zonnewind
door zonnewind May 1, 2013 om 17:03
Geldzaken & recht

Recht op pensioen van echtgenoot

Een mevrouw is 25 jaar getrouwd geweest met iemand die al eerder gehuwd was met andere vrouw. Toen de echtgenoot overleed, ging zijn pensioen naar zijn eerste vrouw. Zijn tweede vrouw krijgt niets. Is dat normaal?

4874 8 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - May 1, 2013 om 17:34
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Nee, normaal is het niet. Waarschijnlijk slecht geregeld door overleden echtgenoot. Indien hij een nabestaandepensioen heeft opgebouwd zou de achtergebleven echtgenote hier ook recht op hebben voor de tijd dat dit is opgebouwd. In Nederland geeft de gemeente aan pensioenfondsen door als iemand opnieuw trouwd. Dit had hij zelf ook kunnen doen.
Nu is het niet meer te regelen.

Jantje

gompy2
door gompy2 - May 1, 2013 om 17:52
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@Zonnewind

Misschien een interessante link voor die mevrouw waar je het voor vraagt.

Quote:
Echtscheiding en pensioen
Krijg ik nog pensioengeld van mijn ex? Dat hangt sterk af van de echtscheidingsdatum.

Klik-> Hier

gompy2
door gompy2 - May 1, 2013 om 17:55
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Denk dat mijn link toch niet helemaal goed is, heb er over heen gelezen dat de echtgenoot al overleden is en er dus niet meer te regelen is, sorry

tijger1
door tijger1 - May 1, 2013 om 18:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zegt: Zij krijgt niets. Dat kan echt niet kloppen. Heeft zij een aanvraag ingediend bij het pensioenfonds? Zo ja, wat is dan de motivatie van het pensioenfonds?

Normaal gesproken krijgt de tweede echtgenote nabestaandenpensioen gerekend vanaf de datum van scheiding tot aan 65 jarige leeftijd van de deelnemer.

Ik neem niet aan dat de overledene al gepensioneerd was, want dan zou aan de ex al eventueel een deel oudedagspensioen uitbetaald, dan wel doorbetaald zijn.

Natuurlijk moet dit bij het pensioenfonds aangekaart worden. Als zij onjuist hebben uitgekeerd, moet dat worden teruggedraaid.

tijger1
door tijger1 - May 1, 2013 om 18:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gompy2

Uw link gaat meer over eventuele ongunstige zake ten opzichte van de ex. Niet voor de echte weduwe.

jantje7
door jantje7 - May 1, 2013 om 18:58
1459 Antwoorden / 23 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 1 mei 2013, 18:46]U zegt:
Normaal gesproken krijgt de tweede echtgenote nabestaandenpensioen gerekend vanaf de datum van scheiding tot aan 65 jarige leeftijd van de deelnemer.

Naar ik meen:
Nabestaande pensioen wordt pas verkregen als de deelnemer overlijd. De hoogte hangt af van de afspraak betreffende opbouw nabestaande pensioen.
Als alles goed zou zijn doorgegeven hebben beide recht op een gedeelte hiervan. (Afhankelijk duur huwlijk).

Jantje

tijger1
door tijger1 - May 1, 2013 om 19:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jantje7

Normaal gesproken krijgt de tweede echtgenote nabestaandenpensioen gerekend vanaf de datum van scheiding tot aan 65 jarige leeftijd van de deelnemer.

Ik bedoelde te zeggen dat de tweede echtgenote nabestaandenpensioen krijgt op basis van het door de deelnemer opgebouwde en op te bouwen pensioen vanaf de datum van scheiding van zijn eerste echtgenote tot aan zijn pensioendatum.

Vooropgesteld dat hij nog deelnemer was op de datum van zijn overlijden.

Redacteur
door Redacteur - May 2, 2013 om 09:33
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Graag alleen on topic reageren, een aantal off topic reacties zijn verwijderd.
De redactie