kloske
door kloske Mar 25, 2015 om 15:13
Geldzaken & recht

Recht op kleine vergoeding als afspraak niet nagekomen wordt?

Mijn dochter is hobbyfotografe, en werd door een koppel gevraagd om de huwelijksreportage te maken. Er is diverse malen overleg geweest, over prijs, tijdstip, locatie en er is zelfs een overeenkomst op papier gezet. Met die overeenkomst is het koppel akkoord gegaan, via mail. Dochter heeft nog geen ervaring op bruidsreportagegebied maar dat was helemaal geen bezwaar volgens het koppel, dat vonden ze juist wel prima. De prijs was er dan ook naar, en koppel had aangegeven het eigen budget in de gaten te houden dus ze waren happy met het bedrag, aangezien beroepsfotografen het 3- of 4-dubbele vragen, zei men. Dochter heeft veel tijd besteed aan inlezen en overleg met een bevriende fotograaf, en nog een ander toestel gekocht omdat het hare toch minder mooie foto's maakte bij de laatste fotoshoot. Uiteraard is dat toestel niet 'weg', maar ze is nog studente en had dit zeer waarschijnlijk niet aangeschaft als er geen bruidsreportage aan had zitten komen, ze wilde de hoogste kwaliteit leveren. Maar, dacht ze, in dit geval gaat de 'cost voor de baet uit' en ze zou het toch snel terugverdienen. Het stel was immers akkoord gegaan, via mail. Een paar dagen geleden kwam er ineens uit het niets een telefoontje van het koppel, ze zagen er toch van af en gingen toch met een professionele fotograaf in zee. Ze hebben nooit gezegd dat de opdracht 'onder voorbehoud' zou zijn, ze waren akkoord gegaan en hadden opdracht gegeven. Buiten het feit dat ik dit gewoon niet erg netjes vind, vraag ik me toch af of dit zomaar mag, zonder vergoeding voor de al gemaakte kosten. En dan bedoel ik niet het toestel, maar de tijd die er al ingestoken is en de verreden benzinekosten van de afspraken bij het koppel thuis?

1846 29 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 25, 2015 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo kloske,

..... er is zelfs een overeenkomst op papier gezet. Met die overeenkomst is het koppel akkoord gegaan, via mail.......
Dan is er dus sprake van een overeenkomst/opdracht.
Het lijkt me heel normaal dat er dan een percentage van de afgesproken som betaald wordt indien er geannuleerd wordt.
Alleen jammer dat zoiets niet in die overeenkomst opgenomen is.
Gelijk hebben en gelijk krijgen .....
Laat dochter eens informeren bij het juridisch loket wat ze hiermee aan moet.
Ik zou - als ik dochter was - gewoon een nota sturen met daarin een redelijk bedrag voor de gemaakte (on)kosten.
Eens kijken hoe er gereageerd wordt.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2015 om 16:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een nota voor de absoluut reeele kosten zou ik versturen, dus de autokosten per km., de uren die ze reeel bij proefshots gemaakt zijn, enz. zou minimaal redelijk zijn.

Welke prijs is afgesproken, voor welke prestatie? Als dit (bijvoorbeeld) € 250 zou zijn, zou ik een nota voor € 100 sturen.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2015 om 16:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

VRAAG: Is het bruidspaar van de inhoud van uw vraag hier op de hoogte gesteld?

Misschien zullen ze meteen zelf wel inzien, dat hier qua communicatie iets foutliep en dan ook zelf een vergoeding willen aanbieden......

ve
door verwijderd - Mar 25, 2015 om 16:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik geef u niet veel kans, vooral ook omdat uw dochter hobbymatig bezig is.

Uiteraard kunt u om een redelijke (kleine) vergoeding vragen.

