jo
door jordy1337 Jan 22, 2015 om 15:39
Garantie & verzekeringen

Premie met terugwerkende kracht

Goedemiddag,

Ik ben onlangs terug naar Nederland verhuisd (30 september 2014). Door alle commotie was ik vergeten me direct aan te melden bij een zorgverzekering en kreeg dus uiteraard een brief van het zorginstituut Nederland binnen. Direct heb ik een zorgverzekering gekozen en ben sinds 1 december gelukkig weer verzekerd.

Aan het einde van december kreeg ik een brief met de vraag of ik even 180,70 wil overmaken voor de maanden September-November. Voor zover ik weet is dit niet rechtsgeldig en mogen zorgverzekeringen niet met terugwerkende kracht uw premie innen.

Op de site rijksoverheid.nl staat namelijk het volgende: Premie niet met terugwerkende kracht betalen
U hoeft de premie voor de zorgverzekering niet met terugwerkende kracht te betalen. In de periode waarin u niet was verzekerd betaalt u de kosten voor medische zorg wel zelf.

Sta ik hier in mijn recht? Aangezien de servicedesk van de zorgverzekering nou niet echt goed meehelpt en mijn vragen telkens weg wimpelt(zelfs werd er een keer de hoorn erop gegooid!!!)

Met vriendelijke groet,

Jordy Willemse

10642 26 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jan 22, 2015 om 15:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo jordy1337,

Volgens mij heb je gelijk.
Je betaalt premie vanaf de ingangsdatum van je verzekering. In jouw geval dus 1 december 2014.

Premie niet met terugwerkende kracht betalen

U hoeft de premie voor de zorgverzekering niet met terugwerkende kracht te betalen. In de periode waarin u niet was verzekerd betaalt u de kosten voor medische zorg wel zelf.
(Bron: Rijksoverheid: klik hier).

Kreeg je die nabetalingsvraag van je zorgverzekering?
Wijs ze dan eens op bovenstaande regel.
Doe dit schriftelijk, dan heb je alles zwart-op-wit.

Suc6

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 22, 2015 om 16:10
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Onverzekerden krijgen boete!
Dit is het nadeel van te snel alles even doen.

En als je een datum van in NL komen wonen hebt is het voor de meeste geen probleem met terugwerkende kracht dit te innen.

Ze hebben dit graag, betalen voor een periode waarin je niet maar achteraf ziek kunt worden.

Er is nog een kans dat je oude land nog enige tijd dekking had dus was die al gestopt?

jo
door jordy1337 - Jan 22, 2015 om 16:13
6 Antwoorden / 1 Vragen

@tot15karakters

Ook al was ik nog verzekerd in het andere land, op het moment van inschrijven hoor je in Nederland verzekerd te zijn. Op de site van rijksoverheid staat het volgende ook ''Als u niet verzekerd bent, stuurt het Zorginstituut Nederland u daarover een brief. U moet dan binnen 3 maanden een zorgverzekering afsluiten. Doet u dat niet, dan krijgt u een boete. '' Dus ik was niet eens lang genoeg onverzekerd om een boete te krijgen. Overigens moet de boete dan betaald worden aan Zorginstituut Nederland en niet aan de zorgverzekering lijkt mij?

edrick3
door edrick3 - Jan 22, 2015 om 16:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

..... Overigens moet de boete dan betaald worden aan Zorginstituut Nederland en niet aan de zorgverzekering lijkt mij?.....
Klopt.

Wat gebeurt er als u geen zorgverzekering afsluit?

U ontvangt de eerste brief van het Zorginstituut. Hebt u binnen 3 maanden na deze brief een zorgverzekering?

Ja: U bent verzekerd en hoort niets meer van ons.
Nee: U krijgt een boete.

Hebt u binnen 3 maanden na de boete een zorgverzekering?

Ja: U bent verzekerd. U moet wel de boete betalen, maar daarna is het in orde en hoort u niets meer van ons.
Nee: U krijgt een 2e boete.

Hebt u binnen 3 maanden na de 2e boete een zorgverzekering?

