po
door polhupessy Jan 31, 2014 om 08:22
Geldzaken & recht

Rechten en plichten gemeenten

we hebben in onze straat veel overlast van ratten waarschijnlijk is de riolering erg slecht en dat al jaren nu lopen er veel ratten door de straat en ook al in verschillende huizen. de gemeente werkt niet mee dit probleem op te lossen maar wat zijn nu hun rechten en plichten op dit gebied

3223 5 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jan 31, 2014 om 10:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo polhupessy,

De aanpak verschilt van gemeente tot gemeente.
Kijk als voorbeeld eens hier.
Daar kun je een melding openebare ruimte doen.
Misschien is er in jouw gemeente ook zoiets.

Met vr.gr.

mo
door mof - Jan 31, 2014 om 10:59
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In elke stad leven ongeveer tien keer zoveel ratten als mensen. Als ze uit de riolering komen dan is ws. de riolering slecht want (gezien de wintertemperaturen) daar is het nog lekker warm en vochtig :-))

Ratten kunnen ook op afval afkomen: als er illegaal wordt gedumpt, of teveel mensen spoelen etensresten door de plee of zo, ja, dan krijg je nog meer last:
door de riolering kunnen ratten wel 5 verdiepingen hoger hun kop door de toiletpot
steken, gewoon omhooggeklommen tegen de vetresten en dergelijke die in de pleepijp aankoeken.

De gemeente heeft wel een reinigingsplicht en zal ook aan ongediertebestrijding moeten doen. Melden en klagen, liefst met veel buurtbewoners.

despuiter
door despuiter - Jan 31, 2014 om 11:30
107 Antwoorden / 2 Vragen

Zo die kan nu lekker rustig op de wc zitten.

audb
door audb - Jan 31, 2014 om 11:36
1668 Antwoorden / 5 Vragen

GGD inschakelen ?
Maar u kan ook samen met uw buurt genoten eens een afspraak maken met de wethouder ruimtelijke ordening en uw probleem aan deze duidelijk maken en eisen dat er oplossing komt en mocht u er niet uit komen (dreigen met) naar de rechter toe stappen

tr
door trofaiac - Jan 31, 2014 om 12:37
57 Antwoorden / 4 Vragen

In onze streek wordt om de zoveel tijd de rioolputten leeggezogen. Gebeurd dat bij uw gemeente ook?
Voor zover ik weet en gehoord heb, is hier geen rattenplaag al zullen er wel een paar rondstruinen op zoek naar voedsel.