al
door alysia Dec 17, 2009 om 23:23
Huishouden & energie

Praxis geeft met linkerhand, en steelt met haar rechterhand

Vrienden van ons kochten verleden week een kacheltje bij de Praxis in Utrecht. Het kacheltje was toch niet wat zij bedoelde, en ze vroegen ons of wij het voor hun wilde terug brengen.

Met de bon brachten we het artikel terug. De medewerkster keek de bon na en zei, dat we bij aankoop een kortingsbon van € 2.50 gekregen hadden. Die moesten we ook inleveren. Hadden wij de kortingsbon niet dan moest er
€ 2.50 terug betaald worden. We vertelde de medewerkster dat het artikel niet van ons was, en dat wij niets wisten van een kortingsingsbon. Ja regel was regel, dus kregen we € 2.50 minder terug.

Praxis geeft dus zonder dat je erom vraagt bij aankoop van een artikel een kortingsbon van € 2.50 gratis, die je tussen een door Praxis bepaalde tijd, bij aankoop van een artikel kan inleveren.

Voldoet het artikel dat je gekocht hebt niet, en wil je het terug brengen, dan ben je dus verplicht de gratis gekregen kortingsbon mee te nemen en ook terug te geven. Heb je die niet meer, misschien weggegooid omdat je denkt ik heb toch niets meer nodig of zoiets, dan neemt Praxis het recht om bij het terug gebrachte artikel de door hun aangeboden korting van € 2.50 in te houden.

Ik vind dit gewoon diestal, ik heb toch niet om een kortingsbon gevraagd !!!!!

14501 40 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 18, 2009 om 00:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dus u wilt 4 keer een kacheltje kopen en terugbrengen, en dan voor 10 euro gaan winkelen? En dat noemt u geen diefstal?
vr. gr. Wim

ve
door verwijderd - Dec 18, 2009 om 07:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoho...

Ten eerste: het kunnen terugbrengen van goederen is op zich al een gunst van de winkelier; deze is daar niet toe verplicht. In dat opzicht zijn zaken als de Praxis al tamelijk coulant. Men zou zich ook kunnen beroepen op de "koop=koop"-regel.

Ten tweede: je krijgt iets kado bij aankoop van een artikel. De aankoop wordt hiermee ongedaan gemaakt, dus datgene wat je erbij hebt gekregen zul je dan ook weer moeten inleveren, dat is niet meer dan logisch.

Dat uw vrienden u hebben gevraagd iets terug te brengen en daarbij vergeten u de kortingsbon mee te geven, tsja, daar kan de winkelier niets aan doen en is ook niet het probleem van de winkelier.

Tenslotte: inderdaad zou je in theorie een dergelijke enkele keren kunnen uithalen en op die manier met een aantal bonnen flinke korting op een ander artikel kunnen lospeuteren.

Kortom: er is hier in het geheel geen sprake van diefstal.

ve
door verwijderd - Dec 18, 2009 om 10:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om de vraag correct te kunnen beantwoorden heb ik even gekeken naar de Algemene Voorwaarden van Praxis.
Daarin staat t.a.v. ruilen hetvolgende:
RETOURSERVICE
Bij Praxis kunt u uw klusmaterialen ruim inkopen. U kunt de
artikelen die u over hebt namelijk binnen dertig dagen
terugbrengen. U krijgt dan het volledige aankoopbedrag
retour. U moet bij teruggave wel de originele kassabon
kunnen overhandigen. Ook kan er naar een geldig legitimatiebewijs
gevraagd worden.
Deze retourservice van Praxis betekent voor u gemak. Zeker
bij klussen waarbij u op voorhand moeilijk de benodigde
hoeveelheid klusmaterialen kan bepalen. U kunt dus gerust
ruim inkopen. Daarmee bespaart u zichzelf de ergernis van
het halverwege de klus tot de ontdekking komen dat u
materialen tekort komt.
De bepalingen over de retourservice volgens de Algemene
Voorwaarden voor de doe-het-zelfbranche leest u in artikel 4.

ARTIKEL 4 - HET RECHT VAN RETOURNERING
1. Het aanbod houdt tevens een recht van retournering
van goederen gedurende ten minste tien dagen in,
ingaande de dag na de verkoop, tenzij anders overeengekomen
is conform lid 2 en met inachtname van hetgeen
bepaald is in lid 3 van dit artikel. Onbeschadigde
en ongebruikte goederen met de originele verpakking
en originele kassabon kunnen zonder meer worden
geretourneerd. (einde citaat).

