je
door jerben May 2, 2010 om 17:40
Geldzaken & recht

Premie vrijmaken spaargarantverzekering

Ik heb voor 50% een spaarhypotheek en voor 50% een aflossingsvrije hypotheek. Van mijn hypotheekverstrekker Obvion krijg ik te horen dat ik de premie van mijn spaargarantverzekering (ondergebracht bij Interpolis), welke onderdeel uitmaakt van mijn spaarhypotheek niet kan vrijmaken. Zij geeft aan dat de premie gebruikt wordt voor de aflossing van mijn spaarhypotheek. Ik heb toch het recht om de premie vrij te maken? Dit staat ook zo omschreven in de polisvoorwaarden van Interpolis. Heeft iemand ervaring met deze constructie?

Met vriendelijke groet,

Jeroen

6035 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 15:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je schrijft: ik heb toch het recht de premie vrij te maken? In dat geval betreft het dus een afkoping. Indien het spaargedeelte hoger is dan de betaalde premies, dient dit verschil als inkomen te worden aangegeven. Afkopen is sowieso zeer nadelig.
Je bedoelt waarschijnlijk dat je de polis premievrij wilt maken. Ook dan is er m.i. sprake van afkoping (voldoet niet meer aan de voorwaarden).
Het staat in de polisvoorwaarden schrijf je, maar slaat dat wel op de spaarhypotheek??
Ik zou interpolis eens bellen en daar de vraag stellen.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 18:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

jerben

Ik zou over jouw probleem eens kontakt opnemen met:

Adres onafhankelijk financiële planners:

Ik noem hier de naam van de Vereniging Onafhankelijk Financieel Planners, afgekort VOFP. Je mag alleen lid zijn als je én gecertificeerd financieel planner bent én geen financiële produkten verkoopt. Je mag ook niet gebonden zijn aan een bank, verzekeringsmaatschappij of tussenpersoon. Alle leden hebben een behoorlijke ervaring in de financiële dienstverlening en werken op uurbasis. Er zijn slechts 29 leden in heel Nederland(!). In Groningen hebben we geen lid, in Friesland wel. Kijk op onze site www.vofp.nl

http://www.vofp.nl/index.htm

Sukses en met vriendelijke groet.

(note: het OFP-advies is niet gratis)

ve
door verwijderd - May 5, 2010 om 19:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom wil je zo'n polis premievrij maken?

De spaargarantverzekering zal een Kapitaalverzekering Eigen Woning (KEW) zijn. Hieraan zijn diverse fiscale regels verbonden. Bij premievrij maken voldoen je niet aan de voorwaarden, waardoor de polis belast zal worden. Dit geldt ook voor afkoop.

Daarnaast kan het zijn dat je een gedeelte van de financiering verplicht moet aflossen na 20 of 30 jaar, dit gebeurt dan middels zo'n polis. Vooral bij Nationale Hypotheek Garantie (NHG) heb je hiermee te maken. Dit is met name afhankelijk van de hoogte van de financiering t.o.v. het geleende bedrag.

Ga eens in gesprek met je hypotheekadviseur, zodat ze alles duidelijk aan je uit kunnen leggen. Je kunt dan je wensen kenbaar maken en zij kunnen aangeven wat dan het beste bij je past. En je kunt ook altijd nog oversluiten. Bij de Rabobank kun je banksparen naast je hypotheek, zonder kosten! Je kunt dan het tot nu toe opgebouwde bedrag meenemen.