oo
door ooste072 Nov 29, 2015 om 20:19
Huishouden & energie

Rechten van een huurder

Ik ben sinds 1992 huurder van dit huis sinds die tijd betaal ik altijd mijn huur op tijd. Voor onderhoud heeft men in al die jaren 2x de buitenkant geschilderd en afgelopen jaar de lift vervangen en dit jaar de galerij opgeknapt.
Maar in het huis is er niets gebeurd nog steeds zelfde keuken en douche. Zelf heb ik het toilet maar vernieuwd omdat dat er niet meer uitzag.
Heb al vele verzoeken gedaan de douche en keuken te vernieuwen en ben bereid hieraan zelfs mee te betalen (mits in het redelijke) maar krijg altijd als antwoord dat wij daarvoor niet in aanmerking komen.
Als iemand verhuisd gebeurt het wel en gaat de huur ook direct fiks omhoog.
Heb ik op dit gebied als huurder rechten zeker nu zij met de nieuwe wet mijn huur flink verhogen elk jaar 3,5 %.

760 4 Rapporteer

marita567
door marita567 - Nov 29, 2015 om 20:59
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Er is een verschil als er gebreken zijn , of dat uw het niet mooi vind .
Zowel u als de verhuurder zijn verantwoordelijk voor onderhoud .
lees dit klik hier

vr,gr.

mahadma
door mahadma - Nov 29, 2015 om 21:16
11541 Antwoorden / 51 Vragen

U heeft m.i. geen recht om iets te eisen als huurder zoals gesteld in uw vraag (keuken/douche), als de verhuurder niet meewerkt ondanks verzoeken uwerzijds, dan houdt het op.

door 1953 - Nov 30, 2015 om 03:07
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Keek vorig jaar in ex huurappartementen in de verkoop: de keukens van 1968 uit de bouwperiode stonden er nog in en het was er uitgeleefd.

Eigen gebreken veroorzaken misschien?

uwjurist
door uwjurist - Nov 30, 2015 om 15:22
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Of u (deels) een nieuwe badkamer/keuken kunt eisen, hangt er van af of de huidige badkamer/keuken gebreken vertoont c.q. er sprake is van fors achterstallig onderhoud.
Is er een klachtencommissie in uw woonplaats? Vaak is er een onafhankelijke klachtencommissie.
Op basis van de nieuwe wet is overigens misschien wel huurverlaging mogelijk. Daarvoor moet u de waarde van de woning berekenen aan de hand van het nieuwe puntensysteem.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik