kimmalia
door kimmalia Sep 1, 2014 om 12:29
Geldzaken & recht

Recht op subsidies bij interen eigen vermogen?

Indien je na ee scheiding over een groot eigen vermogen bezit ivm overwaarde verkoop woning en geen eigen inkomen hebt (en ook nooit hebt gehad), dan moet je uiteraard eerst interen op dit eigen vermogen voordat er recht is op bijstand.
Ik weet dat dit maximaal 1,5 bijstandsrecht per maand mag zijn anders teer je te snel in, maar wordt partneralimentatie hierbij opgeteld of valt dit buiten dit bedrag?
En heb je dan wel recht op zaken zoals huursubsidie aangezien je wel eigen vermogen hebt maar je maandelijks inkomen laag is door dit max bedrag van interen?

Wie kan hier duidelijkheid over bieden? Alvast bedankt!

4006 19 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Sep 1, 2014 om 12:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja, partneralimentatie wordt er ook bij opgeteld. De regels voor huur- en zorgtoeslag kun je vinden op toeslagen.nl

tijger1
door tijger1 - Sep 1, 2014 om 12:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Om met het laatste te beginnen, huursubsidie is afhankelijk van uw vermogen per 1 januari van het betreffende jaar. Hebt u meer dan circa € 21.000 dan krijgt u in dat jaar geen subsidie. Bent u boven de 65 dan zijn er hogere grenzen.

Om voor zorgtoeslag in aanmerking te komen, mag uw belaste vermogen niet meer dan € 80.000 zijn

Als u maandelijks alimentatie ontvangt, heeft dat uiteraard invloed op het bedrag wat u mag interen.

Over de alimentatie moet u belasting, en ook nog premie ZVW, betalen. Dus het vergt wel een berekening wat u van uw vermogen mag gebruiken volgens de interingsregels.

kimmalia
door kimmalia - Sep 1, 2014 om 14:43
4 Antwoorden / 1 Vragen

Van wat ik kan vinden op internet bedraagt de bijstandsuitkering voor een alleenstaande €677 bij interen op eigen vermogen mag je dus maximaal ongeveer €1000 per maand gebruiken om alles te betalen. Daar moet het bedrag van partner alimentatie nog vanaf getrokken worden begrijp ik?
Dus stel dit wordt vastgesteld op €300, dan mag er dus €700 per maand van het eigen vermogen afgehaald worden.

Door het hoge eigen vermogen is er geen enkel recht op welke subsidie dan ook, daarnaast moet er ook nog belasting worden betaald over dat eigen vermogen en over de partneralimentatie. En die moeten dan van die €1000 per maand af.
Dan leef je uiteindelijk toch ver onder het minimum en is dat toch eigenlijk niet meer realiseerbaar?? Of zie ik het nu verkeerd?! Ondanks dat er in principe genoeg geld op de bank staat om redelijk normaal van te kunnen leven wordt je dus verplicht om ver onder het minimum te leven en nergens recht op te hebben?

Eigenlijk zou je dus beter af zijn zonder dat eigen vermogen, maar daarvan afzien is volgens mij ook niet mogelijk...

tijger1
door tijger1 - Sep 1, 2014 om 14:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U citeert een verkeerd bedrag. Als u zelfstandig een huishouden voert, zijn de bedragen hoger.

Klik hier ook een beetje naar beneden scrollen.

Daarnaast zijn dit netto bedragen. Uw alimentatie is, zoals gezegd bruto. Dus dat moet herrekend worden naar netto.

Als u onder de 65 bent, krijgt u als u totaal meer bezit dan € 100.000 geen zorgtoeslag.

Ik weet niet of u al naar de Sociale Dienst geweest bent, maar als dat het geval is, zullen zij u een opgave kunnen verstrekken van het bedrag wat u maandelijks mag interen.

Als u die cijfers hebt gekregen, op papier, zou ik ze ook nog maar laten controleren door bijvoorbeeld een belastingconsulent.

En nee, u bent niet beter af zonder vermogen, want het is maar de vraag of u aanvullende bijstand zou krijgen. U kunt ook gewoon aan het werk.

tijger1
door tijger1 - Sep 1, 2014 om 15:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb geen idee van uw leeftijd of van de hoogte van het vermogen, maar wellicht kunt u het uitzingen zonder bijstand tot uw 65ste.

Cookies
door Cookies - Sep 1, 2014 om 15:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......want het is maar de vraag of u aanvullende bijstand zou krijgen.......

