pe
door peerspecial Sep 16, 2014 om 01:13
Auto & vervoer

RDW maffia praktijken?

Ik heb een kleine verzameling oude motorfietsen. Deze maken geen gebruik meer van de openbare weg, maar hebben nog wel een origineel kenteken. Ik schors die dingen steeds netjes (al ruim 20 jaar) en normaliter krijg ik van de RDW bericht dat ik een schorsing moet hernieuwen. Dit jaar heeft men mij geen bericht gestuurd, en gelukkig heb ik binnen 48 uur NA het verlopen van de termijn dit zelf gezien en heb direct zelf via internet de schorsing opnieuw gedaan. Nu heb ik toch een boete van 400 euro gekregen omdat ik te laat geschorst heb en de motorfiets niet verzekerd was. Volgens mij heeft de RDW als semi overheids organisatie ook een meldings plicht net zoals ik een schorsings plicht of verzekerings plicht heb.,maar daarover kan ik in dit verband nergens iets zinnig vinden. Wie kan mij helpen om deze volgens mij belachelijke regel naar de prullenbak te krijgen?.

1888 13 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Sep 16, 2014 om 06:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de RDW de plicht heeft om dat te melden. Maar doordat ze het kennelijk al jaren doen kan ik mij voorstellen dat u er wat makkelijker in bent geworden en dat bericht afwacht. Maar uiteindelijk is het eigen verantwoordelijkheid.

Hebt u al navraag gedaan bij de RDW waarom deze keer het bericht uitbleef?

Afijn, schrijf het voor volgende keer op de agenda of zet een alarm in computer of telefoon voor tegen die tijd.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 16, 2014 om 08:17
7180 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Peerspecial,
het is begrijpelijk dat u een bericht verwacht als u dat al die jaren hebt gekregen en dan zo'n hoge boete voor die 2 dagen te laat
Misschien kunt u nog eens klagen bij de nationale ombudsman. KLIK

Vr. gr.

tijger1
door tijger1 - Sep 16, 2014 om 08:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt zich aanmelden voor de berichtenbox van Mijnoverheid. Dan mist u niets.

ge
door gerboe - Sep 16, 2014 om 09:32
806 Antwoorden / 0 Vragen

De RDW zegt er op de website dit over: U ontvangt van de RDW een e-mail met als onderwerp; 'Bevestiging plaatsen schorsing' waarin de bevestiging van de schorsing staat. Hierin staat ook de einddatum van de schorsing (bij verwachte einddatum). U moet deze e-mail printen en bewaren.
Bij 'Maffiapraktijken' gaat het er vaak veel anders aan toe.

mahadma
door mahadma - Sep 16, 2014 om 10:19
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Gelet op het feit dat u dit al 20 jaar doet, kunt u proberen in beroep te gaan dat u 48 uur te laat was. Maar de kans is bere klein dat het lukt, maar niet geschoten is zeker mis. Schrijf een duidelijke brief en misschien heeft u mazzel en wordt het terug gedraaid.

pi
door pieterwolters - Sep 16, 2014 om 13:01
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gerboe schreef op dinsdag 16 sep 2014, 09:32]De RDW zegt er op de website dit over: U ontvangt van de RDW een e-mail met als onderwerp; 'Bevestiging plaatsen schorsing' waarin de bevestiging van de schorsing staat. Hierin staat ook de einddatum van de schorsing (bij verwachte einddatum). U moet deze e-mail printen en bewaren.

Dat laatste stukje is wel een raar advies. Waarom doen ze er niet gewoon een iCal bestandje bij zodat je het makkelijk in je agenda kan zetten? Als ik iets print weet ik zeker dat het kwijt raakt...

mahadma
door mahadma - Sep 16, 2014 om 13:12
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Maak anders als je een Gmail adres hebt, binnen je Gmail een kalender aan, die zit er in. Vul belangrijke data daar op in, één maand van te voren, en je krijgt vanzelf in je email je eigen remindertje binnen. Ben je altijd gewaarschuwd èn op tijd!

door 14peter - Sep 16, 2014 om 13:20
567 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op dinsdag 16 sep 2014, 13:01][quote=gerboe schreef op dinsdag 16 sep 2014, 09:32]De RDW zegt er op de website dit over: U ontvangt van de RDW een e-mail met als onderwerp; 'Bevestiging plaatsen schorsing' waarin de bevestiging van de schorsing staat. Hierin staat ook de einddatum van de schorsing (bij verwachte einddatum). U moet deze e-mail printen en bewaren.

