Praxis geeft met linkerhand, en steelt met haar rechterhand
Vrienden van ons kochten verleden week een kacheltje bij de Praxis in Utrecht. Het kacheltje was toch niet wat zij bedoelde, en ze vroegen ons of wij het voor hun wilde terug brengen.
Met de bon brachten we het artikel terug. De medewerkster keek de bon na en zei, dat we bij aankoop een kortingsbon van € 2.50 gekregen hadden. Die moesten we ook inleveren. Hadden wij de kortingsbon niet dan moest er
€ 2.50 terug betaald worden. We vertelde de medewerkster dat het artikel niet van ons was, en dat wij niets wisten van een kortingsingsbon. Ja regel was regel, dus kregen we € 2.50 minder terug.
Praxis geeft dus zonder dat je erom vraagt bij aankoop van een artikel een kortingsbon van € 2.50 gratis, die je tussen een door Praxis bepaalde tijd, bij aankoop van een artikel kan inleveren.
Voldoet het artikel dat je gekocht hebt niet, en wil je het terug brengen, dan ben je dus verplicht de gratis gekregen kortingsbon mee te nemen en ook terug te geven. Heb je die niet meer, misschien weggegooid omdat je denkt ik heb toch niets meer nodig of zoiets, dan neemt Praxis het recht om bij het terug gebrachte artikel de door hun aangeboden korting van € 2.50 in te houden.
Ik vind dit gewoon diestal, ik heb toch niet om een kortingsbon gevraagd !!!!!
Dus u wilt 4 keer een kacheltje kopen en terugbrengen, en dan voor 10 euro gaan winkelen? En dat noemt u geen diefstal?
vr. gr. Wim
Hoho...
Ten eerste: het kunnen terugbrengen van goederen is op zich al een gunst van de winkelier; deze is daar niet toe verplicht. In dat opzicht zijn zaken als de Praxis al tamelijk coulant. Men zou zich ook kunnen beroepen op de "koop=koop"-regel.
Ten tweede: je krijgt iets kado bij aankoop van een artikel. De aankoop wordt hiermee ongedaan gemaakt, dus datgene wat je erbij hebt gekregen zul je dan ook weer moeten inleveren, dat is niet meer dan logisch.
Dat uw vrienden u hebben gevraagd iets terug te brengen en daarbij vergeten u de kortingsbon mee te geven, tsja, daar kan de winkelier niets aan doen en is ook niet het probleem van de winkelier.
Tenslotte: inderdaad zou je in theorie een dergelijke enkele keren kunnen uithalen en op die manier met een aantal bonnen flinke korting op een ander artikel kunnen lospeuteren.
Kortom: er is hier in het geheel geen sprake van diefstal.
Om de vraag correct te kunnen beantwoorden heb ik even gekeken naar de Algemene Voorwaarden van Praxis.
Daarin staat t.a.v. ruilen hetvolgende:
RETOURSERVICE
Bij Praxis kunt u uw klusmaterialen ruim inkopen. U kunt de
artikelen die u over hebt namelijk binnen dertig dagen
terugbrengen. U krijgt dan het volledige aankoopbedrag
retour. U moet bij teruggave wel de originele kassabon
kunnen overhandigen. Ook kan er naar een geldig legitimatiebewijs
gevraagd worden.
Deze retourservice van Praxis betekent voor u gemak. Zeker
bij klussen waarbij u op voorhand moeilijk de benodigde
hoeveelheid klusmaterialen kan bepalen. U kunt dus gerust
ruim inkopen. Daarmee bespaart u zichzelf de ergernis van
het halverwege de klus tot de ontdekking komen dat u
materialen tekort komt.
De bepalingen over de retourservice volgens de Algemene
Voorwaarden voor de doe-het-zelfbranche leest u in artikel 4.
ARTIKEL 4 - HET RECHT VAN RETOURNERING
1. Het aanbod houdt tevens een recht van retournering
van goederen gedurende ten minste tien dagen in,
ingaande de dag na de verkoop, tenzij anders overeengekomen
is conform lid 2 en met inachtname van hetgeen
bepaald is in lid 3 van dit artikel. Onbeschadigde
en ongebruikte goederen met de originele verpakking
en originele kassabon kunnen zonder meer worden
geretourneerd. (einde citaat).
Kortom, u krijgt het bedrag retour dat op de kassabon staat vermeld.
Er is in de algemene voorwaarden niets geregeld t.a.v. in mindering brengen van kortingsbonnen.
Dat betekent formeel dat men ten onrechte dat bedrag, hoe klein ook, in mindering heeft gebracht.
De vraag is in hoeverre u het bedrag kunt terugvorderen. Als Praxis voet bij stuk houdt is er voor u slechts 1 gang mogelijk. En die is naar de kantonrechter.
Maar dat wordt dan wel een hele dure gang.
Wat u rest is om nog eens contact op te nemen met Praxis en hun verwijzen naar de algemene voorwaarden.
@raadgever: dan heb je blijkbaar de tekst op de coupon niet gelezen. Daar staat duidelijk: Indien u een aankoop retourneert, waarbij u 1 of meer coupons hebt verkregen, zal de bouwmarkt deze coupons(s) terug vragen of met u verrekenen.
Duidelijker kan het niet, lijkt mij.