En ALS zij het zou krijgen, krijgt ze er meteen een heleboel verplichtingen bij. Of ze daar vrolijk van zou worden, betwijfel ik ten zeerste.

tijger1
door tijger1 - Sep 1, 2014 om 15:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83

Maar dan elke maand rond de 20ste "vrolijk" van de toeslagen. Of misschien vrolijk van het verplichte vrijwilligerswerk?

Papierprikken in het park of zo.

kimmalia
door kimmalia - Sep 1, 2014 om 15:27
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Carola, ik stel hier een vraag over een situatie waarover ik gewoon graag meer wil weten. Indien je hier enkel als antwoord een link naar een toeslagenpagina kunt geven die ik met een beetje simpel googlen ook zelf had gevonden en vervolgens wel een conclusie trekt die kant nog wal raakt (waar in dit verhaal heb ik bv vermeld dat het over mij persoonlijk ging?) zou ik het op prijs stellen als je je onnodige advies over wat in het verleden naar jou mening mogelijk was geweest achterwege laat.

Beste Tijger1, hartelijk dank voor je duidelijke antwoord. Als ik het goed begrijp mag die gemeentelijke toeslag van € 258 dus opgeteld worden bij de bijstandsuitkering van €645.

voor de duidelijkheid, het betreft hier een alleenstaand persoon van 58, gaan werken is geen optie ivm lichamelijke beperkingen, echter doordat er ook nooit arbeid verricht is, is er ook geen recht op WIA. Tijdens het huwelijk geen probleem, er werd in onderhoud voorzien door de partner. Na een scheiding is dit uiteraard een ander verhaal en zijn we nu enkel alle mogelijkheden aan het onderzoeken om toch nog redelijk normaal te kunnen leven.
Er is nog geen contact geweest met de sociale dienst, er is enkel op dit moment een eventuele scheiding ter sprake gekomen en buiten dat dit een emotionele zware aangelegenheid is, zijn er uiteraard ook nog de toekomstige geldzorgen.
Het gaat dus niet om mij, ik werk gewoon, ik ben enkel wat zaken aan het uitzoeken om iets van de zorgen bij deze persoon wellicht weg te kunnen nemen.

kimmalia
door kimmalia - Sep 1, 2014 om 15:32
4 Antwoorden / 1 Vragen

Niet iedereen in de bijstand kiest ervoor om maar gezellig thuis te zitten en steun te trekken.

Sommige mensen zouden heel graag willen werken maar kúnnen dat simpelweg niet, om wat voor reden dan ook.

Erg jammer dat deze mensen direct in het hokje worden gegooid bij mensen die inderdaad wél misbruik maken van dit soort regelingen.

En helemaal jammer dat er direct uitgegaan wordt van het slechtste in de mens....

tijger1
door tijger1 - Sep 1, 2014 om 16:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus het is nog maar een hypothetische kwestie.

Nou die toelichting maakt de zaak er wat eenvoudiger op. Inderdaad mag die toeslag er bij worden opgeteld, als zij zelfstandig woont.

Als er dus geen recht is op zorgtoeslag, is het vermogen meer dan een ton. De persoon waar het over gaat is 58, dus over een jaar of 10 AOW. € 10.000 per jaar plus alimentatie, die duurt 12 jaar. Als de partner ouder is, dus eerder met pensioen gaat heeft zij een aanspraak op zijn pensioen. Niet vergeten te regelen binnen twee jaar na de scheiding.

Na een jaar of twee wel zorgtoeslag, als dat dan nog bestaat.

Het valt dan met de financiële problemen wel mee.

Cookies
door Cookies - Sep 1, 2014 om 17:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Indien je hier enkel als antwoord een link naar een toeslagenpagina kunt geven die ik met een beetje simpel googlen ook zelf had gevonden ......

1. Daar staat dan ook ALLE informatie op die je nodig had. OOK wat tijger1 daarna schrijft over de toeslagen regels. Maar je wil het blijkbaar allemaal voorgekauwd hebben.

2. 90% van de beroepsbevolking is lichamelijk in staat tot werken. Zonder verdere info lijkt het mij dus volkomen logisch uit te gaan van die 90% en niet van die 10%.

valerius-2
door valerius-2 - Sep 1, 2014 om 19:14
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Wie kan hier duidelijkheid over bieden? Alvast bedankt

Misschien de belastingdienst? Die zal u wel de juiste gegevens kunnen uitlaggen.

pi
door pieterwolters - Sep 1, 2014 om 19:28
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=kimmalia schreef op maandag 1 sep 2014, 14:43]

Door het hoge eigen vermogen is er geen enkel recht op welke subsidie dan ook, daarnaast moet er ook nog belasting worden betaald over dat eigen vermogen en over de partneralimentatie.

