pi
door pierat Aug 6, 2009 om 16:46
Vrije tijd & tuin

Prijzen Beatles-box

Dat de prijzen van CD's tussen de VS en Nederland uiteenlopen wist ik wel al. Maar met de Beatles-box die op 9 september gaat verschijnen is het wel erg drastisch. Bij bol.com moet de box 279 euro gaan kosten. Op Amazon.com betaal je voor dezelfde box nog net geen 200 dollar, oftewel 127 euro. Dat is dus minder dan de helft! Hoe is dit nu toch mogelijk. Worden wij hier in Europa beduveld?

1718 9 Rapporteer

kiran
door kiran - Aug 6, 2009 om 17:12
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@pierat

Met dank aan de Euro denk ik altijd als ik dit soort dingen lees. Ja dus.

Maar je kan ook denken: het is maar net wat je ervoor over hebt. De ene winkel is de andere niet. Wat is de hoeveelheid van inslaan? Beperkte oplage? Wat hebben ze aan kosten moeten maken om het aan de overkant te krijgen? Je kan er eigenlijk alle kanten mee op.

Verder neuzen .... en als je iets heel graag wil hebben? Liever duur dan niet te koop???? Maar op zich heb je wel gelijk!

aurora1
door aurora1 - Aug 6, 2009 om 21:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag Pierat, je zou je licht ook eens kunnen opsteken bij de Beatles fanclubs. Erg actieve fanclubs weten soms deals te sluiten met platenmaatschappijen en kortingen te bedingen. Of bijv. ook kijken op de Jaarbeurs Utrecht (platen/cd beurs, 2x per jaar), waar soms wat te onderhandelen valt. Of op fanclubdagen kijken als een coverband speelt en er stands met cd's e.d. staan en daar ook eens je oor te luister leggen.

vr.gr.

pi
door pierat - Aug 6, 2009 om 21:40
9 Antwoorden / 4 Vragen

Dank voor jullie reacties. Ik hoef de box niet meteen zelf te kopen hoor. Misschien dat ik me beperk tot 1 of enkele albums uit die box. Maar het gaat me om het principe: waarom moeten wij hier in Europa zoveel meer voor onze platen betalen dan in de VS.
Dat heeft trouwens niets met de euro te maken. Meer dan 10 jaar geleden moest ik een aantal keren voor m'n werk naar de VS. Dan nam ik een lijstje mee van CD's die ik nog wilde hebben en die kocht ik dan daar omdat ze daar bijna half zo goedkoop waren. En dat ging dan niet om bands uit de VS hoor. Bjork bijvoorbeeld. En trouwens: de Beatles waren ook Europees.
Ik vind het merkwaardig dat hier nu nooit eens een bevredigend antwoord op gegeven wordt (want deze vraag wordt regelmatig gesteld door allerlei mensen)

dirck
door dirck - Aug 6, 2009 om 22:08
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Dit heeft allemaal te maken met onze lieve regering.

Belastinkje hier, belastinkje daar.

Hey, kunnen we ook belasting over belasting heffen, kunnen we de burger nog meer uitmelken.

En niet alleen DVD's en CD's, maar wat dacht je van de benzineprijs en auto's.

Een Ford Mustang kost in Amerika ongeveer 15000 euro, maar hier in Nederland moet je er nog eens ongeveer 20 tot 25000 euro bij optellen. (BTW, BPM, BTW)

Stelletje bloedzuigers!

aurora1
door aurora1 - Aug 6, 2009 om 22:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik dacht dat Kiran al uitleg had gegeven mbt prijsverschillen. De Japanse versie zal overigens ca 650 dollar gaan kosten, er schijnt ook een limited edition te komen in een houten box met weer een andere prijs.

Ik wist niet dat je van dergelijke boxen losse albums kon kopen. Bij mijn weten kan dat nooit met dergelijke uitgaven. Die worden toch altijd als complete set verkocht? De lol is nu juist (in de regel voor verzamelaars) dat je dan een hele reeks bijelkaar hebt, al dan niet een limited editon met of zonder boekjes of andere dingen erbij etc. en al dan niet digitaal bewerkt, monoversies etc.  Al die zaken zijn (mede) prijsbepalend, zoals Kiran ook al meldde. Voor de één een bevredigend antwoord, voor de ander niet...