Kortom, u krijgt het bedrag retour dat op de kassabon staat vermeld.
Er is in de algemene voorwaarden niets geregeld t.a.v. in mindering brengen van kortingsbonnen.
Dat betekent formeel dat men ten onrechte dat bedrag, hoe klein ook, in mindering heeft gebracht.

De vraag is in hoeverre u het bedrag kunt terugvorderen. Als Praxis voet bij stuk houdt is er voor u slechts 1 gang mogelijk. En die is naar de kantonrechter.
Maar dat wordt dan wel een hele dure gang.

Wat u rest is om nog eens contact op te nemen met Praxis en hun verwijzen naar de algemene voorwaarden.

ve
door verwijderd - Dec 18, 2009 om 10:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

@raadgever: dan heb je blijkbaar de tekst op de coupon niet gelezen. Daar staat duidelijk: Indien u een aankoop retourneert, waarbij u 1 of meer coupons hebt verkregen, zal de bouwmarkt deze coupons(s) terug vragen of met u verrekenen.

Duidelijker kan het niet, lijkt mij.

ve
door verwijderd - Dec 18, 2009 om 10:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lijkt mij inderdaad vrij logisch om die kortingsbon terug te vragen, in principe is dit korting op het artikel. Ook airmiles worden bv weer terug geboekt. Ik zou zeggen: wees idd blij dat de Praxis uberhaupt zo ontzettend coulant en makkelijk is met terugbrengen en vecht die €2.50 uit met uw kennissen. En verder, hierom naar de kantonrechter?? kom nou even!

ve
door verwijderd - Dec 18, 2009 om 11:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

---Ik vind dit gewoon diestal --

Ghee, consumenten worden steeds gekker..............

Ff een bed kopen want dan krijg je nu tv kado, en dan brengen we bed terug dan hebben we lekker een gratis tv.............Yeah right !

ve
door verwijderd - Dec 18, 2009 om 11:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mooi verhaal van Raadgever maar vergeet hierbij de voorwaarden van de kortingsbon te vermelden die heeft birdies goed aangehaald.. Dus de raad van raadgever is een slechte raad omdat hij niet kennis heeft genomen van alle feiten.
Wat loesje48 betreft de bon is geen korting op het zojuist aangekochte artikel maar bij een eventuele nieuwe aankoop in de periode 4t/m 31 januari 2010.

gr Henk

ve
door verwijderd - Dec 18, 2009 om 19:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst iedereen bedankt voor jullie reactie.

Hoe je het ook wendt of keert, ik vind dat Praxis dit toch niet maken kan. Ze bieden mij ongevraagd een kortingbon aan, die ik ook nog alleen kan en mag inleveren wanneer het hun uitkomt. Waar het om gaat is, dat ik gewoon mijn aankoop bedrag terug wil krijgen, en niet op kosten gejaagd wil worden door een aktie waar ik niet om vraag.

Natuurlijk is het ook niet de bedoeling dat ik vier kacheltjes koop en daarna
€ 10.00 korting pak. Daar moet Praxis dan zelf maar een oplossing voor zoeken, als je zulke bonnen uitgeeft. Geef gewoon gelijk korting op het aangekochten artikel. En verplicht mensen niet naar je winkel toe te komen wanneer het jou uitkomt.

Ook maken zowel wij, en onze vrienden zich niet druk om € 2.50, maar gaat het ons om het principe. Tien terug gebrachten artikelen zonder kortingbon per dag is,€ 25.00, zo kan ik ook korting geven.

Ik vind ook niet dat de kortingsbonnen die Praxis uitgeeft te vergelijken zijn met airemiles. Airemiles is een spaaraktie waar jezelf aan mee doet. Niemand die je dit opdringt. De verkoopster vraagt, spaart u airemiles? Dan is het aan mij om ja of nee te zeggen. Ook het kopen van een bed met gratis TV, is in mijn ogen geen vergelijking. Het bed en de tv is dan een samen aangekocht artikel.

Ik vind dan ook dat Praxis, of aan de klant moet vragen of hij/zij de kortingsbonnen wel wil hebben, of de klant erop moet wijzen dat wanneer ze het artilkel retour brengen, de aktiebon ook aanwezig moet zijn. Praxis kan en mag volgens mij niet verwachten, dat de klant ook nog eens de voorwaarde op een aktiebon die hij/zij ongevraagd aangeboden krijgt, gaat lezen. Kennelijk gaan ze daar wel zomaar vanuit.

