schiphuis
door schiphuis Jul 20, 2014 om 10:36
Geldzaken & recht

Prive verkoper komt afspraak niet na

kocht een e-fiets van marieke van e.{ haar egte naam noem ik niet } ,ze woont vlakbij de domo in beilen, dit terzijde. de fiets had een tijdje stilgestaan en wilde een proefritje maken. echter het elektrische gedeelte werkte niet, dus het werd een gewone fiets. verkoopster bezwoer mij dat de fiets en accu goed waren. als dit niet het geval zou zijn geweest had ze de fiets niet te koop aangeboden. ik zij , ik vertrouw je op je blauwe ogen, naief,ik weet het en spraken een bedrag af. ze stelde dat de accu 18 uur aan de lader moest voor hij vol was. thuis het spul aangesloten en na ong. 3,5 uur gaf de oplader aan klaar te zijn, 1 groene en 1 rode lamp en de fan van de oplader was ook uit. dus de accu dient vol te zijn. accu op de fiets en je begrijpt het al, noppes. ik marieke opgebeld en die vond het maar vreemd dat hij het niet deed. ik zij bij de neus genomen te zijn en vroeg om een oplossing. die had ze niet, want in haar ogen was de fiets goed en hoefde ze niet met een oplossing te komen. na enig aandringen heb ik een bedrag van € 50,00 bedongen die ze aan mij zou overmaken. nee dus. eigenlijk weet ik wel dat ik hiermee niet verder kom maar misschien zegt iemand -eureka.ik ben me ervan bewust onzorgvuldig te hebben gehandeld, eigen schuld,dikke bult, maar het gaat mij erom iemand te dwingen zich aan de gemaakte afspraak te houden. iemand uit beilen weet misschien wie die marieke is en leert haar op die manier kennen. mvg. ja.

2570 29 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Jul 20, 2014 om 10:45
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Echt helpen kan ik u niet en Marieke uit Beilen ken ik ook niet.

Misschien die accu er toch 18 uur aanhangen, ook al geeft hij aan vol te zijn. Wie weet levert dat een gunstig resultaat op.

U had natuurlijk de fiets werkend moeten bekijken. Dit is dan een les voor de volgende keer.

sw
door swat1500 - Jul 20, 2014 om 10:54
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Een mondelinge overeenkomst is geldig. Zonder getuigen is deze echter niet aan te tonen als de andere partij ontkent dat de afspraak is gemaakt. Bij aankopen tussen particulieren heeft u garantie tot de deur tenzij u kunt aantonen dat het gekochte absoluut niet voldeed ann wat door de verkoper werd gesteld in zijn beschrijving. Ook hier geldt dat u dit moet kunnen aantonen.
Laat de accu eens door een specialist doormeten idem voor wat betreft de oplader, ook die kan stuk zijn. Daarnaast is het mogelijk dat de accu wel vol is maar dat een ander defect de fiets niet laat functioneren.

zoekster
door zoekster - Jul 20, 2014 om 11:06
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U zou natuurlijk ook weer bij haar langs kunnen gaan. U heeft immers haar adres.

schiphuis
door schiphuis - Jul 20, 2014 om 11:07
60 Antwoorden / 30 Vragen

[quote=swat1500 schreef op zondag 20 jul 2014, 10:54]Een mondelinge overeenkomst is geldig. Zonder getuigen is deze echter niet aan te tonen als de andere partij ontkent dat de afspraak is gemaakt. Bij aankopen tussen particulieren heeft u garantie tot de deur tenzij u kunt aantonen dat het gekochte absoluut niet voldeed ann wat door de verkoper werd gesteld in zijn beschrijving. Ook hier geldt dat u dit moet kunnen aantonen.
Laat de accu eens door een specialist doormeten idem voor wat betreft de oplader, ook die kan stuk zijn. Daarnaast is het mogelijk dat de accu wel vol is maar dat een ander defect de fiets niet laat functioneren.

ro
door ron530 - Jul 20, 2014 om 11:13
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Bij een particuliere koop moet je donders goed oppassen want er is achteraf niets meer te claimen, wat de accu betreft zou 18 uur laden wel een optie kunnen zijn want die is na 3,5 uur amper geladen. Tip voor de volgende aankoop, test of alles naar behoren werkt en vertrouw niemand op uitspraken/beloften.

schiphuis
door schiphuis - Jul 20, 2014 om 11:14
60 Antwoorden / 30 Vragen

[quote=swat1500 schreef op zondag 20 jul 2014, 10:54]Een mondelinge overeenkomst is geldig. Zonder getuigen is deze echter niet aan te tonen als de andere partij ontkent dat de afspraak is gemaakt. Bij aankopen tussen particulieren heeft u garantie tot de deur tenzij u kunt aantonen dat het gekochte absoluut niet voldeed ann wat door de verkoper werd gesteld in zijn beschrijving. Ook hier geldt dat u dit moet kunnen aantonen.
Laat de accu eens door een specialist doormeten idem voor wat betreft de oplader, ook die kan stuk zijn. Daarnaast is het mogelijk dat de accu wel vol is maar dat een ander defect de fiets niet laat functioneren.