Het juridisch loket benaderen heeft weinig zin. Dat kost in ieder geval al 25 cent per minuut met een maximum van € 12,50. Buiten dat zullen zij ook geen advocaat aanraden, omdat er een opeisbaar bedrag van € 250,-- / € 500,-- (en hoger) moet zijn. Daarbij komt nog dat zij een eigen bijdrage moet betalen, afhankelijk van haar inkomen.
Dus in dit geval niet realistisch.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2015 om 16:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

edrick3 schreef op woensdag 25 mrt 2015, 15:23: Hallo kloske,

..... er is zelfs een overeenkomst op papier gezet. Met die overeenkomst is het koppel akkoord gegaan, via mail.......
Dan is er dus sprake van een overeenkomst/opdracht.
Het lijkt me heel normaal dat er dan een percentage van de afgesproken som betaald wordt indien er geannuleerd wordt.
Alleen jammer dat zoiets niet in die overeenkomst opgenomen is.
Gelijk hebben en gelijk krijgen .....
Laat dochter eens informeren bij het juridisch loket wat ze hiermee aan moet.
Ik zou - als ik dochter was - gewoon een nota sturen met daarin een redelijk bedrag voor de gemaakte (on)kosten.
Eens kijken hoe er gereageerd wordt.

Dat heeft ze gedaan, een onkostenvergoeding gevraagd van € 100,- Ze vinden dat een deel van de voorbereidingen die ze getroffen heeft hoort bij eigen tijd die erin gestoken wordt. Zo hebben ze ook contact met meerdere cateraars die tijd steken in het verkopen van hun product. En ook de tijd die de cateraar erin steekt vergoeden ze niet, ze vinden dat niet nodig."

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2015 om 17:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma schreef op woensdag 25 mrt 2015, 16:10: Een nota voor de absoluut reeele kosten zou ik versturen, dus de autokosten per km., de uren die ze reeel bij proefshots gemaakt zijn, enz. zou minimaal redelijk zijn.

Welke prijs is afgesproken, voor welke prestatie? Als dit (bijvoorbeeld) € 250 zou zijn, zou ik een nota voor € 100 sturen.

Er is een overeenkomst gesloten van 600 euro, voor bijna de gehele dag.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2015 om 17:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

hänschen klein schreef op woensdag 25 mrt 2015, 16:31: VRAAG: Is het bruidspaar van de inhoud van uw vraag hier op de hoogte gesteld?

Misschien zullen ze meteen zelf wel inzien, dat hier qua communicatie iets foutliep en dan ook zelf een vergoeding willen aanbieden......

Dus niet. Ze zijn er wel van op de hoogte en weigeren gemaakte kosten te vergoeden. Er is wel een bosje bloemen gestuurd. Met excuses.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2015 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

hutch schreef op woensdag 25 mrt 2015, 16:31: Ik geef u niet veel kans, vooral ook omdat uw dochter hobbymatig bezig is.

Uiteraard kunt u om een redelijke (kleine) vergoeding vragen.

Het juridisch loket benaderen heeft weinig zin. Dat kost in ieder geval al 25 cent per minuut met een maximum van € 12,50. Buiten dat zullen zij ook geen advocaat aanraden, omdat er een opeisbaar bedrag van € 250,-- / € 500,-- (en hoger) moet zijn. Daarbij komt nog dat zij een eigen bijdrage moet betalen, afhankelijk van haar inkomen.
Dus in dit geval niet realistisch.

Het juridisch loket is gratis, als je er mee chat. En een inkomen heeft zij niet, buiten haar studiefinanciering dan.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2015 om 17:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

'in zee gaan met een professionele fotograaf', maar ja, die is "duur". Dat is die professionele fotograaf natuurlijk NIET.

Als je enkele dagen voor de shoot nog een nieuwe camera moet komen, dat druipt het amateurisme er van af.

Ik weet ook wel dat je dat in dit forum niet hard op mag zeggen. Want de klager heeft altijd gelijk.....

Nu, zien we het: soms heeft een klager gewoon niet gelijk.

