an
door anoniemie Nov 26, 2010 om 13:30
Geldzaken & recht

Problemen hypotheek

onze hypotheek

Omdat wij ons eerste huis willen kopen en er zelf geen verstand van hebben hoe zoiets gaat vertrouwen we voledig op onze hypotheekadviseur.
Hieronder ons verhaal.

20 september is onze hypotheekadviseur voor de eerste keer geweest voor een berkening van onze maximale hypotheek.
Wij konden een huis kopen van maximaal 175,000 k.k.

Omdat ik geen vast contract heb maar vanaf maart 2011 zzp-er word telt de bank mijn inkomen van de laatste 3 jaar.
Mijn man moest een intentieverklaring van zijn baas hebben omdat hij ook een contract heeft van bepaalde tijd.
Mijn man ging gelijk zijn baas bellen en hij kon een intentieverklaring krijgen.
De hypotheekadviseur vroeg of wij de intentieverklaring en loonstroken en onze contracten wouden door mailen naar hem.
Later bleek dat de intentieverklaring origineel moest zijn en geen kopie, dus mijn man weer bellen met zijn baas of hij hem op wou sturen.
Dat heeft hij gedaan en we hebben allen ingeleverd.

12 oktober zijn we wezen kijken naar 3 huizen binnen ons budget.
1 huis viel gelijk erg in de smaak en voor het huis is een grote speeltuin en het huis staat op loopafstand van een goede school,
dus ideaal voor onze 2 kleine kinderen.
Wij gingen onderhandelen met de verkoper en we zijn op een prijs uit gekomen van 155,000 k.k.
Wij blij wat we konden 175,000 k.k. lenen.

15 oktober kwam de hypotheekadviseur weer langs om alles nog een keer door te nemen.
Omdat het bijna kerstvakantie is en we van een dorpje naast Drachten naar Harlingen gaan verhuizen wouden we het liefst 1 december de sleutel
zodat onze oudste dochter na de kerstvakantie op haar nieuwe school kan beginnen.
Volgens onze hypotheekadviseur zou dat moeten lukken dus dat hebben wij door gegeven aan de makelaar.

22 oktober moesten we naar de makelaar om de voorlopige koopakte te tekenen en we wouden nog een keer in het huis kijken.
Dit keer hadden we onze oudste dochter (bijna 5 jaar) mee genomen naar ons nieuwe huis en ze vind het daar helemaal geweldig,
het liefst wou ze daar gelijk al blijven.
In de voorlopige koopakte staat dat de overdracht plaats zal vind op 1 december 2010.

25 oktober vroeg de hypotheekadviseur om de aangiftes van ons beiden over 2007, '08 en '09.
Omdat mijn vader accountant is liggen alle belastingpapieren bij hem, hij regelt al onze zaken van de belastingdienst.
Ik mijn vader vragen of hij dat kan mailen, dezelfde dag heb ik alles doorgemailt naar onze hypotheekadviseur.
Hij zei dat dat goed was en hij zei weer dat alles goed zou komen.

4 november was er een open dag op de nieuwe school.
Omdat de december maand al zo druk is en de hypotheekadviseur al een paar keer gezegd heeft dat alles goed zou komen dachten we
dat het handig zou zijn om bij mijn schoonouders (die ook in Harlingen wonen) te blijven slapen zodat onze oudste dochter
de volgende ochtend een dag kon mee draaien op haar nieuwe school.

11 november belden we naar onze hypotheekadviseur omdat de ontbindende voorwaarden de volgende dag verlopen zou zijn.
Hij zei dat alles goed zou komen en dat we wel vast konden gaan pakken, alle papieren lagen al bij de bank.
Dus vol vertrouwen hebben we die dag voorbij laten gaan.

17 november belde de hypotheekadviseur dat de bank vroeg om de aangiftes van ons beiden.
Die hadden we al eerder naar het gemailt dus ik heb hem het nummer van mijn vader gegeven dan ging het wat sneller.
Mijn vader zei dan heb je zeker de aanslagen nodig? Ja, die had hij nodig dus geen aangiftes.
Omdat wij geen aangifte gedaan hebben over 2007 en '08 en dat ook niet verplicht is voor ons hebben wij geen aanslagen daarvan.
We konden daar ook niets over vinden dus ik de belastingdienst bellen en vragen of ze alles van ons weer op konden sturen,
ook de berekening van ons inkomen wat bij hun bekend is.
Omdat er 10 dagen over heen kan gaan krijgen we die papier nooit op tijd.
Mijn vader heeft alle papieren die hij van ons had gekopieerd en aan ons gegeven die hebben we weer door gegeven aan onze hypotheekadviseur.
Hij zou wel even kijken of hij er wat mee kon.

