ha
door hannah1994 Oct 27, 2015 om 17:50
Geldzaken & recht

Recht op nabestaandenpensioen?

Vorige maand is helaas mijn moeder heel plots overleden. Ze was 65 en heeft maar een aantal maanden een pensioen gekregen. In 1995 is er een notarieel samenlevingscontract vastgelegd tussen mijn ouders. In deze tijd had je namelijk nog geen geregistreerd partnerschap.
Pensioenfonds ING heeft ons nu bij een eerste telefoongesprek verteld dat mijn vader partnerpensioen kon krijgen als hij bewijs kon leveren dat mijn ouders langer dan een x aantal jaar samen hebben gewoond. Dit hebben we met veel moeite kunnen leveren. Een week erna kregen wij het nieuws dat hij alsnog afgewezen was. Mijn moeder had mijn vader namelijk niet gemeld als partner, maar ze hebben wel een samenlevingscontract en in haat testament staat mijn vader als partnerpensioengerechtigde. Hoe kan dit nou en wat kunnen wij hieraan doen?

11091 24 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 27, 2015 om 18:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens de site van het ABP:

Trouwen of samenwonen

Als u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, dan is uw partner automatisch aangemeld voor ABP NabestaandenPensioen.

Gaat u samenwonen? Of woont u in het buitenland? Dan moet u uw partner zelf aanmelden bij ABP. Zo laat u uw partner goed verzorgd achter als u overlijdt. Trouwen, een geregistreerd partnerschap en het aanmelden van een partner hebben geen gevolgen voor uw pensioenopbouw. Maar wel voor uw pensioen als u ooit uit elkaar gaat.

Voor het ABP was er dus sprake van samenwonen en is er alleen recht op een nabestaandenpensioen als de partner was aangemeld bij het ABP.

Nu er sprake was van een notarieel samenlevingscontract loont het wellicht de moeite om in bezwaar te gaan tegen de beslissing van het ABP nu in de regels van het ABP staat dat bij een geregistreerd partnerschap de partner automatisch recht heeft op het nabestaandenpensioen. Nu deze notariële samenlevensovereenkomst de voorloper was van het geregistreerd partnerschap is niet op voorhand uit te sluiten dat de rechter zal menen dat men ook dezelfde rechten heeft. Nee heb je, ja zou je wellicht nog kunnen krijgen.

ve
door verwijderd - Oct 27, 2015 om 18:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

@swat1500

Wat heeft het ABP hiermee van doen?

ve
door verwijderd - Oct 27, 2015 om 18:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat uw moeder in haar testament over het nabestaandenpensioen heeft opgenomen is niet relevant. Wel wat er in de samenlevingsovereenkomst staat. Maar ook die samenlevingsovereenkomst had opgestuurd moeten worden naar het pensioenfonds.

U schrijft dat u grote moeite had om aan te tonen dat uw ouders een bepaald asntal jaren op hetzelfde adres woonden. Dat was toch met ern uittreksel van de GBA simpel te regelen.

Als er in de samenlevingsovereenkomst iets is opgenomen over het nabestaandenpensioen, zou ik bezwaar maken tegen de afwijzing.

ve
door verwijderd - Oct 27, 2015 om 18:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op de site van het Pensioenfonds ING lees ik dit:

Wat is er geregeld voor uw partner?
Uw partner heeft recht op partnerpensioen, als u:

-getrouwd bent of
-uw partnerschap bij de gemeente geregistreerd heeft;
-samenwoonde, uw partner bij ons heeft aangemeld en het Fonds heeft ingestemd met de aanmelding van uw partner.

De regels zijn duidelijk volgens mij.

ve
door verwijderd - Oct 27, 2015 om 18:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op dinsdag 27 okt 2015, 18:27: @swat1500

Wat heeft het ABP hiermee van doen?

Niets???

ve
door verwijderd - Oct 27, 2015 om 18:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de snelle reacties. Wij weten niet of mam pap aan heeft gemeld. De ene telefoniste zegt van wel en de andere zegt van niet. En aangezien mijn moeder een enorm pensioen had worden wij nu een beetje achterdochtig.

ve
door verwijderd - Oct 27, 2015 om 18:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die regels zijn wel duidelijk, maar dan hoeven ze niet te vragen om aan te tonen hoeveel jaar de ouders van de Ts samenwoonden. Dan was het daar al aangetekend.

ve
door verwijderd - Oct 27, 2015 om 18:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

hannah1994 schreef op dinsdag 27 okt 2015, 18:39: Bedankt voor de snelle reacties. Wij weten niet of mam pap aan heeft gemeld. De ene telefoniste zegt van wel en de andere zegt van niet. En aangezien mijn moeder een enorm pensioen had worden wij nu een beetje achterdochtig.

Je kan toch inloggen? Ik neem tenminste aan dat je de inloggegevens hebt? Dan kun je zien of er wel of niet een partner was aangemeld.

ve
door verwijderd - Oct 27, 2015 om 23:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op dinsdag 27 okt 2015, 18:27: @swat1500

Wat heeft het ABP hiermee van doen?