Op dit moment krijg ik wel 2 maal per week, drie pakketten met folders en kortingsbonnen binnen van winkeliers. Die geven de korting gelijk bij aankoop. Wanneer ik dit artikel retour zou brengen, krijg ik het bedrag terug wat ik betaald heb, dus ook de korting heb ik dan terug gegeven, en volgens mij hoort het ook zo.

Ik blijf dus een ontevreden klant van Praxis, en zal de bonnen niet meer accepteren.

Met vr.gr. Alysia

ve
door verwijderd - Dec 18, 2009 om 19:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

henk1951 schreef op vrijdag 18 dec 2009, 11:30: Mooi verhaal van Raadgever maar vergeet hierbij de voorwaarden van de kortingsbon te vermelden die heeft birdies goed aangehaald.. Dus de raad van raadgever is een slechte raad omdat hij niet kennis heeft genomen van alle feiten.
Wat loesje48 betreft de bon is geen korting op het zojuist aangekochte artikel maar bij een eventuele nieuwe aankoop in de periode 4t/m 31 januari 2010.

gr Henk

Als jurist (o.a. gespecialiseerd in consumentenrecht) heb ik de juridische mogelijkheid aangegeven. Daarbij ook de weg richting kantonrechter onder gelijktijdig aangegeven dat dit wel een erg dure weg is. M.a.w. niet doen.

Uiteraard heb ik geen kennis van de tekst op de kortingsbod maar dat is (ook nu weer juridisch!!) feitelijk niet zo relevant. Immers, de algemene voorwaarden zijn heersend. Oftewel, die gaat boven al het andere.

ve
door verwijderd - Dec 18, 2009 om 20:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

@

Niet alles kan geregeld worden in de Algemene Voorwaarden. Dat wat er niet in staat, mag juridisch gesproken niet zonder meer ten nadele of ten voordele van de koper of verkoper worden uitgelegd. Alleen een rechter kan daar een uitspraak over doen. In dit geval lijkt mij een uitspraak te voorzien: de rechter zal de regeling zoals PRAXIS die hanteert, redelijk en billijk achten.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Dec 18, 2009 om 20:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

"of de klant erop moet wijzen dat wanneer ze het artilkel retour brengen, de aktiebon ook aanwezig moet zijn" Blijkbaar heeft het wel ergens gestaan. Kijk maar wat Birdies schrijft: dan heb je blijkbaar de tekst op de coupon niet gelezen. Daar staat duidelijk: Indien u een aankoop retourneert, waarbij u 1 of meer coupons hebt verkregen, zal de bouwmarkt deze coupons(s) terug vragen of met u verrekenen

"Ik vind dan ook dat Praxis, of aan de klant moet vragen of hij/zij de kortingsbonnen wel wil hebben" Zeg nou zelf: Wie zegt er NEE tegen een kortingsbon....

Het is en blijft gewoon goed lezen wat de voorwaarden zijn. Het heeft duidelijk op de aktiebonnen gestaan - volgens Birdie,- dus staat Praxis in zijn recht, of u het er nu mee eens bent of niet.
Vriendelijke groet, Zinook.

ve
door verwijderd - Dec 18, 2009 om 20:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik werkte bij de GAMMA, en heb dit euvel vaak meegemaakt.
Wij vroegen even door waar de bon zou kunnen zijn, officieel kom je anders in de boekhoud problemen bij dit soort acties en bedrijven, en als ze echthard stonden te praciseren en er niet op konden komen, konden wij het niet over ons hart krijgen dit geld af te nemen van de klant en retourneerde het hele bedrag wat er betaald was voor het product.

Dit noem ik klantvriendelijkheid en klantgebondenheid, wat, wat mij betreft, in alle winkels in Nederland zou moeten zijn, maar dit gaat helaas niet omdat we in de ikke wereld leven, waarin de meeste mensen via regeltjes en wetjes het geld uit je knip proberen te pakken.

Be aware what you buy and where.

ve
door verwijderd - Dec 18, 2009 om 20:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

dd_777 schreef op vrijdag 18 dec 2009, 20:41: Ik werkte bij de GAMMA, en heb dit euvel vaak meegemaakt.
Wij vroegen even door waar de bon zou kunnen zijn, officieel kom je anders in de boekhoud problemen bij dit soort acties en bedrijven, en als ze echthard stonden te praciseren en er niet op konden komen, konden wij het niet over ons hart krijgen dit geld af te nemen van de klant en retourneerde het hele bedrag wat er betaald was voor het product.

Dit noem ik klantvriendelijkheid en klantgebondenheid, wat, wat mij betreft, in alle winkels in Nederland zou moeten zijn, maar dit gaat helaas niet omdat we in de ikke wereld leven, waarin de meeste mensen via regeltjes en wetjes het geld uit je knip proberen te pakken.