Ik geloof best dat de jongedame in kwestie leuke foto's kan maken, maar een bruidsrapportage is toch echt meer dan je camera recht houden.....

ve
door verwijderd - Mar 25, 2015 om 17:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan achteraf niet ineens aan komen zetten met een rekening omdat het niet door gaat. Dat had zij dan moeten vermelden in de door haar opgestelde 'overeenkomst'. Een les voor de volgende keer.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2015 om 17:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

jugendstil schreef op woensdag 25 mrt 2015, 17:05: 'in zee gaan met een professionele fotograaf', maar ja, die is "duur". Dat is die professionele fotograaf natuurlijk NIET.

Als je enkele dagen voor de shoot nog een nieuwe camera moet komen, dat druipt het amateurisme er van af.

Ik weet ook wel dat je dat in dit forum niet hard op mag zeggen. Want de klager heeft altijd gelijk.....

Nu, zien we het: soms heeft een klager gewoon niet gelijk.

Ik geloof best dat de jongedame in kwestie leuke foto's kan maken, maar een bruidsrapportage is toch echt meer dan je camera recht houden.....

Oordeel miet over de fotografiekunsten van iemand als je die nooit gezien hebt. Ze maakt prachtige foto's, volgens een beroepsfotograaf.
Daarbij koopt ze niet enkele dagen voor de shoot een toestel, de bruiloft is pas in juni.
Zij weet ook heus wel dat een bruidsréportage meer is dan een paar 'leuke foto's schieten'.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2015 om 17:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als er niks in de overeenkomst stond denk ik dat ze pech heeft. Misschien tip voor volgende keer

En verder zeg je wel dat ze geen inkomsten heeft naast haar studiefinanciering maar fotografie wat betaald wordt ook al is het hobby moet officieel wel aangegeven worden bij de belasting . Dat is toch echt wel inkomen ook al heeft ze geen baas .

ve
door verwijderd - Mar 25, 2015 om 17:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook mijn gedachte, en dan zelfs een hobbyfotografe die met zoiets geen enkele ervaring heeft en nog snel een beter toestel moest kopen?

ve
door verwijderd - Mar 25, 2015 om 17:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83 schreef op woensdag 25 mrt 2015, 17:05: Je kan achteraf niet ineens aan komen zetten met een rekening omdat het niet door gaat. Dat had zij dan moeten vermelden in de door haar opgestelde 'overeenkomst'. Een les voor de volgende keer.

Die les heeft zij idd geleerd. Staat nu ook vermeld op haar website.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2015 om 17:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

kloske schreef op woensdag 25 mrt 2015, 17:10:
carola.83 schreef op woensdag 25 mrt 2015, 17:05: Je kan achteraf niet ineens aan komen zetten met een rekening omdat het niet door gaat. Dat had zij dan moeten vermelden in de door haar opgestelde 'overeenkomst'. Een les voor de volgende keer.

Die les heeft zij idd geleerd. Staat nu ook vermeld op haar website.

Staat vermeld op haar website? Daar biedt zij dus haar diensten ook aan? Vind in dat geval niet dat er sprake is van hobby fotografe. Vind het dan meer een onder de duiven schieten van de beroeps fotografen .

ve
door verwijderd - Mar 25, 2015 om 17:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

jugendstil schreef op woensdag 25 mrt 2015, 17:05: ...
Ik weet ook wel dat je dat in dit forum niet hard op mag zeggen. Want de klager heeft altijd gelijk.....
...

OT. Dan ken je dit forum niet goed.

TS, heel vervelend voor uw dochter, maar daar ze hobbymatig bezig is heeft ze denk ik weinig juridische middelen tot haar beschikking. Dan zal ze het toch wat professioneler aan moeten pakken een volgende keer.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2015 om 17:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Kloske,

€ 600 voor de hele dag is een schijntje als het resultaat zonder problemen goed is te noemen. Wij kunnen hier niet weten/zien of het product van uw dochter een "rasechte" amateur/gelegenheids fotograaf is of een "rasechte" amateur met x tijd ervaring in de fotografie. Als iemand echt een gelegenheids kiekjes maker is, is het begrip huwelijksreportage wel effe wat anders. Dat is méér als richten en op een knopje drukken. In welke catagorie moeten wij uw dochter plaatsten?