Ja: U bent verzekerd. U moet wel de 2 boetes betalen, maar daarna is het in orde en hoort u niets meer van ons.
Nee: Wij sluiten namens u een zorgverzekering af. De premie voor de verzekering wordt 12 maanden lang ingehouden op uw inkomen. U moet ook de 2 boetes betalen als u dat nog niet hebt gedaan.
(Bron)

ph
door philip36 - Jan 22, 2015 om 17:10
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als je bent ingeschreven bij de gemeente ben je verplicht een zorgverzekering te hebben.
Dus als je 3 maanden na inschrijving bij gemeente een zorgverzekering kiest, betaal je premie vanaf inschrijving bij de gemeente.
Over de periode dat je nog niet bij de gemeente inschreven was mag de verzekering geen premie heffen.
Zou mooi zijn dat je 3 maanden kunt wachten met je te verzekeren en zo €400 kunt uitsparen.

jo
door jordy1337 - Jan 22, 2015 om 17:19
6 Antwoorden / 1 Vragen

Philip36

Dus dan zou het ook mogelijk zijn om gekregen zorg met terugwerkende kracht te kunnen declareren
In de brief die ik van zorginstituut Nederland kreeg, zo ook op de website zelf en op de website van rijksoverheid staat dat een zorgverzekering niet met terugwerkende kracht dat kan innen.

edrick3
door edrick3 - Jan 22, 2015 om 17:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@jordy1337,

.....Dus dan zou het ook mogelijk zijn om gekregen zorg met terugwerkende kracht te kunnen declareren......
Dus Niet!

Verzekeringsplicht

In Nederland is er een wettelijke verzekeringsplicht voor alle Nederlands ingezetenen. Iedereen moet dus een zorgverzekering afsluiten bij een zorgverzekeraar van zijn/haar keuze. Ben je onverzekerd? Dan legt het Zorginstituut Nederland je een boete op. De hoogte van de boete is 130% van de nominale premie voor de nieuw afgesloten verzekering. Daarnaast moet je zelf de kosten voor medische zorg betalen over de periode dat je onverzekerd was, want de verzekering gaat niet met terugwerkende kracht in.
(Bron)

Met vr.gr.

jo
door jordy1337 - Jan 22, 2015 om 17:49
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel edrick3 ik denk dat ik genoeg weet en mijn poot stijf ga houden.

ph
door philip36 - Jan 22, 2015 om 17:53
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@jordy

Inderdaad kun je dan zorg over die eerdere periode declareren.
Ik neem aan dat u bij het afsluiten van de zorgverzekering een polis heeft gekregen met de ingangsdatum daarvan.
U krijgt 3 maanden de tijd om een voor u geschikte zorgverzekering te zoeken, om dus een overwogen keus te maken uit het aanbod van verzekeraars.
Waag er wat telefoontjes aan naar andere zorgverzekeraars of stel uw vraag (per E-mail b.v.) aan de Nederlandse Zorgautoriteit.

edrick3
door edrick3 - Jan 22, 2015 om 17:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@philip36,

.....Inderdaad kun je dan zorg over die eerdere periode declareren.....
Eerdere/andere reacties (niet) gelezen?

Daarnaast moet je zelf de kosten voor medische zorg betalen over de periode dat je onverzekerd was, want de verzekering gaat niet met terugwerkende kracht in.

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2015 om 18:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het bedrag wat zij dan opeisen zou over oktober en november moeten gaan. U schrijft september-november.?

edrick3
door edrick3 - Jan 22, 2015 om 18:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 22 jan 2015, 18:17]Het bedrag wat zij dan opeisen zou over oktober en november moeten gaan. U schrijft september-november.?

TS is 30 september teruggekeerd en heeft het over een bedrag van € 180,70 hetgeen op twee maanden wijst, zijnde oktober en november/
Lijkt me duidelijk genoeg.

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2015 om 18:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@edrick3

Mag de Ts niet voor zichzelf spreken?

jo
door jordy1337 - Jan 22, 2015 om 18:33
6 Antwoorden / 1 Vragen

Edrick3 heeft gelijk, gaat over oktober - november, maar ook dat ene dagje september

edrick3
door edrick3 - Jan 22, 2015 om 18:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tijger1,

OT
Uiteraard wil je weer in Discussie gaan na het reageren met een reactie die niets met de kern van de vraag van doen heeft.
Probeer eens inhoudelijke reacties te geven en/of oplossingen op vragen aan te dragen ipv met niet ter zake doende reacties te komen alleen om het reageren.
En verder reageer ik hier niet meer op.

ph
door philip36 - Jan 22, 2015 om 19:00
2275 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=edrick3 schreef op donderdag 22 jan 2015, 17:58]@philip36,

.....Inderdaad kun je dan zorg over die eerdere periode declareren.....
Eerdere/andere reacties (niet) gelezen?

Daarnaast moet je zelf de kosten voor medische zorg betalen over de periode dat je onverzekerd was, want de verzekering gaat niet met terugwerkende kracht in.

Als de ingangsdatum op de zorgpolis 1 oktober is kan er natuurlijk van die datum zorgkosten gedeclareerd worden.

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2015 om 19:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar van wie kreeg u die brief eind december met het verzoek om twee maanden en een dag premie te betalen?

