eb
door ebroeken Sep 4, 2012 om 21:04
Huishouden & energie

Radiator van blokverwarming vervangen met hoge rekening

Medio februari kwamen wij tot de ontdekking dat onze radiator in de woonkamer bleek te lekken. Vanwege warme standleidingen van de blokverwarming en de 8 buren om ons heen gaat dat ding namelijk erg weinig aan.

Vanwege de blokverwarming in het appartement waren we automatisch ook verplicht om het herstel te laten doen door de installateur die bekend is met deze installatie. Hierdoor is het dan ook niet direct in mij opgekomen om vooraf een offerte aan te vragen.

In februari is een monteur langsgeweest tijdens de lekkage en heeft toen geholpen om de lekkage te stoppen door het dichtdraaien van beide afsluiters aan de radiator. Tot zover nog geen enkel probleem.
Ongeveer veertien dagen later komen twee monteurs langs om de radiator wel even te vervangen. Een nadeel: De radiator is langer waardoor een deel leiding ingekort moet worden voorbij de afsluiters. De monteurs hebben het idee om de standleiding te bevriezen zodat de reparatie uitgevoerd kon worden. Na een hele dag prutsen en ploeteren bevroor de leiding natuurlijk niet (was ook nog warm volgens mij...). Afgesproken met de monteurs dat ze weer langs zouden komen zodra het beter weer was buiten en de ketels uit zouden staan.

Begin augustus zelf maar eens gebeld en de chef van het bedrijf gesproken. Toen al gesproken over de eventuele kosten van de reparatie en dat ik er op tegen was om voor dergelijk gepruts te betalen. Hij gaf aan dat e.e.a. nog wel wat 'weggemoffeld' kon worden op de lopende VVE rekening en dat het wel goed ging komen. Een offerte was niet nodig en het ging allemaal goedkomen.

Een week later komen er twee monteurs langs, met wederom een vries-apparaat. Direct geef ik aan dat ik mijn twijfels heb over deze manier van werken. Uiteraard moet ik mij weer nergens zorgen om maken en komt het allemaal goed. Ook dit keer gaat het natuurlijk niet goed en rond een uur of 1 's middags als ik ondertussen al zes personen van het bedrijf in mijn woonkamer heb gehad wordt toch maar besloten om de leiding af te tappen. Hier wilden zij in februari en die ochtend niet aan beginnen, want dit zou erg lastig zijn en extra werk opleveren met het vullen en ontluchten achteraf ("dagen werk" werd er gezegd...).

Rond 1 uur gaan ze dus aan de slag, aftappen, radiator los, nieuwe stukjes leiding en afsluiters, nieuwe radiator erop, leiding vullen, ontluchten. Zo en toen waren de heren klaar rond een uur of 4 (of 5?). Uiteindelijk zijn de heren dus in 3 a 4 uur werk helemaal klaar en alle uren daarvoor zijn allemaal voor niets geweest.

Ik heb nu een rekening gehad van 1745,68 euro incl BTW voor de arbeid en onderdelen. Een aantal dingen zijn uiteraard gewoon goed, maar uiteindelijk hebben ze 13,5 uur monteur en 8 uur hulpmonteur gerekend. Monteur a 48 eur ex btw en de hulpmonteur 28 eur ex btw per uur.

Ik ben zelf van mening dat het hele gepruts met het leiding bevriezen alleen maar onnodig veel werk heeft bezorgd en dat ze mij niet op mogen laten draaien voor deze kosten. Ik ben best bereid om die 2 uurtjes van februari en 4 uren van augustus te betalen. De factuur komt dan op 1142,35 euro inclusief BTW. Een heel stuk meer in verhouding ook lijkt me voor het vervangen van één radiator in de woonkamer.

De rekening is reeds door de VVE betaald en nu wil mijn VVE dat ik het bedrag aan hun overmaak. Wat kan ik hier nou nog mee. Ik ga sowieso nog even flink klagen natuurlijk tegen het installatiebedrijf en eisen dat ik een normale factuur krijg met reeele uren.