Niets. Kennelijk te snel gelezen en meen de dat het een ABP pensioen was. De strekking van de reactie blijft hetzelfde.
Doe je niets dan krijg je zeker niets en met bezwaar met als motivatie hetgeen ik al eerder schreef maak je wellicht nog een (klein) kans(je)

ve
door verwijderd - Oct 28, 2015 om 00:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

@swat1500

Duidelijk. :-)) En helemaal mee eens.

ve
door verwijderd - Oct 28, 2015 om 00:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

hannah1994 schreef op dinsdag 27 okt 2015, 18:39: Bedankt voor de snelle reacties. Wij weten niet of mam pap aan heeft gemeld. De ene telefoniste zegt van wel en de andere zegt van niet. En aangezien mijn moeder een enorm pensioen had worden wij nu een beetje achterdochtig.

Die achterdocht is onterecht. Masr zulke zaken moet u niet per telefoon doen. Doe dat per brief of per mail. Dan kijkt de juiste afdeling er naar.

ve
door verwijderd - Oct 28, 2015 om 11:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk is het ABP hier niet aan de orde.

Het gaat over het ING pensioen, schrijft ts.

ve
door verwijderd - Oct 28, 2015 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toen mij ex vrouw en ik gingen scheiden, hebben we in het echtscheidingsconvenant dat we afzagen van elkaars pensioenrechten. Hiervoor heb ik mijn ex-vrouw geld betaald om dit allemaal af te handelen, dit is dus bij de advocaat opgenomen in het echtscheidingsconvenant bij de papier van de echtscheiding die bij de notaris ook ondertekend zijn. Dus mij ex-vrouw maakt geen recht meer op het nabestaande pensioen van mij.

ve
door verwijderd - Oct 28, 2015 om 15:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

martendi schreef op woensdag 28 okt 2015, 13:09: Toen mij ex vrouw en ik gingen scheiden, hebben we in het echtscheidingsconvenant dat we afzagen van elkaars pensioenrechten. Hiervoor heb ik mijn ex-vrouw geld betaald om dit allemaal af te handelen, dit is dus bij de advocaat opgenomen in het echtscheidingsconvenant bij de papier van de echtscheiding die bij de notaris ook ondertekend zijn. Dus mij ex-vrouw maakt geen recht meer op het nabestaande pensioen van mij.

Maar je moet dat ook bij het pensioenfonds/pensioenverzekeraar melden. Het convenant gebruik je dan om aan te tonen dat je afziet van de pensioenrechten.

ve
door verwijderd - Oct 28, 2015 om 15:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

hannah1994 schreef op dinsdag 27 okt 2015, 18:39: En aangezien mijn moeder een enorm pensioen had worden wij nu een beetje achterdochtig.

Ik denk niet dat zo'n pensioen (hoe veel het ook is) opvalt in het grote geheel van ING....

ve
door verwijderd - Oct 28, 2015 om 15:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Partner moet aangemeld zijn en hangt ook nog eens af of het om een slaper gaat of een lopende polis.
Kan nl per pensioenfonds verschillen.
Wijs om dit allemaal op schrift te laten zetten richting de uitvoerder.

ve
door verwijderd - Oct 28, 2015 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn moeder heeft mijn vader idd niet aangemeld bij ING. Maar is hier nog omheen te komen? Want ze hebben toch 26 jaar bij elkaar gewoond en samen twee kinderen...

ve
door verwijderd - Oct 28, 2015 om 17:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Begin maar eens met alles per post in te sturen, kopieen, en een aanvraag in te dienen. Als dat afgewezen wordt, schriftelijk bezwaar maken.

ve
door verwijderd - Oct 28, 2015 om 17:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit hebben wij al gedaan. Nu is dus de vraag of er nu nog iets is wat we kunnen doen.

ve
door verwijderd - Oct 28, 2015 om 17:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

En er is een schriftelijke afwijzing gekomen? Daar zal ongetwijfeld regels in staan hoe u in beroep kunt gaan.

ve
door verwijderd - Oct 29, 2015 om 10:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een triest geval bekend bij een andere uitvoerder.
Deelnemer weigert partner aan te melden maar heeft wel een samenlevingsovereenkomst en een testament.
Als deelnemer komt te overlijden en partner komt om NP vragen.
Tja, uitvoerder heeft alle correspondentie bewaard en opgetekend waarin duidelijk wordt gemeld waarom er aangemeld moet worden. Mevrouw krijgt niets.
Succes

ve
door verwijderd - Oct 29, 2015 om 10:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is hier natuurlijk geen sprake van een weigering tot aanmelding. En ook de inhoud van die samenlevingsovereenkomst is niet bekend.

ve
door verwijderd - Oct 29, 2015 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nope, maar dit geeft duidelijk aan dat aanmelden erg belangrijk is en dat notariële
aktes niet leidend zijn.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2015 om 09:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mij verschilde het uiteindelijke pensioen ook nog bij het al dan niet aanmelden van de partner. Als mijn partner rechten kreeg, hield ik er minder aan over als hij onverhoopt toch eerder zou overlijden, dan wanneer ik hem nooit had aangemeld. Een samenlevingscontract was ook bij het ABP niet voldoende om rechten op te bouwen.