist.

tenormin
door tenormin - Aug 17, 2015 om 20:28
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Dan is die nieuwe "pot" gewoon een maandag product. Neem toch niet aan dat @vocabularis met nieuwe pot ook "nieuw" is gaan eten? Als ik U was zou ik Sphinx van uw probleem voorleggen, met dezelfde woorden als U hier het topic opent. Alleen het "grappen maken mag" achterwege laten. Na schrobben is eigenlijk een soort "natuurlijk handelen" als er iets achterblijft. Niets menselijk is ons allen vreemd.

gerbera
door gerbera - Aug 17, 2015 om 22:49
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Wat kan hier aan de hand zijn?
U zit niet op het midden van de bril.

En hoe los ik dit op?
Goed op de bril gaan zitten.

tenormin
door tenormin - Aug 17, 2015 om 23:15
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=gerbera schreef op maandag 17 aug 2015, 22:49]Wat kan hier aan de hand zijn?
U zit niet op het midden van de bril.

En hoe los ik dit op?
Goed op de bril gaan zitten.

Wat een onzin allemaal. Zou @vocabularis ineens in zijn nieuwe huis anders zijn gaan "poepen", op zijn Hollands gezegd, dan in zijn oude huis? Die nieuwe pot deugt gewoon niet, zou net als breien moeten gaan, met andere woorden, afgaan, doortrekken en de sporen weg borstelen. Voor zover ik weet hebben de meeste mensen met toiletten een borstel daarvoor. Alleen de "race" hebben laat geen sporen achter, anders dan spetters. Leuk praatje trouwens, maar wel normaal. Denk zelfs dat de Koning de borstel zelf moet hanteren, dat zal Maxima niet doen. Is bedoeld als "grapje" met een ondertoon van waarheid.

gerbera
door gerbera - Aug 18, 2015 om 10:18
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Beste @tenormin, hoezo onzin en van wie??.
Zal ik het even anders formuleren. De oorzaak kan zijn dat de bril te ver naar achteren is gemonteerd. Dit kan Ts controleren aan de scharnierhaken. Deze zitten niet in het midden van het montageplaatje. Als u de bril optilt kunt u zien of de scharnierhaken aan de voorzijde tegen de rand van het plaatje zitten. In dat geval kunt u proberen de bril iets naar voren te halen door de vleugelmoeren iets los te draaien en daarna weer vast. Is dat niet het geval dan kunt u de scharnieren omwisselen waardoor de bril ruim 1 cm naar voren komt wat net genoeg kan zijn. Als de binnenzijde van de bril, aan de voorzijde, zo goed als gelijk zit met de ronding van de pot zit de bril goed en kan dit de remsporen voorkomen. Met de pot hoeft niks mis te zijn tenzij de spoelstroom onvoldoende is. We hebben het hier over een zgn "plonspot" die dus feitelijk geen remsporen mag achterlaten tenzij de fecaliën niet in het water maar tegen de wand komen.

fl
door flessebon - Aug 19, 2015 om 16:21
418 Antwoorden / 7 Vragen

Kan best zijn dat de kwaliteit minder is, zag bij de bouwmarkt dat bekende merken soms uit Polen komen en niet meer uit Nederland. Maar de verpakking heeft u natuurlijk nooit kunnen bekijken.
Wat denkt u er zelf van? Is het gat te klein, het waterreservoir te klein of is het iets anders?

gerbera
door gerbera - Aug 22, 2015 om 22:51
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Beste vocabularis, ben eigelijk wel nieuwsgierig hoe het nu met de pot is, of kunnen we, met alle goedbedoelde adviezen, nu allemaal de pot op ?