Wij belden 23 november weer naar onze hypotheekadviseur hoe het er voor stond.
Hij zei dat de papieren van de belastingdienst nu goed waren maar dat hij nog wel de jaaropgaven van 2007,'08, '09 van ons beiden nodig heeft.
Wij weer alles bij elkaar zoeken maar omdat ik in 2007 en '08 studiefinanciering kreeg hebben we daar geen jaaropgaven van.
In 2009 zaten we in de bijstand (omdat de vorige baas van mijn man failliet ging) maar die jaaropgaaf konden we niet vinden.
Ik weer mijn vader bellen omdat hij ook jaaropgaven nodig heeft voor aangifte en over 2009 hebben we wel aangifte gedaan maar hij zei dat hij
alles gekopieerd heeft dus dat onze hyp.adviseur dat dan al moet hebben.
Wij weer onze hyp.adviseur bellen dat we alle jaaropgaven hadden behalve van mijn studiefinanciering en over 2009 van de bijstand en dat die waarschijnlijk
tussen de papieren zat die hij al had gekregen.
Dat had hij moeten weten vinden wij.
Hij zei dat hij wel even zou kijken als hij weer op kantoor was en de jaaropgaven die we wel hadden moesten we even mailen.

25 november belden we weer naar onze hyp.adviseur omdat we graag wouden weten of alles nu klaar was.
Hij zei dat alles nu bij de bank ligt en dat hij maar een verhaal verzonnen heeft en als de bank ons belt mogen we niets zeggen en ze doorverwijzen
naar onze hyp.adviseur.
Wij vinden het heel raar dat hij dingen verzonnen heeft straks komen we in de problemen maar als we eerlijk zijn tegen de bank krijgen we geen hypotheek
en hebben we een boete van 15,500 en de gemaakte kosten van de notaris en taxatierapport en we hebben een rekening gekregen van onze hyp.adviseur van 3,405 euro!
dus hebben we een schuld van ongeveer 20,000 euro!
Wij vinden dat onze hyp.adviseur ons verkeerd heeft ingelicht en steeds heeft gezegd dat het goed komt.
Hij had tegen ons moeten zeggen dat we om uitstel moeten vragen van de ontbindende voorwaarden, daar zijn we later pas achter gekomen dat dat kon.

Nu raken we ons droomhuis kwijt en zitten we met een boete van 20,000 euro en moet ik iedereen vertellen dat we toch niet gaan verhuizen.
We moeten onze kinderen ook vertellen dat we toch niet naar Harlingen gaan terwijl ze daar zo naar uitkeken.

Wij gaan de boete verhalen op onze hypotheekadviseur maar eigenlijk zouden wij ook een schadevergoeding moeten krijgen voor emotionele schade!

Het is nu al bijna 1 december en we weten nu nog steeds niet of het gaat lukken.
Wat vinden jullie wat we moeten doen?
als de hypotheek lukt moet ik dan die hoge rekening van 3,405 euro betalen?
kan ik de boete verhalen op de hyp.adviseur als het niet lukt?

4979 9 Rapporteer

pino123
door pino123 - Nov 26, 2010 om 13:47
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Heb je een rechtsbijstand verzekering?

Of ik zou in ieder geval even met het juridisch loket in contact gaan treden!

Link

an
door anoniemie - Nov 26, 2010 om 13:52
6 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn man is lid van de bond daarvan zouden we een advocaat kunnen krijgen.

=pino123 schreef op vrijdag 26 nov 2010, 13:47: Heb je een rechtsbijstand verzekering?

Of ik zou in ieder geval even met het juridisch loket in contact gaan treden!

Link

marcel75
door marcel75 - Nov 27, 2010 om 16:03
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Een overdracht op 1 december kun je wel al vergeten. Het dossier bij de bank is blijkbaar nog niet of net aan compleet en kan nu beoordeelt worden. Dat duurt bij de meeste banken (minstens) 5 werkdagen. Daarna worden pas de stukken voor de notaris opgesteld en verzonden. Op het moment dat de notaris die stukken heeft ontvangen, kan hij het geld pas opvragen bij de bank. Daar gaat ook 5 werkdagen overheen voordat de notaris het geld zichtbaar op de rekening heeft. De akte van levering mag niet eerder getekend worden dan dat dat notaris het geld op de rekening heeft. Je komt dus al aardig halverwege december voordat de overdracht door kan gaan.

Jullie raken je droomhuis trouwens echt niet meteen kwijt. Na 1 december kan de verkoper je ingebreke stelling en zal je dan een termijn van 8 dagen moeten geven om alsnog de koopovereenkomst na te komen. Pas na die termijn kan de verkoper kiezen: of de koopovereenkomst ontbinden en de boete opeisen, of de koopovereenkomst in stand houden en 3 pro mille per dag eisen. Ontbinding van de koopovereenkomst zal in de huidige situatie niet zo snel gebeuren. Het huis moet immers opnieuw verkocht worden. En een nieuwe koper zal er niet zo snel zijn.

Ook zal een verkoper niet gaan ontbinden als duidelijk is dat het dossier wel compleet is maar de notaris het geld nog niet op de rekening heeft.

Mocht de bank toch zeggen dat ze niet willen financieren, dan heb je inderdaad een heel groot probleem. Je zou dan kunnen proberen nog bij een andere bank een financiering te krijgen.

Wacht eerst de reactie van de bank (welke ik graag verneem trouwens).

an
door anoniemie - Nov 27, 2010 om 20:08
6 Antwoorden / 1 Vragen

@marcel75

als het goed is horen we maandag of de bank akkoord gaat of niet.

omdat de hyp.adviseur van te voren een berekening heeft gemaakt en steeds zei dat het goed komt en ons niet geadviseerd heeft om de ontbindende voorwaarden te verlengen, ook heeft hij zonder onze toestemming gelogen tegen de bank we weten niet eens wat hij de bank verteld heeft, misschien wel in ons nadeel.

Denk jij dat wij hem aansprakelijk kunnen stellen? en de boet op hem kunnen verhalen?

marcel75
door marcel75 - Nov 29, 2010 om 08:43
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Je kunt proberen de adviseur aansprakelijk te stellen. Of je de schade ook vergoed krijgt is een ander verhaal.

Vergeet overigens niet dat als de verkoper de boete van 10% inroept, die boete gematigd kan worden door een rechter. De verkoper moet namelijk wel aantonen dat zijn schade werkelijk zo hoog is. Op het moment dat je veroordeelt bent de boete te betalen, zul je die eerst moeten ophoesten voordat de adviseur kunt aanspreken. Je moet het dus wel een tijdje voorschieten.

co
door courier - Nov 29, 2010 om 11:58
226 Antwoorden / 2 Vragen

Weer zo'n himmelschreiend verhaal waarin een (onbekwame) hypotheekadviseur mensen die voor de eerste keer een huis kopen op een gruwelijke manier aan het lijntje houdt.
Er is immers nog geen sprake van een uitgebrachte hypotheekofferte, dus welke bank gaat eventueel de lening verstrekken? En hoe zit het met de vereiste (levens)verzekeringen? Ook een traject dat tijd kost.
En dan wel een nota sturen van -maar even- € 3,405?
Is hier wel sprake van een erkende en gecertificeerde financieel- c.q. hypotheekadviseur?
Aanpakken die vent!

marcel75
door marcel75 - Nov 29, 2010 om 12:04
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Anoniemie,
Heb je wel al contact gehad met de notaris hierover eigenlijk? Een dezer dagen zal die namelijk sowieso contact met jou opnemen om te vragen hoe het staat met de financiering. Kun je beter voor zijn. Is wel zo netjes.

Courier,
Eerst maar eens afwachten of de hypotheek (uiteindelijk) wel rond komt. De adviseur is blijkbaar wel al met een bank bezig geweest. Omdat ze ook al verschillende stukken hebben opgestuurd, ga ik er van uit dat er al lang een offerte geaccepteerd is.

an
door anoniemie - Dec 5, 2010 om 15:03
6 Antwoorden / 1 Vragen

29 november belt de hyp.adviseur dat hij nog wat handtekeningen nodig heeft en we kunnen rood staan op onze rekening dat moesten we opzeggen
(had hij weken terug al kunnen zeggen, dat had hij moeten weten).
dus wij gelijk naar de bank om het stop te zetten en hebben het door gemailt.
de hyp.adviseur stuurt het naar de bank en zou de volgende dag bellen of we de huur op kunnen zeggen.
hij zegt dat het nu 99,9% zeker is dat het door gaat.
Hij zei dat we 1 december niet zouden halen en heeft waar wij bij zaten de notaris gebeld en afgesproken dat 3 december de overdracht kan zijn.

3 december kregen we te horen dat de hypotheek rond was dus de overdracht hebben we voor de 2e keer niet gered.
de notaris moest 2 creditcards afbetalen maar dat had de hyp. adviseur niet op tijd gezegd dus ging daar ook weer 2 dagen overheen.

8 december is nu de overdracht.
omdat de hyp.adviseur veel fouten gemaakt heeft zijn we nu een week later met de overdracht en krijgt de verkoper 140 euro rente.
Ik vind de rekening van de hyp. adviseur van 3,405 euro veel te hoog.
De notaris maakt 2600 euro over en ik krijg 805 euro op mijn rekening die ik over moet maken naar de hyp.adviseur
maar omdat we door hem 140 euro boete hebben trekt ik dat van de 805 euro af!
Zelf dan nog vind ik de rekening te hoog!

marcel75
door marcel75 - Dec 5, 2010 om 15:11
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De notaris mag inderdaad maar maximaal € 2.600,-- overmaken naar de tussenpersoon.

De schadevergoeding die je aan de verkoper moet betalen vind ik overigens nog zeer schappelijk. Je werkelijke schade is namelijk nog lager; je betaald immers ook nog hypotheekrente voor dat huis.

Ik kan niet beoordelen of de nota te hoog is, maar ik zou het gewoon eens opnemen met de adviseur. Als hij een nota stuurt, moet hij die wel kunnen verdedigen. Dan kun jij ook je bezwaren tegen de hoogte uiten en wellicht tot overeenstemming komen.