Dat laatste stukje is wel een raar advies. Waarom doen ze er niet gewoon een iCal bestandje bij zodat je het makkelijk in je agenda kan zetten? Als ik iets print weet ik zeker dat het kwijt raakt...

[quote=mahadma schreef op dinsdag 16 sep 2014, 13:12]Maak anders als je een Gmail adres hebt, binnen je Gmail een kalender aan, die zit er in. Vul belangrijke data daar op in, één maand van te voren, en je krijgt vanzelf in je email je eigen remindertje binnen. Ben je altijd gewaarschuwd èn op tijd!

Zul je net zien dat rond die tijd z'n computer het niet meer doet ofzo...

pe
door peerspecial - Sep 16, 2014 om 22:41
10 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo beste mensen , bedankt voor de prima adviezen, Er wordt ook min of meer aangegeven dat ik wel allerlei plichten heb ten aanzien van een bij de RDW ingebracht kenteken - als eigenaar - maar dat de RDW daar tegenover geen enkele plicht of verantwoording o.i.d. zou hebben - ten aanzien van dat kenteken. Een verzekerings plicht is dan ook volgens mij een beetje vreemd voor een motorfiets in een verzameling die in een afgesloten schuur staat - waarbij de inboedel verzekering de verzekering zou dekken van de objecten die daarin aanwezig zijn. - bij een brand of een natuurramp. Er is namelijk totaal geen sprake van enig gebruik van een al of niet openbare weg - waardoor de wegen verkeers wetgeving volgens mij hier ook niet van toepassing zou kunnen zijn. Het blijf voor mij nog steeds een vreemde zaak - naast het feit dat inderdaad sprake is van een situatie waarin de RDW al een goeie 20 jaar steeds keurig netjes een berichtje geeft dat de schorsing verloopt - (dat is ook alles wat de RDW voor het schorsings bedrag doet m.i.) - en ik vlieg dan vervolgens naar het postkantoor om de diverse kentekens opnieuw te schorsen. Tegenwoordig d.m.v. de computer. - maar helaas nog steeds niet met een elektronische agenda - vanwege inderdaad al een paar keer volledig gecrashte computer etc. Dus ik blijf hopen op een (verplichte) melding (vooraf) van de RDW

mahadma
door mahadma - Sep 16, 2014 om 22:45
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Dus ik blijf hopen op een (verplichte) melding (vooraf) van de RDW

Zie ergens een partij te vinden die hier een wetsvoorstel van maakt.

tijger1
door tijger1 - Sep 16, 2014 om 22:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@peerspecial

Waarom zou de RDW enige verplichting hebben tov u? U kunt al zes weken voor het verstrijken van de datum de schorsing uitvoeren. Er bestaan ook nog steeds papieren agenda 's.

Afgezien daarvan gaat het bij die eventuele verzekering over een WA verzekering en niet over casco.

En op een inboedelverzekering zijn motorfietsen niet gedekt.

door 1953 - Sep 16, 2014 om 22:59
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Je kon jezelf de vraag stellen: waarom ging het nu mis en hoe kon het zover gebeuren?

me
door mein33 - Sep 17, 2014 om 10:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=peerspecial schreef op dinsdag 16 sep 2014, 22:41] Een verzekerings plicht is dan ook volgens mij een beetje vreemd voor een motorfiets in een verzameling die in een afgesloten schuur staat

@peerspecial,

En juist daarvoor is het voor eigenaren van een motorvoertuig met het kenteken op naam mogelijk om dit voertuig te schorsen.
Als de schorsing niet is aangevraagd of verlengd gaat het RDW er vanuit dat het voertuig mogelijk aan het verkeer zal deelnemen.
Het is de uiteindelijke verantwoordelijkheid van de kentekenhouder dat de schorsing juist en op tijd wordt aangevraagd of verlengd, hij/zij kan zich niet verschuilen achter een zgn. meldingsplicht van het RDW.