pi
door pierat - Aug 6, 2009 om 23:13
9 Antwoorden / 4 Vragen

Nou, Kiran geeft de euro de schuld en ik heb uitgelegd dat het al voor de euro ook zo was. En Kiran suggereert ook dat de box in de VS wordt geproduceerd en dat de exportkosten de prijs hier opdrijven.
Even voor de compleetheid: alle albums zijn dus ook los te koop. En het is prachtig werk dat geleverd is. Lees maar even mee bijvoorbeeld voor 'Please please me'. Bijgaande links betreffen bol.com en amazon.com:
http://www.bol.com/nl/p/muziek/please-please-me/1000004006763273/index.html#product_description
http://www.amazon.com/Please-Me-Remastered-Beatles/dp/B0025KVLRO/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=music&qid=1249592016&sr=1-2
Bij bol betaal je 20 euro; bij amazon 13 dollar. Zelfs als de dollar en euro 1:1 zouden zijn was er een verschil van 7 euro.
Maar shoppen loont ook hoor: bij cdwow.nl betaal je voor dit album 12 euro (gratis verzonden). Hoewel de complete box bij cdwow wel weer 223 euro kost.
Voor de volledigheid: de europese amazons vragen rond de 215 euro.
Tsja, het zal allemaal wel met belastingen te maken hebben maar ik zou graag inzicht krijgen in de prijsopbouw. Ik wil graag weten waarvoor ik betaal. Als iemand dat kan uitleggen dan kan ik er vrede mee hebben. Nu voel ik me een speelbal. Dat is volgens mij ook de bedoeling van een programma als 'Kassa'.

harrie
door harrie - Aug 7, 2009 om 00:25
765 Antwoorden / 36 Vragen

Pierat.

De fout die veel mensen maken is dat zij denken dat de verkoopprijs gerelateerd is aan de kostprijs. Het is gewoon marketing... Uitzoeken  wat is de maximumprijs die de klant in een bepaald land ervoor wil en kan betalen, rekening houdend met de concurrentie.

Zelfs bij bijv. Lidl en Aldi kom je soms tussen NL. en Belgie prijsverschillen van 100% of meer tegen. Bijv. broodmix Lidl 1kg NL 1,89 BE 0,95. Zo zijn er legio voorbeelden Corn Flakes, deodorant, toiletzeep, gezeefde tomaten. De inkoopprijzen zijn gelijk, dus wordt de prijs bepaald door wat bij de concurrentie gangbaar is.

Het is niet zoals Dirck schrijft dat het de overheid is, hij vergelijkt appels met peren. Op auto's zit nu eenmaal BPM en ook op alcohol en tabak zit extra accijns, maar dat heeft niets met CD's te maken, behalve 19% BTW.

Het is dus NIET de overheid die de CD's duur maken maar de platenindustrie en de consument die bereidt is de te hoge prijs te betalen.

Groeten, Harrie

kroonmeester
door kroonmeester - Aug 7, 2009 om 01:55
457 Antwoorden / 45 Vragen

Let wel op dat u zich niet laat verleiden door de prijs in de USA.

Als u bestelt in de USA, moet u rekening houden met bijkomende kosten door de douane: o.a. invoerrechten en btw. M.a.w. goedkoop zou weleens duurkoop kunnen worden, ook de hoge verzendkosten meegerekend.

Oh ja er zijn ook nog ketens met filialen die straks ook elkaar beconcurreren met scherpe prijzen. En een half jaar wachten kan soms ook lonen, geduld wordt beloond, dan is de verkoophype er van af en de ketens zakken met de veroop(stunt)prijzen.

aurora1
door aurora1 - Aug 7, 2009 om 03:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@harrie, met de laatste alinea sla je m.i. de spijker op de kop met dien verstande dat ook degene(n) die de rechten van de muziek bezitten mede de prijs bepalen, en of een dergelijke uitgave gemaakt mag worden en hoe collectible's - want daarvan is nmm hier sprake - samengesteld moeten worden en of er meerdre versies zoals limited edition (zoals Kiran al noemde) of bijv. een Japanse uitgave moet komen. Het is wat "de gek" (doelgroep meestal verzamelaars van bepaalde bands) ervoor geeft. De Overheid heeft hier niets mee te maken.

Net zoals eerste lp's in bepaalde landen, affiches en kaartjes van optredens van destijds of tijdschriften, platen die een andere hoes moesten krijgen in een bepaald land wegens aanstootgevend ook collectibles zijn. Des te beter de staat (mint) des te duurder. Net zoals voor de verschillende versies van genoemde box zijn daarin ook prijsverschillen. Ook hier heeft de overheid geen invloed op.

Voor sommige bands geldt dat collectibles een goede belegging kan zijn. Op Ebay zie je soms vraag en aanbod ervan met vaak hoge prijzen.

Voor de vraag vind ik het voorbeeld van een collectible dan ook wat ongelukkig gekozen.

W.b. het verschil in prijs in verschillende landen geldt die voor vele producten, w.o. cd's, net zoals voor salarisen in vergelijkbare beroepen, prijzen van huizen etc. in landen verschillen.

Om meer hierover te weten te komen zou vraagsteller bijv. boeken van Prof. Pen of Prof. Heertje (economen) kunnen raadplegen, of bijv. Economie in Theorie en Praktijk van Andriessen. Ik geloof dan ook niet dat het een onderwerp voor het programma Kassa is om te behandelen.

W.b. het invoeren van cd's geldt net als voor andere producten dat je in de regel boven een bepaald bedrag invoerrechten moet betalen.

Voor het overige waren de Beatles destijds beslist niet mijn favorieten, ik behoorde en behoor tot het andere kamp ....

vr.gr.