ra
door racienne Sep 15, 2010 om 12:25
Geldzaken & recht

Recht om kosteloos over te stappen van hypotheek?

Beste allen,

Eind vorig jaar heb ik een hypotheek afgesloten bij de Fortis Bank. Een voorwaarde van deze hypotheek was dat ik ook de betaalrekeningen moest onderbrengen bij de Fortis Bank, dan zouden we wel 50% korting krijgen op het tarief van de betaalrekeningen.

Nu gaat de Fortis Bank fuseren naar de ABN Amro en gisteren heb ik van de ABN Amro bericht gehad over de voortgang/wijzigingen. Het blijkt dat ik nu geen korting meer heb op de betaalrekeningen, dus ik betaal straks het volle tarief voor de betaalrekeningen van ABN Amro. Op zich vind ik dat geen mega probleem (het zou een paar tientjes per jaar schelen), maar het betekent wel dat de voorwaarden van mijn hypotheek wijzigen. En dat zou weer betekenen dat ik volgens mij recht heb om kosteloos over te stappen naar een andere bank/hypotheek. Ik heb de ABN Amro gebeld, maar ze zeggen dat ik niet kosteloos mag overstappen van hypotheek.

Wie kan mij advies geven of weet bij wie ik hiermee kan aankloppen?

Als het mogelijk zou zijn, zou ik graag (kosteloos) naar een andere bank willen gaan voor mijn hypotheek, dan naar de ABN Amro gaan.

alvast bedankt voor het antwoord.

Met vriendelijke groet!

1449 5 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 15, 2010 om 13:16
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Raciënne,

ABN heeft gelijk. Om van hypotheeknemer te wisselen moet je eerst de hypotheek bij ABN (versneld) aflossen. Dat gaat normaal met een boeterente wegens rentederving door de bank gepaard. Doch nu de voorwaarden in je nadeel zijn gewijzigd, moet dat zonder boeterente kunnen.
Doch dan ben je er nog niet, want je hebt weer elders een nieuwe hypotheek nodig. Met akte- en bemiddelingskosten. Die overigens aftrekbaar zijn.

Wanneer de hypotheekrente van een nieuwe hypotheek een stuk lager is zou het rendabel kunnen zijn. Kost wat rekenwerk. Neem daarin ook de extra afschriftkosten mee in de situatie dat je de huidige situatie zo laat.

Hardware ERror MAN.

lambertbecks
door lambertbecks - Sep 15, 2010 om 13:19
24 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk niet dat de voorwaarden van je hypotheek zijn gewijzigd. Slechts het tarief van de betaalrekening is anders geworden. Dit zal geen reden zijn om zonder boeterente van geldverstrekker te kunnen wijzigen. Overigens, betaal je waarschijnlijk alleen boete als jouw rente hoger is dan de huidige tarieven...

vladja
door vladja - Sep 15, 2010 om 13:35
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Overigens, betaal je waarschijnlijk alleen boete als jouw rente hoger is dan de huidige tarieven...

Kan je die "waarschijnlijke" bewering onderbouwen met "mogelijke" argumenten?

Vladja

lambertbecks
door lambertbecks - Sep 15, 2010 om 13:55
24 Antwoorden / 0 Vragen

Boeteberekening volgens contante waardemethode...

abarth
door abarth - Sep 15, 2010 om 14:35
845 Antwoorden / 19 Vragen

Ik weet het niet zeker maar volgens mij is dit soort koppelverkoop verboden en mag u uw betaalrekeningen ergens anders onder brengen.