@Jugendstil,

Als je een ervaren en goede fotograaf een nieuwe camera laat kopen, een paar dagen vóór een reportage, dan is dat geen afdruipend amateurisme, we weten nog niet over welke ervaring de dochter van de TS beschikt.

Het zou het bruidspaar sieren als ze met wat meer als een "bosje bloemen" aankomen. Want om een professional praktisch de hele dag bij hun te hebben, zijn ze zeker € 2000 a € 2500 kwijt.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2015 om 17:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83 schreef op woensdag 25 mrt 2015, 17:14:
kloske schreef op woensdag 25 mrt 2015, 17:10:
carola.83 schreef op woensdag 25 mrt 2015, 17:05: Je kan achteraf niet ineens aan komen zetten met een rekening omdat het niet door gaat. Dat had zij dan moeten vermelden in de door haar opgestelde 'overeenkomst'. Een les voor de volgende keer.

Die les heeft zij idd geleerd. Staat nu ook vermeld op haar website.

Staat vermeld op haar website? Daar biedt zij dus haar diensten ook aan? Vind in dat geval niet dat er sprake is van hobby fotografe. Vind het dan meer een onder de duiven schieten van de beroeps fotografen .

Een website is niet voorbehouden aan professionals hoor. En zij krijgt nota bene advies van een beroepsfotograaf.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2015 om 17:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zie nu pas, dat er sprake is van iemand die o.a. via een website als (kennelijk) gevestigd fotograaf aanbied. Vader spreekt over amateur. Dus in dit geval, jammer helaas. Catagorie beunhaas dus.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2015 om 17:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

.......Een website is niet voorbehouden aan professionals hoor........

Zo bedoel ik het ook niet! Zij biedt blijkbaar haar diensten aan op internet, dan hebben we het niet meer over een hobby!

ve
door verwijderd - Mar 25, 2015 om 17:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma schreef op woensdag 25 mrt 2015, 17:17: @Kloske,

€ 600 voor de hele dag is een schijntje als het resultaat zonder problemen goed is te noemen. Wij kunnen hier niet weten/zien of het product van uw dochter een "rasechte" amateur/gelegenheids fotograaf is of een "rasechte" amateur met x tijd ervaring in de fotografie. Als iemand echt een gelegenheids kiekjes maker is, is het begrip huwelijksreportage wel effe wat anders. Dat is méér als richten en op een knopje drukken. In welke catagorie moeten wij uw dochter plaatsten?

@Jugendstil,

Als je een ervaren en goede fotograaf een nieuwe camera laat kopen, een paar dagen vóór een reportage, dan is dat geen afdruipend amateurisme, we weten nog niet over welke ervaring de dochter van de TS beschikt.

Het zou het bruidspaar sieren als ze met wat meer als een "bosje bloemen" aankomen. Want om een professional praktisch de hele dag bij hun te hebben, zijn ze zeker € 2000 a € 2500 kwijt.