er zit een nw. lader bij. wat de fiets betreft, ik moet een harbin dealer hebben die de fiets kan bekijken. in assen bij 2 e-fietsenmakers geweest die het systeem niet kennen. ik kan verkoopster thuis opzoeken , maar als zij haar poot stijf houdt schiet ik er niks mee op.

schiphuis
door schiphuis - Jul 20, 2014 om 11:16
60 Antwoorden / 30 Vragen

dit is een optie, maar dan. moet ik haar bedreigen met geweld? nee. als ze niet wil betalen houd ook mijn bezoek niks uit

mahadma
door mahadma - Jul 20, 2014 om 11:18
11537 Antwoorden / 51 Vragen

@Schiphuls,

als je wilt reageren, ga dan aub zonder te quoten naar het scherm schrijf daar je tekst en verzend het met de Reageer> toets.

Kennelijk heeft u wel het telefoonnummer of adres van de verkoopster, doe daar iets mee. Maar anders heeft u dus duidelijk geen onderzoek gedaan en dan is het uw eigen schuld. Over welke e fiets gaat dit, hoeveel km op de teller, hoe oud, en hoeveel heeft u betaald?

zoekster
door zoekster - Jul 20, 2014 om 11:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=schiphuis schreef op zondag 20 jul 2014, 11:14] ik kan verkoopster thuis opzoeken , maar als zij haar poot stijf houdt schiet ik er niks mee op.
Het is maar 16 kilometer tussen Assen en Beilen, dan probeert u het toch gewoon? Ze heeft u al 50 euro toegezegd, toch een heel wat moeilijker om iemand in zijn gezicht af te wijzen, dan gewoon niets meer van je laten horen.
U hoeft niet te dreigen, u speelt op redelijkheid.

Hoeveel heeft u voor die fiets betaald?

schiphuis
door schiphuis - Jul 20, 2014 om 11:21
60 Antwoorden / 30 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 20 jul 2014, 11:13]Bij een particuliere koop moet je donders goed oppassen want er is achteraf niets meer te claimen, wat de accu betreft zou 18 uur laden wel een optie kunnen zijn want die is na 3,5 uur amper geladen. Tip voor de volgende aankoop, test of alles naar behoren werkt en vertrouw niemand op uitspraken/beloften.

ik heb d e 2 de keer de lader 14 uur aan de lader gehad wat geen effect heeft gehad. als je accu aansluit gaan er 2 rode lampen aan die aangeven dat de lader is aangesloten en dat de accu leeg is en gaat de fan draaien. ook de 2 de keer ging na ong. 2,5 uur een lamp op groen en hield de fan op te draaien. ik zal hem alsnog min. 20 uur aan de lader zetten en afwachten.

ro
door ron530 - Jul 20, 2014 om 11:26
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Dreigen heeft geen enkele zin want u heeft de fiets in de toestand waarin de fiets verkeerde gekocht. Ik vraag me toch iets af want elke verkoper zorgt dat het aangebodene werkt zoals het zou moeten werken, deze fiets deed dat niet dus zal de prijs er ook naar geweest zijn.

schiphuis
door schiphuis - Jul 20, 2014 om 11:31
60 Antwoorden / 30 Vragen

heb van de € 300,00 de k geoden had er € 50,00 afgekregen, dus € 250,00.
het is een harbin star fiets, verder geen gegevens over ouderdom of km. dus niet zo duur.
ik zal verkoopster een link naar dit programma sturen en zien of ze reageert

diumenge
door diumenge - Jul 20, 2014 om 11:37
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dan zal de fiets wel ouder zijn dan twee jaar, die accu is gewoon op denk ik.

edrick3
door edrick3 - Jul 20, 2014 om 11:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo schiphuis,

.....dus niet zo duur.....
Dat ligt er maar aan hoe je het bekijkt.
Voor een fiets die het niet doet ...... is het weggegooid geld.
Waarschijnlijk is de accu naar de filistijnen.
Kijk eens of er een dealer bij je in de buurt zit en ga daar eens langs.

