al
door algemeen Sep 20, 2015 om 17:13
Geldzaken & recht

Prepensioen

Geachte paneleden, aangezien ik al 14 maanden thuis zit wegens een bedrijfsongeval vraag ik mij af of ik prepensioen kan aanvragen. Ben zelf 63,5 jaar. Moet men daar eerst gezond voor worden verklaard of niet? En zitten hier ook nadelen aan vast?

8589 10 Rapporteer

who cares
door who cares - Sep 20, 2015 om 17:39
146 Antwoorden / 9 Vragen

Wat is prepensioen?

Prepensioen lijkt in essentie op de VUT. Beiden zorgen immers voor een loonvervangende uitkering bij eerder pensionering. Echter prepensioen kent wel een spaarelement en worden er aanspraken opgebouwd voor elk jaar dat een werknemer aan de regeling deelneemt. Een prepensioenregeling staat los van de “normale” pensioenregeling, wordt dus apart van het ouderdomspensioen gespaard. Prepensioen is indien geregeld in het pensioenreglement alleen nog mogelijk als overgangsmaatregel voor werknemers geboren voor 1-1-1950.

bron site FNV

ik denk dat het niet meer van toepassing is ,u kunt het zelf uitrekenen.

tijger1
door tijger1 - Sep 20, 2015 om 18:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom zou u dat willen aanvragen? U hebt nu toch ziekengeld? En mocht u om de een of andere reden niet herstellen, dan krijgt u WAO of de nieuwe vervanger daarvoor.

In sommige pensioenregelingen is het zo geregeld, dat als iemand geen gebruik maakt, kan maken, van het pre pensioen, de waarde verrekend wordt bij het oudedagspensioen.

ge
door gerboe - Sep 21, 2015 om 09:48
806 Antwoorden / 0 Vragen

Uw situatie wat betreft een eventuele arbeidsongeschiktheidsbeoordeling door het UWV is nog onzeker. Stel dat die beoordeling leidt tot een WIA-uitkering dan heeft het (pre-)pensioen geen invloed op uw WIA-uitkering als uw pensioen niet voortkomt uit werk naast uw uitkering.
Gezien uw leeftijd lijkt me dit zeker een denkbaar scenario.

Maar misschien is het verstandiger, als u nu geen financiële zorgen heeft, om dit soort beslissingen te nemen als een beoordeling door het UWV aan de orde is geweest. Over ongeveer een jaar dus.

Beterschap gewenst!

fr
door frans56 - Sep 21, 2015 om 12:59
230 Antwoorden / 9 Vragen

Ik zou zeggen stel deze vraag bij uw pensioenfonds, maar mij lijkt dat een ziekte weinig te maken heeft met al dan niet met pre pensioen mogen. Waar U echter wel op moet letten is dat als U inderdaad pre pensioen gaat krijgen bij uw ziekte uitkering dat deze 2 inkomens door de belasting uiteraard opgeteld gaan worden, met als gevolg een hoger jaarinkomen. Als u bij dit bedrag optelt bij het eventuele inkomen van uw partner, kan het best zo zijn dat dit een verlaging gaat betekenen van uw huur en of zorgtoeslag. Om nog maar niet te spreken dat, mocht U in een sociale huurwoning hebben. dat als deze inkomens tezamen boven de E 34 229,- uitkomen, dit betekent dat U een scheefhuurder word genoemd, met alle financieele gevolgen vandien.

me
door mein33 - Sep 21, 2015 om 13:05
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@algemeen,

Waarom zou u zelf de kosten van een bedrijfsongeval willen gaan financieren ten koste van uw pensioenuitkering in de toekomst.
U zult u zelf daarmee flink te kort doen.
U bent nog in loondienst naar ik aanneem en bent daardoor vooralsnog verzekerd van de e.o.a. vorm van inkomen.
Zolang u een salaris of uitkering ontvangt, op welke basis dan ook, kunt u daar beter gebruik van blijven maken.

ge
door gerboe - Sep 21, 2015 om 14:17
806 Antwoorden / 0 Vragen

@mein33: een (pre-)pensioen wordt doorgaans niet gekort op een ziektewetuitkering nu of een eventuele WIA uitkering over 10 maanden mits dat niet voortkomt uit werk naast die beide uitkeringen. En daarvan lijkt hier toch sprake te zijn. De vraagsteller kan een prepensioen dus bovenop de ziektewetuitkering of toekomstige WIA uitkering ontvangen.

simon55
door simon55 - Sep 21, 2015 om 14:21
1556 Antwoorden / 5 Vragen

U heeft recht vanaf uw 60ste op pre pensioen

watertoren
door watertoren - Sep 21, 2015 om 15:21
30 Antwoorden / 21 Vragen

Als u met pre pensioen gaat, gaat dat ten koste van u ouderdoms pensioen

al
door algemeen - Sep 22, 2015 om 11:44
21 Antwoorden / 25 Vragen

Geachte panelleden, bedankt voor jullie reacties. Ik heb weer wat geleerd.
m.v.g.
Algemeen

ho
door honza23 - Sep 23, 2015 om 12:04
261 Antwoorden / 3 Vragen

bij veel grote pensioenfondsen is het zo geregeld dat je alleen met prepensioen kan als je:
a) geen inkomsten hebt uit andere arbeid
b) geen uitkering ontvangt krachtens de WAO, WIA etc

Daarbij kan het zijn dat inkomsten uit ander werk wel mogen maar beperkt, dan wel dat ze van invloed zijn op het prepensioen

Mocht je in de WIA komen heb je dus vrijwel zeker geen mogelijkheid om het prepensioen aan te vragen. De gedachten erachter is simpel: de WIA is een vervanging van je loon, en iemand met loon (en dus ook vervangend loon) kan niet tegelijkertijd met pensioen.
Wel is het zo dat gedurende een WIA de pensioenpremie gewoon doorbetaald wordt, nu niet door je (dan ex-)werkgever maar door de bedrijfsvereniging (effectief dus het UWV).