Be aware what you buy and where.

Dit is nou precies wat ik wil zeggen. Misschien heb jij enig idee over hoeveel mensen we praten, die per dag hun koopwaar terug komen brengen zonder kortingsbon? En dit dan bij al de Praxis bouwmarkten in Nederland? Dit is pas echt kassa.

ve
door verwijderd - Dec 18, 2009 om 21:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

zinook schreef op vrijdag 18 dec 2009, 20:29: "of de klant erop moet wijzen dat wanneer ze het artilkel retour brengen, de aktiebon ook aanwezig moet zijn" Blijkbaar heeft het wel ergens gestaan. Kijk maar wat Birdies schrijft: dan heb je blijkbaar de tekst op de coupon niet gelezen. Daar staat duidelijk: Indien u een aankoop retourneert, waarbij u 1 of meer coupons hebt verkregen, zal de bouwmarkt deze coupons(s) terug vragen of met u verrekenen

"Ik vind dan ook dat Praxis, of aan de klant moet vragen of hij/zij de kortingsbonnen wel wil hebben" Zeg nou zelf: Wie zegt er NEE tegen een kortingsbon....

Het is en blijft gewoon goed lezen wat de voorwaarden zijn. Het heeft duidelijk op de aktiebonnen gestaan - volgens Birdie,- dus staat Praxis in zijn recht, of u het er nu mee eens bent of niet.
Vriendelijke groet, Zinook.

Volgens een van de mensen die gereageerd heeft, staan de voorwaarde achterop de kortingsbon. Dit is precies een van mijn klachten. Ik bekijk de voorwaarde van een bon alleen, indien ik er gebruik van maak. Men kan van mij toch niet verwachten, dat ik van al de kortingsbonnen die mijn aangeboden worden de voorwaarde eerst ga lezen, alvorens ze de prullemand in gaan ??

Met vr.gr. Alysia

ve
door verwijderd - Dec 18, 2009 om 21:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

read schreef op vrijdag 18 dec 2009, 20:08: @

Niet alles kan geregeld worden in de Algemene Voorwaarden. Dat wat er niet in staat, mag juridisch gesproken niet zonder meer ten nadele of ten voordele van de koper of verkoper worden uitgelegd. Alleen een rechter kan daar een uitspraak over doen. In dit geval lijkt mij een uitspraak te voorzien: de rechter zal de regeling zoals PRAXIS die hanteert, redelijk en billijk achten.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

Nogmaals het gaat om het principe. De uitspraak van een rechter is hier helemaal niet aan de orde.

Met vr. gr. alysia

ve
door verwijderd - Dec 18, 2009 om 23:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Alysia,

ik zeg niet dat ik het ermee eens ben hoe de Praxis dit afhandelt, ik zou denken: "Geef die klant die 2,50 mee en dan zijn we ook van het gezeur af" maar het neemt niet weg dat ze wel de voorwaarden meegegeven hebben. Dat betekent dat ze eigenlijk simpelweg in hun recht staan, ook al is een geen slimme actie van Praxis.

"Volgens een van de mensen die gereageerd heeft, staan de voorwaarde achterop de kortingsbon" Ik weet niet waar jij hier leest dat het achterop de waardebon staat, maar dit geeft al aan dat mensen conclusies trekken die er niet zijn (achterop de waardebon), of inderdaad de voorwaarden niet lezen.

Uiteindelijk zul je aan het kortste eind trekken als je een taaie manager tegenover je hebt, maar als ik Praxis was, zou ik €2.50 teruggeven en verder gaan met de dagelijkse gang van zaken. Een aantal mensen zullen de bon misschien wel bij hebben of lezen misschien wel de voorwaarden, daarbij vraag ik me af hoe vaak er iets geretourneerd wordt bij de Praxis. Als ze dit probleem vaker tegenkomen, zullen ze het de volgende keer waarschijnlijk anders aanpakken. Je wilt als bedrijf ook geen slechte reclame willen door dit soort akkefietjes.

Nog veel succes.

Vriendelijke groet, Zinook

ve
door verwijderd - Dec 19, 2009 om 00:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben in bezit van Gammaklantenkaard. Deze week een paar zaken gekocht maar, dom dom, ik was de kaart vergeten. Naast mij stond een klant die bereidwillig zijn kaart beschikbaar stelde waardoor ik 1 waardebon van 1 euro kreeg tbv volgende aankoop. Stel dat die persoon zijn artikel paar dagen later gaat retourneren. Jawel, u raad het al, hij moet bloeden en krijgt een "boete" van die ene euro voor een tegoedbon die hij niet heeft. Dat zou dus de limit zijn.