En uiteraard kan er wel premie achteraf worden gerekend en zorgkosten worden gedeclareerd. Iedereen die zijn verzekering opzegt per 31 december heeft tot 1 februari van het volgende jaar de tijd een nieuwe af te sluiten. De zorgkosten gemaakt in januari kunnen worden gedeclareerd bij de nieuwe verzekeraar en die nieuwe verzekeraar mag met terugwerkende kracht tot 1 januari de premie incasseren.

edrick3
door edrick3 - Jan 22, 2015 om 20:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=philip36 schreef op donderdag 22 jan 2015, 19:00][quote=edrick3 schreef op donderdag 22 jan 2015, 17:58]@philip36,

.....Inderdaad kun je dan zorg over die eerdere periode declareren.....
Eerdere/andere reacties (niet) gelezen?

Daarnaast moet je zelf de kosten voor medische zorg betalen over de periode dat je onverzekerd was, want de verzekering gaat niet met terugwerkende kracht in.

Als de ingangsdatum op de zorgpolis 1 oktober is kan er natuurlijk van die datum zorgkosten gedeclareerd worden.

TS schrijft:
..... Direct heb ik een zorgverzekering gekozen en ben sinds 1 december gelukkig weer verzekerd.....

ph
door philip36 - Jan 22, 2015 om 20:30
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@edrick3

Dat kan de TS wel denken dat de zorgverzekering op 1 december (hoogstwaarschijnlijk bij zijn aanmelding) is ingegaan maar als de ingangsdatum 1 december is gaat de zorgverzekeraar toch geen premie voor oktober en november vragen.
De TS kan bij zijn zorgverzekeraar inloggen en de details van zijn polis 2014 bekijken.

jo
door jordy1337 - Jan 22, 2015 om 20:48
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb via internet duidelijk op "ingaan op 1 december" gedrukt, dit was op 28 November dat ik dat heb gedaan

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2015 om 21:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U wist dat u al te laat was, waarom dan niet ingaan op 28 november?

jo
door jordy1337 - Jan 22, 2015 om 21:16
6 Antwoorden / 1 Vragen

Er stond overal per 1e van de maand.

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2015 om 21:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar gelukkig dan dat u die drie dagen niets ernstigs is overkomen.

Maar die nota die u gekregen hebt, spreekt wel over één dag is september.

ph
door philip36 - Jan 22, 2015 om 22:06
2275 Antwoorden / 4 Vragen

U komt er niet uit met de servicedesk van de zorgverzekeraar zegt u.
Waarom vraagt u de Nederlandse Zorgautoriteit niet hoe het nu precies zit.
Leg uw situatie uit en hun antwoord is dan overtuigend genoeg voor u en uw zorgverzekeraar.
En we hopen dan van u te horen hoe het afgelopen is.
Succes.

el
door elze30 - Jan 23, 2015 om 01:22
150 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=philip36 schreef op donderdag 22 jan 2015, 17:10]Als je bent ingeschreven bij de gemeente ben je verplicht een zorgverzekering te hebben.
Dus als je 3 maanden na inschrijving bij gemeente een zorgverzekering kiest, betaal je premie vanaf inschrijving bij de gemeente.
Over de periode dat je nog niet bij de gemeente inschreven was mag de verzekering geen premie heffen.
Zou mooi zijn dat je 3 maanden kunt wachten met je te verzekeren en zo €400 kunt uitsparen.
Volgens mij heeft Philip gelijk.

el
door elze30 - Jan 23, 2015 om 01:54
150 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=philip36 schreef op donderdag 22 jan 2015, 17:10]Als je bent ingeschreven bij de gemeente ben je verplicht een zorgverzekering te hebben.
Dus als je 3 maanden na inschrijving bij gemeente een zorgverzekering kiest, betaal je premie vanaf inschrijving bij de gemeente.
Over de periode dat je nog niet bij de gemeente inschreven was mag de verzekering geen premie heffen.
Zou mooi zijn dat je 3 maanden kunt wachten met je te verzekeren en zo €400 kunt uitsparen.

Zie deze wettekst: De zorgverzekering werkt, zonodig in afwijking van artikel 925, eerste lid, van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek, terug:
a. indien zij ingaat binnen vier maanden nadat de verzekeringsplicht is ontstaan, tot en met de dag waarop die plicht ontstond;
b. indien zij ingaat binnen een maand nadat een eerdere zorgverzekering met ingang van 1 januari van een kalenderjaar of wegens wijziging van de voorwaarden met toepassing van artikel 940, vierde lid, van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek is geëindigd door opzegging, tot en met de dag na die waarop de eerdere zorgverzekering is geëindigd.