18988 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 22:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ze rekenen toch reëele uren. Uiteindelijk zijn ze er zo lang mee bezig geweest.

Als eigenaar ben jij zelf verantwoordelijk voor die radiator. Als hij zelden wordt gebruikt en daardoor de radiator gaat lekken ( ik neem aan de kraan ) , dan is dat dus jouw probleem. Als er dan sprake is van blokverwarming dan gaan ze dus op zoek naar een alternatieve oplossing. Waarom zouden jouw buren in februari in de kou moeten gaan zitten vanwege jouw onachtzaamheid? Als je die radiator toch nooit gebruikt had je hem al gelijk in de zomer kunnen laten vervangen en niet al in februari een poging hoeven wagen.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 22:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dus jij vindt het reeel dat werk wat een goede installateur echt wel in een uur of 5 voor elkaar kan krijgen ook gedaan mag worden in 16 uur?

Uiteraard is het mijn probleem dat de radiator lek is geraakt, maar om nou te zeggen dat het mijn schuld is?? Ik kwam er toch pas deze februari achter dat hij lek was dus hoe had ik hem dan al in de (vorige?) zomer kunnen laten vervangen. Beetje rare opmerking.

Uiteindelijk is hij dus ook vervangen op het moment dat de buren daar geen last van hadden. Hartje zomer en dus een goed moment om die leiding wel leeg te laten lopen. Dat de installateur dan toch besluit om weer urenlang probeert om de leiding te bevriezen dat reken ik hem aan ja. Ik verwacht van een bedrijf dat al jaren een alleenrecht heeft om onze radiatoren te vervangen weet waar hij mee bezig is en daar ook naar handelt. Als hij bepaalt om een manier te hanteren die blijkbaar echt niet werkt vind ik niet dat hij mij daar mee moet belasten.

Simpel voorbeeldje. Je komt bij de autogarage en je moet een band laten vervangen. Ik schat in dat dat ongeveer 1 uur werk is. Haal je later op de dag je auto op, hebben ze 3 uur gefactureerd, want ja euh ze hadden het op een paar verschillende manieren geprobeerd en het lukte maar niet en uiteindelijk lukte het dan wel op de ouderwetse normale manier. Ga jij dan zonder mokken die 2 extra uren betalen? Lijkt me niet he....

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 23:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap even het probleem niet. Je woont in een apartement met VvE en hebt blokverwarming?
Na mijn weten valt het hele verwarmingsgebeuren dan toch onder de VvE?
Ik woon ook in een VvE met blokverwarming en heb een tijd geleden ook een lekkende radiator gehad die ze eerst tijdelijk hebben gedicht en in de zomer, toen de verwarming uit stond, hebben vervangen.
Ik heb echter geen rekening gehad omdat deze kosten vallen onder de VvE, daar betaal ik ook servicekosten voor.
Dus ik zou dat nog maar eens goed uitzoeken hoe dat bij jullie zit!

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 23:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

ebroeken schreef op dinsdag 4 sep 2012, 22:30: Ik kwam er toch pas deze februari achter dat hij lek was dus hoe had ik hem dan al in de (vorige?) zomer kunnen laten vervangen. Beetje rare opmerking.

Niet in de vorige, maar wel in de volgende. Deze dus. Jij hebt zelf die vriespoging in februari toegestaan terwijl dat dus helemaal niet nodig was. Je gebruikt die verwarming toch niet?
Daarnaast ben je er ook zelf bij als ze in augustus weer een vriespoging doen. Dat is wel even iets anders als weggaan als je een band laat vervangen.
En nu is de installateur die bekend is met de installatie ineens geen goede installateur meer? Dat ontluchten zijn ze ook nog niet mee klaar. Kunnen ze nog wel een paar keer gaan doen.

ve
door verwijderd - Sep 5, 2012 om 12:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wie heeft trouwens de opdracht verstrekt? Jij of de VVE.?

Aangezien de VVE die nota al betaald heeft neem ik aan de VVE. In dat geval heb jij een geschil met de VVE en niet met die installateur. VVE zal hem dan ook wel opdracht gegeven hebben om eerst te proberen die leiding te bevriezen.