Zij is geen erváren fotografe, zij is hóbbyfotografe. Nog jong dus weinig ervaring met bruidsreportages, vandaar dat zij geen torenhoge prijs vraagt. Uiteraard komt het meeste werk achteraf, bij het bewerken van de foto's, en daar heeft ze wél al een jaar of 8 ervaring mee. Maar dit was bekend bij het koppel en zij zeiden juist dáárom voor haar te kiezen. Drie maanden geleden dan. Nu denken zij er blijkbaar anders over. Is ook hun goed recht, maar dan hadden ze destijds niet akkoord moeten gaan met de overeenkomst en op zijn minst hadden ze kunnen zeggen dat het nog niet zeker was dat ze de opdracht zou krijgen. Ze hebben echter gezegd dat ze akkoord gingen en dat dochter de reportage mocht doen.Wél hebben ze de tijdsduur van die dag ingekort, in de ochtend 2 uurtjes minder en de avond hoefde ook niet, want dan konden ze enkele tientjes (!) besparen.
Ze maakt wel af en toe fotoshoots, op locatie of thuis in haar eigen 'studio'. Portretfoto's, communiefoto's, zwangerschapsshoots e.d. En mocht zij er wat meer mee verdienen dan een paar honderd euro per jaar dan wordt dat écht wel opgegeven aan de belasting. Zelfs dez kleine verdienste die zij nu heeft ermee wordt niet verzwegen.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2015 om 17:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Na een slordige 30 jaar studio/reportage fotografie (met vak opleiding) weet ik dat het meeste werk na de opnamen komt. Voor mij einde discussie, dit topic, gewoon catagorie beunhaas.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2015 om 17:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83 schreef op woensdag 25 mrt 2015, 17:32: .......Een website is niet voorbehouden aan professionals hoor........

Zo bedoel ik het ook niet! Zij biedt blijkbaar haar diensten aan op internet, dan hebben we het niet meer over een hobby!

Dat is onzin. Ze heeft af en toe een fotoshoot en dan heet het geen hobby meer? Dus een hobby is alleen als je foto's voor jezelf maakt? Er zijn mensen die haar foto's zo mooi gemaakt vinden dat zij haar vragen om foto's te maken van een bepaald iets of een persoon. Daar mag ze toch zeker een kleine vergoeding voor vragen? Er zit ook een boel werk in.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2015 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma schreef op woensdag 25 mrt 2015, 17:39: Na een slordige 30 jaar studio/reportage fotografie (met vak opleiding) weet ik dat het meeste werk na de opnamen komt. Voor mij einde discussie, dit topic, gewoon catagorie beunhaas.

Dat klopt. Daar hééft ze ook het meeste werk aan. Ik heb ook nergens beweerd dat het 'vakantiekiekjes' zijn waar niks meer mee gebeurt na het schieten ervan.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2015 om 18:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het zou eigenlijk niet uit mogen maken of het om een professionele- of een amateurfotograaf gaat.
Er zijn afspraken gemaakt, er is een prijsafspraak gemaakt voor de te leveren dienst.
Vervolgens is deze afspraak eenzijdig gecanceld en daardoor is het probleem ontstaan.
Dit is weer één van de vele vervelende omstandigheden die ontstaan omdat mensen hun afspraken niet nakomen.
De amateurfotograaf heeft net zoveel recht op onkostenderving als een professional.
Maar ook nu is het weer "recht hebben" en "recht krijgen" zijn twee zaken en daartussen zal een keuze moet worden gemaakt.
Wegen de lasten voor het verhalen van de onkostenvergoeding op tegen de uiteindelijk baten.
Als ik eerlijk ben dan denk ik van niet en moet u het zien als een goede leer voor de volgende keer.

Een offerte voor een te leveren dienst uitbrengen is over het algemeen vrijblijvend, maar als deze wordt geaccepteerd dan lijkt een gedeeltelijke vooruitbetaling gewenst, alvorens verdere kosten te gaan maken.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2015 om 18:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

mein33 schreef op woensdag 25 mrt 2015, 18:09: Het zou eigenlijk niet uit mogen maken of het om een professionele- of een amateurfotograaf gaat.
Er zijn afspraken gemaakt, er is een prijsafspraak gemaakt voor de te leveren dienst.
Vervolgens is deze afspraak eenzijdig gecanceld en daardoor is het probleem ontstaan.
Dit is weer één van de vele vervelende omstandigheden die ontstaan omdat mensen hun afspraken niet nakomen.
De amateurfotograaf heeft net zoveel recht op onkostenderving als een professional.
Maar ook nu is het weer "recht hebben" en "recht krijgen" zijn twee zaken en daartussen zal een keuze moet worden gemaakt.
Wegen de lasten voor het verhalen van de onkostenvergoeding op tegen de uiteindelijk baten.
Als ik eerlijk ben dan denk ik van niet en moet u het zien als een goede leer voor de volgende keer.