Tenslotte, Praxis heeft door zijn handelen via deze topic al een fikse negatieve beeldvorming gekregen. En dat voor het bedrag van 2,50 euri.

ve
door verwijderd - Dec 19, 2009 om 00:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Alysia:

Vreemde gedachtenkronkel heb je. Probeer het eens zó te bekijken:

Vrienden kopen een kacheltje en krijgen daarbij een kortingsbon. Zonder de koop hadden ze die bon niet ontvangen. Het is daarmee een deel van de koop.

Wanneer ze nu de koop ongedaan willen maken, bij GUNST van de verkoper, dan mag je toch verwachten dat ze alle bestanddelen van koop teruggeven. Dus de bon ook.

Nu leg jij de zwarte piet bij Praxis, tewijl je die m.i. bij je vrienden moet leggen, omdat ze jou met een incomplete koop terug laten gaan.

In zo'n situatie had ik het geld zonder die knaak in ontvangst genomen en hetzelfde geld aan mijn vrienden terug gegeven. Hadden ze maar wat correcter jegens mij moeten zijn.
En hier verder niet geprobeerd mijn gelijk te halen, wat dat zou ik niet hebben, weet ik.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Dec 19, 2009 om 01:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

@alysia:
Je beweert hier dat het je om het principe gaat. Een eventuele uitspraak van een rechter zou daarbij niet terzake doen??? Dat is wel heel vreemd... Juist rechters oordelen geheel onpartijdig en niet vooringenomen, lijkt mij. Dat moet toch een heel aardige basis zijn voor een principe.

Ik vermoed dat wat jij hier bedoelt vooral inhoudt: jouw principes! Oftewel: je zoekt je gelijk. Helaas ben je dan op een site als deze aan het verkeerde adres. We zitten hier niet om ja-knikker te spelen (iets waar veel sites nog wel eens last van hebben), maar proberen je een zo eerlijk en afgewogen mogelijk oordeel te geven, gebaseerd op ervaring en kennis.

ve
door verwijderd - Dec 19, 2009 om 09:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben het helemaal eens met reactie van Holpen.
Zonde van de tijd die anderen en ikzelf eraan hebben besteed.

@alysa,
Zoek in voorkomend geval hulp (of een uitlaatklep) bij andere fora. Dit is een rubriek van vraag en antwoord waarbij specialisten met een specifieke achtergrond (in mijn geval een juridische) de vraagsteller proberen te adviseren.

ve
door verwijderd - Dec 19, 2009 om 10:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

raadgever schreef op zaterdag 19 dec 2009, 00:30: Ik ben in bezit van Gammaklantenkaard. Deze week een paar zaken gekocht maar, dom dom, ik was de kaart vergeten. Naast mij stond een klant die bereidwillig zijn kaart beschikbaar stelde waardoor ik 1 waardebon van 1 euro kreeg tbv volgende aankoop. Stel dat die persoon zijn artikel paar dagen later gaat retourneren. Jawel, u raad het al, hij moet bloeden en krijgt een "boete" van die ene euro voor een tegoedbon die hij niet heeft. Dat zou dus de limit zijn. Dan heeft deze klant dus inderdaad een probleem. Hij draagt zijn kaart over aan u die waarschijnlijk ook op zijn naam staat, dus aanvaard hij ook de consequenties die eraan vast zitten.....dat kun je geen enkele winkelketen kwalijk nemen. Het is niet het probleem van de gamma/praxis dat u uw kaart vergeten bent en een andere klant zo vriendelijk is deze over te dragen aan u.

Tenslotte, Praxis heeft door zijn handelen via deze topic al een fikse negatieve beeldvorming gekregen. En dat voor het bedrag van 2,50 euri.

ve
door verwijderd - Dec 19, 2009 om 10:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uw kennissen hebben de kortingsbon gekregen om volgende keer een korting te krijgen. Die bon hebben ze gekregen omdat ze nu iets kochten. Als je dat dan terugbrengt, is het logisch dat je dan ook die korting niet meer kunt krijgen. Ik vind dat alleszins redelijk.
Wat de actie op zich betreft, je kunt het ook omdraaien: als je bij de kassa staat, hebt afgerekend, en je krijgt en bon met 2,50 korting. Dan WEET je dat dat voor een volgende aankoop is, immers de huidige aankoop is net afgerekend. Voor praxis is dit een stukje klantenbinding. Wil je niet terug naar de praxis en dus die korting niet, prima, je wordt nergens toe gedwongen. Maar je kunt van Praxis ook niet verwachten dat ze bonnen uitgeven voor artikelen die uiteindelijk niet verkocht zijn. (uiteindelijk niet verkocht=geretourneerd). Sinterklaas bestaat niet, sprookjes ook niet, en dromen zijn bedrog.

