jo
door jonversluijs May 23, 2015 om 08:49
Auto & vervoer

Rdw steekproef

Beste,
1,5 maand geleden heb ik mijn auto laten keuren. Deze is goed gekeurd. Nu kom ik erachter dat er 4 wiellagers vervangen moeten worden. Waarvan er 1 duidelijk hoorbaar is. Het garage bedrijf waar ik geweest ben, heeft mij een steekproefbewijs van de RDW gegeven. Dus hij is eigenlijk 2 keer goed gekeurd. Hoe kan ik erachter komen of mijn auto wel degelijk door de RDW goed gekeurd is? Want ik heb hier mijn twijfels over. Vriendelijke groet, Joán Versluijs

3488 17 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - May 23, 2015 om 08:52
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Een APK is een keuring of dat uw auto voldoet aan een aantal veiligheid-en milieu criteria.
Op het keringsbewijs staan de punten die gekeurd zijn. Zeer waarschijnlijk staan daar geen wiellagers bij.

ho
door hopetobehelping - May 23, 2015 om 09:06
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste joánversluijs,

als u wilt controleren of de keuring door RDW wel daadwerkelijk is uitgevoerd kunt u contact opnemen met de RDW, klik hier.

jantje7
door jantje7 - May 23, 2015 om 09:10
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Ook hier kunt u de status controleren.
KLIK HIER

pi
door pieterwolters - May 23, 2015 om 09:39
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Toch niet zo goed gekeurd dus ;-)

me
door mein33 - May 23, 2015 om 10:30
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=joánversluijs schreef op zaterdag 23 mei 2015, 08:49]Beste,
. Nu kom ik erachter dat er 4 wiellagers vervangen moeten worden. Waarvan er 1 duidelijk hoorbaar is.

Van één wiellager kunt u horen dat er iets niet helemaal goed is omdat daar waarschijnlijk een zoemend geluid uitkomt tijdens het rijden.
Maar hoe weet u dat alle wiellagers defect zijn, dat zou wel heel toevallig zijn.
Trouwens een zingend wiellager is geen reden tot afkeuring bij de APK.

tenormin
door tenormin - May 23, 2015 om 13:06
16826 Antwoorden / 108 Vragen

zie hier wat moet voldoen. Zijn best veel dingen die "mogen" en APK goedkeuring krijgen. De pagina lijkt niet te werken maar als u op TIPS (wilt) drukken) kom de pagina alsnog.

gompy2
door gompy2 - May 23, 2015 om 13:18
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Tenormin, jouw link Klik-> APK-tips

ro
door ron530 - May 23, 2015 om 15:28
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als u het keuringsrapport er eens bij pakt kunt zo zien of er een steekproef is afgenomen. Op het keuringsrapport staat dan steekproef aangevinkt, aan de rechter zijde van het rapport zijn de adviespunten te vinden. maar toch een APK is een moment opname waarbij een voertuig aan de minimale veiligheidseisen moet voldoen. Of er nu wel of niet een steekproef is gedaan maakt niet uit want u draait toch echt zelf voor de reparatiekosten op.

hansje klein
door hansje klein - May 23, 2015 om 15:30
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wiellagers worden wel degelijk gekeurd. Mogelijkerwijze heeft u nà de keuring een te zwaar transport gehad, want vier lagers ineens is hoogst ongebruikelijk.

CITAAT: De wiellagers mogen niet versleten zijn. Indien dit het geval is hoort u een zingend, brommend of fluitend geluid. U kunt dit zelf testen door het wiel op te krikken en rond te draaien.