Een offerte voor een te leveren dienst uitbrengen is over het algemeen vrijblijvend, maar als deze wordt geaccepteerd dan lijkt een gedeeltelijke vooruitbetaling gewenst, alvorens verdere kosten te gaan maken.

Fijn dat u er zo over denkt, vooral de eerste zin natuurlijk ;).
En ik ben ook bang dat u gelijk hebt, maar voor de zekerheid zal ik toch eens gaan chatten met het juridisch loket.
Ze heeft er idd een les uitgehaald, en dit zal haar niet gauw een 2e keer gebeuren. De volgende keer zal alles ondertekend worden én een percentage vooruitbetaald. Maar het blijft natuurlijk erg jammer dat ze deze voor haar héle grote opdracht aan haar neus voorbij ziet gaan. Studenten hebben het al niet breed en als zij van haar hobby een bijbaantje kan maken in deze tijd is dat natuurlijk het mooiste wat je kunt hebben als student.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2015 om 18:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma schreef op woensdag 25 mrt 2015, 17:28: Zie nu pas, dat er sprake is van iemand die o.a. via een website als (kennelijk) gevestigd fotograaf aanbied. Vader spreekt over amateur. Dus in dit geval, jammer helaas. Catagorie beunhaas dus.

Btw: hoezo (kennelijk) gevestigd fotograaf? Wie zegt dat, alleen omdat ze een website heeft? Er zijn mensen die foto's van haar willen zien voor ze er zelf een willen, dan is dat toch het handigste als je ze die op een website kunt laten zien? En wat is er mis met amateurs? Dat is niets anders dan iemand die iets doet waar hij/zij (nog) geen beroep van heeft gemaakt. Daar is de prijs dan ook naar.
En trouwens: bent u direct als ervaren professionele fotograaf begonnen dan?

ve
door verwijderd - Mar 26, 2015 om 10:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

kloske schreef op woensdag 25 mrt 2015, 18:26:

Studenten hebben het al niet breed en als zij van haar hobby een bijbaantje kan maken in deze tijd is dat natuurlijk het mooiste wat je kunt hebben als student.

@kloske,

Dat uw dochter student is en het niet al te breed heeft is in het geheel niet relevant.
Het is voor een ieder, professional of amateur, vervelend als gemaakte afspraken niet worden nagekomen en iedereen kan hier op enig moment, in welke vorm dan ook, mee te maken krijgen.

ve
door verwijderd - Mar 26, 2015 om 10:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf ben ik ook hobby-fotograaf, met semi professionele apparatuur, en ik ben na enkele fotocursussen gevolgd te hebben bij vakmensen éénmaal expliciet gevraagd voor een bruidsreportage nadat ik er tweemaal gratis een gemaakt had voor vrienden. De eerste maal was het een huwelijks cadeau voor het bruidspaar, de tweede maal gewoon een oefensessie die op m'n pad kwam. Daarna was ik minimaal een volle week bezig om alles uit te zoeken en te perfectioneren. Verkijk je niet op zo'n reportage... je bent ook regisseur en vaak zijn er eigenwijze gasten bij (familie/vrienden) die het net even beter weten. Grote zaal, mooi weer, zonnetje of een dag met veel regen en de gasten in een donker volgepropt zaaltje, zonder buitenopnames. Dat is een heel verschil.
Verder wat presentatieboeken voor beurzen gemaakt voor campings in het buitenland waarbij ik die boeken (op verzoek van de eigenaars) maakte in ruil voor een gratis verblijf van bijv. 14 dagen op die camping.
Dan praat je over pakweg een bedrag van goed 200 euro. Persoonlijk vind ik die 600 euro behoorlijk aanmatigend. In principe laat ik de bruidsreportages over aan de echte vakman. Overschat jezelf niet omdat "iedereen" jouw foto's zo mooi vindt.