ve
door verwijderd - Dec 19, 2009 om 11:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom vroegen de vrienden aan U (!) om het kacheltje terug te brengen en gaven zij U niet het hele verhaal mee?

ve
door verwijderd - Dec 19, 2009 om 11:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom laten vrienden jou het artikel terugbrengen en deden ze het niet zelf?

ve
door verwijderd - Dec 19, 2009 om 11:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, je hebt er niet om gevraagd maar de bon wel gekregen als bij het artikel behorend. Artikel terug, kortingsbon ook. Want, de korting wordt alleen gegund als de winkel het artikel verkocht heeft. Dat moet je overzien.

ve
door verwijderd - Dec 19, 2009 om 11:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben in bezit van Gammaklantenkaard. Deze week een paar zaken gekocht maar, dom dom, ik was de kaart vergeten. Naast mij stond een klant die bereidwillig zijn kaart beschikbaar stelde waardoor ik 1 waardebon van 1 euro kreeg tbv volgende aankoop. Stel dat die persoon zijn artikel paar dagen later gaat retourneren. Jawel, u raad het al, hij moet bloeden en krijgt een "boete" van die ene euro voor een tegoedbon die hij niet heeft. Dat zou dus de limit zijn.

Afgezien van het feit dat deze klant geheel en al vrijwillig zijn kaart aan jou uitleent, werkt het natuurlijk helemaal niet zo: immers, jij hebt de kortingsbon èn de aankoopbon gekregen. Geen probleem, dus. De andere klant heeft met zijn eigen kaart ook gewoon zijn eigen producten afgerekend en daar eventueel een kortingsbon bij gekregen. Brengt hij zijn aankopen terug, dan hoeft-ie toch echt niet jouw kortingsbon in te leveren. Die staat ook niet op zijn kassabon waarop zijn eigen aankopen zijn vermeld.

ve
door verwijderd - Dec 19, 2009 om 13:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

wat een gedoe om 2,50 euro
geef dit gewoon terug als hun zeggen dat je er geen recht op hebt
er zijn ergere dingen om je druk om te maken

ve
door verwijderd - Dec 19, 2009 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo kun je het ook zien: Met een kortingsbon word je in feite gelokt om het artikel te kopen. Koop je het om welke reden dan toch niet, dan komt de kortingsbon natuurlijk ook te vervallen. Want, dan is er niets om korting op te geven.

ve
door verwijderd - Dec 19, 2009 om 20:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

raadgever schreef op zaterdag 19 dec 2009, 00:30: Ik ben in bezit van Gammaklantenkaard. Deze week een paar zaken gekocht maar, dom dom, ik was de kaart vergeten. Naast mij stond een klant die bereidwillig zijn kaart beschikbaar stelde waardoor ik 1 waardebon van 1 euro kreeg tbv volgende aankoop. Stel dat die persoon zijn artikel paar dagen later gaat retourneren. Jawel, u raad het al, hij moet bloeden en krijgt een "boete" van die ene euro voor een tegoedbon die hij niet heeft. Dat zou dus de limit zijn.

Tenslotte, Praxis heeft door zijn handelen via deze topic al een fikse negatieve beeldvorming gekregen. En dat voor het bedrag van 2,50 euri.

Ook Gamma geeft inderdaad zulke bonnen uit. Ik heb bij de Gamma wel eens kortingsbonnen gehad van € 1.00 op het kopen van een CD. € 2.00 korting op tuin artikelen ect, ect. Die bonnen gooi ik gelijk al weg. Ik heb geen behoeft aan een CD of een tuinartikel. Gelukkig heb ik mijn gekochte artikel bij Gamma nog niet terug hoeven brengen. Ik ben eigenlijk best benieuwd of Gamma deze regel ook hanteert.
Met vr. gr. alysia

ve
door verwijderd - Dec 19, 2009 om 20:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

zinook schreef op vrijdag 18 dec 2009, 23:17: Hallo Alysia,

ik zeg niet dat ik het ermee eens ben hoe de Praxis dit afhandelt, ik zou denken: "Geef die klant die 2,50 mee en dan zijn we ook van het gezeur af" maar het neemt niet weg dat ze wel de voorwaarden meegegeven hebben. Dat betekent dat ze eigenlijk simpelweg in hun recht staan, ook al is een geen slimme actie van Praxis.