Dit geluid is overigens ook in de auto duidelijk waarneembaar.

jo
door jonversluijs - May 23, 2015 om 16:13
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie's.
Ik ben langs de honda dealer geweest omdat ik het toch niet vertrouwde, dat zoemende geluid. En daaruit blijkt dat alle 4 de wiellagers vervangen moeten worden. Tevens heeft degene mij verteld dat als de wiellagers zo hoorbaar zijn als nu, ze niet door de keuring mochten. En ik rij 9 van de 10 keer alleen in mijn auto, dus geen zwaar transport. Hooguit met 2 mensen in mijn auto maar dat noem ik geen zwaar transport...
En het lijkt me sterk dat ze in niet eens twee maanden tijd, alle vier de wiellagers 'opeens' aan vervanging toe zijn.
Bedankt voor alle linkjes! Ik heb de RDW een e-mail gestuurd.
Vriendelijke groet,
Joán Versluijs

ja
door janf43 - May 23, 2015 om 16:21
733 Antwoorden / 0 Vragen

Alle 4 wiellagers hebben evenveel kilometers. Het is niet onlogisch dat ze tegelijkertijd moeten worden vervangen.

ro
door ron530 - May 23, 2015 om 16:45
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Oink dealers rekenen de hoofdprijs dat is wel zeker, één lager maakt lawaai dus de andere drie lagers preventief vervangen terwijl dat niet nodig is. Hoe dan ook bij keuring waren de lagers binnen de marge die er aan gesteld worden dus beroepen op een onjuiste goedkeuring kunt u niet. Mijn tip, ga naar een onafhankelijke garage voor een prijsopgaaf dat kan u onnodige vervanging en misschien wel honderden euro's schelen.

sw
door swat1500 - May 23, 2015 om 16:52
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Het is mij niet helemaal duidelijk wat u vervolgens met deze info wilt. De auto is destijds goedgekeurd en voldeed dus op dat moment aan de eisen. Niet blijkt dat het resultaat van de keuring reden was om de auto te kopen.
Al dan niet terecht goedgekeurd u kunt de kosten die u waarschijnlijk moet gaan maken niet verhalen op de keurende garage of RDW.

opaplop
door opaplop - May 23, 2015 om 17:01
76 Antwoorden / 12 Vragen

Joan.
Heb jij de importeur van Honda niet een mail gestuurd en met de vraag wat hun kunnen betekenen voor je,de garage houder erbij vermelden,het is niet uit gesloten dat ze eventueel,je tegemoet komen in de kosten??? Niet geschoten is altijd mis,niet waar.

jo
door jonversluijs - May 23, 2015 om 17:09
2 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn twijfels allemaal hierover komt omdat ik bij dit bedrijf ook mijn druklager + koppeling heb laten vervangen voor €400 en ook hiermee terug ben geweest omdat het nog duidelijk kapot was. Maar daar deden ze niks mee. Het is dus mijn woord tegen die van hen... €400 lichter maar nog steeds het zelfde probleem dus... Veel kan ik hier niet meer mee

opaplop
door opaplop - May 23, 2015 om 17:30
76 Antwoorden / 12 Vragen

Maar je bent terug geweest naar de garage,maar niet met de importeur als ik je goed begrepen heb.

jo
door joentje1978 - May 25, 2015 om 23:47
367 Antwoorden / 6 Vragen

Dat de auto wordt goedgekeurd met een wiellager die niet zo lekker is dat zou best kunnen.
Zolang alles binnen de marges blijft is het gewoon goedkeur.
Ik meen zelf ooit eens gehoord te hebben dat er zelfs een minimale speling in het wiellager mag zitten.
Is alleen wel zo dat als er ergens speling in zit en er grote krachten op staan het dan extra snel slijt maar in 2 maanden zal wel heel erg snel zijn.

Als je een keuringsbewijs hebt waarop staat dat de auto is goedgekeurd dan mag je er vanuit gaan dat dit volgens de regels is gebeurd.
En als de RDW dit ook nog eens na een steekproef bevestigd lijkt het mij dat je geen twijfels hoeft te hebben.

Vreemd verhaal dat alle 4 de wiellagers ineens defect zijn.
Lijkt er meer op dat ze, ook gezien je eerdere ervaring met de koppeling, de boel belazeren en denken dat ze dat vrouwtje die de ballen verstand heeft van auto's wel even een poot kunnen uitdraaien.