Lijkt mij inderdaad vrij logisch om die kortingsbon terug te vragen, in principe is dit korting op het artikel. Ook airmiles worden bv weer terug geboekt. Ik zou zeggen: wees idd blij dat de Praxis uberhaupt zo ontzettend coulant en makkelijk is met terugbrengen en vecht die €2.50 uit met uw kennissen. En verder, hierom naar de kantonrechter?? kom nou even!
---Ik vind dit gewoon diestal --
Ghee, consumenten worden steeds gekker..............
Ff een bed kopen want dan krijg je nu tv kado, en dan brengen we bed terug dan hebben we lekker een gratis tv.............Yeah right !
Mooi verhaal van Raadgever maar vergeet hierbij de voorwaarden van de kortingsbon te vermelden die heeft birdies goed aangehaald.. Dus de raad van raadgever is een slechte raad omdat hij niet kennis heeft genomen van alle feiten.
Wat loesje48 betreft de bon is geen korting op het zojuist aangekochte artikel maar bij een eventuele nieuwe aankoop in de periode 4t/m 31 januari 2010.
gr Henk
Allereerst iedereen bedankt voor jullie reactie.
Hoe je het ook wendt of keert, ik vind dat Praxis dit toch niet maken kan. Ze bieden mij ongevraagd een kortingbon aan, die ik ook nog alleen kan en mag inleveren wanneer het hun uitkomt. Waar het om gaat is, dat ik gewoon mijn aankoop bedrag terug wil krijgen, en niet op kosten gejaagd wil worden door een aktie waar ik niet om vraag.
Natuurlijk is het ook niet de bedoeling dat ik vier kacheltjes koop en daarna
€ 10.00 korting pak. Daar moet Praxis dan zelf maar een oplossing voor zoeken, als je zulke bonnen uitgeeft. Geef gewoon gelijk korting op het aangekochten artikel. En verplicht mensen niet naar je winkel toe te komen wanneer het jou uitkomt.
Ook maken zowel wij, en onze vrienden zich niet druk om € 2.50, maar gaat het ons om het principe. Tien terug gebrachten artikelen zonder kortingbon per dag is,€ 25.00, zo kan ik ook korting geven.
Ik vind ook niet dat de kortingsbonnen die Praxis uitgeeft te vergelijken zijn met airemiles. Airemiles is een spaaraktie waar jezelf aan mee doet. Niemand die je dit opdringt. De verkoopster vraagt, spaart u airemiles? Dan is het aan mij om ja of nee te zeggen. Ook het kopen van een bed met gratis TV, is in mijn ogen geen vergelijking. Het bed en de tv is dan een samen aangekocht artikel.
Ik vind dan ook dat Praxis, of aan de klant moet vragen of hij/zij de kortingsbonnen wel wil hebben, of de klant erop moet wijzen dat wanneer ze het artilkel retour brengen, de aktiebon ook aanwezig moet zijn. Praxis kan en mag volgens mij niet verwachten, dat de klant ook nog eens de voorwaarde op een aktiebon die hij/zij ongevraagd aangeboden krijgt, gaat lezen. Kennelijk gaan ze daar wel zomaar vanuit.
Op dit moment krijg ik wel 2 maal per week, drie pakketten met folders en kortingsbonnen binnen van winkeliers. Die geven de korting gelijk bij aankoop. Wanneer ik dit artikel retour zou brengen, krijg ik het bedrag terug wat ik betaald heb, dus ook de korting heb ik dan terug gegeven, en volgens mij hoort het ook zo.
Ik blijf dus een ontevreden klant van Praxis, en zal de bonnen niet meer accepteren.
Met vr.gr. Alysia
henk1951 schreef op vrijdag 18 dec 2009, 11:30: Mooi verhaal van Raadgever maar vergeet hierbij de voorwaarden van de kortingsbon te vermelden die heeft birdies goed aangehaald.. Dus de raad van raadgever is een slechte raad omdat hij niet kennis heeft genomen van alle feiten.
Wat loesje48 betreft de bon is geen korting op het zojuist aangekochte artikel maar bij een eventuele nieuwe aankoop in de periode 4t/m 31 januari 2010.
gr Henk
Als jurist (o.a. gespecialiseerd in consumentenrecht) heb ik de juridische mogelijkheid aangegeven. Daarbij ook de weg richting kantonrechter onder gelijktijdig aangegeven dat dit wel een erg dure weg is. M.a.w. niet doen.
Uiteraard heb ik geen kennis van de tekst op de kortingsbod maar dat is (ook nu weer juridisch!!) feitelijk niet zo relevant. Immers, de algemene voorwaarden zijn heersend. Oftewel, die gaat boven al het andere.
@
Niet alles kan geregeld worden in de Algemene Voorwaarden. Dat wat er niet in staat, mag juridisch gesproken niet zonder meer ten nadele of ten voordele van de koper of verkoper worden uitgelegd. Alleen een rechter kan daar een uitspraak over doen. In dit geval lijkt mij een uitspraak te voorzien: de rechter zal de regeling zoals PRAXIS die hanteert, redelijk en billijk achten.
Met vriendelijke groet, ReadAC.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Charlie Temple komt afspraken niet na en laat niets van zich horen, ben niet dei
CharleyTemple nog actief? Komen hun verplichtingen niet na. Hoe zit dit vragen velen met mij zich af Lees meer
Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet
Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.
De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug
...
Lees meer
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer