he
door hehe Oct 5, 2004 om 19:00
Huishouden & energie

Problemen met onze massief houten vloer!

Eind april 2004 is onze vloer, (een massief houten "Chapel" vloer 22 mm. dik, planken van 20 cm. breed) gelegd. In eerste instantie zouden wij het zelf doen maar de verbouwing liep zoveel uit dat we het leggen bij onze CWI aangesloten leverancier hebben uitbesteed. De vloer is met "Schonox" direct op de ondervloer (smeervloer) verlijmd. Hiervoor is door de leverancier gekozen omdat wij geen "hol" klinkende vloer wilden hebben.
Al in de 1e week, na het leggen, heeft mijn man contact gehad met de winkelier en gemeld dat de vloer niet op alle plaatsten vast zou liggen. Er werd gemeld dat 30% van de vloeren niet vast zou liggen.......?????

Enfin, we hadden nog wat plinten besteld, contact gehad en wéér gemeld dat er flink wat hol klinkende plekken in de vloer zit.

Ondertussen schotelden de planken dat óf door vocht van bovenaf komt (ik had en heb m'n vloer nog niet met vocht behandeld) óf door het feit dat de planken niet of niet voldoende vast liggen.
Winkelier is toen met de fabrikant van de lijm langs geweest en heeft e.e.a. doorgemeten.

De vochtigheidsgraad van de ondervloer, we hebben nog een riggel open waar de betonvloer gemeten kan worden, was goed. De plank daartegen was iets aan de hoge kant (12,5%) maar zou te verklaren zijn doordat in die periode, 3 weken geleden, de ramen open hebben gestaan. (moet toch kunnen zou je zeggen)

Maar nu, wat te doen? De lijmfabrikant is bereid een aantal planken eruit te halen om te kijken of de planken uberhaupt voldoende zijn gelijmd of dat de betonvloer is gaan werken....
Wanneer wij hiervoor kiezen, kies je in principe al voor een nieuwe vloer alleen is het nog bekend wie het kostenplaatje gaat betalen.

Wie heeft een tip?

Een onafhankelijke adviseur inschakelen? Waar vinden we die?

Rechtsbijstandverzekering voor advies?

En hoort een winkelier een bep. test uit te voeren om te kunnen oordelen of de vloer geschikt is?

HELP!! icon_cry.gif

Wij horen graag van jullie!

5000 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 5, 2004 om 21:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voordat zo'n vloer gelegd wordt moet degene die de vloer legt beoordelen of de vloer geschikt is. Een vochtmeting is dan wel het minste. Als hij de vloer niet geschikt acht zal hij dus niet moeten gaan leggen. Dat is wel gebeurd, dus heeft de leverancier de vloer geaccepteerd. Nu zijn er natuurlijk wel een aantal "oorzaken van buitenaf" die kunnen optreden. Dit kan alleen worden beoordeeld door iemand met verstand van zaken op lokatie.

Zo'n deskundige kunt u vinden via de geschillencommissie. (Dat wil niet meteen zeggen dat u deze moet inschakelen)

ve
door verwijderd - Oct 5, 2004 om 22:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag hehe,

In principe moet je er met de leverancier/winkelier uitkomen. Hij is verantwoordelijk voor het leveren en het korrekt leggen van de houten vloer. Met de fabrikant van de lijm heb je als koper niets te maken. Eventueel zul je de leverancier/winkelier schriftelijk in gebreke moeten stellen en eisen dat de vloer alsnog kosteloos korrekt gelegd/hersteld wordt. Lukt dat niet, dan kun je uiteraard  je rechtsbijstandverzekering in schakelen en/of je klacht door de geschillencommissie wonen laten beoordelen. Dit laatste kost niet veel en je krijgt je inschrijfgeld terug als je gelijk krijgt. Ook kun je via het CBW een onafhankelijke deskundige inschakelen(zie hun site). Hier volgen nog enige gegevens die je van pas kunnen komen als de afwikkeling niet soepel loopt. Sukses, groeten, Ton.

Verwijzing site woningbranche CBW:http://www.cbw.org/wetgeving.2.php

Centrale Branchevereniging Wonen
Arnhemse Bovenweg 100
3708 AG ZEIST

Postbus 762
3700 AT ZEIST
tel: 030-69 73 100
fax: 030-69 19 751

Centrale Branchevereniging Wonen

CBW-erkende winkels:

http://www.cbw.org/erkend/cbwerkend.php

e-mail: info@cbw.org

Geschillencommissie Wonen:

http://www.cbw.org/displayarticle.php?articleid=240

http://www.geschillencommissie.nl/commissie.asp?commissie=4

Geldt voor huiskamer/slaapkamer/keuken/badkamer enz.

Algemene voorwaarden:

Overleggroep CBW

AV CCA/13

Algemene Voorwaarden van de Centrale Branchevereniging Wonen 1996 (CBW)

AV CCA/14

Algemene Voorwaarden van de Centrale Branchevereniging Wonen voor parket en/of vloerplanken van massief hout, kurk en laminaatvloeren 1996 (CBW)

AV CCA/15

Algemene Voorwaarden van de Centrale Branchevereniging Wonen voor keukens, badkamers en sanitaire artikelen 1996 (CBW)

ve
door verwijderd - Oct 29, 2004 om 16:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het aan de cementdekvloer verlijmen van een massieve vloer is een erg omstreden item in onze branche. Wij doen het zeker niet vanwege de problemen die u nu heeft. U vermeld niet welke lijm van Schonox er gebruikt is. Vermoedelijk is er een dispersie lijm ipv een pu lijm gebruikt. Dit scheelt enorm in de kosten, maar een dispersie bevat veel te veel vocht. Het hout neemt dit dan ook op en dit verklaart het hoge vochtpercentage in het hout. Het vochtpercentage bij levering van Chapel is trouwens 8-12 %. De normale manier van leggen is het plakken van een spaanplaat ondervloer van 12 mm.

Deze wordt de volgende dag vlakgeschuurd en het hout wordt hierop gelijmd en blind vernageld. Hierdoor bent u ook de holle plekken kwijt. Gezien het feit dat de vloer holle plekken vertoond vermoed ik dat de dispersielijm gebruikt is. Deze bruist namelijk niet. Een pu bruist waardoor holle plekjes opgevult worden met lijm.