heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 27, 2015 om 12:09
Computers & telefonie

Probleem met tijdsinstelling

Sedert gisteren start mij PC op met een foutieve tijdsaanduiding na ook eerst een DOS beginscherm te tonen met daarin een melding daarover.
Kan de oorzaak een lege / niet meer goed functionerende interne batterij zijn? Betreft een HP Pavillon ca. 6 jaar oud. Windows 7 Pro

1401 17 Rapporteer

door 1953 - Sep 27, 2015 om 12:33
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Ook al bij configuratiescherm: datum en tijd gekeken naar de instellingen?

Cookies
door Cookies - Sep 27, 2015 om 14:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Moederbord batterij vervangen. Overigens werkt je AV dan ook niet goed meer.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 27, 2015 om 18:45
16830 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op zondag 27 sep 2015, 12:33]Beste gerritaltena,

het zomaar eens het batterijtje kunnen zijn.
Hoop dat u iets heeft aan de volgende links, klik hier en hier.
Lees in de laatste link dat een lege batterij op het moederbord resulteert in een melding vanuit BIOS bij het opstarten, net zoals u het beschrijft volgens mij.

jammer, maar hoe de tijd in te stellen weet ik al jaren.

mahadma
door mahadma - Sep 27, 2015 om 18:46
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Klik HIER, helpt dat?

edrick3
door edrick3 - Sep 27, 2015 om 18:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo gerritaltena,

Even een batterijtje CR2032 kopen (klik voor afbeelding)

Stroom van je compu halen en dan de compu openen.
Even kijken waar het batterijtje zit en voorzichtig verwijderen (klik).
Daarna nieuwe plaatsen.
Stroom er op, opstarten en datum/tijd opnieuw instellen.

Suc6

door 1953 - Sep 27, 2015 om 18:47
3725 Antwoorden / 95 Vragen

beste Gerrit,

Dit duidt inderdaad op de interne batterij die aan vervanging toe is.

Gaat het opstarten ook anders?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 27, 2015 om 18:50
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, dank voor drie topantwoorden of wel antwoorden waar ik mee verder kan. 1953@ het startscherm is inderdaad ook anders: een DOS (voor mij wel heel vertrouwd) scherm.
Ik heb dit probleem jaren geleden ook eens gehad maar dacht dat het heden ten dage niet meer voorkwam. Ten onrechte dus.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 27, 2015 om 18:51
16830 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op zondag 27 sep 2015, 12:33]Beste gerritaltena,

het zomaar eens het batterijtje kunnen zijn.
Hoop dat u iets heeft aan de volgende links, klik hier en hier.
Lees in de laatste link dat een lege batterij op het moederbord resulteert in een melding vanuit BIOS bij het opstarten, net zoals u het beschrijft volgens mij.

akkerdistel
door akkerdistel - Sep 28, 2015 om 09:55
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Dos zit nog altijd in Windows ook weer in 10 (wintoets + r, cmd + enter).

Overigens batterij vervangen is niet per se benodigd, je kunt ook na iedere reboot tijd en datum even juist instellen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 28, 2015 om 12:43
16830 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=akkerdistel schreef op maandag 28 sep 2015, 09:55]Dos zit nog altijd in Windows ook weer in 10 (wintoets + r, cmd + enter).

Overigens batterij vervangen is niet per se benodigd, je kunt ook na iedere reboot tijd en datum even juist instellen.

De vraag was: kan het de (tcr) batterij zijn?

costnix
door costnix - Sep 28, 2015 om 15:08
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Mocht u er nog over twijfelen? Ja, de knoopcelbatterij op het moederbord moet worden vervagen (type CR2032)
Alle andere mogelijkheden zijn lapmiddelen.

reflecs
door reflecs - Sep 28, 2015 om 15:37
1859 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op zondag 27 sep 2015, 18:45][quote=hopetobehelping schreef op zondag 27 sep 2015, 12:33]Beste gerritaltena,

het zomaar eens het batterijtje kunnen zijn.
Hoop dat u iets heeft aan de volgende links, klik hier en hier.
Lees in de laatste link dat een lege batterij op het moederbord resulteert in een melding vanuit BIOS bij het opstarten, net zoals u het beschrijft volgens mij.

jammer, maar hoe de tijd in te stellen weet ik al jaren.
?
hopetobehelping geeft niet alleen antwoord op uw vraag, maar ook, in de eerste link, indirect een handleiding hoe deze te vervangen is (CMOS-tijd en -datum instellen)....

ho
door hopetobehelping - Sep 28, 2015 om 16:36
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste gerritaltena,

het zomaar eens het batterijtje kunnen zijn.
Hoop dat u iets heeft aan de volgende links, klik hier en hier.
Lees in de laatste link dat een lege batterij op het moederbord resulteert in een melding vanuit BIOS bij het opstarten, net zoals u het beschrijft volgens mij.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 28, 2015 om 16:38
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Klaarblijkelijk waren er meer problemen, mijn reactie was gedoeld op dit antwoord

=akkerdistel schreef op maandag 28 sep 2015, 09:55: Dos zit nog altijd in Windows ook weer in 10 (wintoets + r, cmd + enter).

Overigens batterij vervangen is niet per se benodigd, je kunt ook na iedere reboot tijd en datum even juist instellen.

Aan hopetobehelping@ kwam de kwalificatie: topantwoord ook toe (maar dat lukt niet meer, drie lijkt het maximum te zijn..

Met enig sleutelwerk is het probleem opgelost, batterij is vervangen.

mahadma
door mahadma - Sep 28, 2015 om 17:02
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Met enig sleutelwerk is het probleem opgelost, batterij is vervangen

Mooi, opgelost, dank voor het melden.

edrick3
door edrick3 - Sep 28, 2015 om 18:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op maandag 28 sep 2015, 16:38]

Aan hopetobehelping@ kwam de kwalificatie: topantwoord ook toe (maar dat lukt niet meer, drie lijkt het maximum te zijn.

Nee hoor, vraag maar aan @1953 ;-)
Maar zo te zien ben je er al achter gekomen.

[quote] Met enig sleutelwerk is het probleem opgelost, batterij is vervangen.

Mooi zo; ben je weer bij de tijd.

akkerdistel
door akkerdistel - Sep 29, 2015 om 20:44
1790 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op maandag 28 sep 2015, 12:43]De vraag was: kan het de (tcr) batterij zijn?
*Zucht* je kunt er waarschijnlijk ook niets aan doen, aard van het beestje..