re
door rewi Mar 25, 2015 om 09:24
Geldzaken & recht

Premievrij pensioenopbouw

Sinds afgelopen najaar heb ik een 80-100% WGA uitkering en werk nog 3 x 2 1/2 uur bij mijn werkgever met indien de gezondheid het toelaat mogelijkheden om meer uren te werken. Op papier ben ik nog volledig (1.0 FTE) in dienst en wordt de WGA uitkering naar mijn werkgever overgemaakt.
Bij het ABP heb ik een premie vrije pensioen opbouw aangevraagd maar deze is afgewezen. De reden is dat ik nog volledig in dienst ben en dat de functie niet is gewijzigd. Op papier is de functie (systeembeheerder) nog hetzelfde maar vanwege lichamelijke beperkingen doe ik praktisch gezien andere werkzaamheden op ICT gebied.
ABP en werkgever stelt dat de enige mogelijkheid om in aanmerking te komen voor premievrije opbouw is de aanstelling terug te brengen naar 0.2 FTE.
Dit lijkt mij echter niet zo een goed idee want als mijn gezondheid zou verbeteren en ik meer of misschien wel weer volledig kan werken het maar afwachten is of de aanstelling weer opgehoogd zal worden. (inmiddels is er voor de uren dat ik momenteel niet werk een (goedkopere)vervanger aangesteld.
Heeft iemand een advies hoe dit aan te pakken? Naar mijn idee zou een wijziging van de functie al voldoende moeten zijn.

1379 10 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Mar 25, 2015 om 10:00
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Uit uw verhaal begrijp ik dat u nog gewoon 100% salaris van uw werkgever krijgt. Vind het dus niet raar dat uw pensioenopbouw ook op de oude manier wordt opgebouwd. Een functie omschrijving veranderen heeft natuurlijk hier geen invloed op.

tijger1
door tijger1 - Mar 25, 2015 om 10:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het lijkt mij heel onverstandig om een premievrije opbouw te verzoeken en ook niet logisch. U bent nog gewoon in dienst en krijgt uw volledige salaris.

Cookies
door Cookies - Mar 25, 2015 om 10:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Op papier ben ik nog volledig (1.0 FTE) in dienst en wordt de WGA uitkering naar mijn werkgever overgemaakt........

Je krijgt gewoon je salaris, waarom vind jij dan dat je premievrije pensioenopbouw zou moeten krijgen?

re
door rewi - Mar 25, 2015 om 10:10
10 Antwoorden / 5 Vragen

Was dat maar zo, dan zou de aanvraag niet bij mij opkomen. Via de wergever krijg ik 70% in de vorm van WGA en 100% voor de 3 x 2 1/2 per week die ik nog werk.

tijger1
door tijger1 - Mar 25, 2015 om 10:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die verminderde betaling is dus mijns inziens niet correct. Ik denk dat u juist daar achteraan moet. Neem contact op met uw bond.

re
door rewi - Mar 25, 2015 om 10:54
10 Antwoorden / 5 Vragen

Ter aanvulling, mijn werkgever ris eigen risicodrager voor in dit geval de WGA

tijger1
door tijger1 - Mar 25, 2015 om 11:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat maakt mijns inziens geen verschil. Maar stel uw vraag ook eens op Rechtswinkel.nl, daar geven arbeidsrecht juristen antwoord, gratis.

re
door rewi - Mar 25, 2015 om 11:25
10 Antwoorden / 5 Vragen

Dank voor de tip. Denk dat het wel uit kan maken. Omdat de werkgever eigen risicodrager is heeft die een aantal verplichtingen jegens mij.
Zie:

re
door rewi - Mar 25, 2015 om 11:26
10 Antwoorden / 5 Vragen

Raar, het linkje komt niet mee. Dan maar plat.
http://www.uwv.nl/werkgevers/eigenrisicodrager/eigenrisicodrager-wga/eigen-risico-dragen-wga/?friendlyurl=/Werkgevers/ik_wil_eigenrisicodrager_worden_wga/eigenrisicodrager_worden/index.aspx

tijger1
door tijger1 - Mar 25, 2015 om 11:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard heeft uw werkgever verplichtingen jegens u. Ik vedoelde te zeggen dat de regels dan niet slechter mogen zijn.

Maar stel uw vraag dus op Rechtswinkel, zij kunnen u vast informeren.