Suc6

gerbera
door gerbera - Jul 20, 2014 om 12:19
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Welke meldingen heeft u op het display ??

schiphuis
door schiphuis - Jul 20, 2014 om 13:49
60 Antwoorden / 30 Vragen

vlg. verkoopster deed het display het soms wel en soms niet. nu dus niet maar dat leek me niet onoverkomelijk

zwemmer
door zwemmer - Jul 20, 2014 om 14:08
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Willen "hebben" maakt vaak blind, daar wordt gemakkelijk op ingespeeld. Laat dit je een les zijn.

schiphuis
door schiphuis - Jul 20, 2014 om 16:44
60 Antwoorden / 30 Vragen

n.b. een beetje pientere beilenaar weet wie ik bedoel als hij -zij - een marieke kent

gerbera
door gerbera - Jul 20, 2014 om 23:20
7358 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=schiphuis schreef op zondag 20 jul 2014, 13:49]vlg. verkoopster deed het display het soms wel en soms niet. nu dus niet maar dat leek me niet onoverkomelijk Lijkt me dat daar het probleem in kan zitten. d.m.v het display bedient u nml de stroomvoorziening naar de motor. Kijk ook eens of de contacten van het display vuil zijn.

el
door eldorado1959 - Jul 21, 2014 om 13:19
3 Antwoorden / 6 Vragen

U bent duidelijk bedrogen. Ga terug met iemand die u kan bijstaan en eis uw geld terug.
Alle adviezen hierboven over onderzoeksplicht e.d. negeren en gewoon er naar toegaan !

schiphuis
door schiphuis - Jul 21, 2014 om 14:34
60 Antwoorden / 30 Vragen

dit was het 1- ste wat ik haar had voorgesteld en waarin ze niet mee wilde gaan. ik denk dat deze oplossing gemakkelijker is gezegd dan gedaan.

schiphuis
door schiphuis - Jul 21, 2014 om 15:42
60 Antwoorden / 30 Vragen

verkoopster heeft laten weten haar belofte in te vullen. als dit is gebeurd laat ik het jullie weten en kan de discussie gesloten en verwijderd worden

mahadma
door mahadma - Jul 21, 2014 om 15:44
11537 Antwoorden / 51 Vragen

De discussie sluiten kan alleen de redaktie, en verwijderen kan helemaal niet.

schiphuis
door schiphuis - Jul 23, 2014 om 15:23
60 Antwoorden / 30 Vragen

dit was de reactie van verkoopster : Oké dan geef ik de bank opdacht om het als nog over te maken zodra de abn dit heeft gedaan meld ik het je even. Het kan soms even duren daar kan ik niks aan doen. Zeg het er maar even bij voor het geval dat.

czar
door czar - Jul 26, 2014 om 21:01
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Volgens EU-recht dient een verkoper in de advertentie duidelijk aan te geven dat het om een particuliere koop gaat en daarom geen gebruik kan worden gemaakt van enige vorm van garantie.
Staat dat er in de advertentie niet bij, dan mag de koper er vanuit gaan dat het geen particuliere verkoop betreft en er dus tevens volgens EU-recht wel recht op garantie is alsmede een teruggave recht van 7 werkdagen.

Ik begrijp wel dat alle Nederlandse particulieren die van alles op marktplaats ploffen dat zich allemaal niet zo beseffen, maar het is wel zo (Duitsers houden zich op E-bay wel enorm aan deze regels).

In dit geval is het extra ingewikkeld, want u bent de fiets gaan ophalen en dan kun je niet meer spreken over kopen op afstand. U heeft de fiets, batterij en lader ter plekke kunnen inspecteren en het is u waarschijnlijk ook wel duidelijk geworden dat u niet bij een winkel stond.
Ik vrees dan ook dat het een dure en hopelijk goede les is geweest.

schiphuis
door schiphuis - Jul 27, 2014 om 09:36
60 Antwoorden / 30 Vragen

het gaat in de discussie niet meer om de fiets maar om het feit dat verkoopster in email heeft bevestigd mij € 50,00 over te maken. alleen wanneer zegt ze niet, vandaad-morgen-vlg. week en ga zo maar door.kan ik met deze schriftelijke schuldbekentenis via incassobureau betaling afdwingen?

czar
door czar - Jul 29, 2014 om 18:00
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=schiphuis schreef op zondag 27 jul 2014, 09:36]kan ik met deze schriftelijke schuldbekentenis via incassobureau betaling afdwingen?

Een incassobureau heeft net zo veel rechten als u en ik.
Iedereen kan een incassobureau starten.

Ik vraag me af of een incassobureau zit te wachten op 1 vordering van 50 euro.
Even met een forse meneer een bezoekje brengen zal wellicht meer indruk maken.

schiphuis
door schiphuis - Aug 1, 2014 om 10:44
60 Antwoorden / 30 Vragen

de verkoopster vind nog steeds dat het normaal is om je niet aan de afspraak te houden. beilenaars-en anderen- willen jullie haar hierop aanspreken? het gaat om marieke van e. [ haar egte naam mag ik helaas niet noemen] ze hoort regelmatig belletjes rinkelen ivm. met fleischman en marklin,vlak bij de domo op half acht. haar vader houd wel van een kleurtje en haar schoonvader is een ijzervreter

schiphuis
door schiphuis - Aug 1, 2014 om 17:37
60 Antwoorden / 30 Vragen

wat mij betreft sluiten we de discussie. iedereen bedankt. jan