"Volgens een van de mensen die gereageerd heeft, staan de voorwaarde achterop de kortingsbon" Ik weet niet waar jij hier leest dat het achterop de waardebon staat, maar dit geeft al aan dat mensen conclusies trekken die er niet zijn (achterop de waardebon), of inderdaad de voorwaarden niet lezen.

Uiteindelijk zul je aan het kortste eind trekken als je een taaie manager tegenover je hebt, maar als ik Praxis was, zou ik €2.50 teruggeven en verder gaan met de dagelijkse gang van zaken. Een aantal mensen zullen de bon misschien wel bij hebben of lezen misschien wel de voorwaarden, daarbij vraag ik me af hoe vaak er iets geretourneerd wordt bij de Praxis. Als ze dit probleem vaker tegenkomen, zullen ze het de volgende keer waarschijnlijk anders aanpakken. Je wilt als bedrijf ook geen slechte reclame willen door dit soort akkefietjes.

Nog veel succes.

Vriendelijke groet, Zinook

Beste zinook,
Ook ik ben het oneens met de afhandeling van Praxis. Vandaar mijn vraag op deze site. Ik wilde wel eens weten hoe andere mensen daar over denken. Niet meer en niet minder.

Ik ben wel benieuwd, wanneer de kortingsbon nog aanwezig is, of ik dan alsnog mijn € 2.50 terug kan krijgen?

Juist de vraag hoeveel er bij Praxis geretourneerd wordt, en dan vooral zonder kortingsbon roept bij mij vraagtekens op.

In ieder geval hartelijk bedankt voor je antwoord.
Met vr. gr. Alysia

ve
door verwijderd - Dec 19, 2009 om 21:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

hrdwerrorman schreef op zaterdag 19 dec 2009, 00:39: @ Alysia:

Vreemde gedachtenkronkel heb je. Probeer het eens zó te bekijken:

Vrienden kopen een kacheltje en krijgen daarbij een kortingsbon. Zonder de koop hadden ze die bon niet ontvangen. Het is daarmee een deel van de koop.

Wanneer ze nu de koop ongedaan willen maken, bij GUNST van de verkoper, dan mag je toch verwachten dat ze alle bestanddelen van koop teruggeven. Dus de bon ook.

Nu leg jij de zwarte piet bij Praxis, tewijl je die m.i. bij je vrienden moet leggen, omdat ze jou met een incomplete koop terug laten gaan.

In zo'n situatie had ik het geld zonder die knaak in ontvangst genomen en hetzelfde geld aan mijn vrienden terug gegeven. Hadden ze maar wat correcter jegens mij moeten zijn.
En hier verder niet geprobeerd mijn gelijk te halen, wat dat zou ik niet hebben, weet ik.

Hardware ERror MAN.

Beste hrdwerrorman,
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik krijg zoveel kortingsbonnen via folders binnen. Daar ben ik niet verplicht eerst wat te kopen.

Waarom ik de zwarte piet bij de Praxis leg is.....dat de Praxis mij ongevraagd zogenaamd een gratis kortingsbon geeft. Iets wat je geeft, ben je volgens mij kwijt, en dan vraagje niet achteraf het bedrag terug wat je eerst kado doet. Behalve wanneer het artikel samen met de korting aangekocht is, dan had het inderdaad de normaalste zaak geweest dat je alles retour geeft. Dat had ik al eerder geschreven.

gr. Alysia

ve
door verwijderd - Dec 19, 2009 om 21:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

raadgever schreef op zaterdag 19 dec 2009, 09:15: Ben het helemaal eens met reactie van Holpen.
Zonde van de tijd die anderen en ikzelf eraan hebben besteed.

@alysa,
Zoek in voorkomend geval hulp (of een uitlaatklep) bij andere fora. Dit is een rubriek van vraag en antwoord waarbij specialisten met een specifieke achtergrond (in mijn geval een juridische) de vraagsteller proberen te adviseren.

Beste raadgever, bedankt voor je reactie. Ik heb verder geen hulp of uitlaadklep nodig. Ik heb niet het idee gehad dat mijn vraag, geen vraag was.

Je advies om voor € 2.50 geen rechtelijke stappen te ondernemen, heb ik van harte aangenomen. Dit was ik n.l. zonder jou advies ook niet van plan. Gelijk hebben, is niet altijd gelijk krijgen. Dit heb ik gehoord van een specialist met een specifieke achtergrond (in hem geval juridische).

