si
door simondevries Mar 1, 2013 om 13:45
Huishouden & energie

Radiator 's middags uit of aan laten?

Als je een ongeïsoleerde werkkamer (op het noorden) een aantal uren niet hoeft te gebruiken, na hoeveel uur is het dan voordelig de radiator uit te zetten?

801 12 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Mar 1, 2013 om 13:51
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dat ligt er aan hoe de afkoeling van de kamer is.Controleer eens b.v eerst de temperatuur die u wenst dan dicht zetten en bekijk dan hoelang het duurt voordat de van 20 naar 15 graden is gezakt. Daarna hem weer op 20 graden en kijk dan hoeveel tijd hij dan voor nodig is. Dan heeft u een goede indicatie wat u kan doen.

tijger1
door tijger1 - Mar 1, 2013 om 14:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het hangt er ook weer vanaf hoelang u de kamer nadien weer wilt gebruiken.

freya
door freya - Mar 1, 2013 om 14:25
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo simondevries,

Elke minuut dat je niet stookt is 'voordeliger' dan wanneer je wel stookt, zo simpel is het....

De vraag is alleen, 'wat lever je aan comfort in, als je de kamer niet meer warm stookt'. En dat is een afweging die alleen jij kunt maken. Maar zoals gezegd, elke minuut dat je niet stookt, levert je financieel 'voordeel' op.

m.vr.gr. Freya

pino123
door pino123 - Mar 1, 2013 om 14:36
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op vrijdag 1 mrt 2013, 13:51]Dat ligt er aan hoe de afkoeling van de kamer is.Controleer eens b.v eerst de temperatuur die u wenst dan dicht zetten en bekijk dan hoelang het duurt voordat de van 20 naar 15 graden is gezakt. Daarna hem weer op 20 graden en kijk dan hoeveel tijd hij dan voor nodig is. Dan heeft u een goede indicatie wat u kan doen.

Dat geeft geen goede indicatie!

Het heeft namelijk met het verbruik te maken en niets met de tijd die erover heen gaat om de kamer weer op te stoken.

si
door simondevries - Mar 1, 2013 om 15:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle snelle reacties!

Tot nu toe deed ik het zo:langer dan zes uur kamer niet gebruiken -> radiator uit.
Ik gok dat de energie die nodig is om het radiatorwater dan weer op te warmen, minder zal zijn dan de energie die nodig is om anders steeds de watertemperatuur op peil te houden.
Maar dit is slechts een gok, nattevingerwerk dus...

dearagain
door dearagain - Mar 1, 2013 om 20:34
2462 Antwoorden / 7 Vragen

"Elke minuut dat je niet stookt is 'voordeliger' dan wanneer je wel stookt, zo simpel is het...."

was het maar zo simpel:

*een "zelfdenkende" CV-ketel "denkt" daar heel anders over

freya
door freya - Mar 1, 2013 om 20:40
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=dearagain schreef op vrijdag 1 mrt 2013, 20:34]"Elke minuut dat je niet stookt is 'voordeliger' dan wanneer je wel stookt, zo simpel is het...."

was het maar zo simpel:

*een "zelfdenkende" CV-ketel "denkt" daar heel anders over
Dan heb jij een hele bijzondere cv-ketel......

De eerste cv-ketel die 'voordeliger' is wanneer die 'aan' staat, dan wanneer die 'uit' staat, moet ik nog tegenkomen.....

Freya

energieverbruik
door energieverbruik - Mar 11, 2013 om 17:30
63 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=dearagain schreef op vrijdag 1 mrt 2013, 20:34]"Elke minuut dat je niet stookt is 'voordeliger' dan wanneer je wel stookt, zo simpel is het...."

was het maar zo simpel:

*een "zelfdenkende" CV-ketel "denkt" daar heel anders over

tijger1
door tijger1 - Mar 11, 2013 om 17:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@energieverbruik

Wat wilde u zeggen?

dearagain
door dearagain - Mar 11, 2013 om 18:00
2462 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 11 mrt 2013, 17:39]@energieverbruik

Wat wilde u zeggen?

*waarschijnlijk dat ik gelijk heb en freya ongelijk

tijger1
door tijger1 - Mar 11, 2013 om 18:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=dearagain schreef op maandag 11 mrt 2013, 18:00][quote=tijger1 schreef op maandag 11 mrt 2013, 17:39]@energieverbruik

Wat wilde u zeggen?

*waarschijnlijk dat ik gelijk heb en freya ongelijk

Dat lijkt me sterk, eerder andersom. (Lol)

energieverbruik
door energieverbruik - Mar 11, 2013 om 20:15
63 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik wilde zeggen is dat jullie beiden wel een beetje gelijk hebben. Ik zou de betreffende radiator als dat al niet het geval is voorzien van een thermostaatventiel en het daarmee mogelijk te maken dat de kamer niet verder afkoeld als bijvoorbeeld 16/17gr.

Maar zelfdenkende CV ketels ben ik nog niet tegengekomen, wel modulerende en toestelen die functioneren volgens het opentherm protocol.
Maar het is in alle gevallen de gebruiker die de ruimtethermostaat insteld.