door edrick3 Feb 9, 2015 om 14:00
Computers & telefonie

Printer Epson Stylus SX115 zwarte balk

Beste mensen,

Ik loop tegen het volgende probleem aan: bij het kopiëren en/of scannen drukt bovengenoemde printer een zwarte balk van ca 1 cm af langs de lange zijde van het papier., oftewel aan de voorzijde van de printer.
Bij het printen vanuit mail of Word is er geen probleem.
Wie herkent dit en/of heeft een oplossing?
Ben benieuwd.

2998 9 Rapporteer

gompy2
door gompy2 - Feb 9, 2015 om 14:17
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Je geeft niet aan wat je al gedaan hebt edrick, maar alles loskoppelen, software de-installeren, en alles opnieuw laten herkennen en installeren heb je al gedaan?
Software de-installeren met Revo en zo...

ge
door gerboe - Feb 9, 2015 om 14:48
806 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt erop dat de oorzaak in de software zit van waaruit geprint wordt. heb je al eens geprobeerd om het bestand eerst als een .jpg of .pdf bestand op te slaan en dan af te drukken vanuit Photoshop of een vergelijkbaar programma?
Kan het zijn dat in de Epson software de achtergrond van een kopie of scan standaard op zwart staat. Oftewel dat bij een wat kleinere kopie/scan de zwarte achtergrond zichtbaar blijft?
Ben ook benieuwd.

varabas
door varabas - Feb 9, 2015 om 14:52
450 Antwoorden / 35 Vragen

Beste edrick3,
Omdat je aangeeft dat het printen van b.v. Word wel goed gaat neem ik aan dat de fout in het scangedeelte zit. Geeft de gebruiksaanwijzing nergens info over b.v. de scanner uitlijnen.
Je kunt het misschien oplossen door het te scannen document op de glasplaat één centimeter op te schuiven, waarschijnlijk zie je dan geen zwarte balk.
Of misschien komt iemand met de juiste oplossing

succes,
Bassie

edrick3
door edrick3 - Feb 9, 2015 om 14:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@gompy2,

Gaan we voor de zekerheid nog maar eens allemaal doen. ;-)

@gerboe,

.....Kan het zijn dat in de Epson software de achtergrond van een kopie of scan standaard op zwart staat. .....
Nee, dat is niet het geval.

@varabas,

.....Je kunt het misschien oplossen door het te scannen document op de glasplaat één centimeter op te schuiven, waarschijnlijk zie je dan geen zwarte balk.
Dat had ik al geprobeerd. Maar dat helpt noch bij scannen, noch bij kopiëren.

Iedereen vast bedankt voor het meedenken.

edrick3
door edrick3 - Feb 9, 2015 om 16:00
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@@@,

Ter verduidelijking:
die zwarte 'balk' staat dus ook op een (opgeslagen) scan.
Heb scansoftware opnieuw geïnstalleerd, maar geeft geen oplossing.

gompy2
door gompy2 - Feb 9, 2015 om 16:04
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@edrick3

Dan kun je gevoeglijk uitsluiten dat er een verkeerde instelling in je software is die je misschien over het hoofd zou hebben gezien.
Zal wel eens verder neuzen.

edrick3
door edrick3 - Feb 9, 2015 om 17:47
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@hopetobehelping,

Bedankt voor je bijdrage.

If it is in the scanned image that you view on a monitor, and cleaning the glass bed didn't resolve it, then the problem is that there is speck of dust on the scanning lens (that strip of light that rolls across under the flatbed). Nothing much you can do about this. Needs warranty work done.

Aangezien het apparaat buiten de garantie valt .....
Kan trouwens niets zien aan de 'scanning lens'; ziet er goed uit en de lamp brandt over de hele breedte.

Denk dat we dus het scannen en kopiëren met dit apparaat maar moeten vergeten.
Jammer.

Met vr.gr.

aurora1
door aurora1 - Feb 9, 2015 om 23:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Geen oplossing voor het apparaat maar misschien wel een enigszins bruikbare tip.
Met (bijv.) het knipprogramma de scan "knippen" zonder de balk, dat opslaan en vervolgens in een mail (of Word dan wel Word Pad) plaatsen of als bijlage aan een mail hangen en dan printen?
Het knipprogramma moet via Start - zoeken te vinden zijn. Dan het vastmaken aan taakbalk, hoe het werkt wijst zich eigenlijk vanzelf.

ho
door hopetobehelping - Feb 10, 2015 om 09:54
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste edrick3,

het lijkt mij dat het echt aan het apparaat zelf ligt en dus niet aan de software.
Waarschijnlijk heeft u het volgende zelf al gevonden, maar wie weet ook niet:

https://files.support.epson.com/htmldocs/cx11nf/cx11nfug/trbes_3.htm

De suggestie die bij onderstaande gedaan wordt is dat er blijkbaar wat stof op de 'scanning lens' zit. Dat lijkt mij heel goed mogelijk. De bijgestelde vraag gaat ook over een 'dikke zwarte streep':

https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080904071439AA1nHbM

Hoop dat het helpt om het op te lossen.