kr
door krael Nov 20, 2014 om 20:51
Auto & vervoer

Rechten na aankoop probleemauto

Ik heb bij een autobedrijf een tweedehands auto gekocht die in de eerste 2 weken na aanschaf een groot olieprobleem bleek te hebben. Hij verbruikt 3 liter olie op 1000 km.
Geen lekken te zien bij de auto oftwel niks aan de motor te zien....blijft droog maar olie verdwijnt.
Overleg gehad met bedrijf..(ook bij 3 andere garages nagevraagt). Kostenplaatje ongeveer 1400,-
Bedrijf zegt dat hij er niks aan kan doen/van niks wist en wil niet repareren.

informatie:
autobedrijf is niet aangesloten bij de bovag
auto pas nieuwe keurig met nap
reageert niet op brieven voor reparatie of ontbinden van de koop
Hij heeft geen juiste factuur gegeven. We hebben een andere auto ingeruild waarvan de inruilprijs niet vermeld staat. Ook staat er geen aankoopbedrag van de auto op. Alleen een bedrag wat we bijbetaald hebben.

Mijn vraag is....Sta ik in mijn recht als ik een gerechtelijke procedure opstart en zal het ontbreken van de juiste factuur een probleem opleveren?

8804 23 Rapporteer

alfatrion
door alfatrion - Nov 20, 2014 om 21:29
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, je staat in je recht als je een procedure start. Gebreken die je zelf als leek gemakkelijk had kunnen waarnemen komen wel voor je eigen rekening. Bij een procedure gaat het er om dat je kunt aantonen dat er een koopovereenkomst tot stand is gekomen tussen enerzijds een professionele verkoper en anderzijds jij als consument.

Je kunt verwijzen naar dit arrest: Hof 's-Gravenhage, 11-10-2011, ECLI:NL:GHSGR:2011:BT7574

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 20, 2014 om 23:51
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Alfatrion vind ik wat kort door de bocht want de informatie is heel summier.
Stel dat de auto 1000 euro heeft gekost en 250.000km heeft gelopen,dan is zo´n rechtszaak toch kansloos!
We weten niet of de TS überhaupt garantie heeft gekregen.
Daarnaast is de leeftijd onbekend en het type brandstof. De garagehouder had het ook niet kunnen weten want er zijn geen lekkages waarneembaar, dat duidt dus meer op slijtage in het blok. Dan kom je weer op de km stand. En is de auto bv door ANWB of Dekra gezien voor de aankoop?

Dus een proces aanspannen kan altijd maar winnen doe je niet per definitie.
Maar voorop staat dat ik wel hoop dat u wint.
Diewilik

alfatrion
door alfatrion - Nov 21, 2014 om 00:05
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diewilik schreef op donderdag 20 nov 2014, 23:51]Stel dat de auto 1000 euro heeft gekost en 250.000km heeft gelopen,dan is zo´n rechtszaak toch kansloos!
Ik maak hieruit op dat je het arrest, waar ik naar heb verwezen, niet hebt gelezen.

kr
door krael - Nov 21, 2014 om 13:46
3 Antwoorden / 1 Vragen

De auto heb ik gekocht voor 2850,-
Het is een peugeot 307 van 2002 met 153.000 km op de teller
Er zat geen garantie op maar je mag neem ik aan toch aannemen dat er vbij dit soort km en leeftijd niet zon grote problemen zijn

kr
door krael - Nov 21, 2014 om 13:48
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bovendien was er net een nieuwe apk erop gezet. Het autobedrijf had hem pas opnieuw laten keuren.....

di
door digioma - Nov 21, 2014 om 16:26
646 Antwoorden / 29 Vragen

Kan me vergissen, maar een APK is heel iets anders dan bij voorbeeld een grote beurt of technische keuring. Bij APK komt het verkeersveilig functioneren van de auto aan de orde (controle van remmen, ruitenwissers, lichten). Je zult er zelf iets aan moeten laten doen want de auto is 13 jaar oud en mogelijk technisch toch niet in orde..

grindweg
door grindweg - Nov 23, 2014 om 12:48
2308 Antwoorden / 28 Vragen

bij betaling vermelden op factuur is geen onjuiste factuur.
auto voor aankoop laten keuren door bv dekra.
u heeft ook een onderzoeksplicht
apk zegt niets over olie gebruik.
nap zegt niets over olie gebruik.
bij een dergelijk gebruik moet de auto blauw roken.
dit moet bij gas geven echt waarneembaar zijn