Dat is toch logisch? Daarnaast verplicht niemand je om onder het bestaansminimum te leven. Je mag je vermogen opnemen zoals je zelf wilt.

tijger1
door tijger1 - Sep 1, 2014 om 19:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@pieterwolters

Maar als je het te vlug te veel opneemt, hoef je nadien bij de Sociale Dienst aan te komen.

ma
door maarten heest - Sep 2, 2014 om 07:53
463 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=carola.83 schreef op maandag 1 sep 2014, 14:53]Je had jaren geleden ook kunnen gaan werken, had je nu vrij kunnen beschikken over je vermogen. Die keuze heb je ooit zelf gemaakt.

Ik word een beetje misselijk van je verhaal. Wat had je dan gedacht? Lekker er op los leven en dan bij de bijstand aan kloppen?

Zielig als je zo meent te moeten reageren.

target
door target - Sep 2, 2014 om 14:46
297 Antwoorden / 3 Vragen

Zo zielig vind ik dat niet. Waarom zou je subsidie moeten krijgen als je vermogen hebt?
Voor ons is ook alles duur en vaak sonde geld. Ik wil ook wel gesubsidieerd vermogen erbij ontvangen. :-p

Het is nou eenmaal zo in Nederland geregeld dat als iemand zelf geld heeft (inkomen en/of vermogen) hij geen geld (bij) krijgt.
Wie te weinig geld heeft om op geaccepteerd bestaansniveau te kunnen leven krijgt wel geld daarvoor.
Best eerlijk. Toch?
TS heeft geld. Zo simpel is het. En TS mag een gat in de lucht springen want er zijn er hedentendage genoeg die scheiden of werk kwijt rijken en met negatief vermogen komen te zitten. Die laatsten hebben die subsidie's veel harder nodig.

kimmalia
door kimmalia - Sep 2, 2014 om 22:51
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap best dat je moet leven van dat eigen vermogen en dat is ook geen enkel probleem. Het punt was dat je van de bijstand maar een max.bedrag per maand mag gebruiken van dat vermogen en het mij in eerste instantie niet helemaal duidelijk was hoe hoog dat bedrag was. Het vermoeden was dat dat niet veel hoger dat bijstand zelf lag, waarvan ik dacht dat het maar €600 was en dan kun jer zonder bv huursubsidie en zorgtoeslag niet echt van leven. Vandaar mijn vraag of je daar toch recht op hebt.
Maar inmiddels is mij duidelijk dat het max te besteden bedrag hoog genoeg is om zonder toeslagen van rond te komen is mijn vraag beantwoord.

Ik wil wel nog even benadrukken dat sommige misschien minder snel moeten oordelen over een situatie als ze niet alle details kennen. Deze mevrouw heeft nooit kunnen werken door ziekte, dat is geen kwestie van niet willen en dus ook geen vrije keus. Ook deze scheiding is niet haar keuze. Maar ze zit nu wel met de financiële zorgen voor de toekomst en ik ben blij dat ik als buitenstaander hier een bericht hebt gepost voor info en niet zijzelf want sommige antwoorden waren wel erg cru en onterecht.
Maar bedankt aan degene die me wel van zeer nuttige info hebben voorzien!

door 1953 - Sep 3, 2014 om 03:56
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Partneralimentatie wordt hierbij meegerekend en later als het vrijgestelde vermogen (alleenstaande) is bereikt wordt de partneralimentatie verrekend in de bijstandsnorm (alleenstaande met/zonder kinderen) e.d.

gompy2
door gompy2 - Sep 3, 2014 om 07:53
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=kimmalia schreef op dinsdag 2 sep 2014, 22:51]
Ik wil wel nog even benadrukken dat sommige misschien minder snel moeten oordelen over een situatie als ze niet alle details kennen. Deze mevrouw heeft nooit kunnen werken door ziekte, dat is geen kwestie van niet willen en dus ook geen vrije keus. Ook deze scheiding is niet haar keuze. Maar ze zit nu wel met de financiële zorgen voor de toekomst en ik ben blij dat ik als buitenstaander hier een bericht hebt gepost voor info en niet zijzelf want sommige antwoorden waren wel erg cru en onterecht.
Maar bedankt aan degene die me wel van zeer nuttige info hebben voorzien!
Dat hou je niet tegen op een openbaar forum zonder moderatie.
Op elk openbaar forum waar men zo maar iets kan dumpen zal men figuren aantreffen wiens "bek" omgekeerd evenredig is met de inhoud van de schedel.