Met vr. gr. Alysia

ve
door verwijderd - Dec 19, 2009 om 21:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Alysia:

Wanneer Praxis zo rechtlijnig blijft denken als met het inhouden van die €2,50. zouden ze tegen de kortingsbon, wanneer deze nagebracht wordt, de ingehouden €2,50 aan je terug moeten betalen.

Wanneer het niet al te ver uit de buurt is, zou ik die €2,50 terug halen.

H.

ve
door verwijderd - Dec 19, 2009 om 21:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben wel benieuwd, wanneer de kortingsbon nog aanwezig is, of ik dan alsnog mijn € 2.50 terug kan krijgen?

Ik denk het wel. Als ze die bon echt zo belangrijk vinden, zullen ze dit zeker teruggeven. Daarbij maken ze eerst 'heibel' over die bon en dan zullen ze hem niet aannemen? Lijkt me niet waarschijnlijk.

Daarbij hebben ze die bon nodig voor hun kasboek/administratieve afwikkeling en dienen ze deze te verantwoorden aan....bedrijfsleider/directeur/accountant/fiscus....enz.

Vriendelijke groet, Zinook

ve
door verwijderd - Dec 19, 2009 om 21:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

hrdwerrorman schreef op zaterdag 19 dec 2009, 21:35: @ Alysia:

Wanneer Praxis zo rechtlijnig blijft denken als met het inhouden van die €2,50. zouden ze tegen de kortingsbon, wanneer deze nagebracht wordt, de ingehouden €2,50 aan je terug moeten betalen.

Wanneer het niet al te ver uit de buurt is, zou ik die €2,50 terug halen.

H.

Beste hrdwerroman,
Bedankt voor je reactie. ik wil de discussie hierbij afsluiten. Ik wilde graag weten hoe andere mensen er over dachten, ik denk dat ik dat nu wel weet.

De praxis ligt inderdaad niet erg ver uit de buurt. Ik zal nog eens overdenken of ik dit nog allemaal wel wil aanhalen. Het overkomt mij in ieder geval geen tweede keer meer, dat ik voor niets € 2.50 inlever bij de praxis. :))

Nogmaal mijn dank,
Groeten Alysia

ve
door verwijderd - Dec 19, 2009 om 22:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sjeetje, is dat zo dat je de kortingsbon weer moet inleveren bij retournering. Nou ik heb al zoveel van die bonnen weggegooid, is me nooit opgevallen dat erop staat dat ze bij retournering weer ingeleverd moeten worden.

Had mij dus ook kunnen overkomen dit.
Ik vind dit geen goede zaak van Praxis.
Beter zetten ze bij de kassa een bordje met de regels van die kortingsbonnen.

Oh nee wacht eens, ik ben in de war met Gamma, Praxis kom ik haast nooit. Geldt die regel bij de Gamma ook??

ve
door verwijderd - Dec 19, 2009 om 22:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik twijfel wel of het kacheltje echt van vrienden was.............of gewoon van jezelf......

ve
door verwijderd - Dec 19, 2009 om 22:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje schreef op zaterdag 19 dec 2009, 22:22: Ik twijfel wel of het kacheltje echt van vrienden was.............of gewoon van jezelf......

Ik ben natuurlijk niet verplicht hier een antwoord op te geven. Maar ik vind het eigenlijk best wel een leuke reactie. Alleen is het niet echt relevant of dat kacheltje nu wel of niet van vrienden was. Ik had het er niet bij hoeven schrijven. Alleen omdat ik het voorval zo eerlijk mogelijk hier wilde opschrijven, werden de vrienden erbij geschreven.

Ik zie niet in waarom je hier over moet liegen. Wat voor een voordeel zou zo'n leugentje hebben?

Al eerder heb ik gemeld dat ik deze discussie ga eindigen, alvorens ik nog meer van zulke onbelangrijke vragen krijg. Twijfel verder rustig verder :)

gr. alysia

ve
door verwijderd - Dec 20, 2009 om 08:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, mss omdat je het toch lullig vindt om te mauwen over 2,50.

Wat ik overigens niet vind hoor, ik vind je vraag heel logisch.

ve
door verwijderd - Dec 20, 2009 om 11:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Sonja:

Ik dacht dat dit topic gesloten was door Topic Starter (TS). Wanneer dit niet zo is, kunnen we nog wel dagen doorgaan met sommigen die niet van ophouden weten. Wanneer ik TS was dan dacht ik: Sonja, kokoemarnei!

H.