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 24, 2014 om 17:35
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Alfatrion,

Excuus voor mijn late reactie, grappig dat je aangeeft te denken dat ik het arrest niet heb gelezen.
Als je het namelijk zelf goed had gelezen had je kunnen lezen dat de auto in het arrest een levensgevaarlijke auto was met remproblemen, afslaan tijdens het rijden en vochtproblemen die de elektrische installatie ontregelen.Versleten draagarmrubbers en een auto die 7 jaar jonger is als die van TS (dan mag je nu eenmaal iets meer verwachten toch?) Zon'n levensgevaarlijk opgelapte schadeauto is toch echt heel iets anders als slechts een olieprobleem.

En ik durf met je te wedden dat dit probleem ondanks je arrest en volle overtuiging en geloof in de wetgeving niet gratis opgelost gaan worden en dat er ook geen restitutie plaats zal vinden. Maar dan hoop ik dat Ts nog even iets van zich laat horen.

Diewilik

komsja
door komsja - Nov 24, 2014 om 19:19
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@krael
Een APK goedkeuring is allereerst een moment opname,en als bij de apk een olie lekkage geconstateerd zou worden dan was de auto niet door de apk gekomen,dus is er zoals gewoonlijk door de verkopende partij een apk opgekomen die op het moment van keuring (zogenaamd)geen olie lekkage aanwezig was en een steekproef hebben riskeert(zoals zoveel van die oplichters te werk gaan)en ook maar aan de minimale eisen van een apk voldoen,en er helaas vaak mee weg komen.
Maar ik vraag me ook af waarom u die auto gekocht heeft als er zoals u zegt geen juiste factuurgegevens op de bon hebben gestaan,want u heeft lijkt me wel moeten tekenen voor de aankoop van die auto.Dus ???

alfatrion
door alfatrion - Nov 24, 2014 om 20:05
1659 Antwoorden / 1 Vragen

@diewilik:
Ik vraag je dat omdat je van de boute uitspraken doet, waarvan een deel wordt weersproken in het arrest. In het arrest stond een auto centraal stond van 12 jaar oud en verkocht is voor 1750 zonder garantie. De auto van TS is 13 jaar oud en verkocht is voor 2850 euro zonder garantie. De auto van TS is een jaartje ouder en voor ruim duizend euro meer verkocht.

Ik verbaas me ook altijd over dat mensen zo focussen op de details in plaats van de hoofdzaken. Het abnormale hoge olievebruik van deze auto staat normaal gebruik in de weg. Dan ben je bij iedere tankbeur je olie aan het vervangen. Het vervangen van de olie komt met een hoge kostenpost en aanslag op het milieu.

Het maakt niet uit hoe oud de auto is, hoeveel kilometers er op de teller staan, voor hoeveel duizend euro de auto is verkocht, of de auto is gekeurt, of er garantie is gegeven, of de verkoper het gebrek kende of had kunnen kennen: de koper mag verwachten dat de auto geschikt is voor normaal gebruik.

grindweg
door grindweg - Nov 24, 2014 om 21:33
2308 Antwoorden / 28 Vragen

komsja
Een APK goedkeuring is allereerst een moment opname,en als bij de apk een olie lekkage geconstateerd zou worden dan was de auto niet door de apk gekomen,

geachte Komsja.
hier slaat u de plank mis.
het is een punt wat je moet melden maar is met de huidige regelgeving geen afkeurpunt. olie gebruik ook niet
voor info zie de site van het rdw keurings eisen

komsja
door komsja - Nov 25, 2014 om 17:20
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@grindweg
Dat een auto vanwegen het olie-verbruik!!! niet afgekeurd word dat klopt,maar als een auto ten tijde van de apk keuring een zichtbare olie-lekkage heeft dan zal de auto niet door de apk komen.

ro
door ron530 - Nov 25, 2014 om 17:44
4084 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=krael schreef op vrijdag 21 nov 2014, 13:46]De auto heb ik gekocht voor 2850,-
Het is een peugeot 307 van 2002 met 153.000 km op de teller
Er zat geen garantie op maar je mag neem ik aan toch aannemen dat er vbij dit soort km en leeftijd niet zon grote problemen zijn
De kans is groot dat de verkoper niet geweten heeft dat de auto een olieboot is. De auto is met de handel meegekomen of ingeruild, zonder garantie is ook echt zonder garantie omdat de auto koopt in de staat waarin hij bij aankoop verkeert. Bij de verkoper iets proberen te verhalen wordt een gebed zonder eind met uiteindelijk u als verliezer. wat u kunt doen is naar een onafhankelijk garage bedrijf gaan of als u een handige kennis heeft de carterontluchting van de motor laten controleren op verstoppingen, een niet goed werkende carterontluchting leidt tot een hoog olie verbruik. Gezien de km stand kan dat best wel eens de oorzaak zijn.

komsja
door komsja - Nov 25, 2014 om 18:14
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@ron530
U zegt dat de kans groot is dat de verkoper (auto bedrijf/handelaar) niet heeft geweten van het hoge olie verbruik en of lekkage,die stelling van u is gewoon niet waar,als er bij die oplichters een auto word ingeruild of aangeboden word dan kijken ze de auto (voordat hij in de verkoop gaat eerst goed na,want ze willen zo min mogelijk geouwehoer hebben een nieuwe apk is bij aankoop in 99% van de gevallen standaard,en met die apk worden de minimale eisen aangehouden en nemen de gok om geen steekproef te krijgen bij het aanmelden/afmelden
En die gasten hebben in dit geval geweten dat de auto in kwestie een hoog olieverbruik heeft of een serieuse olie lekkage en dat vervolgens met allerlei trucjes voor even hebben weten te verbloemen.
en dan komt je als klant terug,en dan wten ze zogenaamd nergens van,want ten tijde van de apk en proefrit is er niks gebleken van de genoemde problemen.
Maar tegenwoordig hebben die oplichters een hele andere slimme tactiek bedacht,ze zetten een auto te koop met een zoals gewoonlijke nieuwe apk er op en bepaalde andere (kleine mankementen) laten ze voor wat het is,en als de koper terug komt word het (met name bij auto,s zonder garantie) probleem kosteloos opgelost,zodat de klant ook aan andere gaat vertellen hoe goed de service bij die handelaar is,maar als de kosten te hoog worden mag je een andere auto uitzoeken. Tjonge jonge wat een goeie service

grindweg
door grindweg - Nov 26, 2014 om 19:22
2308 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=komsja schreef op dinsdag 25 nov 2014, 17:20]@grindweg
Dat een auto vanwegen het olie-verbruik!!! niet afgekeurd word dat klopt,maar als een auto ten tijde van de apk keuring een zichtbare olie-lekkage heeft dan zal de auto niet door de apk komen.

weet u het beter als de wetgever.
lees daarom dit onderstaande goed.
ik wil niet betweterig zijn maar regels zijn regels.
en toevallig weet ik als apk keurmeester de regels wel

Dit betreft geen afkeurpunt, maar een reparatie advies over het niet goed functioneren van een airbag-, gordelsysteem en/of er sprake is van overmatige olielekkage (niet zijnde onderdelen van het brandstofsysteem, het remsysteem, de stuurinrichting of het veersysteem). Bij het afmelden van het voertuig maakt u indien noodzakelijk gebruik van de code RA1 en/of RA2.

RA1
Bij personenauto’s en bedrijfsauto’s, in gebruik genomen na 31 december 2003 waarbij van fabriekswege airbags gemonteerd zijn, moeten de airbags aanwezig zijn en moet het airbagsysteem goed functioneren. Indien het airbagsysteem voorzien is van een waarschuwingsinrichting, moet de waarschuwingsinrichting goed functioneren.
Personenauto’s en bedrijfsauto’s, in gebruik genomen na 31 december 2003 en die beschikken over een gordelspansysteem dat is voorzien van een waarschuwingsinrichting die in werking treedt zodra het systeem faalt, moet de waarschuwingsinrichting goed functioneren.
U vermeldt: ‘RA1: Airbag- en/of gordelspansysteem functioneert niet goed.’
RA2
Onderdelen van personenauto’s, bedrijfsauto’s, driewielige motorrijtuigen of aanhangwagens, niet zijnde onderdelen van het brandstofsysteem, het remsysteem, de stuurinrichting of het veersysteem, mogen geen overmatige olielekkage vertonen.
U vermeldt: ‘RA2: Overmatige olielekkage’.
dus motor olie lekage is geen afkeur.
dus code RA2.
het zijn niet alle koks die lange messen dragen.
met collegiale groet

komsja
door komsja - Nov 27, 2014 om 18:37
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@grindweg
U zal het als apk keurmeester natuurlijk wel allemaal weten,maar hoe kan het dan,dat als bijvoorbeeld de achterschokbrekers van een auto kapot zijn de auto met de kapotte schokbrekers gewoon door de keuring heen komen (terwijl dat levensgevaarlijk kan zijn) Want er word gesteld dat zolang de schokbrekers niet lekken komt hij gewoon door de apk lijkt me de omgekeerde wereld,een auto word ook afgekeurd als er een steek-as rubber lekt want er mag vanwegen het milieu geen enkele vorm van olie lekkage zijn.

kr
door krael - Nov 27, 2014 om 19:52
3 Antwoorden / 1 Vragen

@komsja

wat betreft de factuur...
de auto is op zaterdag gekocht.
ik kon niet meteen het gehele bedrag pinnen. retantbedrag overgemaakt per bank.
De rekening zou in orde gemaakt worden zodra het totaalbedrag betaald was incl. vrijwaring inruilauto.

Niks hiervan ontvangen, na belcontact is beloofd rekening en vrijwaring op te sturen.
Dit is gebeurt maar toen de onjuiste rekening gegregen. Er is nooit getekend voor welk contract dan ook.

labren
door labren - Nov 28, 2014 om 13:30
862 Antwoorden / 0 Vragen

kortom je kan er niks aan doen en je hebt een wrak gekocht , gebeurt wel meer met mensen die er geen verstand van hebben en auto handelaars zijn echt nooit te vertrouwen

me
door mein33 - Nov 28, 2014 om 13:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een dergelijk extreem hoog olieverbruik kan allerlei oorzaken hebben.
Als de motor geen lekkage vertoond, dus droog blijft zit het probleem in de motor zelf.
Bij zo'n hoog olieverbruik moet er tijdens het rijden wel een blauwe rookpluim uit de uitlaat komen en het uiteinde van de uitlaatpijp zal roetzwart zijn omdat de olie alleen maar via de uitlaat en dus via verbranding de motor kan verlaten.
Mogelijk zitten er zuigerveren vast door aangekoekt vuil en dichten daardoor niet voldoende af waardoor er olie in de verbrandingskamer zal komen. Ook kunnen de klepgeleiders vervuild zijn en daardoor olie doorlaten.
U zou kunnen proberen de motor eens goed te spoelen zodat de vervuiling oplost en er een redelijke kans bestaat dat het probleem minder wordt.
Voor het spoelen van de motor moet u een speciale spoelolie (ook wel "flushing oil" genoemd) gebruiken.
Lees voor gebruik heel goed de gebruiksaanwijzing en laat de motor uitsluitend stationair draaien.

1paul
door 1paul - Nov 28, 2014 om 14:58
3123 Antwoorden / 0 Vragen

wat de verkoper bij verkoop wel of niet geweten heeft is niet van belang, hij moet u gewoon een auto leveren die voldoet aan de verwachtingen die u hiervan mag hebben...

een auto die normaal rijd en werkt zoals het behoort, verkoper mag geacht worden professional te zijn en hij had deze tekortkoming moeten constateren bijvoorbeeld door de rookpluim die uit de auto zou komen bij olieverbruik of iets dergelijks.

ik vermoed dat u een lekker koppang heeft en zou dan ook niet meer met deze auto rijden voor het probleem verergert wel heeft u recht op reperatie zonder kosten...

labren
door labren - Nov 28, 2014 om 16:46
862 Antwoorden / 0 Vragen

dit probleem is altijd de olie keerringen bij de zuigers , is wel op te lossen maar meestal is de zuigerwant al zo beschadigt dat je er beter een ruilmotor in kan zetten, de gebroken oliekeerringen krassen groeven in de zuigerwant en dat is haast niet meer te repareren en door die krassen blijft die olie lekken

labren
door labren - Nov 28, 2014 om 16:49
862 Antwoorden / 0 Vragen

een ruil motor kost ongeveer 1600 euro , moet je alleen alles overzetten wat er op de oude motor zit naar de nieuwe motor

me
door mein33 - Nov 28, 2014 om 18:04
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=labren schreef op vrijdag 28 nov 2014, 16:46]dit probleem is altijd de olie keerringen bij de zuigers , is wel op te lossen maar meestal is de zuigerwant al zo beschadigt dat je er beter een ruilmotor in kan zetten, de gebroken oliekeerringen krassen groeven in de zuigerwant en dat is haast niet meer te repareren en door die krassen blijft die olie lekken

@labren,

U bedoeld waarschijnlijk de zuigerveren ?